Vídeň nahrazuje elektrobusy v centru, použije i vodík

Od příštího roku začnou centrem Vídně jezdit nové malé elektrobusy. Ty nahradí prvotní modely, které uličkami projíždí od roku 2013. Nová vozidla bude vedle baterií pohánět i vodík, díky kterému se vozidla nemusí celý den nabíjet. Veškerý vodík navíc Vídeň dovede vyrobit sama.

Od roku 2013 kříží uličky v centru Vídně na linkách 2A a 3A celkem dvanáct elektrických minibusů, které se pravidelně dobíjejí na konečné zastávce. Od roku 2025 je mají nahradit nová vozidla stejného výrobce, která se vedle rozměrů podobají i designem. Nové vozy Rampini Hydron však nebude pohánět pouze elektromotor o výkonu 230 kW.

O zvýšení dojezdu se postarají i vodíkové palivové články. Ty během jízdy budou vyrábět novou elektrickou energii, takže autobusy podle vídeňského dopravního podniku Wiener Linien zvládnou celodenní provoz bez dobíjení. Díky tomu dopravce nebude muset využívat dobíjecí infrastrukturu v centru města, a navíc může redukovat flotilu z 12 vozů na 10 kusů.

Podle vídeňského radního pro MHD a finance Petera Hankeho se jedná o další inovativní krok rakouské metropole. „Do pořízení a údržby nových autobusů Rampini investujeme společně se Spolkovým ministerstvem pro klima a s EU kolem 12 milionů euro. Tyto autobusy jsou důkazem našeho důsledného přechodu na technologie pohonu šetrné ke klimatu a činí z Vídně evropského průkopníka dekarbonizace místní veřejné dopravy,“ vysvětlil Hanke.

Vídeň se pro nové osmimetrové vozy rozhodla vzhledem k dobíhající životnosti stávajících autobusů a po důkladném testování, zní z Wiener Linien. Vodík bude desítka nových Rampini tankovat na městské vodíkové čerpací stanici, kterou společně provozují městský energetický podnik Wien Energie a komunální správce infrastruktury Wiener Netze. „Potřebný zelený vodík se vyrábí přímo ve Vídni, a tak jsme nezávislí a klimaticky neutrální,“ doplnila ředitelka Wiener Linien Gudrun Senk.

Příští rok chce Vídeň do provozu uvést i dalších deset čistě vodíkových autobusů klasické délky. Dvanáctimetrová vozidla portugalského výrobce CaetanoBus vyjedou na linku 39A v hornatější severní části Vídně.

I tato linka využije nově vybudovanou vodíkovou infrastrukturu městských firem. V jižnější části Vídně město zase již letos zavedlo čistě elektrický provoz na šesti linkách. Cestující zde vozí 30 dvanáctimetrových Mercedes eCitaro.

Technická data Rampini Hydron pro Vídeň
Výrobce: Rampini, Itálie
Rozměry: délka 8 m; šířka 2,2 m; výška 3,25 m
Kapacita: 42 cestujících (z toho 13 sedících)
Trakční baterie: 175 kWh
Centrální elektromotor: 230 kW
Palivový článek: 30 kW
Vodíková nádrž: 15 kg (3 vodíkové nádrže na střeše po 5 kg)
Dojezd: minimálně 250 km

zdroj: tisková zpráva

10 Comments on “Vídeň nahrazuje elektrobusy v centru, použije i vodík”

  1. …nebude pohánět pouze elektromotor o výkonu 230 kW. Copak tam budou mit za pohon? Vodikove raketove trysky? Autor chtel neco chytreho napsat a v prubehu vety ho myslenka zrejme opustila. Samozrejme ze motor 230kW je jedinny pohon, ale elektrina do nej bude z baterie a z palivoveho clanku.

    1. V Ostravě aktuálně jezdí 32 elektrobusů, hafo trolejbusů a tramvají a asi 100 autobusů na plyn. Na naftu už nic. Teď jsem jel nedávno plně elektrickou „34“kou a ten kopec k hošťálkovickému vysílači vyjela s naprostou grácií, i do kopce to mělo fajn odpich ze zastávky, žádný dýchavičný, uřvaný, smradlavý diesel.

      1. V Hradci Králové je asi polovina busů na elektřinu. A to se tehdy nakupovaly přibližně v době, kdy je kupovala Ostrava. Bohužel ale oproti Ostravě se to tu už dál nikam neposouvá, ta druhá polovina busů na naftu totiž stále zůstává 👎 Ale jinak, jak píšete, ty elektrobusy mají skvělý odpich. Na semaforech mám občas co dělat s nimi držet krok 😁

        1. Na to je potřeba mít vizionáře v dopravním podniku. Ostrava ho má.
          Už před lety měli zavedenou platbu kartou přímo v busu/tramvaji – že člověk přiloží a neřeší. Teď už to má i Brno (v Praze místo použití automatů rozjeli a vytunelovali lítačku).

          Jinak co mě překvapilo je kombinace elektrobus/trolejbus – dobíjí se na trolejích, kde nejsou jede na baterii. Tohle mě přijde jako docela chytré řešení – trasy busů jsou dobře definované a bus/trolejbus nepotřebuje tak velkou baterii, takže vyjde levněji a nemusí se vytvářet nabíjecí infrastruktura s vysokou kapacitou, protože se dá dobíjet delší dobu po trase.

Napsat komentář