Ve Finsku vzniká komplexní systém recyklace baterií

Jan Horčík - 09 Březen 2020

Společnosti Fortum, BASF a Nornickel chtějí ve finském městě Harjavalta rozjet opravdu propracovanou recyklaci li-ion baterií.Basf již dnes vyhodnocuje další evropské lokality pro výstavbu továren zaměřených na bateriové materiály.

Basf již dnes vyhodnocuje další evropské lokality pro výstavbu továren zaměřených na bateriové materiály.
foto: BASF

Cílem trojice firem je recyklovat vysloužilé li-ion baterie a extrahovat z nich kovy jako je nikl, kobalt či mangan. Ty pak půjdou znovu do oběhu, čímž se sníží nároky na jejich novou těžbu.

Spolupráce všech tří společností je velmi úzká. BASF staví ve městě Harjavalta svou první továrnu na výrobu katodových materiálů pro evropský automobilový trh. Fortum, finská energetická společnost, nedávno díky akvizici společnosti Crisolteq dokázala zvýšit recyklovatelnost li-ion baterií z 50 % na 80 %.

Ruská společnost Norilsk Nickel (Nornickel) má poblíž nové továrny Basf niklovou a kobaltovou rafinérii. Basf podepsal dlouhodobou tržní dohodu se společností Nornickel o dodávce klíčových surovin.

„Součinnost společností BASF a Nornickel vytváří platformu, která propojí potenciál a úsilí dvou lídrů v oblasti produkce surovin, technologií i výroby bateriových materiálů a BASF umožní bezkonkurenční přístup k niklu a kobaltu. BASF se tím přibližuje dosažení své vize: nárůst dojezdové vzdálenosti elektromobilu na jedno nabití ze stávajících 300 na 600 km, poloviční velikost baterie při dvojnásobné životnosti a snížení doby nabíjení na 15 minut, to vše do roku 2025," vypočítává Jeffrey Lou, Senior Vice President Battery Materials společnosti BASF.

Sergej Batechin, Senior Vice President pro prodej, nákup a inovace společnosti Nornickel, k tomu doplňuje: „Uzavření dohody s BASF nás velmi těší. Tvoří totiž důležitý prvek širší strategie společnosti Nornickel, jež chce hrát zásadní roli na globálním trhu s bateriovými materiály.“

Výstavba provozu v Harjavaltě je součástí vícefázového investičního plánu ve výši 400 milionů eur, který BASF oznámila v loňském roce. BASF jeho prostřednictvím podporuje agendu EU v otázce akumulace energie.

„Pokud by evropské firmy do elektromobility neinvestovaly, zřejmě by promarnily podobnou příležitost, jako nabízely v 80. letech počítače, v 90. letech internet a v minulém desetiletí solárními panely. Statistiky výrobců hovoří jasně: prodej elektromobilů za prvních šest měsíců letošního roku meziročně vzrostl prakticky ve všech zemích EU v řádu desítek až stovek procent, průměrný nárůst za celou Unii činí 40,3 %,“ zdůrazňuje jednatel BASF spol. s r.o. Filip Dvořák.

„Loni v říjnu proto viceprezident Evropské komise Maroš Šefčovič inicioval vznik bateriové aliance a do tohoto projektu přizval rovněž BASF. Tato aliance má Evropě zabezpečit konkurenceschopnost a třetinový podíl na globálním trhu s bateriemi, a to i s přispěním BASF,“ dodává Filip Dvořák.

Komponenty pro statisíce elektromobilů

Investice do závodu v Harjavaltě dále staví na tamtéž spuštěné pilotní fázi produkce bateriových materiálů. Zahájení plného provozu, jež se předpokládá na konci roku 2020, zajistí dodávku bateriových materiálů pro přibližně 300 000 elektromobilů ročně.

„Nový závod v Harjavaltě využije energii z místních obnovitelných zdrojů, mezi něž se řadí voda, vítr a biomasa. Tento zdánlivý detail má zásadní význam: v BASF si uvědomujeme, že pouze šetrně získané energie dá vzniknout ekologicky šetrné mobilitě,“ upřesňuje Filip Dvořák.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

OFF:Tesla vyrobila 1.000.000 auto. Je to Tesla Y.
https://thedriven.io/2020/03/10/tesla-rolls-out-one-millionth-electric-car-a-model-y-produced-nine-months-ahead-of-schedule/amp/

Obrázek uživatele Kuk

off
Takže koronavirus vyvolal další válku o ceny ropy bo Kreml do toho hodil widle. Burza se kvůli prudkýmu pádu cen ropy na 15 min zastavila a zároveň propadla norská koruna, která je na těžbě ropy velmi závislá. Celou tu tahanici nejvíc odnesou malí těžaři jako Venezuela a spol. a taky američtí frakovací těžaři, kteří si napůjčovali spousty peněž na svou technologii. A s nimi i banky, které jim na to půjčili.

Se dějou zajímavý věci. Nevyšší čas aby ekonomiky přestaly bejt závislý na ropě. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Ropa je rizikova komodita. Vedou se kvuli ni valky, lide umiraji na jedovate latky vznikle pri spalovani ropy, ropa financuje terorismus,
financuje agresivni staty jako Rusko, odebira znacnou cast naseho HDP a take zpusobuje financni krize jako dnes. Je na case tuto komoditu co nejvic vyradit z naseho zivota. Prece jenom vznikla ropa pri zetleni zemrelych zivocichu. Tezba ropy je neco jako vykopavat hroby a pouzivat mertvoly k vyrobe nejakeho zbozi. Fuj tajbl, hnus fialovy.

To přirovnání k vykopávání hrobů je už dost drsné, ale jinak souhlas. Opravdu nejvyšší čas se zbavit závislosti na ropě. A ti první, co to zvládnou, budou mít minimálně technologický náskok.

K tym agresivnym statom prosim doplnit USA, Francuzko, V. Brinania, Turecko, Iran, ...

Obrázek uživatele UšlechtiláPlíseň

Ano s tím souhlasím xmene. USA a Rusko dělají to samé, jen každý jiným způsobem. Každopádně jsou to dva největší agresoři planety.

Ty vyjmenovane staty nejsou odkazane na tezbu ropy aby mohly zbrojit. Rusko bez ropy a plynu by byla 3. liga. A byl by klid.

Ale jsou, a hodně viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Petrodolar

Obrázek uživatele UšlechtiláPlíseň

Přesně tak. Tesat do kamene. Automobilky brzo popadaj jak mouchy a silná Tesla přežije. Konečně se od ropy osvobodíme.

OFF:Komu se nechce do prace, muze zavolat svemu lekari a rict mu, ze byl v Italii. Ani nemusi nikam chodit a ma 2 tydny volno. To je dobry.

Přesně to jsme dneska řešili v práci :D
Akorát škoda že na 60%

---

20 tis km elektricky od roku 2018

Akorat skoda ze nesmite vytahnout paty z domu a zustat tam hezky z celou svou rodinou.

---

Jsem elektrorealista. BEV je koncept mobility vhodny mozna pro 20% motoristu. Pocitam se sobecky mezi ne. Omlouvam se planete za to.

Aspon se nenakazite :-)

Obrázek uživatele Kuk

A vykoupěj vám všechen hajzlpapír :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Priveze vam houska nebo rohlik.

Obrázek uživatele Kuk

Půlka nabídky už je vyprodána. Nákaza se šíří dál.
https://www.rohlik.cz/c300109013-3vrstvy

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Nevim proc, ale skocilo to tam dvakrat.

Statistiky výrobců hovoří jasně: prodej elektromobilů za prvních šest měsíců letošního roku meziročně vzrostl???Na to, že je "červenec" je docela zima.

Asi se ten clanek nekde zatoulal a bylo to psane v roce 2019.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Citace jsou staršího data.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Když už je řeč o Basf. https://usrtk.org/monsanto-roundup-trial-tacker/dicamba-litigation-against-bayer-basf-poised-to-explode-lawyers-say/ Kdy už se konečně tyhle firmy poučí a začnou hledat a pěstovat přirozenější biologickou ochranu plodin? Postupy jsou známé, je je to trochu dražší a ne tak jednoduché a jako vyrobit pytel nebo kanystr smrtijedu.

---

hariprasad

Maloktery vyrobce lithiovych clanku ma vlastni vyrobu zakladnich katodovych materialu. BASF je tady docela aktivni a ma nekolik patentu. Takze ty firmy co zname ty materialy kupuji. Prave od firem jako BASF nebo Reshine. Puvodni majitel patentu na NCM ma firma Argonne National Laboratory (ANL).


Nabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.10% sleva na produkty EVmotion