V Ostravě vyroste nabíjecí HUB, první 3 wallboxy jsou již v provozu

V Ostravě se chystá další významný nabíjecí bod. Vzniká v Centru bezpečné jízdy Libros.

První tři wallboxy budoucího nabíjecího hubu v Ostravě už jsou v provozu
foto: archiv autora

autor: Radovan Burkovič

Polygon Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Přívoze, kde najdete kromě silničního polygonu i terénní a kde běžně cvičí různé záchranné složky i Armáda České republiky, je elektromobilitě dlouhodobě nakloněn. Spolupracuje s Asociací elektromobilového průmyslu (ASEP). Její zástupci se svými elektrovozidly jsou přítomni na mnoha akcích CBJ (např. projekty Jedu s dobou nebo Startdriving.

Z areálu CBJ Libros pravidelně startuje i každoroční eJantarová cesta. V počátečních letech moderní elektromobility 17.5.2017 se zde konala i mezinárodní konference s účastí europoslankyně, primátora Ostravy a hejtmana Moravskoslezského kraje – Elektromobil je realita.

Dnes tu probíhají třeba prezentace elektromobilů firemním zákazníkům, aby si je vyzkoušeli v extrémních podmínkách, jako nedávno Škody Enyaq iV. V posledním půlroce probíhala na úrovni vedení a majitelů centra i areálu jednání o dalším směřování. Nastupující elektromobilita a výhodné umístění areálu dává mnoho rozvojových možností.

Prozatím je ve hře osazení budov fotovoltaickými elektrárnami s přednostní spotřebou v provozu areálu a bateriovým úložištěm. Dále vybudování nabíjecího HUBu v místě křížení dálnic D1 a D56 a také postupný přechod vozidel areálu (zejména vysokozdvižné vozíky a referentské automobily) na elektromobilitu.

Začala jednání s možnými dodavateli, kde vzhledem k poloze je přednostně zájem o ty nejrychlejší stanice sítě Ionity a Tesla Supercharger. Ale ani stojany 50 či 75 kW a jejich provozovatelé nejsou ze hry. U vozidel probíhá testování, prvotně léty prověřené značky Nissan, nabízející jak osobní, tak i dodávkové elektromobily.

První fází projektu bylo doplnění stávající nabídky nabíjení elektrovozidel zdarma, která je v objektu od roku 2017. Veřejnosti přístupné rozvodné desky se zásuvkami 400V 16A, 400V 32A a 230V 16A, doplnily 3 wallboxy na stěně budovy naproti restaurace od olomoucké firmy Luky system s.r.o. Luboše Kaštovského.

Ten je přijel namontovat už ne svým letitým elektrickým modrým VW eGolf, ale v nedalekých Nošovicích vyráběnou červenou elektrickou Hyundai Kona EV 64 kWh baterie.

Dva wallboxy jsou vybaveny zásuvkou Mennekes a jeden kabelem se zástrčkou Mennekes. Každá AC nabíječka zvládá výkon 18 kW ze 3 fází. U wallboxu č.1 je maximum 400V 25A, u čísla 2 a 3 i maximum 32A, ale současně jen na jedné z nich. Na druhou pak zbývá maximálně 16A.

Nabíjení je prozatím také zdarma a nonstop 24/7. Spuštění probíhá automaticky zapojením do vozidla. V místě je v pracovních dnech otevřen hobby market, velké železářství i prodejna dřeva a dveří, možnost posezení ve foyé administrativní budovy, využití WC a přes poledne otevřená restaurace s nabídkou menu a nápojů. Nabídka doprovodných služeb se bude dále zvyšovat.

vlastní

13 komentářů u “V Ostravě vyroste nabíjecí HUB, první 3 wallboxy jsou již v provozu”

          1. Tak je pravda, že to označení D11 jsem si jaksi vydedukoval
            Tak je pravda, že to označení D11 jsem si jaksi vydedukoval sám, protože dříve platilo, že pokud se souběžně se stávající silnicí postavila dálnice, tak dostala k označení D a číslo té souběžné silnice. Stejně jsem to udělal takto i já.
            Nenapadlo mne, že nějaký úředník souběh dálnice se silnicí 33 přejmenuje na D11.
            Tak si budu muset asi počkat, až úředník nebude dělat mrtvého brouka a kus existující dálnice z Ostravy na Opavu označí D ?.
            Pak bych tedy opravil i to křížení D1 s třeba D33 nebo i nějak jinak. Mně je jen divné, že ta dálnice tam fakticky stojí a je označená jen jako silnice!
            🙂

            1. Jenže tam prostě žádná dálnice není. Já tam vidím
              Jenže tam prostě žádná dálnice není. Já tam vidím značku „silnice pro motorová vozidla“. To, že to má dva pruhy v jednom směru z toho dálnici ještě nedělá. 🙂

              Od Poděbrad, kde silnice 11 začíná to je souběh D11 a silnice 11, ale ta dálnice vede od Hradce Králové do Polska a kdyby ji z ničeho nic od Hradce přejmenovali na D33 (podle silnice 33), i když u HK není žádný konec nebo odbočení z dálnice, tak by v tom byl zmatek jako prase. 😀

              No a vzhledem k tomu, že z Hradce přes Jeseníky, Bruntál a Opavu do Ostravy žádná dálnice asi nikdy nepůjde, tak je to nejlogičtější označení.

              To jsou ale takové drobnosti a nemá smysl nad tím plýtvat energií. 🙂

        1. nejsem Plzenak, teda pokud se nepocita ze obcas piju Plzen
          nejsem Plzenak, teda pokud se nepocita ze obcas piju Plzen 😀

          ale D11 po zasatrani v pameti asi tyden zpet rika, ze soucasna D11 je mezi Hradcem Kralove a Prahou (Cernym Mostem), tak jsem si proste rikal kde to krizeni s D1 asi je, hele v pohode, je to ukazka toho v jak desnym stavu jsou silnice a dalnice v CR i co se znaceni tyce 🙂

    1. Ona tam samozřejmě je https://www.d56.cz/, jen průtah
      Ona tam samozřejmě je https://www.d56.cz/, jen průtah městem Ostrava, který není dokončený v oblasti Českobratrská – 28.října, už je jen jednička č.56 od Makra v Ostravě-Hrabové po ten Přívoz, kde mimo jiné kříží i místní jedničku mariánskohorskou mimoúrovňovým kruháčem. Dalším takovým se napojuje na D1. Ta 56 pokračuje dále na Hlučín a Opavu.

      1. A dá-li Pánbíček, jednou z toho kruháče povede R56,
        A dá-li Pánbíček, jednou z toho kruháče povede R56, která se vyhne Hlučínu, Kravařím a dalším obcím na Prajské a na kraji Opavy se u Kauflandu napojí na obchvat města. A zmízí tím (aktuálně mimořádně) úzké místo v dopravě – přejezd Odry po Petřkovickém mostě.

        1. To je klasická ukázka pražského plánování od zeleného
          To je klasická ukázka pražského plánování od zeleného stolu, celý přechod D1 na krajské město. S výjimkou kruháče ve Svinově na okraji chybí napojení na Svinovské mosty, tedy přímo do Poruby, dále u sjezdu na Mariánské hory je zaslepený výjezd na tzv. Severní spoj, který měl napojit sever Poruby a výjezdy na Děhylov, Hlučín a samozřejmě podobné zaslepení je v Přívoze a tím pádem chybí i další most přes Odru k budoucí R56. Ta dvouproudovka, nyní již vedoucí částečně Petřkovicemi, kdysi obchvat, to fakt není. Prostě klasika v podání onanistů a socanů po 8 letech u kormidla. Co předchozí politruci a byrokradi zpackali, to nenapravili (zvlnění D1 u Ostravy) a co neudělali, to nedokončili. Vykopat tu verbež.

Napsat komentář