V EU se vloni prodalo 67 000 elektrických dodávek, rekordman vás překvapí

V zemích EU bylo vloni registrováno 67 541 nových lehkých užitkových elektrických vozidel (LUeV), meziročně o 42,5 % více. Podíl na všech registracích se ze 3,0 % zvýšil na 5,33 %.

Celkově v roce 2022 na trhu lehkých užitkových vozidel v EU nadále dominoval vznětový motor s 86,0 % celkových registrací, i když oproti roku 2021 (kdy měl 90,2 %) ztratil část tržního podílu. Naproti tomu elektricky poháněná lehká užitková vozidla vykázala v roce 2022 silný růst a jejich tržní podíl se téměř zdvojnásobil ze 3 % v roce 2021 na 5,3 % v roce 2022.

Vývoj registrací nových LUeV v EU v období 2018-2022. graf: CDV

V loňském roce vzrostl prodej nových lehkých užitkových elektrických vozidel, mezi něž patří jak bateriové elektrické, tak plug-in hybridy, v celé Evropské unii (pozn. data pro Bulharsko a Maltu nebyla k dispozici) o 42,5 % a dosáhl 67 541 registrovaných vozidel. Tento dvouciferný růst vedl ke zvýšení tržního podílu ze 3,0 % v roce 2021 na 5,3 % v roce 2022. Všechny hlavní trhy v regionu zaznamenaly dvouciferný nárůst, přičemž v čele stojí Španělsko (+57,3 %), následované Německem (+41,3 %), Francií (+33,0 %) a Itálií (+20,5 %).

Podíl registrací nových LUeV v EU v roce 2022. graf: CDV

Více než 52 % nových lehkých užitkových elektrických vozidel v EU bylo vloni registrováno jen ve dvou zemích: v Německu (18 067) a ve Francii (17 133). V České republice bylo vloni registrováno 198 nových lehkých užitkových elektrických vozidel, meziročně o 25,0 % méně. S 1,17% podílem LUeV patřila v roce 2022 České republice poslední příčka. Ze zemí V4 byl v Maďarsku evidován 3,22% podíl (568 vozidel), v Polsku 2,27 % (1 415) a na Slovensku 1,52 % (117). Nejvyšší podíly LUeV byly evidovány ve Švédsku (15,26 %), Dánsku (8,51 %) a Slovinsku (8,35 %),“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

V České republice bylo k 31. 12. 2022 registrováno celkem 944 bateriových elektrických vozidel kategorie N1 (vozidla, jejichž nejvyšší přípustná hmotnost nepřevyšuje 3500 kg):

  • 82 % z nich jsou vozidla nová.
  • 93 % je registrováno na firmy a organizace.
  • Nejregistrovanější značky: ALKE‘ (137), NISSAN (108), RENAULT (107), MAXUS (97), MERCEDES-BENZ (87),…
  • Krajské registrace: hlavní město Praha (385), Středočeský kraj (93), Jihomoravský kraj (86)

Aktualizovaná interaktivní grafika k registracím nových lehkých užitkových vozidel v zemích Evropské unie je k dispozici na webu www.cistadoprava.cz. V detailu lze mj. zjistit vývoj a stav v konkrétní zemi EU dle všech druhů paliv (pozn. mimo elektrická i hybridní, plynová, benzínová a naftová).

zdroj: tisková zpráva – Centrum dopravního výzkumu

2 Comments on “V EU se vloni prodalo 67 000 elektrických dodávek, rekordman vás překvapí”

  1. Uplne najlepsie je ze prerobili auta typu rifter, proace city, berlingo,.. od Stelantisu na EV (spalovacie uz nedodavaju). Cize tie tazke a neaerodynamicke kravy, kam dali 50kWh baterku (tazko povedat kolko vyuzitelnej kapacity), maju teraz dojazd vraj 250km (realita bude okolo 200km) a toto propaguju ako auto pre velku rodinu, ktora chce chodit spolu aj po dovolenkach vyletoch atd. a za nehorazne prachy. Keby tomu dali PHEV tak ok, to by malo zmysel. Mozno by malo zmysel tam dat 70kWh baterku ale to by uz bolo pridrahe, ale takto je to uplna konina.

  2. znacce se nedivim, proste nahrada Multikar, a je spousta mest a firem ktere takove auto vyuzijou a vyuzivaji, a Multikar jim v poslednich dekadach nedokazal poradne nabidnout kvalitu s ICE motorizaci a model ktery by nebyl drahej na servisu, a ti zakaznici proste po par mesicich prisli na to, ze ta konkurence na elektriku funguje stejne dobre a na servisu do toho nalejou rocne oproti Multikaram minimum 😀 u nas ve meste to maj technicke sluzby a po 3 letech to jeste nemelo jedinej servis, pritom 7 let stare Multukar Fumo byli v servisu kazdy 2 mesic protoze motor, sypejte do neceho kazdy 2 mesic na servisu 15-20 tisic a hodne rychle vas to vyleci

    mam tu kousek piskarnu kde maj jak tyhle elektricky nakladacky, tak elektricky nakladace, proste zjistili ze se jim to vyplati

Napsat komentář