V EU se loni registrovalo přes 1,5 milionu osobních elektromobilů, meziročně o 37 % víc

V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 1 538 621 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 37 % více, podíl na všech registracích se z 12,1 % zvýšil na 14,6 %.

V EU se v roce 2023 registrovalo 10 547 716 nových osobních vozidel, meziročně o 13,9 % více, bateriové elektromobily se staly třetí nejoblíbenější volbou kupujících. V prosinci se jejich podíl na trhu vyšplhal na 18,5 % a přispěl tak k celoročnímu podílu 14,6 %, čímž překonal podíl dieselových motorů, který zůstal na 13,6 %. Benzínové vozidla si udržely prvenství s 35,3 %, zatímco hybridní vozidla si vybojovaly druhé místo s tržním podílem 25,8 %. 

Nová bateriová elektrická osobní vozidla v zemích EU – 2023. graf: Čistá doprava

Situace v Česku se nejvíce liší právě v registracích bateriových elektromobilů, kde i přes 70% meziroční nárůst registrací se jejich podíl dostal jen na 3 %, což nás s nepatrným rozdílem řadí pouze před Chorvatsko a Slovensko. Z ostatních zemí V4 dosáhlo Polsko 3,6 % a Maďarsko 5,3 %. Nejvyšší podíly byly loni evidovány ve Švédsku (38,7 %), Dánsku (36,3 %) a Finsku (33,8 %),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „U podílů konvenčních motorizací zaujímá Česko první příčku před Irskem a Rakouskem v případě nafty, u benzínu pak třetí za Bulharskem a Slovinskem.

Podíl registrací nových osobních automobilů v roce 2023 podle zdroje energie:

  • Benzín: 52,0 % v ČR vs. 35,3 % v EU, tj. +16,7 procentních bodů
  • Nafta: 22,6 % v ČR vs. 13,6 % v EU, tj. +9,0 procentních bodů
  • Hybridy: 18,2 % v ČR vs. 25,8 % v EU, tj. -7,6 procentních bodů
  • Bateriové elektromobily: 3,0 % v ČR vs. 14,6 % v EU, tj. -11,6 procentních bodů
  • Plug-in hybridy: 2,4 % v ČR vs. 7,7 % v EU, tj. 5,3 procentních bodů
  • Ostatní: 1,8 % v ČR vs. 3,0 % v EU, tj. -1,2 procentních bodů

Nejregistrovanější nová bateriová elektrická vozidla v Česku v roce 2023: Tesla (1 618), Škoda (1 442), Volkswagen (607).

zdroj: tisková zpráva

17 Comments on “V EU se loni registrovalo přes 1,5 milionu osobních elektromobilů, meziročně o 37 % víc”

  1. Tak překvapivě na zlevnění Tesly zatím nejvíc reagoval CEO Stellantis Carlos Tavares. Stará píseň. Tesle prý výrazně spadne profit a oni rozhodně zlevňovat nebudou ,byla by to pouze jen krvavá lázeň. Jo jo pomalu se blížíme s BEV k hranici 20% , což by měl být Tipping Point v adopci. Pak by měl růst podílu EV na trhu strmě růst. Alespoň tedy podle Malcolma Gladwella a jeho knihy The Tipping Point ( česky myslím vyšlo pod názvem Bod zlomu). Trochu jsem to počítal a a tradiční automobilky budou mít problémy , až BEV dosáhnou 30% . Je to taková analýza z nosu , ale dodavatelé výfukáři jsou na nulové marži, když jim utilizace klesne na 70%. Aby automobilky udržely dodavatelský řetězec budou jím muset přidat. To znamená další zdražení spalováků a pokles prodejů a tak dále. Carlos Tavares má pravdu bude to krvavá lázeň.

  2. Za dva roky se to bude kolem 20%. To je slabší. Představoval jsem si, že v roce 2025 budou prodeje v EU kolem 60-70%. No uvidíme, jestli se pak adptabilní křivka ještě víc rozjede. Uvádí se, že 20% je práh pro akceleraci exponenciáního nárůstu (gradient ještě naroste). Čína toho dosáhla loni, takže uvidíme letos, jestli to skutečně výrazně poskočí řekněme > 25%.

    1. Křivka prodejů v Evropské Unii se blíží ploché, prodeje zpomalují a budou kulminovat někde okolo 16-18% (lepší než roční graf jsou prodeje po kvartálech, tam je to vidět mnohem výrazněji). Blíží se zajímavá situace, kterou progresivisté úplně nepředpokládali – díky recesi v EU nejsou dotační peníze nejen na podporu růstu, ale bude obtížné prodeje vůbec udržet na stávající úrovni.

      1. Škoda, že jsem línej si to uložit, ale třeba se někdo najde, ať se můžeme za rok, dva, tři… zasmát tvým „zaručeným“ předpovědím.
        Mohli bychom se i těšit, až místo normálního „mýlil jsem se“ přijde hromada výmluv, jak to tak mělo zaručeně být, ale… (stejně jako měla zaručeně krachnout Tesla, ale…).
        Co budeš dělat, až zjistíš, že elektromobliy lidi chtějí i bez dotací? Doufám, že už letos jich bude v EU přes 19 %, ať nemusíme čekat dlouho 🙂

          1. To už má být ta výmluva, až to nebude kulminovat? Já to neříkal, to psal Forbes? Čím dál víc se těším, až ti to nevyjde.
            Letos Tesla Y je za cenu Kodiaqu, drtivě tu porostou prodeje BYD, přichází levnější elektromobily v nižších segmentech – Citroen e-c3 a Renault 5, Kia EV3, Elroq, iX2 a další.
            Naprosto bez šance nějaká kulminace. Tipuju, že Škodovka nasadí cenovku Octavie po faceliftu někam k 850 tisícům v základu a Tesla s trojkou bude muset dřív či později 100+ tisíc pod TMY, tedy někam lehce nad 900 tisíc. To už po nějakém spalováku neštěkne ani pes.

                1. Prodej zkratowozu se riti do riti a Tvoje nervy kvuli tomu sly do riti napred? Proste slaboduchy jedinec….

            1. To je odkaz dokazující, že pokles poptávky je znatelný už půl roku, akceleruje a kopíruje dopady ekonomické recese.

              „runner42 napsal:12. 7. 2022 (0:30)
              Elektromobil je nedokonalý substitut automobilu se spalovacím motorem. Umělé omezování nabídky původního produktu vede ke stavu, kdy část domácností tento substitut neakceptuje a trh se zmenšuje.
              Na konci bude velmi malý trh tvořený ideologicky schválenou nabídkou a domácnosti, pro které je nedokonalý substitut přijatelný.
              Vítejte v socialistickém příkazovém hospodářství vedoucím k bídě.“

              Vývoj trhu, po výpadku ekonomických transferů, jakým jsou dotace, tedy účelové přerozdělování daňové kořisti, pak jasně rozkrývá ekonomickou neživotaschonost elektromobility v prostředí hospodářství založeného na tržní poptávce a nabídce.

              Evropská elektromobilita skončila válkou na Ukrajině, která má naprosto zásadní vliv na energeticky náročné produkty a totálně sešktá disponibilní prostředky pro dotování substitutů spalovacích vozidel.

                1. Říkáš to přesně. Jen v ČR by musel stát pro nastavení cenové parity nových spalovacích a bateriových vozidel v následující 10 letech na dotacích vyplatit 600-700 miliard Kč, víz Národní plán udržitelné mobility.
                  Ovšem státní sláma je jaksi prázdná a když se to psalo, rozhodně se nepočítalo s tím, že státní rozpočet bude každý rok třista miliard v mínusu.

                2. @lavrov42. Retardovany clovek nedovede sledovat vic parametru soucasne a tak se zastavil na predpokladu, ze vyroba EV bude na veky drazsi nez spalovaku. Ale nastesti naklady na vyrobu EV rapidne klesaji a cenova parita je uz na obzoru i bez dotaci. A casem budou spalovaky drazsi a jen tydyt bude jezdit s vyfukem.

                3. Buďte v klidu, von vás jen dráždí. Dobře ví, je je to distribuční (logistická) křivka a že konstantní nárůst každým rokem o x procent znamená ve výsledku exponenciální nárůst. Bavíme se tady vlastně o druhé derivaci jestli se bude rovnat nule, nebo bude kladná, nebo záporná. První derivace kladná bude :-).

                4. Jaký je vliv dotací na prodeje elektromobilů bylo názorně předvedeno mnohokrát.
                  A nelze dotovat elektromobily, odříznout se od levných ruských energií a ještě financovat válku s Ruskem.
                  Ruskou invazí na Ukrajinu skončila v EU nejen elektromobilita. S tím se budete muset smířit.

Napsat komentář