Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku za rok 2023 překročil 4 600. Jezdí tu také 22 500 osobních elektromobilů, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava.
V zemích Evropské unie je provozováno více než 630 tisíc veřejných dobíjecích bodů pro 4,5 mil. osobních bateriových elektrických vozidel. „Počet veřejných dobíjecích bodů v České republice přesáhl 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie, hned za Polsko a před Maďarsko, když 61 % dobíjecích bodů bylo evidováno pouze ve 3 zemích, v Nizozemsku (23 %), Německu (19 %) a ve Francii (19 %). Po Lotyšsku a Chorvatsku máme třetí nejvyšší podíl (21 %) dobíjecích bodů s výkony 50-149 kW. Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury u nás, tedy ČEZ, PRE a E.ON, dodávají prostřednictvím svých stanic certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává:
„Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs) nepatří Česko mezi zeměmi EU k premiantům, bylo u nás na konci loňského roku provozováno téměř 22 500 bateriových elektromobilů kategorie M1, když jen v loňském roce jejich počet v součtu nových i ojetých stoupl o více než 8 800. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak u nás připadá necelých pět bateriových elektromobilů. Téměř čtvrtinu (24,6 %) BEVs tvořily ojetiny, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 76 % vozidel bylo firemních. Z pohledu značek se na první Škodu (4 153) výrazně dotáhla Tesla (4 069), následoval Volkswagen (2 572), BMW (2 157) a Hyundai (1 638). Celkem 8 990 BEVs bylo registrováno v hl. m. Praze, tj. 40 %, následoval Středočeský (3 880), Jihomoravský (2 120), Moravskoslezský (1 267) a Ústecký kraj (911).“
Veřejná dobíjecí infrastruktura
Z celkem 4 664 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 389 běžných (AC), 1 014 výkonných s rychlým dobíjením (DC do 149 kW) a vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (261).
Do většiny veřejných dobíjecích stanic v Česku je dodávaná certifikovaná elektřina z obnovitelných zdrojů
Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ: „Veřejná dobíjecí síť ČEZ během roku 2023 zaznamenala historicky nejvyšší přírůstek, když 144 nových stanic zaokrouhlilo celkový počet na 660, na nichž bylo k dispozici 1 800 dobíjecích bodů. Řidiči si loni od stanic ČEZ odvezli v bateriích svých aut téměř 5,5 GWh certifikované zelené elektřiny, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a 5,5násobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně více než 800 elektromobilů. Objem elektřiny načerpaný v rámci jednoho dobití vrostl z 16,6 kWh na 20 kWh. V prosinci 2023 jsme zprovoznili u dálnice D0 v areálu Logport Prague West největší dobíjecí hub v Česku se 14 stanicemi o výkonu až 350 kW. Kontinuálně pokračujeme ve výstavbě ultrarychlých stanic, řidiči jich už využívají téměř padesát, do konce roku zvýšíme jejich počet na více než 110.“
Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility Pražské energetiky: „Ke konci loňského roku jsme provozovali 1 040 dobíjecích bodů na 660 stanicích, z toho 169 stanic jsme zprovoznili právě v uplynulém roce. Během roku 2023 uskutečnili naši zákazníci 303 tis. transakcí, kdy ze sítě PRE POINT odebrali 5,23 GWh elektrické energie, meziročně o 69 % více. Nejvytíženější AC stanice byla v Praze na Národní, DC v Metropoli Zličín a UFC pak v Holešovicích na Spartě. Nejvyšší denní odběr elektrické energie jsme zaznamenali v pátek 8. prosince, utilizace našich stanic v čase byla 4,8 %, vyjádřena podle výkonu pak 2,3 %. Asi nejpodstatnějším sdělením k elektromobilitě za uplynulý rok je, že současná kapacita veřejné dobíjecí infrastruktury v České republice je zatím zcela dostačující. To ovšem neznamená, že bychom měli polevit v jejím rozšiřování a posilování, protože uživatelů bateriových aut stále přibývá. Už teď na některých lokalitách vidíme, že se utilizace naší sítě zvyšuje, a proto na těchto lokalitách chceme v letošním roce posilovat výkon, případně přidávat dobíjecí body a upravovat okolí stanic tak, aby byly uživatelsky co nejpřívětivější. Zároveň stále vyhodnocujeme nové lokality pro budování zcela nových dobíjecích stanic, zejména v okolí páteřní dopravní infrastruktury a v místech s vysokou fluktuací lidí. Chceme se však více zaměřit i na budování dobíjecí infrastruktury v domácnostech, bytových domech nebo ve firmách, kde se podle odhadů realizuje 70–80 % veškerého dobíjení.“
Martin Klíma, jednatel E.ON Drive Infrastructure CZ: „Aktuálně provozujeme více než 520 dobíjecích bodů na více než 265 stojanech ve všech krajích České republiky. V roce 2023 řidiči odebrali téměř 2 GWh energie, což představuje nárůst o 65 % oproti roku 2022. Utilizace stanic je nicméně nadále velmi nízká a v průměru se pohybuje na 2,4 %. Hlavním důvodem je stále nízký počet elektromobilů na našich silnicích. Vůbec nejvíce energie dobili řidiči v roce 2023 v Rozvadově. Relativně vysoký odběr energie evidujeme i u našich dobíjecích hubů ve Vystrkově a Sulejovicích, kde od září provozujeme nejvýkonnější dobíjecí stanice v České republice o výkonech 400 kW. Z pohledu počtu dobití byla nejvytíženější lokalitou dvojice 50 kW dobíjecích stanic u Hypermarketu Globus v Praze Zličíně. Tam řidiči dobíjeli ve více než 4 100 případech. Zajímavostí je také nejvytíženější den, kterým byl vloni 23. prosinec, a naopak nejméně se nabíjelo den poté, tedy na Štědrý den a následně na Silvestra. V letošním roce budeme pokračovat s výstavbou ultrarychlých dobíjecích stanic především podél hlavních dopravních tepen. Na jaře by měly začít stavební práce například v Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Brně, Praze, Olomouci. Ve všech lokalitách budou instalovány stanice o výkonech 300 kW a více s možností platby pomocí platebního terminálu. Na plné obrátky jede projekt se společností Kaufland a v letošním roce bychom rádi otevřeli první lokality s navýšenými výkony. Zaměřit se letos chceme především na celkovou kvalitu poskytovaných služeb a zlepšit tak zákaznickou zkušenost elektromobilistů.“
Elektromobily v Česku
Celkem bylo k 31. 12. 2023 v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno 34 031 elektromobilů: 9 970 kat. L, 22 451 kat. M1, 153 kat. M3, 1 382 kat. N1, 4 kat. N2, 19 kat. N3 a 52 BEVs zařazených jako ostatní.
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
– Kategorie L: HECHT (2 880), AKUMOTO (501), SUPER SOCO (490)
– Kategorie M1: Škoda (4 153), Tesla (4 069), Volkswagen (2 572)
– Kategorie M3: SOR (71), ŠKODA (42), SOLARIS (25)
– Kategorie N1: RENAULT (160), MERCEDES-BENZ (143), ALKE‘ (143)
– Kategorie N2: FORD (2), FIAT (1), FUSO (1)
– Kategorie N3: VOLVO (9), MERCEDES-BENZ (6), FRAMO (3)
V roce 2023 bylo v Česku registrováno celkem 8 813 BEVs kategorie M1, 2 258 z nich bylo ojetých, tj. 25,6 %, v součtu si v loňském roce připsala nejvíce registrací Tesla (2 136 ks, z toho 532 ojetých, tj. 24,9 %) před Škodou (1 504 ks, z toho 89 ojetých, tj. 5,9 %) a Volkswagenem (912 ks, z toho 328 ojetých, tj. 36,0 %).
K nejpopulárnějším ojetinám z pohledu značek patřily v loňském roce Tesla (523), BMW (401), Volkswagen (328) Mercedes-Benz (117) a Hyundai (102). Firemní zákazníci nejčastěji volili značky Tesla (1 497), Škoda (1 420) a Volkswagen (768), ti soukromí v dominantní míře značku Tesla (632 ks, 55 % z nich ojetých), před BMW (168) a Volkswagenem (144).
Podpory dobíjecí infrastruktury a vozidlového parku
Ministerstvo dopravy vyhlásilo dvě výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny na podporu infrastruktury pro alternativní paliva. Jednotlivé výzvy se od sebe liší svým věcným zaměřením, výší dostupné alokace a intenzitou podpory.
Výzva č. 12 na podporu rozvoje infrastruktury běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích má alokaci ve výši 700 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 80 % ze způsobilých výdajů projektu.
Výzva č. 13 na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla – prioritní oblasti má alokaci ve výši 500 000 000 Kč (příspěvek EU z Fondu soudržnosti). Žadatelé mohou obdržet podporu s intenzitou až 70 % ze způsobilých výdajů projektu. Obě vyhlášené výzvy jsou soutěžní a kolové a budou pro žadatele otevřeny do 15. 04. 2024. Bližší informace jsou k dispozici zde.
Podpořit rozvoj elektromobility má aktuální Výzva „Záruka Elektromobilita“ Ministerstva průmyslu a obchodu z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů a pořízení a výstavbu dobíjecích stanic, ve které je alokováno 1,95 miliardy korun. Podporované kategorie vozidel jsou jak M1 (příspěvek max. 200 tis. Kč/vozidlo), tak také N1 (příspěvek max. 250 tis. Kč/vozidlo) a N2 (příspěvek max. 300 tis. Kč/vozidlo) do 4,25 t. Bližší informace jsou k dispozici zde.
Portál o čisté dopravě
Web Čistá doprava byl v nedávné době významně rozšířen: 10 interaktivních statistik jak z oblasti vozidlového parku, tak veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR a zemích EU. Na konci roku byla zprovozněna Palivová kalkulačka, která orientačně srovnává roční náklady na pohonné hmoty vozidel dle druhu paliva – elektřina, vodík, plyn (LPG a CNG), nafta a benzín.
V sekci Podpora čisté dopravy jsou přehledně uvedeny informace a výhody např. k využití bezemisního služebního vozidla k soukromým účelům, mimořádným odpisům, dálničním známkám, dvoutarifovým distribučním sazbám pro elektromobily, benefitům na místní úrovni a dalším.
K dispozici je také aktualizovaná mapová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, která mj. vytipovává vhodné lokality k rozšiřování veřejných dobíječek s ohledem na jejich výkonové parametry.
Evropská observatoř pro alternativní paliva (EAFO) je klíčovým referenčním portálem Evropské komise pro alternativní paliva, infrastrukturu a vozidla v Evropě. Hlavním poskytovatelem dat je společnost Eco-movement, EAFO používá harmonizovanou metodiku pro sběr a reprezentaci údajů pro všechny země. Údaje jsou získávány přímo od zainteresovaných veřejných orgánů – tj. ministerstev nebo národních statistických úřadů. Pokud to (zatím) není možné, shromažďují se data z různých zdrojů a provádí křížové kontroly. Bližší informace jsou k dispozici zde.
Zdroj vstupních dat: Evropská observatoř pro alternativní paliva, Ministerstvo dopravy
zdroj: Centrum dopravního výzkumu, www.cistadoprava.cz
Co se zastoupení toho vozového parku BEV v ČR týče. Chybí mi tam jedna nula, nebo spíš dvě, ale to bych toho asi chtěl už moc. 🙂
Kdyz jsi sam nula, tak pak touzis, aby vsichni a vsechno kolem bylo nula a jeste vice nul. No proste takovy nulovy raj na zemi.
Nula je moc důležitá. Indové tomu říkají šúnja. Celý vesmír je jedna velká nula a skoro každá galaxie má uprostřed takovou několik kpa velkou šúnju – vulvu s masívní černou dírou uprostřed. Je to samotná Božská Matka – Šakti. Není na tom nic pejorativního. Naopak, berte to vážně. Ať víte, kde jste.
Beru Tvou vulvu Hajici naprosto vazne 🙂 :-)…. Aneb jak se tez dobrat toho, ze si BEV porizuji naprosti misuge.
Ještě bych dodal, že článek je překvapivě podrobný. Překvapil E.ON se svými 300kW nabíječkami. Z frafu je dost hezky vidět počínající logistická křivka Pokud by se to letos zvedlo i o 50%, tak jich bude jezdit něco přes 33 000. Nic moc.
Na to, abyste mohli stradat sve teorie, grafy, prognozy – zkratka vestit ze svych smradlavych kouli to uplne staci, kdo si hezky hraje, nezlobi, neni se treba bat, ze pujdete vystrilet nejake shromazdeni apod. Takze jeste to muze narust tak na 40 tisic a staci.
diskutuji k tomu TMY na obrázku že mlask ho sem…
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-nejbohatsi-lide-soud-zrusil-odmenu-56-miliard-dolaru-pro-muska-je-nefer-k-akcionarum-tesly-244822
… a mlask ho tam 😉
https://i.insider.com/5eb1da37e3c3fb24266eb47b?width=800&format=jpeg
Dnes je potkani EV na silnici docela bezne. Pamatuji na zacatky, kdy jsem cely mesic nepotkal EV. Casy se lepsi a bude to brzdy obracene. Pri potkani spalovaku se bude muset vyvetrat aby ten smrad nezustal v kabine. Dnes je smrad vsude, tak to neni tak poznat, ale kdyz je clovek nekde v prirode kde spalovaky nejezdi a pak prijde do blizkosti spalovaku, tak je to hrozny smrad. A ted to bohuzel dychame nonstop.
Potkal potkan potkana a halekal „Cau skopcak….“
potkávám TMX 2019 a neskutečně oslňuje, má někdo nějaký nápad? 😉
Zajímavý článek – Hyundai potvrzuje, že automotive je v krizi a elektromobilita je možná pouze implementací formy automobilového přerozdělovacího socialismu, který ale automotive postrkuje hlouběji do krize.
„Musíme znedostupnit cenou to co zákazníci chtějí, abychom jim mohli vnutit to co nechtějí“.
Opravdu „úžasné“ výsledky evropského RVHP2.
hxxps://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/rozhovor-martin-saitz-hyundai.A240122_224357_automoto_fdv?zdroj=nejnovejsi
Já jsem ale elektromobil chtěl a nikdo mě ho nenutil.
To je v pořádku. Vy a tři procenta podobných.
To už tak bývá. Někteří jsou dopředu a někteří pozadu. Já patřím taky k těm třem procentům.
A jednou toho budes litovat, to taky tak v zivote byva….
Myslím, že nebudu. V historii se už mockrát potvrdilo, že litovali ti co zůstali pozadu.
pro Dlaždicy….. Hele to je fakt zajímavé…. Myslíš, že bys dokázal vysvětlit ZDROJ té budoucí lítosti….?
A doplňující otázka: Objevuje se podobná lítost z užívání spalováku a v čem se od sebe liší?
Dokážeš si svoje bláboly obhájit, nebo vždy jen zaštěkáš a máš splněno?😃
Tutinku, mas-li potrebu filozofovat o hovne, pak filozofuj. Podle mne je to jen Tvuj zpusob jak zde dokazat, ze jsi zvladnul celych 5 trid ZS.
pro Dlaždicy…. Tak že?… Velký prd!😁
Prosím diskutující runner42, visper, dlazdic, Drvoštěp (případně další): držte se tématu, neurážejte jiné diskutující. V opačném případě budeme diskuse průběžně promazávat a vaše pracně vydřené off-topic a invektivy přijdou vniveč. Díky.
Můj příspěvek nebyla urážka a byl zcela přesný.
„Například Švédsko, Nizozemí, Rakousko, Francie a Německo vykazují dvouciferné podíly, zatímco Česká republika, Slovensko nebo Chorvatsko mají podíl jen okolo 3 %.“
hxxps://www.hybrid.cz/elektromobily-porazi-naftu-na-plne-care-zveda-se-i-cesko/
Žádný Hyundai nic nepotvrzuje, rozhovor je vedený s manažerem české odnože Saitzem.
Takže jestli to chápu správně, to že potvrzuje co jsem tady psal včera, o dodávkách dávno objednaných aut, poklesu trhu, nezájmu o elektromobily, to není podstatné.
Podstatné je, že šéfuje jen Hyundai ČR, kde vyrábí auta, a ne celému konglomerátu, takže znalosti výroby lodí a nátěrových hmot mu v pohledu na automotive zásadně chybí, ano?
Ne, nechápeš. Upozorňuji jen na faktickou nesprávnost tvého výroku.
Když by dělal rozhovor manažer české pobočky Tesly, tak tě taky nenapadne napsat Tesla tvrdí…
Skutečně? Takže ty se bavíš o daních jen s ministrem financí a vyjádření servisu Tesla nepovažuješ za validní informaci, dokud ti to nesdělí Elon Musk?
Pro mě je veřejné sdělení zástupce firmy, který pro to má oprávnění, naprosto relevantní, i když to je „jen“ šéf prodejů v našem regionu. Koneckonců, kdo jiný by měl o prodejích vědět více, že…
@ hedgemedge: Hele, chrochte, Tvůj nick ma neco spolecneho s nejakym hedgeovym fondem a Ty v nem makas jako manager? Podle tech jeb.losti co plodis si myslim, ze to tak musi byt?