V červnu letošního roku začala Toyota s výstavbou první továrny na čištění lithia pro výrobu autobaterií v Japonsku.
foto: Toyota
Jedná se o společnou investici japonského koncernu a australské těžební společnosti Orocobre a zároveň o další krok k vyšší nezávislosti ve výrobě elektromobilů a hybridů.
Společnosti Toyota Tsusho Corp. a Orocobre v dubny rozhodly o výstavbě továrny Naraha zaměřené na produkcí čistého hydroxidu lithného, který se používá v bateriích elektromobilů a hybridních vozů.
Jedná se o první podnik tohoto typu v Japonsku. Větší část produkce poputuje k japonským výrobcům baterií. Hydroxid lithný se bude zpracovávat z uhličitanu lithného těženého v dole Olaroz v severní Argentině, který v současné době Toyota společně s Orocobre rozšiřují.
Toyota Tsusho koupila v roce 2018 15 % podílů v australské těžební společnosti, investice přišla na 282 milionů dolarů. Výsledkem spolupráce je zvýšení těžby o 25 000 tun, což nyní činí celkem 42 500 tun lithia ročně.
Výstavba továrny Naraha byla zahájena v červnu, přičemž uvedení do provozu se plánuje na první polovinu roku 2021. Podnik by měl zpracovávat 9 500 tun suroviny ročně se ziskem 10 000 tun hydroxidu lithného.
Toyota Tsusho a Orocobre si jako dodavatele technologie na zpracování sloučenin lithia v továrně Naraha vybraly firmu Veolia Water Technologies. Veolia poskytla projekt, dodávku a konstrukci vhodné instalace. Toyota tak cílí k větší kontrole nad řetězcem dodávek baterií, který jí umožní dále vyvíjet nabídku hybridních a elektrických automobilů.
Toyota je největším producentem hybridů na světě. V roce 2018 prodala společnost více než 1,6 milionu těchto vozů. Toyota systematicky modernizuje a rozšiřuje škálu hybridů. Stále větší počet modelů je vybaven hybridním pohonem čtvrté generace, jak také dokládají nové Corolly a RAV4.
V roce 2020 uvede značka na trh také elektromobily na baterie (BEV) – v Evropě to budou modely PROACE, v Číně pak sesterské crossovery Toyota C-HR a IZOA. Toyota potřebuje trakční baterie i do vodíkových elektromobilů (FCV), jako jsou Toyota Mirai, které sice čerpají proud především z vodíkových palivových článků, nicméně baterii využívají k ukládání energie získané při brzdění.
Japonský producent má v plánu dosáhnout v roce 2025 úrovně prodeje 5,5 milionu elektrifikovaných vozů ročně, aby tvořily polovinu objemu aut dodaných zákazníkům v průběhu roku.
Po ceskem lithiu se nejak slehla zem. Nejspis si v zakulisi
Po ceskem lithiu se nejak slehla zem. Nejspis si v zakulisi Agrofert zajistuje tezebni prava.
Jenom se to nikomu nevyplatí těžit. To lithium tam bylo
Jenom se to nikomu nevyplatí těžit. To lithium tam bylo věky a nikdo o něj neměl zájem, bo to nikdo nedokázal těžit a zpracovat ziskově. Nakonec sehnali australskou firmu, co by do toho eventuálně šla, protože s tím měla zkušenosti, ale tu Bureš vyhnal, aby si mohl přihřát polívčičku na nevědomosti buranů a primitivů a získat pár procent navíc u komunálních voleb. Básnil o tom jak to bude těžit stát a jak budeme všichni bohatí a hovno z toho, protože jakmile bylo po volbách tak mu došlo, že to žádný velký vývar nebyl a nikomu se to těžit nevyplatí.
Tak místo toho, aby to tu těžili a zpracovávali australani, platili daně a poplatky státu a dali práci lidem v severočeském regionu, tak je z toho hovno, protože Bureš chtěl socanům sebrat hlasy kreténů u voleb.
FCV ma pravdepodobne 12V system palubniho napeti. Otazkou je,
FCV ma pravdepodobne 12V system palubniho napeti. Otazkou je, zda ma rovnez i klasickou 12V baterii? A take, zda je auto mozno „nastartovat“ z 12V systemu anebo jen vyhradne z HV baterie?
12V systémy tu s námi budou ještě dlouho. Nevidím
12V systémy tu s námi budou ještě dlouho. Nevidím reálné je opouštět.
Mohu to chapat tak, ze FCV pouziva klasickou 12V bat. pomoci
Mohu to chapat tak, ze FCV pouziva klasickou 12V bat. pomoci ktere se startuje?
Zcela jistě. Pro napájení základní elektroniky a buzení
Zcela jistě. Pro napájení základní elektroniky a buzení auta nikdo nic lepšího ještě nevymyslel. Nějaká baterie tam být musí a síť o nižším napětí taky. Dnešní procesory pracují na napětích kolem 1,5 V. Stepdown z 12 V je mnohem jednodušší než ze 400 V. Navíc existuje spousta standardizovaných zařízení na 12 V, ventilátory… Je toho hromada.
Respektive zjednodušeně, jelikož má 12V síť, zcela jistě pojede veškerá elektronika na té 12V síti a je nesmysl, aby tam tedy nebyla 12V baterie a stále jel nějaký DCDC měnič z HV vyrovnávací aku.
Nezačínají automobilky přecházet na 48V pro palubní
Nezačínají automobilky přecházet na 48V pro palubní systémy? Minimálně jsem viděl nějaké pokusy.
Tesla chce doplňkovou baterku v příštích generacích aut úplně odstranit a všechno napájet z hlavní baterie. Zřejmě přes nějaký měnič napětí.
48V dává smysl jenom pro mikrohybridy, viz AUDI. Tesla je
48V dává smysl jenom pro mikrohybridy, viz AUDI. Tesla je případ sám pro sebe. Nejdřív by měli odstranit stálý vampýří odběr u stojícího auta, než začnou odstraňovat baterky.
Odstranit asi ne. Omezit. Ale co jsem se díval na zkušenosti
Odstranit asi ne. Omezit. Ale co jsem se díval na zkušenosti z provozu, tak to není žádný velký problém, pokud nemáš v úmyslu to někde zaparkovat na půl roku.
Hlavne, nikdo nehomologuje auto, na kterem by bylo ve vypnutem
Hlavne, nikdo nehomologuje auto, na kterem by bylo ve vypnutem stavu na nejakych dratech vic nez bezpecne napeti (50V), navic neodpojitelnych.
apróoč? dyt už batky dělá čína hned vedle :)))
apróoč? dyt už batky dělá čína hned vedle :)))
No konecne.
No konecne.