Tesla připravuje elektromobil s cenou do půl milionu, na trh půjde za pár let! A další novinky z Battery Day

Tesla Battery Day je zdárně za námi. Elon Musk a jeho parta představili hutnou technologickou nálož, kterou nejspíš budeme my i zbytek automobilového průmyslu ještě pár dní zpracovávat.

Tesla Battery Day 2020 byl až po okraj napěchovanými zajímavými novými informacemi. Níže jsme se je pro vás pokusili přehledně shrnout.
foto: Tesla

Očekávání od Tesla Battery Day byla obrovská a Muskovi se do značné míry podařilo je naplnit. Potvrdil, že Tesla je společnost, se kterou je třeba počítat i v mnoha dalších desetiletích.

Pro začátek Elon Musk shrnul uplynulý rok, během kterého Tesla vyrostla o 50 %. Letos čeká, i přes všechny překážky, růst o 30-40 %. Zdůraznil obrovský úspěch čínské továrny v Šanghaji, která nejenže vyrostla a začala vyrábět během 15 měsíců, ale navíc je jedinou plně zahraničně vlastněnou automobilovou továrnou v Číně.

Tesle se zároveň podařilo rozjet velkoobjemovou výrobu Tesla Model Y. Podle Muska není vůbec složité postavit prototyp, ale rozjet jeho masovou výrobu je 10-100x obtížnější. Tesla je dnes jedinou americkou automobilkou za posledních sto let, která toho dosáhla a je v zisku. Mírný zisk vykazuje už čtyři čtvrtletí za sebou.

Musk se rozpovídal o tom, proč je důležité mít továrny na každém kontinentu, co nejblíže k zákazníkům. Výrazně to totiž urychluje ziskovost společnosti. „Čím rychleji pak rosteme, tím víc hotovosti generujeme,“ řekl doslova Musk. Proto bude mít zásadní význam i nová Gigatovárna v Austinu, která pomůže lépe zásobovat střední část a východní pobřeží USA.

Jádro budoucí hodnoty Tesly je podle Muska právě ve velkoobjemové výrobě aut vynásobené faktem, že půjde o vozy plně autonomní. Automobika podle něj dlouhodobě cílí na výrobu 20 milionů aut ročně.

Co se týká autonomie, prezentována byl jednoduchá statistika, kdy jízdy s Autopilotem vyústí v přibližně 10x méně nehod, než kolik je průměr pro jízdy bez něj. Autopilot doznal zásadního přepisu v posledních měsících a Musk doufá, že během asi jednoho měsíce bude vypuštěna privátní betaverze FSD (Full Self-Driving) verze Autopilota.

Musk jasně pojmenoval tři klíčové kompetence Tesly: inženýring, výroba a software. Klíčem k udržitelné budoucnosti jsou baterie. Cílem je proto dostat se z počítání GWh na počítání TWh, tedy 1000x vyšších výrobních kapacit. A o tom vlastně celý Tesla Battery Day byl.

Dnešní továrny jsou podle Muska příliš malé. Dokonce i Tesla Gigatovárna 1 je navržena na max. 150 GWh/rok při velmi vysokých investičních nákladech. Podle Muska a jeho party ale bude potřeba celosvětově vyrábět alespoň 10 TWh baterí ročně po dobu 15-20 let aby se podařilo nahradit veškerý světový vozový park a nejen to, také nahradit různé způsoby vytápění.

Aby Tesla dosáhla na takový objem výroby, promýšlí výrobu článků i aut úplně od začátku, podle „prvotních principů“. Musk následně rozjel velmi technickou prezentaci toho, jak se chystají změnit každý krok ve výrobě bateriových článků tak, aby tyto byly ve výsledku o 56 % levnější v přepočtu na 1 kWh kapacity.

Cesta k tomu je spletitá a velmi obtížná a Musk přiznal, že vše ještě zdaleka nemají dotažené tak, jak by chtěli. Klíčem k tomu je nicméně nový formát baterií o rozměrech 46×80 mm, který sám o sobě uchová 5x více energie, nabídne 6x vyšší výkon a o 14 % nižší cenu. Ve Fremontu už dnes probíhá stavba první „Terafactory“, která má cílový výrobní výkon 10 GWh/rok a Musk předpokládá, že zhruba za rok ho dosáhne.

Cílem je ale mít během několika let továrny schopné vyrobit až 200 GWh/rok těchto nových článků. K tomu bude samozřejmě Tesla i nadále odebírat bateriové články také od dalších výrobců jako Panasonic, CATL nebo LG Chem.

Elon Musk následně detailně prochází každý krok výroby bateriových článků a komentuje nejdůležitější změny. Jednou z hlavních je, že nové články jsou „bezkontaktní“, tedy nemají uprostřed kontakty pro přenos náboje. To výrazně zlepšuje odvod tepla a zásadním způsobem zjednodušuje a zlevňuje výrobu.

Musk potvrdil, že nákup Maxwell Technologies proběhl především kvůli technologii „suché elektrody“, což opět zásadním způsobem zjednodušuje a zlevňuje výrobu. „Víme, kudy tady vede cesta k cíli, ale je před námi ještě spousta práce,“ řekl k tomu Musk.

Strategická vertikální integrace je klíčem k veškerému snažení Tesly. Proto koupila výrobní společnosti jako Grohmann Engineering či Hibar Systems. Proto zaměstnává stavaře a ti všichni dohromady navrhují stroje, které vyrábějí stroje – tedy extrémně efektivní továrny. „Všechny automobilky jednoho dnes budou mít elektromobily s vysokým dojezdem, možná i autonomní. Ne všichni ale budou umět tak dobře a levně vyrábět jako my,“ zdůraznil Musk.

Dodal, že Tesla bude stavět svou vlastní továrnu na katody. Dlouze se také rozpovídal o recyklaci baterií s tím, že v budoucnosti bude jednodušší a výhodnější vyrábět nové baterie ze starých baterií. První recyklační pilotní továrna má vzniknout v rámci katodové továrny v Nevadě. A nejspíš to vše bude mít hodně co dočinění s nedávným odchodem J.B. Straubela, který právě rozjíždí novou firmu zaměřenou na recyklaci baterií.

Další důležitou novinkou byl způsob skládání bateriových článků do samotných aut. Z battery packu se nově stává strukturální součást vozu. Musk to přirovnal k vývoji v letecké dopravě, kdy dříve byly palivové nádrže montovány do letadel zvlášť, kdežto moderní letadla mají křídla navržena zároveň jako nádrže paliva. Přesně to budou i nové „strukturální baterie“.

Výsledkem toho všeho by mělo být mimo jiné i to, že bychom se během zhruba tří let mohli dočkat nového elektromobilu Tesla s cenou kolem $25 000 a plnou autonomií. V závěru prezentace Musk také zmínil Tesla Model S v supervýkonné verzi Plaid, který je možné objednávat už dnes a k zákazníkům se první kusy dostanou koncem příštího roku.

vlastní

139 Comments on “Tesla připravuje elektromobil s cenou do půl milionu, na trh půjde za pár let! A další novinky z Battery Day”

  1. Elon je najednou mnohem opatrnější. Myslím, že k tomu má
    Elon je najednou mnohem opatrnější. Myslím, že k tomu má dost pádný důvod. Snaží se firmu stabilizovat a trochu snížit rizika. X továren s tak velkým obratem se nedá ukočírovat tak jako jedna firmička. To je osud všech velkých firem. Nakonec se z nich stanou poněkud nepružné giganty. Proč chce produkovat 20*10^6 aut? Nestačil by třeba milion? I to je dost.

  2. Bývalí zaměstnanci Tesly se svěřili s tím, co bylo na
    Bývalí zaměstnanci Tesly se svěřili s tím, co bylo na práci pro Elona Muska nejlepší

    1. Vidět nadšení zákazníků, když usedají do svých nových aut
    „Nejlepší na tom opravdu bylo pracovat s úžasným týmem inspirativních lidí, kteří chtěli udělat svět lepším. A také samozřejmě zprostředkovávat fantastický zážitek zákazníkům – posadit je poprvé do jejich nového auta, vidět jejich výraz, když poprvé použijí Autopilota nebo šlápnou na plyn.“

    2. Reputace Tesly
    „Tesla v sobě má přidanou hodnotu. Je cool. Chodil/a jsem po městě s odznakem Tesly, protože jsem byl/a pyšný/á na to, že u ní pracuji.“

    3. Firemní kultura
    „Prostředí, které tam bylo, když jsem nastoupil/a, bylo báječné. Měl/a jsem pocit, že se do práce všichni těšili. Všichni tam chtěli být. Bylo to tam jako v rodinném obchůdku. Když lidi viděli, že jste ve stresu, snažili se vám ulevit od pracovní zátěže. Zasáhli a všichni si navzájem pomáhali.“

    4. Zaměstnanecké slevy
    „Měli jsme slevy všude, včetně kin a Disneylandu.“

    5. Možnost sledovat designéry při práci
    „Moje oblíbená část práce u Tesly byla možnost být nablízku lidem, kteří navrhovali auta. Byli to totální géniové. Jednou jsem viděl/a jednoho z nich, jak napojil auto na počítač a řídil ho ze sedadla spolujezdce. “

    6. Vysoké standardy
    „Nejlepší na Tesle bylo to, že většinou najímali skutečně dobré lidi a pokud jste mezi ně nepatřili, brzo jste skončili. Na tomhle místě musíte věřit tomu, co děláte, jinak už zítra nebudete mít židli. Myslím, že to pro mě bylo skvělé, protože mi to připomnělo dobu, kdy jsem sloužil/a v armádě.“

    7. Jak se firma adaptuje a mění
    „Na firmách jako je Tesla je nejlepší jejich schopnost a ochota pohotově se měnit a adaptovat,“ bývalý zaměstnanec zákaznického servisu to uvedl na příkladu třetího a čtvrtého čtvrtletí roku 2018, během nichž Tesla vytvořila rekord v dodaných vozidlech za čtvrtletí. Rekord, který byl letos opět zlomen.

    „Tesla dokázala vždy reagovat rychleji než jakákoliv jiná firma, se kterou jsem se kdy setkal.“

    8. Možnost stavět věci
    „Na Tesle jsem si kromě spolupracovníků oblíbil to, že jsem mohl věci stavět a budovat. To mě baví,“ svěřil se zaměstnanec, který pracoval ve vývoji.

    9. Úroveň zápalu a autonomie, kterou zaměstnanci mají
    „Bylo skvělé, jak si všichni zaměstnanci ujížděli na Tesle a jejím poslání. A nejlepší je, že tam máte svůj osud v rukou. Elon Musk vám dá tolik volnosti, kolik potřebujete.“

    To všechno zní skvěle, že ano? Ale na druhou stranu se najdou i bývalí zaměstnanci, kteří nemají pro Teslu jen slova chvály.
    Není to černobílé

    „Kvůli nátlaku, který Musk vyvíjí na své okolí, se členové výkonného týmu a členové týmu managementu neodvažovali s ním nesouhlasit. Ani když měli dostatek zkušeností,“ řekl jeden z bývalých zaměstnanců na seniorské pozici.

    Bývalý manažer, který s Muskem v loňském roce několikrát telefonoval, se svěřil, že si myslí, že si Musk nikdy nezapamatoval jeho jméno – což mu nevadilo, protože když Musk zmínil něčí jméno při prvním konferenčním hovoru, tato osoba často zanedlouho firmu opustila.

    Dalším problémem jsou podle bývalých manažerů nerealistické plány, kterým chybí strategie, jak jich dosáhnout.

    „Je to firma, ve které pokud nemáte řešení problému a nepřijdete s ním během pár dnů, týdne nebo dvou, máte smůlu. Takže je lepší držet jazyk za zuby.“

    Je pravda, že je Musk známý tím, že na veřejnosti sdílí predikce o finančních výsledcích Tesly, pokrocích technologie autonomního řízení nebo cílů výroby, které se vždy nesetkají s realitou.

    https://warengo.com

    1. jj výrobky tesly mají přidanou hodnotu jakoprase třeba
      jj výrobky tesly mají přidanou hodnotu jakoprase třeba protikliky, nízký zadní sklo, falkonky co nezvedneš a xxx dalších mlaskovin respektive dizajnérovin alá hochštausen kerý se dali udělat líp ale voni řekli NE : uděláme to schválně blbě protože nám stouplo sebevědomí sme voleborci a na nás ted nikdo nemá a ad 11 („Kvůli nátlaku, který Musk vyvíjí na své okolí, se členové výkonného týmu a členové týmu managementu neodvažovali s ním nesouhlasit… :)))

      https://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/poruchy/

        1. lidi hlavně překousávají nedostatky těch aut aby
          lidi hlavně překousávají nedostatky těch aut aby podpořili teslu v boji proti zlu. ale to neznamená že je ty teslí voloviny neštvou a že tesla to nemohla udělat líp. Ale to všechno dávno víš přeci 🙂 A dodneškas mě nevysvětlil proč ty voloviny tesla tak udělala, proč? a nezakecavej to tim že tobě osobně nevadí a logicky řekni proč? 😉

                1. Vendulí, proč tam u vás na EV trolí farmě 🙂 máš
                  Vendulí, proč tam u vás na EV trolí farmě 🙂 máš službu pořád jen Ty? Dyk Tě to musí unavovat, pak se už zmůžeš jen na plotky. Měl bys více odpočívat, co bychom si bez Tebe tady počali, kdyby ses z té přemíry práce roznemohl?

    2. Kdo by chtěl makat s asociálem, který má tah na branku a
      Kdo by chtěl makat s asociálem, který má tah na branku a navíc je úspěšný? Já ne? Je to vyčerpávající. Sám se znám že když se ženu za svým cílem, že se mnou není k vydržení a težko se mnou někdo sdílí nadšeni pro věc a konečnou vizi. Už jen proto že nevidí stejné hodnoty a často ani nechápou proč jsou některé cíle důležité a jiné ne. Teprve to dokážou docenit či pochopit až se práce dokončí nebo ještě později až to celé vstřebají. A já se jim ani nedivím ne každý chce obětovat svůj osobní život aby se dokázal sladit s pracovním chaosem a nasazením někoho jiného. Je to vyčerpávající a nejde to vydržet dlouho. Pravidelná pracovní doba a nerušený osobní život s tím jsou dost na štíru.

  3. Takže sice nic nepřináší, ale když si tohle srovnáte s
    Takže sice nic nepřináší, ale když si tohle srovnáte s VW a platformou MEB, Tu začali v roce 2015 a představili v r. 2016 a tvrdili, jak to bude mít obrovský vliv na cenu elektromobilů. Po 5 letech vymysleli „kolo“ a nastavili cenu tak vysoko, že to opravdu žádná revoluce ani evoluce nebyla. Jako ID4 za více než milion? To je výsměch.

    A teď s tím co představila Tesla dnes. Představila vlastně nové bateriové packy, které během 2 let představí v novém autě a do 3 let budou v ostatních autech a cena auta se zlevní z milionu na 600 tisíc. A vzhledem k tomu, že tyto „marketingové kecy“ Tesla dodržuje dost dobře tak bych tomu i věřil.

      1. Tak abych to upřesnil Tesla plánuje globální auto ,
        Tak abych to upřesnil Tesla plánuje globální auto , řekneme Tesla model 2 kolem 25 000 USD (autonomní , čemuž trh nevěří ). To znamená cenu u nás s daní někde mezi 700-800 tisíc, komplet auto.Teď už chápu proč je ID 3 navrženo tak levně. ID3 pak bude muset stát max.700. ID 4 nakonec tak 40 000 €. Nějaké budoucí ID 2 tak kolem 20 000€. A ID 1 kolem 350 000 CZK. Neříkám, že to tak bude hned , ale vše k tomu směřuje. Pro některé automobilky to bude asi konec.

      2. Díky za poznámku. Autor si zde vymyslel že to je pod 500
        Díky za poznámku. Autor si zde vymyslel že to je pod 500 tisíc, ale reálně to je pod 600 a cena u nás bude samozřejmě ještě vyšší.

        A teď k plánům.
        VW „plánuje“ takto levné auto už 10 let a stále ho nemá a nebude ho mít dokud tu nebude větší konkurence.
        Oproti tomu Tesla plánuje auto do 3 let a maximálně se to zdrží o rok, ale bude tady za cenu kterou dnes řekla. Tesla zatím udělala každé auto které naplánoval. Tohle je jen další logicky krok.
        Uvědomte si co tam zároveň řekla, ona staví jednu továrnu za druhou a zvyšuje počet vyrobených aut každý rok. Ostatní automobilky kapacity mají tak to dělat nemusí, ale už dnes mají problém protože v segmentu drahých aut jsou 5 let pozadu a tímhle Tesla „plánem“ mají smůlu teslu v následující 3 letech nedozenou i kdyby se rozkrajeli. Tak rychle novou platformu neudělají ta VW je 10 let stará. Tesla do 3 let staví auta na nové platformě, tedy celý podvozek ve 3 kusech včetně baterie

        1. Dinosauři kapacity na baterky rozhodně nemají a dlouho mít
          Dinosauři kapacity na baterky rozhodně nemají a dlouho mít nebudou. To že maj kapacity na prázdný plechovky jem jim prd platný, bez baterek se nehnou. To už nám dokázal Hjundai u IONIQa, Audi u etrona či Škoda u Citigo, kde výrobu po jedný várce radši zařízli.

          1. Jak už se zmiňoval Marek, dinosauři budou vyrábět
            Jak už se zmiňoval Marek, dinosauři budou vyrábět přesně tolik EV kolik potřebují kvůli pokutám…
            A spousta dalších dinosaurů jako Toyota si bude dál vyrábět hybridy..
            A ti menší dinosauři budou prodávat hlavně v Indii, jižní Americe…

    1. V jedný věci meleš nesmysly a to sice že se zlevní cena
      V jedný věci meleš nesmysly a to sice že se zlevní cena aut z milionu na 600 tisíc. Model 3 bude furt stát dost přes milion, akorát Tesla nabídne malý auto za 600 tisíc. Celkově cena aut půjde dolů, ale ne tak rapidně už za 3 roky. Kěž by se to stalo.

  4. Že to bude mí obrovský dopad na autoprůmysl, jsme asi
    Že to bude mí obrovský dopad na autoprůmysl, jsme asi čekali, ale já jsem teď hlavně zvědav na důsledky i pro další odvětví.
    Až se tahle technologie dostane do Megapacků (viz ten Australský), až se začne aplikovat do Powerwall, až se to propojí s Tesla solar střechou, až začne uplatňovat V2G apod…
    Osobně tipuji, že krom automobilového průmyslu, to bude mít ohromný dopad na energetický průmysl.
    Už si dovedu představit bateriové úložiště k FVE fyzicky o polovinu menší, kapacitně o polovinu větší a menší pořizovací cenu – než jaká jsou dnes. Ve výsledku bude FVE + powerwall + auto lepší kombinace, než být připojen k rozvodné síti.

    Pokud vím, tak Tesla získala (alespoň v USA) licenci na obchodování s elektřinou – po včerejšku ta informace dostává úplně jiný význam.

    1. Den predem Tesla zlevnila Megapack o 27%. To je dobry krok.
      Den predem Tesla zlevnila Megapack o 27%. To je dobry krok. Cim dal vic bude stabilizaci siti delat baterka a ne uhelky. Je to az napadne podobne prechodu z mechanickych HDD na elektronicke SSD. Zrovna vcera jsem si koupil Sandisk SSD Ultra 512GB za 37 EUR. Samozrejme novy v obchode. V DE.

        1. S rychlosti zapisu prehanite podobne jako u vaseho spalovaku.
          S rychlosti zapisu prehanite podobne jako u vaseho spalovaku. Asi mate 65MB/s misto 65GB/s. Leda ze byste mel 1000 HDD a pocital zapis vsech dohromady. Muj SSD ma read 560MB/s a write 530MB/s. Tak se bezte vycpat s kulhavkou, stejne jako se spalovakem.

                1. Tady někdo nemá smysl pro humor 😉
                  Jen by mě pořád

                  Tady někdo nemá smysl pro humor 😉

                  Jen by mě pořád zajímalo co má dokazovat porovnávání pindíků ohledně rychlosti SSD v diskusi o Tesle, která je nevyrábí.

                2. fakoval sem lentylku za kotoučový bubny vis 😉 dodneška
                  fakoval sem lentylku za kotoučový bubny vis 😉 dodneška nepřiznal že taj plácá voloviny jak se mu to hodí

                3. Vy se lepite jeste vic nez to klasicke houwno na kosily. Bubny
                  Vy se lepite jeste vic nez to klasicke houwno na kosily. Bubny jsou standardni vybava. De bilku krucipisku.

                4. vidite to! 🙂 furt je to stejnej narcistní egouš a
                  vidite to! 🙂 furt je to stejnej narcistní egouš a nepřizná né a né 🙂 rači pojede dál ty svoje machrovinky leckdy vodwoka 🙂 než aby se vomluvil sory lidi mystyfikoval sem vás i když nevim tak plácnu hlavně abych nasytil svý ego sem už prostě starápsílentylka polibtemipldel ;))

                5. Prirovnal jsem nahrazovani spalovaku skrz EV k nahrazovani HDD
                  Prirovnal jsem nahrazovani spalovaku skrz EV k nahrazovani HDD skrze SSD. Viz vyse nahore. Nevidite zacatek?
                  Edit:Prirovnaval jsem nahrazovani uhelek skrze megapack ke stabilizaci site. A z toho pak HDD vs. SSD.

            1. Jedna zajímavost: Není problém za pár korun dosáhnout
              Jedna zajímavost: Není problém za pár korun dosáhnout 6500 – 7000 Mb/s tak, že se zapojí dva m2 nvme disky do Raid0 (Motherboard musí podporovat) Kapacita se sčítá, rychlost 2x 3500 taky ale jeví se to jako jeden systémový disk C:
              Z velmi dobrého počítače se pak stane skutečná bestie – vše jede rychlostí jako v DDR4

              1. jo ale
                1) raid řadič nesmí udělat chybu jinak by už w10

                jo ale
                1) raid řadič nesmí udělat chybu jinak by už w10 pak nemuseli naběhnout že 😉
                2) nesmí odejít ssd (už mi odešlo není to nemožný) jinak odejdou i data tzn 2x větší šance 😉 Takže radši 4x ssd a raid si pojistit (to leze už do peněz a standartně se to s nvme dost blbě řeší 😉

                ps: Jeden ssd v integr m2 na desce a druhý v m2 redukci do slotu pcie, pojede to raid?

                1. Ahoj Cipísku,
                  Dal jsem to raidu0, protože jsem synovi

                  Ahoj Cipísku,

                  Dal jsem to raidu0, protože jsem synovi kupoval novou desku MSI, která má 2x m2 nvme pozici a tak se mi to zdálo jako zajímavej pokus.
                  Ty m2 disky se na desku dávají i s teplovodivou pastou )
                  Disky jsou 2x Samsung 970 EVO Plus 500GB
                  Diks C: má tak 1TB
                  Link na desku :
                  https://www.alza.cz/msi-mag-b550-tomahawk-d5867621.htm?o=1

                  (Procesor je AMD Ryzen 3900X 12 jádro 24 vláken, a DDR4 je HyperX Fury 3733 Mhz 2x 16GB )

                  Jestli by to šlo do Raidu0 – jeden Samsung v interg m2 na desce a druhej v hliník redukci na pcie jsem nezkoušel, ale kamarád tvrdí že prej to jde…

                1. Můžeš mi říct jaké TB pole prohledáváš, že na to
                  Můžeš mi říct jaké TB pole prohledáváš, že na to potřebuješ propustnost 64Gbps?

                2. Potřebuji maximální propustnost, abych mohl prohledávat
                  Potřebuji maximální propustnost, abych mohl prohledávat seřazené pole výsledků některých matematických funkcí, u kterých se na získání výsledku při požadavku na výpočet čeká mnohem déle, než když je možné výsledek hledat v poli předvypočtených hodnot.

                  Užitím mohou být například jednosměrné hash funkce.
                  Pokud budu chtít vědět, z jakého vstupu jsem dostal Tiger hash funkci o hodnotě 3c85581031d347053d35e6a0c08cceeb8b72744a41d3e4a2, můžu začít počítat všechny vstupy od A. Jenomže Tiger funkce je hardwarově špatně akcelerovatelná, tak budu čekat na výsledek příšerně dlouho.
                  Nebo si to udělám předem, strávím tím stejně dlouho, ale výsledky pro všechny hodnoty si uložím.
                  A pak až to budu chtít vědět z jekého vstupu je ta hash, jen prohledám řazené pole a u výsledku najdu, že vstupem byl řetězec „TakyMartin“. A mám to skoro „hned“, přesněji tak hned, jak rychlé je procházení diskového pole.

                  Rozdíly v rychlosti získání výsledku mohou být i v řádu roky vs. minuty.

                3. Jste se naboural do Rossatomu, nebo Rosskosmosu?
                  Jste se naboural do Rossatomu, nebo Rosskosmosu?

              1. Ne, je to 64Gbps, takže zápasíte maximálně vy. A ano, je
                Ne, je to 64Gbps, takže zápasíte maximálně vy. A ano, je to 120x rychlejší, než ten váš zázrak.

                Čímž neříkám, že NVMe by nebyly ještě mnohem rychlejší, ale v poměru rychlost x cena x kapacita je klasický disk stále nepřekonatelný.

                Ale to asi zastánci progresivismu nevysvětlím.

                1. Tak mi napiste jaky zazrak jste koupil 40TB za 1000 EUR s
                  Tak mi napiste jaky zazrak jste koupil 40TB za 1000 EUR s 64GBps.

                2. 64Gbps=(64/8) 8GBps. To je jen o trochu víc než ten jeden
                  64Gbps=(64/8) 8GBps. To je jen o trochu víc než ten jeden NVMe disk co jsem odkazoval níže. Tedy 8000 MB/s dostat z mechanických disků je obtížné, ale ještě reálné. Mechnické disky dnes dají cca 200MB/s, takže jich stačí cca 40 (8000/200).

                  Dostat z HDD rychlost 8x větší, tedy 64GBps=64 000 MB/s by znamenalo použít cca 320 disků. Např. pole pro 24 disků, zabere 4U výšky v racku. Disky 2,5″ jsou menší, tam vám na 24 pozic stačí jen 2U. Pro 320 disků by jste potřeboval 28, nebo 56U. Velký rack má 42U. Tedy potřeboval by jste 1 nebo 2 téměř plné racky. Cenu ani nebude počítat, už jen 320x vynásobit cenu jednoho disku dokáže každý.

                  Tedy buď si pletete jednotky, nebo trochu kecáte 😉

                  Ostatně i těch 8 GB/s, tedy 64 Gbps je už docela oříšek někam přenést. 10 Gb ethernet je ještě relativně levný, ale potřeboval by jste bonding 7x. 25/40 GBps ehternet je už dost drahý, ale ještě dostupný, ale potřád potřebujete bonding 2 nebo 3x. 100 Gbps se používá v NIXu a na podobných hlavních páteřích a není to komodita s cenou už mimo.

                  Případně lepší alternativa pro disky Fibre Channel existuje i v rychlosti 64 Gbps. Tato rychlost začala být dostupná až loni a cena bude natolik mimo, že ji hledat ani nebudu. Pro rychlost 64 GBps, tedy 512 Gbps neexistuje žádné síťové rozhraní které toto někam dokáže přenést.

                3. Myslím, že jich je 24, ale už přesně nevím, můžu se
                  Myslím, že jich je 24, ale už přesně nevím, můžu se zítra podívat do pole. Nikam se nic nepřenáší.

                4. Aha, takže to tedy nebude 120x rychlejší než běžný SATA
                  Aha, takže to tedy nebude 120x rychlejší než běžný SATA SSD disk, ale jen cca 14x a jen cca 2-3x rychlejší než běžné NVMe disky. Tedy pořád hezké, ne úplně běžné pole, ale z pohledu rychlosti nic z čeho dnes člověk padne na zadek.

                  Ony ty SSD disky jsou totiž dnes opravdu pekeně rychlé a pokud člověk nepotřebuje zrovna 40TB, tak i docela levné. Mimochodem to v čem SSD disky excelují není přenosová rychlost, ale počet přístupů (iops). Mechanický disk prostě musí počkat než se disk pootočí s kusem dat pod hlavičky, takže disky mají cca 150-300 iops. SSD mají běžně tisíce, desetitisíce až statisíce iops, takže pole s 24 disky bez problémů v iops překoná jediné SSD.

                5. Díky za vysvětlení a reálné argumenty, Běžka prostě
                  Díky za vysvětlení a reálné argumenty, Běžka prostě není tak chytrý jak se jeví, když si splete b a B a pak se nedokáže omluvit, že se „snad“ spletl.

    2. no ono sa to ešte trochu dosť poprepletá s plynom, lebo ten
      no ono sa to ešte trochu dosť poprepletá s plynom, lebo ten umelo vyrábaný dekarbonizáciou ovzdušia a s vodíkom generovaným výlučne elektrolýzou pomocou fotovoltaiky a veterných turbín vo veľkom môže byť doplňovaný do podzemnýmch plynových nádrží. A to je zaisťovací plán Nemcov pre pokojný vývoj batérií a palivových článkov. Lebo umelo vyrobený plyn je síce fosílne palivo, ale bude sa vyrábať uhlíkovo neutrálne, keďže uhlík sa bude sťahovať likvidáciou CO2. Toto je „tajný“ nemecký model (preto aj Nordstream 2 – bezpečné dodávky plynu, ktoré sa ovšem budú postupne krátiť, lebo budú viac a viac nahradzované produkciou plynu z vlastného suverénneho územia) známy už od roku 2009. Z plynu vieme v zime pomocou KVET vyrobiť s účinbosťou 90% teplo a elektrinu – naše zemepisné pásmo vyžaduje silné tepelné hospodárstvo. Uplný ideál je využívať vodík generovaný vo fotovoltických elektrolyzéroch priamo v palivových článkoch či už v dome na bývanie alebo v EV na jazdenie. Pomedzi to sa budú vyvíjať stále lepšie batérie – leader TESLA , takže bude to krásby mix všeličoho ale na konci bude zrušenie akýchkoľvek fosílnych palív. A tie batérie bude vždy a všade treba aj ako nevyhnutné príslušenstvo palivového článku.

  5. -novy format clanku
    -kremikova anoda a niklova katoda
    -pilot

    -novy format clanku
    -kremikova anoda a niklova katoda
    -pilot uz teraz produkuje 8GWh techto novych clankov

    vo vysledku to prinasa:
    lepsi dojazd az o 54%
    redukce ceny clankov $/kWh az o 56%
    uspora investicii $/GWh az o 69%

    …za mna super ;oD

  6. Takže vlastně nic konkrétního nepředstavil. Jen baterie,
    Takže vlastně nic konkrétního nepředstavil. Jen baterie, které jsou trochu větší, takže vychází lépe na objem – není potřeba tolik obalů. Nicméně třeba takový CATL se obejde úplně bez článků a má ještě méně obalů.
    Za mne nic moc. Náskok oproti běžným automobilkám se po Battery Day nezvýšil.

  7. Ovšem S Plaid mě celkem zaujalo. Již nějakou dobu
    Ovšem S Plaid mě celkem zaujalo. Již nějakou dobu vyhlížím co by tak stálo za výměnu mého auta. Tajně při tom doufám, že to třeba zvládne i někdo jinej než Tesla a nakonec to vypadá, že to bude zase Tesla.

    800km dojezd to by se mi fakt líbilo. To bych možná i ten prostor oželel. 🙂

      1. udělali pěkný hovno, čekal jsem že to budou baterky
        udělali pěkný hovno, čekal jsem že to budou baterky které umožní alespon 800 km dojezd, u auta kolem mega, opět pouze velké show a nic, v podstatě řekl, pracujeme na velkých věcech, máme obrovské plány, ale ještě nemáme nic konkrétního 😀 zase jen velký kabaret pro pitomce, kteří nasypou další peníze, stejně jako ta hranatá příšernost, jen aby se o Tesle psalo, spousta firem pracuje na stejných věcech a možná jsou i dál, jen s tím nedělají takové komedie

        na lepších baterkách pracují desítky firem, že je to základ rozvoje EV vědí i malé děti, pro EV do 500 tisíc vyvíjí už min. rok VW malou platformu na které postaví ID.1 nasmlouvané mají od čínanů již i nějaké nové levnější baterie a dělají s tím nějakou pompézní show?

        1. Trochu Nadhledu prostě chybí.
          Není tak důležitý velký

          Trochu Nadhledu prostě chybí.
          Není tak důležitý velký dojezd, ale jaká bude Cyklická životnost Pokles kapacity vlivem stárnutí Jestli se to to podaří ještě zlepšít To bude pro majitele přínosnější než nějaký vysněný 1000km dojezd .

  8. Já jsem věřil tomu, že Tesla něco opravdu má. Že na to
    Já jsem věřil tomu, že Tesla něco opravdu má. Že na to budeme koukat jako z jara a akcie vyletí do nekonečných výšin.Věřil jsem, že se zase vzdálí ostatním automobilkám, které ji už více-méně dohnaly.

    Tohle je faktický přiznání toho, že se Tesla postupně, s tím jak roste, stává běžnou automobilkou. A myslím, že začínám chápat marketing VW. VW si je tak jistý, že ho Tesla neohrozí, že jsou schopní dneska hrát hru na to jak je Tesla před nimi a jak je lepší, jak oni…protože za rok budou říkat ajejej my jsme už tu Teslu předběhli? To šlo rychleji, jsme prostě dobří. VW je mistr marketingu!

    1. Já mám pocit, že jsi to vůbec nesledoval a článek
      Já mám pocit, že jsi to vůbec nesledoval a článek nečetl, protože jinak bys něco takového nemohl napsat.

      Brutální snížení investičních a výrobních nákladů, odstranění kobaltu, nové materiály pro anody a katody, tabless elektrody, totálně přepracovaný a vylepšený výrobní postup, custom slitiny, největší lisy na světě, odstranění modulů a integrace packu do šasí.

      A ty napíšeš, že tam o nic nešlo. Tohle bude mít tak dalekosáhlé důsledky pro automobilový průmysl, že si to ani nedokážeš představit.

              1. Naštěstí i starý eGolf šel v Evropě dobře na odbyt,
                Naštěstí i starý eGolf šel v Evropě dobře na odbyt, takže klidně mohli ladit, prodejě povinných EV pokryli eGolfem. Ten SW by ještě otřeboval doladit, podle toho co i říkal Bjorn v tom testu. Jinak samá chvála, hlavně spotřeba a ticho – tím nemyslím oproti spalovákům, předpokládám, že když Bjorn těch aut projel desítky, že to umí podoudit i v rámci EV kategorie.

                1. Tak já jsem samozřejmě rád, že se jim povedlo.
                  Díky

                  Tak já jsem samozřejmě rád, že se jim povedlo.
                  Díky bohu, že už je konečně z čeho vybírat.
                  Možná to zrovna bude nástupce manželky Leafa.

    2. Je to přesně naopak.
      Tesla právě předvedla, že si dobře

      Je to přesně naopak.
      Tesla právě předvedla, že si dobře uvědomuje co by mohlo být kamenem úrazu a intenzivně na tom pracuje.

      Zatímco VW nemá už teď dost baterek pro těch pár elektroaut co vyrobí a za rok až je budou emisní limity více tlačit do jejich prodejů budou tuplem v háji…

          1. VW koncern prodá vždy přesně tolik EV, kolik potřebuje.
            VW koncern prodá vždy přesně tolik EV, kolik potřebuje. Je to vidět teď na příkladu Citogo iV a spol. A je to logické, má kšeft ze spalovacích aut a k tomu EV na splnění emisí. Postupně jak předpisy tlačí, tak dává na trh EV, které i reálně prodává v množství, které potřebuje.

            Nevidím na tom nic složitého nebo k nechápání. Ty kecy kolem toho jsou jenom marketingové kecy. Pokud bude VW potřebovat prodávat milion EV ročně, tak je prostě prodávat bude, dřív asi ne.

            1. Chtít prodávat milion ev ročně je jedna věc, a mít pro
              Chtít prodávat milion ev ročně je jedna věc, a mít pro ně baterky je věc druhá.

              Příští rok budou rádi, když budou mít baterky pro to množství ev, do kterého je budou tlačit emise. Proč myslíte, že eUp a spol. zařízli? Podle mého názoru ne proto, že už letos nemusí, ale proto aby ušetřili baterky na příští rok.

              Vycházím z logiky, že ještě loni eUpa nebo eGolfa taky nemuseli kvůli emisím prodávat a přitom prodávali, tak pročpak letos najednou (a navzdory slibům) tak striktně jen co musí? Protože příští rok budou muset ještě víc a ty baterky pro to prostě nemají.

              Možná se pletu, možná ne. Každopádně tvrdit, že VW za rok dotáhne Teslu není podle mého názoru reálné.

              1. koncern ma v tuhle chvili zajistene dodavky baterii dobre a i
                koncern ma v tuhle chvili zajistene dodavky baterii dobre a i kdyby se kapacity vyroby Ev navysovali v radech nizsich desitek procent tak s nedostatkem problem nebude, nedostatek bateripacku opravdu nemaji, Citigo se stoplo pro velky zajem s tim ze navysovat kapacitu by nebylo rentabilni pro takovyto model v takoveto cene, naopak se navysovala kapacita u drazsich modelu s prodejni cenou nad 70 tisic eur kde jsou zisky zajimave, baterie v tech autech jsou ale jine, takze to neni tak ze co nepujde do Citiga tak by slo do treba Taycanu, tak to opravdu nefunguje 😀

                VW Teslu dotahuje a je vesmes fuk jestli ji dotahne ci nedotahle, vyvoj elektromobility v koncernu VW je v tuhle chvili stanoveny do roku 2025 a vyraznejsi zmeny v nem zrejme nenastanou, je totiz postaveny presne podle potreb koncernu, a ten v soucasnosti cili na plug-in hybridy ktere splnuji i kvoty pro 2030 a BEv ktera se maji postupne uvolnovat tak aby se platilo co mozna nejlepe s ohledem na 5 letku do 2030 kdy ten krok v emisich bude nejvice zasadni z hlediska moznych pokut

                1. Doufám, že máte s tou výrobní kapacitou baterek pravdu.
                  Doufám, že máte s tou výrobní kapacitou baterek pravdu.

              2. Ale já nikde nepíšu, že VW dotáhne Teslu, to nemá
                Ale já nikde nepíšu, že VW dotáhne Teslu, to nemá zapotřebí. Píšu, že vyrobí a prodají tolik aut, koli potřebují. Ten milion teď nepotřebují, proč by teď prodávali milion, když jak říkáte, baterek je málo a přístí a další rok budou potřebovat určité množství EV prodat.

                Zatím to vypadá, že se jim daří prodávat tolik, co potřebují, proto i prodávali eGolf déle než původně zamýšleli, protože ID.3 byl připravený až koncem léta. A nebo se jim nedaří a musí platit pokuty za nesplnění emisí? Nevím…

                1. Já původně reagoval na Dominika, který psal „protože za
                  Já původně reagoval na Dominika, který psal „protože za rok budou říkat ajejej my jsme už tu Teslu předběhli?“.

  9. Pěkný čtení, ale ještě lepší je číst komentáře.
    Pěkný čtení, ale ještě lepší je číst komentáře. Takové reakce na Tesla Marketing day (čti battery day) jsem mohl čekat, ale i tak pobaví.
    Abychom to shrnuli, tak jsme se nedozvěděli nic převratného, jen že vyvíjí lepší baterie (asi jako všichni ostatní), plácnul pár ultimátních slovíček jako např. Terafactory s výkonem 10 TWh, pardon 10 GWh. Oznámil další autíčko, stejně jako předtím nový roadster, semi, cybertruck, plaid Teslu S, která BRUTÁLNĚ natřela Porsche je přece už kousek před dokončením, rozuměj dva roky po Taycanu.

  10. “ Co se týká autonomie, prezentována byl jednoduchá
    “ Co se týká autonomie, prezentována byl jednoduchá statistika, kdy jízdy s Autopilotem vyústí v přibližně 10x méně nehod, než kolik je průměr pro jízdy bez něj.”

    Tahle lez jak vez mi trochu kazi cteni. No ona to vlastne neni lez, jen to pracuje s faktem, ze vetsina lidi jsou uplni hlupaci, kteri si neumi dat dve a dve dohromady, takze jim tuhle “pravdu” zbasti.

  11. Trochu mě mrzí, že neprezentovali nové modely S/X, ale dá
    Trochu mě mrzí, že neprezentovali nové modely S/X, ale dá se to pochopit. Nové modely budou používat nové baterie, což vyžaduje nový podvozek a vlastně nové tělo auta. A protože baterie nebudou hotové dříve než za 12-18 měsíců, bylo by hloupé prezentovat to teď, protože by tím zabili prodeje současných S/X na celý příští rok.

    Napovídá tomu, že už bylo několik úniků o novém interiéru a exteriéru, stejně jako to, že už loni Elon tvrdil, že Plaid bude k dispozici už koncem letošního roku. Taky prezentace měla být původně nejenom o baterií, ale i novém pohonu, ale o tom tam nebylo ani slovo. Zřejmě došlo ke spoždění u baterií, tak Tesla musela přehodnoti plány.

    Ale informace o nových bateriích jsou mnohem lepší než se předpokládalo. Enormní nárůst výkonu, brutální snížení výrobních a investičních nákladů. Tohle bude game changer, ale prostě ne zítra, ale v průběhu příštích let.

    1. Enormní nárůst výkonu, brutální snížení výrobních
      Enormní nárůst výkonu, brutální snížení výrobních nákladů.
      1) 14% je „brutální snížení nákladů“ ?
      2) „nový formát baterií o rozměrech 46×80 mm, který sám o sobě uchová 5x více energie, nabídne 6x vyšší výkon“
      Asi nečekáte, že těch baterek tam bude pořád stejně, když jsou 5x větší(nechce se mě přesně počítat), že ? Pokud při 5x větší kapacitě jsou 6x výkonejší, tak je to nárůst výkonu o ((6/5)-1)*100= brutálních 20%.

      1. 1) 14% per cell, 56% per kWh pack. A to už bych brutální
        1) 14% per cell, 56% per kWh pack. A to už bych brutální nazval
        2) 2170 mají objem 24 245 mm3, 4680 mají objem 132 952 mm3. To je 4,1x větší objem. Pokud mají 6x vyšší výkon, ale 4x větší objem, to znamená, že nárůst výkonu je skoro 50% na mm3 a kapacity o 25%. A to jenom díky novému designu. Bez dalších vlivů nové chemie atd.

          1. A podle prezentace tohle prakticky vyřešili díky tabless
            A podle prezentace tohle prakticky vyřešili díky tabless electrodes (baterie se pouze minimálně zahřívají – minimálně v poměru s narůstající tloušťkou baterie) a axiálnímu chlazení, které je účinnější než chlazení z boku, co používali doteď. Jenom mě překvapuje, že o tom nemluvili více do hloubky. Asi si nechávají spoustu tajemství pro sebe.

            Stejně jako neříkali jaký je nárůst výkonu a energie celkem. Pouze zmínili, že je to 6x/5x díky novému designu.

            Asi nechcou ukázat karty dřív než budou hotoví.

        1. „Musk následně rozjel velmi technickou prezentaci toho, jak
          „Musk následně rozjel velmi technickou prezentaci toho, jak se chystají změnit každý krok ve výrobě bateriových článků tak, aby tyto byly ve výsledku o 56 % levnější v přepočtu na 1 kWh kapacity.

          Cesta k tomu je spletitá a velmi obtížná a Musk přiznal, že vše ještě zdaleka nemají dotažené tak, jak by chtěli.“

          Tohle je ale počítání zajíců, kteří ještě běhají po poli. Těch 56% je plán, který sám Musk tvrdí že ještě nemají. Takové cíle může prezentovat každý. Zatímco ten větši článek je jasný, tam se menší podíl vnějšího obalu vůči užitečnému materiálu musí projevit a 14% je uvěřitelná hodnota.

          1. Ano, těch 56% je plán na 12 měsíců. Tahle prezentace byla
            Ano, těch 56% je plán na 12 měsíců. Tahle prezentace byla o představení plánu pro investory. Rozhodně to není něco o čem by se včera rozhodli že udělají. To jsou technologie, které už mají v prototypové fázi a dokončují je.

Napsat komentář