Stojí Tesla Motors za 20 miliard dolarů?

Protože se opět blíží vydání pravidelného čtvrtletního dopisu pro investory automobilky Tesla Motors, připravili jsme malé zamyšlení nad hodnotou této automobilky. V současné době se její cena na burze pohybuje kolem $20 mld. Je to málo nebo moc?

Servisní centrum Tesla Motors, která se po světě rojí jako houby po dešti
foto: Tesla Motors

Tesla Motors je stálicí nejen na tomto webu, ale i na mnoha jiných. Dokonce i na webech, které s automobilovým průmyslem či dopravou nemají zhola nic co dočinění. Jedním z nich je i SeekingAlpha, portál pro investory.

Za poslední půlrok zde o Tesla Motors vyšlo na 230 rozsáhlých článku a dalších asi 170 krátkých upozornění (vycházejí jen v pracovní dny). Z toho je jasně vidět jaký zájem Tesla Motors vzbuzuje mezi obchodníky s cennými papíry.

Není se také čemu divit, když se cena automobilky za poslední rok pohybovala v rozmezí od $27,37 až po $194,5. Schopný investor tedy mohl na této akcii vydělat neuvěřitelných 600 %.

V současné době je tržní hodnota automobilky necelých 20 miliard dolarů. Jak je možný takový nárust ceny za tak krátké období? Bylo to dáno několika faktory.

Zaprvé, Tesla měla v minulosti několikrát po sobě horší ekonomické výsledky než se očekávalo. To se skombinovalo s delším vývojem Modelu S než jak bylo původně plánováno. To vše znatelně působilo na cenu akcií.

Řada investorů také automobilce nevěřila už v začátcích. Nedlouho po uvedení akcií na trh, se jim zdála cena nadhodnocená. Rozhodli se tedy, že budou její akcie „krátit“ (tedy vydělají na poklesu ceny).

Jedná se o spekulaci na burze, při které si investor vypůjčí akcie, ty následně prodá a čeká až se jejich cena sníží. Poté je výhodně koupí zpět a vrátí. Rozdíl ceny mezi cenou v okamžiku kdy je prodal a kdy je koupil tvoří jeho zisk či ztrátu.

Pokud se však takovýchto spekulantů najde velké množství a současně s tím cena akcií začne růst vzhůru, někteří z nich přestanou čekat na pokles a snaží se minimalizovat svoji ztrátu tím, že akcie nakoupí zpět, ačkoliv vědí, že na tom prodělají.

To však má za následek další nárust cen. Další a další shortující investoři jsou pak nuceni pokrýt své pozice, čímž se tento proces dostane do spirály, ze které již není úniku.

ZAJÍMAVOST: dokonce i Elon Musk, šéf Tesly, před časem uznal, že její cena může být nadhodnocená

Je však současná cena 20 miliard dolarů oprávněná? Podíváme-li se na cenu konkurenčních automobilek ve světě, můžeme si udělat poměrně dobrou představu.

Například americký koncern General Motors je na burze oceněn na 51 miliard dolarů, přičemž můžeme předpokládat letošní prodeje kolem 9 milionů aut. Tesla oficiálně očekává prodej přibližně 21 000 automobilů. Ještě vetší rozdíly bychom pak našli u (nekrachujících) gigantů jako Toyota či Volkswagen.

Přestože se najdou výjimky, obecně mezi autory na SeekingAlpha převládá názor, že je nyní Tesla silně nadhodnocená a aby si zachovala svou cenu, nesmí v příštích letech udělat žádnou chybu.

A jaký je váš názor na akcie Tesly? Svezli jste se na vlně rostoucí ceny, nebo teprve čekáte jaké budou výsledky automobilky za poslední kvartál? Anebo cenné papíry nejsou nic pro vás? Podělte se o názor v komentářích.

9 Comments on “Stojí Tesla Motors za 20 miliard dolarů?”

  1. Myslim ze dost dobry clanok,
    Myslim ze dost dobry clanok, ktory zhrnul doteraz zname fakty z pohladu investora do akcii. Osobne si myslim ze cena je vyrazne nadhodnotena, lebo ludia na burzach pracuju s ocakavaniami a podla tej ceny ich ocakavania su, ze raz bude Tesla na urovni VW, alebo GMC.

    Velkou vzpruhou bolo pre investorov, ze Tesla zacala generovat zisk (aj ked niektorymi trochu spochybnovany), a je dolezite aby si ho aj udrzala.
    Druha zasadna vec je, ze nema problem s odbytom, ale skor s vyrobou, teda ze dopyt je stale vyssi ako ponuka.
    Dalsie faktory ako proaktivny zaujem verejnosti (ludia tocia reklamy sami), prestiz (je cool riadit Teslu), ale aj to, ze zatial auta funguju az na par malych skrabancov (horiaca bateria, samovybijanie v noci) bezchybne z nej robi „shining star“ v automobilovom svete. Raz ale tieto veci zacnu opadat a vtedy si myslim ze aj akcie sa dostanu na realnu hodnotu – a to moze trvat nejaky rok-dva.

    Sam som na Tesle bohuzial nezbohatol (daval som sance IPO SolarCity [SCTY], ktora ma v konecnom dosledku tiez nesklamala (prvy nakup za 12.5 USD, cena teraz okolo 60 USD), ale myslim si, ze z pohladu investora casy, kedy Tesla radovo znasobila svoju hodnotu tu uz boli a len tak nepridu… predsa len 6 nasobok za rok je v sucasnej cene uz trochu nerealny…

  2. problem tohoto „vypoctu“,
    problem tohoto „vypoctu“, ktory tu predviedol p. František Kubiš ml. je najme v opomenuti urcitej zasadnej veci. A v pripade automobilky Tesla ma naozaj zasadny vplyv na cenu firmy. Ide tu totiz o to, ze firma (v podstate akakolvek) sa nemoze posudzovat len na zaklade objemu vyroby, poctu vyrobenych vyrobkov, kvartalneho zisku a pod.
    Najme v pripade Tesly (a v podstate vsetkeho, coho sa Elon Musk chytil) ide o prvok perspektivnosti, nadcasovosti, urciteho liderstva a vizionarstva. A to je obrovska pridana hodnota. Povedane jednoducho – ta hodnota je sam Elon. Ak by Elon Musk dnes umrel, cena akcii Tesly (a aj SpaceX) padne na zlomok sucasnej ceny. Pretoze to hlavne, co tieto firmy zenie vpred a dava istotu investorom a akcionarom, ze to ma buducnost, je osobnost Elona, jeho fenomenalny prehlad o tom, co robi, jeho vizie a schopnost dotiahnut tieto vizie do uspesneho konca.
    Mimochodom, videli ste video, kde Elon robi sprievodcu po tovarni SpaceX? Prudko doporucujem! Jeho prehlad o vsetkom je naozaj fantasticky a osobne nepoznam jedineho CEO vacsej firmy, ktory by takto poznal svoju firmu, detaily svojho vyrobku/-ov a postupy pri vyrobe, ako Elon. Aj z toho vidiet, ze vie PRESNE, co sa v jeho firme deje, co chce a ako to dosiahnut. Zoberte vacsinu dnesnych nazehlenych sefov do dielne ich firiem a bez siahodlheho vykladu specialistov budu cumiet ako vyorana mys na to, co sa to tam deje.

    1. Děkuji za komentář k
      Děkuji za komentář k mému prvnímu článku. Naprosto s Váma souhlasím, v článku jsem se určitě nesnažil vypočítat cenu automobilky, jen jsem poukázal na obrovský zájem investorů. Potenciál Tesly je samozřejmě obsažen v její tržní hodnotě.

      Jinak to video, o kterém mluvíte je super. Pro zájemce přikládám link. Elon Musk ve SpaceX je kromě CEO také CTO a zodpovídá tak nejen za řízení firmy, ale také za technologickou stránku raket. Klobouk dolů.

      1. rozumiem, ale u Apple je
        rozumiem, ale u Apple je trochu ina situacia, to je uz zavedena firma s dlhorocnou tradiciou pocitanou na desatrocia, obrovskym zazemim zakaznikov, stabilnou ekonomickou produktivitou a produktami navzajom poprepajanymi do fungujuceho celku. Tesla (alebo SpaceX) je naproti tomu v podstate na zaciatku vyvoja a existencie doslova par desiatok mesiacov… Samozrejme ze Apple nepadlo tak hlboko pri smrti Jobsa, lebo firma bude este dlho fungovat aj bez neho. Ale osobne sa domievam, ze bez Elona pojde Tesla aj SpaceX velmi rychlo dole. Nie hned, samozrejme.

  3. Samozřejmě že dinosauří
    Samozřejmě že dinosauří automobilky typu General Motors, VW nám celé desetiletí lžou o tom jak to pořát na ELEKTRO nejde bla bla bla samý keci aby si mohli v klidu hovět, točit svůj bysnys a brát svý ropě zaprodanecký zisky. Víme no, a holt obyčejní lidé, běžní lidé poctiví a pracující to holt odnesou na svým zdraví. To víte čuchat denodenně JEDOVATÝ DIESEL ať jedete v koloně či jdete po ulici není jako jet do lázní 🙂

    A proto jestli můžete, kupte si elektromobil třeba TESLA MODEL S

    PS: ne jako vítek maserati 30L/100km …
    blesk.cz/clanek/zpravy-politika/217147/bartu-sebrali-a-odvezli-na-policii-mezitim-dostal-boticku-na-sveho-bavoraka.html

  4. TESLA motors je najlepsi
    TESLA motors je najlepsi dokaz toho ako zle su na tom ostatne automobilky s fosilnymi ICE.

    Za rok 2011 investicie do vedy a vyskumu (bloomberg data)

    VW – 7.7miliardy €

    TESLA motors – 161mil €

    TESLA motors rozbila doteraz kludny zivot automobiliek a konecne ukazala ze problem z e-mobilitou maju len a len vyrobcovia fosilnych automobilov.

Napsat komentář