Renault oživil ikonu 70. let jako elektromobil

Elektromobil Renault restomod R17 x Ora Ïto vychází z ikonického sportovního kupé Renault 17 a představuje sochařskou rekonstrukci modelu uvedeného na trh v roce 1971.

Od roku 2021 představil Renault řadu jedinečných kreativních projektů, které přinášejí nový pohled na jeho výjimečné dědictví a ikonické modely, které jsou dnes součástí pop-kultury.

Renault nyní vyzval tvůrčí talent Ora Ïto, jednoho z nejavantgardnějších designérů své generace, aby znovu objevil estetiku modelu Renault 17 a vytvořil odvážné a moderní pojetí tohoto historického vozu.

Renault 17: sportovní kupé s avantgardním designem 

Renault 17, uvedený na trh v roce 1971, ztělesňoval idealistické názory 70. let. Sportovní kupé čistých linií, dostupné jako čtyřmístné kupé nebo kabriolet, dokonale odráželo ducha doby svým vzhledem a výkonem.

Renault 17 s pohonem předních kol, podélně uloženým motorem, který byl později k dispozici se vstřikováním paliva, a řadou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, byl díky svým hranatým liniím a interiéru stylizovanému pro náročné zákazníky zároveň technicky vyspělý i elegantní. V letech 1971-1979 bylo vyrobeno více než 92 000 kusů.

Ora Ïto: moderní design s jednoduchostí 

Elektrický restomodel R17 x Ora Ïto je unikátním modelem, který není předobrazem budoucího sériového vozu. Ve stylu restomodu Ora Ïto byl vyvinut ve spolupráci s týmem designérů společnosti Renault.

„Se Sandeepem (Bhambrou) a Gillesem (Vidalem) jsme pracovali na retro-futuristickém, téměř filmovém tématu. Chtěl jsem Renault 17 zahalit do druhé kůže, předvést jeho design a zároveň mu dát modernější vzhled z hlediska plynulosti, dynamiky a racionality prostřednictvím mého vlastního přístupu k designu a mého vlastního podpisu: jednoduchosti. Chtěl jsem zjednodušit složitější aspekty.“Ora Ïto

Francouzský designér Ora Ïto, přední osobnost současného designu, je dítětem 70. let. Ora Ïto se proslavil svými avantgardními výtvory a odvážným přístupem a svými digitálními produkty naboural přední značky.

Je pevným zastáncem simplexity, tedy kombinace jednoduchosti a složitosti, a sám se stal pop-kulturním fenoménem, který se účastní prestižních spoluprací a sbírá ocenění po celém světě. Elektrický restomod R17 x Ora Ïto je jeho prvním společným projektem se společností Renault.

Předváděcí vůz odráží historii a integritu modelu Renault 17, ale zároveň je restomodem, který kombinuje klasický půvab originálu s technologiemi a materiály dneška. Tento revoluční přístup uvolňuje synergie mezi minulostí a současností a vytváří moderní zážitek, aniž by se ztratil ze zřetele duch modelu Renault 17.

Retro-futuristická, elegantní a stylová verze modelu R17 

Renault 17, dvoudveřové kupé se zadními dveřmi, se vyznačoval sportovním designem zdůrazněným čtyřmi kulatými světlomety, bezrámovými dveřmi, karoserií bez středového sloupku, plně otevíratelnými zadními bočními okny a druhými čtvrtinovými okny se žaluziemi.

Elektrický restomod R17 x Ora Ïto vychází z jednoprostorové konstrukce originálu a má stejnou kabinu, dveře, okna, zasklení, těsnění i podvozek. Karoserie je o 17 cm širší pro lepší jízdní vlastnosti. Design blatníků a kol mu dodává efektní a elegantní vzhled.

Elektrická restomodifikace R17 x Ora Ïto je velmi moderní vozidlo. Přední světlomety mají podobu čtyř obdélníkových modulů se zaoblenými rohy, zatímco zadní světla tvoří jeden pás. Vzadu se také nachází plně elektrická pohonná jednotka s výkonem 270 koní.

Podvozek z uhlíkových vláken se zapuštěnými liniemi udržuje hmotnost na pouhých 1,4 tuny. Hnědá barva karoserie Galactic Brown je originální odstín vyvinutý speciálně pro výstavní vůz.

R17 se pyšnil všemi prvky interiéru skutečného toureru se specifickou polohou za volantem, pohodlnými sedadly, plnou výbavou a pečlivou povrchovou úpravou. Restomod verze zachovává původní standardy komfortu, přičemž došlo k řadě změn na palubní desce a středové konzole.

Sedadla byla přepracována na základě původní struktury „okvětních lístků“, s novým čalouněním inspirovaným světem interiérového designu: vřesový satén z jemné vlny Merino pro hnědou látku a jemná lehká vlna bouclé, která je dlouhá a zároveň silná, pro béžovou látku.

Jako současný vůz R17 electric restomod x Ora Ïto má centrální obrazovku s aktuálním grafickým prostředím Renault a čtyři malé geometrické obrazovky za volantem, inspirované ciferníky původního modelu.

„Zachovali jsme nejvýraznější designové prvky modelu Renault 17, počínaje přední částí. Mým cílem bylo dodat vozu styl a plynulost, ale přitom nezměnit charakter R17. Stále můžete vidět původní Renault 17 a jeho vzhled sportovního kupé. Chtěl jsem přidat své vlastní designové kódy, zdůraznit některé charakteristické rysy s futuristickým nádechem, abych jim dodal nadčasovější vzhled. To jsem například udělal s koly. Můj podpis je patrný i uvnitř vozu. Teleportovali jsme Renault 17 do budoucnosti a provedli několik jemných změn, které mu dodaly zcela nový vzhled. Naší klíčovou větou bylo: „detail není detail“. Je v ní určitá ambivalence, protože není určena k tomu, aby byla brána zcela za bernou minci. Také jsme se snažili o odlehčený nádech. Renault má silnou identitu a to se mi líbí. Renault poznáte, když ho vidíte, a tento restomod není výjimkou.“Ora Ïto

„Vytvoření nového uměleckého pojetí modelu R17 nám otevřelo obrovské pole pro zkoumání a dalo nám příležitost přijít s něčím nečekaným a nezapomenutelným. Tvůrčí dialog mezi Ora Ïto a naším týmem designérů zachovává linie karoserie a ducha původního modelu R17 a zároveň mu dodává minimalistický, ultra moderní vzhled. Uvnitfi vozu dostávají hlavní rysy modelu R17 novou podobu díky kreativní vizi Ora Ïto. Styl geometrických linií a tvarů přenáší cestující do komfortního světa interiérového designu a vybavení.“Sandeep Bhambra, hlavní designér koncepčních vozů Renault.

Elektromobil Renault restomod R17 x Ora Ïto je k vidění na výstavě Maison5 (Paříž) do 11. září. Poté bude tento jedinečný prototyp představen na soutěži Chantilly Arts & Elegant Richard Mille od 12. do 15. září a následně bude vystaven na stánku Renault na pařížském autosalonu od 14. do 20. října.

zdroj: tisková zpráva

10 Comments on “Renault oživil ikonu 70. let jako elektromobil”

  1. Velmi zajímavá studie nákupního procesu elektromobilů a spalovacích aut, ze které vyplývá, že zatímco u spalovacích aut 70% zájemců o informace pokračuje v nákupním procesu, u elektromobilů první informace neodradí jen 33%. Z nich se pak jen cca 40% dostane k fyzickému vyzkoušení auta a pak přijde smrťák – polovina potenciálních zájemců o elektromobil po testovací jízdě ztrácí zájem a proces ukončí, aniž by mohli dostat závaznou nabídku od prodejce:
    hxxps://uscale.digital/wp-content/uploads/2024/09/EV-Retail-Studie-2024-Presse-Handout.pdf

    (odkaz z Autoforum.cz)

        1. Ty tvoje cisla jsou jaksi nicnerikajici. Mnoho lidi udela zkusebni jizdu jen aby poznali EV. Uz predem vedi, ze na nove auto nemaji, ani na spalovak. Nebo jsou zvedavci, kteri zkousi co je noveho. Ja mam dve EV a presto udelam obcas zkusebni jizdu a vubec neuvazuji o zmene auta. Just for fun. A vzdy jen EV. Spalovak je pro me tabu.

        2. Tady nejsou potřeba žádná čísla. I ti největší odpůrci kteří jsou připraveni EV sepsout po jízdě neřeknou nic protože nenajdou nic co by sepsuli. Můžou mít milion argumentů proti dojezdu, nabíjení a ceně ale vlastní jízda je v EV lepší. Ovladatelností, plynulostí, akcelerací. Toho si všimnou hned. Toho ostatního jako kraválu, vibrací a smradu si všimnou až po návratu do spalováku.

    1. To je snad jasné, vždyť bylo včera 30. Nikdo nemá žádnou spotřebu. U mě je dokonce spotřeba na hranici měřitelnosti – jedou jen lednice a mrazáky, bazénovou filtraci jsem vypnul a sezónu končím.

      Povíme si v sobotu, jak na tom budeš. I když u té tvé papundeklové krabice označované za dům začneš nejspíš topit a spalovat uhlí v elektrárně už ve čtvrtek.

      U mě je zatím pokles vnitřní teploty do 0,1 stupně.

      O víkendu počítám zapálím krb. Nanosil jsem si včera krásně suché bukové dřevo, jen zvonilo. Paráda, už se těším.

      1. V bazenu mame vodu porad 34 stupnu. Sezona zdaleka nekonci a filtrace bezi dal. Nevim proc bych mel topit, masivni dum drzi teplotu i kdyz vetrame. Ted jsem byl u panelu a nejaka kocka nebo kuna se prochazela a nechala tam blative stopy. Doufam ze bude v noci prset, jinak musim vzit kyblik a hadr. Panely maji maly sklon 25 stupnu a ty potvory to pouzivaji jako catwalk.
        Jinak ted v 17:30h vyroba peknych 1040W a jeste 180W z FVE u bazenoveho domku

Napsat komentář