Jižní pol Země lidé už zdolali pěšky, na lyžích, vzducholodí a nyní také na kole. Britská vyznavačka extrémních sportů Maria Leijerstam dobyla 27. prosince jižní pól Země na speciálně postavené antarktické trojkolce.
foto: Inspired Cycle Engineering
Zatímco většina lidí odpočívala během Vánoc v teple domova a vychutnávala si cukroví, pětatřicetiletá Maria Leijerstam šlapala na kole přes zamrzlé pláně Antarktidy. Jejím dopravním prostředkem byla 45 kg vážicí upravená trojkolka Sprint od firmy Inspired Cycle Engineering (ICE).
Leijerstam se rozhodla pro tříkolku z důvodu lepší stability ve větrném prostředí a vyššímu pohodlí. Nebylo totiž nutné s takovým úsilím vyrovnávat sílu větrů, ale pouze se soustředit na pohyb vpřed.
foto: Inspired Cycle Engineering
Britská dobrodružka se tak vyvarovala chyb Erica Larsena. Americký dobrodruh se snažil již minulý rok zdolat jižní pol Země na klasickém kole Surly Moonlander s extrémně širokými plášti (4,8˝).
„Široká kola selhala, protože se převrátila v silném větru, nebo nemohla jet dostatečně rychle sněhem ve vzpřímené poloze,“ vysvětluje Leijerstam na svém blogu. „ Věděla jsem, že potřebuji něco, co překoná toto omezení.“
foto: Inspired Cycle Engineering
Leijerstam porazila dokonce najednou dva konkurenty – Španěla Juana Mendeza a Američana Daniela Burtona. Oba pánové však zvolili klasické kolo se širokými plášti. I když Leijerstam vyrazila o několik dní později, trojkolka jí umožnila jet rychleji a náročnější, ale kratší trasou.
Trasa začínala u Rossova šelfového ledovce a měřila celkově 644 kilometrů. Leijerstam se musela vypořádat s třeskutými mrazy kolem -35 °C, sněhovými bouřemi, s větry o rychlosti až 80 km/h, závějemi a hlubokými puklinami v ledu.
video: YouTube
Samotnou trojkolku Sprint můžete dnes v obchodech běžně koupit za 3000 dolarů. Maria však celé kolo upravila pro jízdu v extrémním prostředí Antarktidy.
Konstruktéři posílili rám – nahradili hliníkové rámy za tepelně odolnou chrom-molybdenovou ocel (25CrMo4). Kolo má také změněný převodový poměr k snadnějšímu šlapaní do kopce.
Kolo jede na širokých pláštích značky Surly Big Fat Larry. Přední kola sedí na 4,7˝ širokých pláštích s klasickým vzorkem a zadní kolo na 4,8˝ plášti s kovovými hroty pro lepší přilnavost na sněhu a ledu. Výsledná cena upraveného kola se vyšplhala na 33 000 dolarů.
A hlavně to není kolo. To
A hlavně to není kolo. To je tříkolka!
Takže žádné konkurenty nepřekonala.
Jela svou kategorii tříkolek.
jestli to chápu dobře na kole jižní pól ještě stále nikdo nedojel. Že bych to zkusil:-) 🙂
Prosím Ťa.. skús to.
Prosím Ťa.. skús to.
Tak už jsem se rozhodl že
Tak už jsem se rozhodl že do toho jdu, běžel jsem celý natěšený do sklepa pro moje kolo značky Ukrajina.
Přijdu tam a vidím že nic nevidím.
Ještě před 10 lety tam to kolo bylo a teď tam není.
Tak z rekordu nic nebude zjistil jsem nakonec, že nemám kolo.
Přenechám šanci dalším.
🙂 O:-) 🙂
O:-) 🙂 🙂
33 000 dolárov.
ta
33 000 dolárov.
ta chróm-molybdénova ocel (25CrMo4), ma snad cenu zlata.
hadam by to ten hlinik zvladol ked sa z neho robia bloky motora a lietadla. viem, je to dural, nieco hlinik plus nieco ine, ale stale lacne.
Dural je hliník s trochou
Dural je hliník s trochou mědi. Cca 4-4,5 %.