Prodej elektromobilů loni v Česku rostl o polovinu, v EU o čtvrtinu

Prodej elektromobilů narostl v Česku o 47 % na 3 895 nově registrovaných elektroaut. V celé EU se v loňském roce prodalo o čtvrtinu čistě bateriově poháněných elektromobilů více než v roce 2021, celkem 1 123 778.

Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). O 10 % narostly v Česku také prodeje hybridů, naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř pět procent. Pokles prodejů zaznamenala asociace především u benzínových a naftových vozidel. V Česku se mezi lety 2021 a 2022 prodalo o 13 % méně aut s pohonem na benzín, u naftových pohonů to bylo o 9 % méně. V celé EU byl trend podobný.

Rekordní nárůst prodejů elektromobilů a hybridů zaznamenal Kypr. V zemi s jednou z nejméně rozvinutých dobíjecích sítí v EU se loni prodalo o 403 elektromobilů (+ 380 %) více než předloni. Prodeje plug-in hybridů narostly o 132 % na 228 vozů. Česko bylo loni v nárůstu prodejů elektromobilů desáté. Jedinou zemí, ve které v loňském roce prodeje elektromobilů poklesly, je Itálie.

Tamní vláda neobnovila v loňském roce finanční podporu pro nákup elektromobilů, která skončila v roce 2021. V celé EU je patrný trend nárůstu zájmu o elektromobily, který se silně propisuje i do zemí střední a východní Evropy. Trojciferné nárůsty prodejů hlásí kromě Kypru také Litva nebo Bulharsko, o desítky procent narostly prodeje elektromobilů v Polsku, Rumunsku nebo Estonsku. „Výrazný nárůst zájmu o elektromobily pozorujeme také u našich českých zákazníků, počet nových objednávek narostl meziročně o více než trojnásobek,“ říká konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Nárůst zájmu o elektromobily potvrzuje také Vojtěch Neduchal z MONETA Money Bank, která v loňském roce zaznamenala rekordní počet sjednaných úvěrů poskytovaných na elektrovozy: „Klienti jeví čím dál větší zájem o vozy s udržitelným pohonem. V roce 2022 jsme uzavřeli o polovinu více smluv než v roce předchozím, celkem jsme na elektromobily poskytli úvěry v hodnotě 55 350 000 Kč,“ uvedl Neduchal.

Prodeje aut na naftu klesly o pětinu, na benzín o 13 %

Prodeje vozidel na benzín klesly v EU za uplynulý rok o 13 %. Největší propad hlásí prodejci ve Finsku, ve kterém spadly prodeje benzínových osobních vozidel o více než třetinu. Český pokles prodejů aut s benzínovým pohonem je na unijním průměru.

V Česku pomalu klesá počet prodaných aut na benzín, loni to bylo o 16 tisíc vozů méně. I když příčiny poklesu jsou spíše v nedostatku těchto vozidel na trhu, lze přesto trend považovat za pozitivní. Je znát, že Češi stále více o alternativních pohonech přemýšlejí. Jedním z výrazných důvodů jsou nižší provozní náklady. Podle našich výpočtů jezdí průměrný elektromobil za cenu 1,44 Kč bez DPH na kilometr, což je více než o třetinu méně v porovnání s vozidly na naftu či benzín,“ uvádí Tomáš Kadeřábek z Arvalu. 

Výrazný propad prodejů je podle dat z ACEA patrný také u vozidel s naftovými motory. Největší pokles prodejů opět zaznamenal Kypr, meziročně téměř o dvě třetiny na 596 vozidel. V celé EU prodeje vozidel na naftu klesly o pětinu, v Česku o 9 procent. 

Plug-in hybridy rostou v EU nejméně. V Česku prodeje klesly o pět procent

Nejnižší nárůst mezi vozidly s alternativními pohony zaznamenala ACEA u plug-in hybridů. V celé EU narostly prodeje pouze o 1 %. V Česku jejich registrace klesly o 5 % na 3 560 vozidel. Trojciferné nárůsty v prodejích ale hlásí některé země východní Evropy. Výrazný nárůst zaznamenala ACEA v zemích EU u registrací hybridních vozů, prodalo se jich o 9 % více. V loňském roce se jednalo o druhou nejpočetnější kategorii v množství prodaných vozů v Unii. Evropští zákazníci jich nakoupili přes dva miliony.

Pro řidiče, kteří byli doteď zvyklí na vozidla s konvenčními pohony, je přechod do hybridního vozu snazší než do plug-in hybridu, protože nemusejí řešit dobíjení. Naopak zákazníci, kteří preferují čistou mobilitu, si vyberou raději bateriový elektromobil. Tento trend pozorujeme také u našich zákazníků. Zatímco stav prodejů plug-in hybridů je v posledních letech konstantní, u elektromobilů jsme v loňském roce zaznamenali tak výrazný nárůst předaných vozidel, že jsme v současnosti největším poskytovatelem elektromobilů na operativní leasing v Česku. Poptávku táhnou firmy z mnoha důvodů. Nejčastějším je splnění ESG cílů od mateřských společností či snížení provozních nákladů a snazší parkování v hlavním městě. Dalšími z důvodů jsou image společnosti či odlišení se od konkurence využíváním stále ještě ne zcela obvyklých vozů,“ říká Kadeřábek z Arvalu.

zdroj: tisková zpráva

72 Comments on “Prodej elektromobilů loni v Česku rostl o polovinu, v EU o čtvrtinu”

  1. Registrace nových vozů v ČR 2022:
    Elektrické vozy: 3892 (2,03 %)
    Dacia na LPG: 3732 (1,94 %)
    Benzín: 127650 (66,45 %)
    Nafta: 47490 (24,72%)

    Graficky vyjádřeno:
    Elektrické vozy 2 %:
    II
    Ostatní 98 %:
    IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

  2. TPCA v Kolíně prý včera po měsící zapnula výrobní linku, ale nepojede se naplno a duben je opět nejistý. Minulý rok vyrobila o 30% méně a tento rok zatím o 60% méně.
    Pokud se do konce roku situace nezmění, TPCA v Kolíně skončí, tři tisíce zaměstnanců budou na dlažbě a státní rozpočet škrtne 10 miliard příjmů z daní. Následně zkrachují desítky dodavatelů s tisícovkami zaměstnanců, jako právě Megatech Hlinsko.

    Smrt českého automotivu je na dohled.

  3. Podle Národního akčního plánu čisté mobility mělo na konci roku 2022 jezdit v ČR 300 tisíc vozidel poháněných zemním plynem, prodeje elektrických vozidel měly dosáhnout 13 tisíc kusů (5 tisíc elektromobilů a 8 tisíc PHEV).
    Podpora toho plánu nás stála miliardy z veřejných prostředů.

    Jak se tedy zadařilo? Zadařilo se, je to super rozkrádačka. Nikdo to nechce, ale zloději zlodějský v době krize rozkrádají státní kasu a stavějí rozhledny v údolí a nepoužívané nabíjecí stanice.

    A místní elektrický proletariát tuto zlodějinu halasně podporuje. Styďte se!

      1. Opravdu? Pak to je tedy ale velmi nemilé, to skoro vypadá, že ten socialistický závazek 12% soudruzi za zbývající dva roky druhé elektromobilní pětiletky nenaplní. Zřejmě to nějaké reakční síly sabotují. Vsadím se, že za tím budou vychodní agenti, co roznášejí po Mladé Boleslavi mandelinku lithiovou. Bude potřeba s nimi zatočit pěkně po bolševicku.

  4. Po snizeni ceny Tesly bude cena BEV blizko cene PHEV, proto se plug-in prestava kupovat. Plug-in ztratil jeste ke vsemu dotace v mnoha zemich, tak to uz nedava vubec smysl. Naklady jsou vyssi nez u BEV. Je hezke videt jak se prodeje BEV dostaly z promile na 10 a vice % a spalovak uhniva. Fanousci spalovaku ztraci pudu pod nohama a brzy budou obhajovat jen maly kousek trhu a obrazne receno, budou stat zadama k sobe a sermovat o svou zachranu. Ale nic je nezachrani.

    1. Bankroty automotive firem v ČR se rozjely ve velkém, každý týden se položí některý z významných dodavatelů v řetězci. Dnes například krachnul Megatech v Hlinsku. Nejdřív zredukoval původních 1000 zaměstnanců o dvě třetiny a teď definitivní konec. Zaměstnával čtvrtinu obyvatel města.

              1. Ja se nedivim kdyz rakouske a hlavne nemecke firmy presouvaji vyrobu z Cezka jinam. V Cezku je tolik expertu na vsechno a hlavne hlasitych kriklounu kteri nevybirave urazi vse nemecke, tak v takovem nepratelskem ovzdusi nikdo dobrovolne nezustane. Podle mota, ze i jine matky maji hezke dcery se napadnik obrati jinam, kdyz tchyne dela vse pro rozpad vztahu. Vsak s temi ceskymi experty nebude problem vybudovat mnohem lepsi ekonomiku. Tak udelaji Cezku Pá pá.

                1. Ale oni neodcházejí z Čech, z Hlinska např. část výroby přesouvají do Jablonce a Brna. Ale utlumují celou Evropu, včetně Německa. Vidíme to v celém EU automotivu, to není o Čechách nebo Hlinsku.
                  Bohaté roky skončily a automotive je v hluboké krizi, přičemž vnější tlaky na to mají vliv naprosto minimální, ani se ještě nestačily pořádně projevit. To teprve přijde.

                2. @42. Nejdrive to byl krach Megatech a vlastne celeho automotive v CR, pak za polozeni MT muze Brusel a ted se vyroba jen stehuje do jinych pobocek v CR? I moji keramickou misou neprojde tolik sr@cek jako vasi hubou.

                3. @dlazba. Jake leky vam dosly? Antidepresiva nebo antabus? Pozadejte sveho psychiatra, posle vam erecept. Tady na hybridu leky nedostanete.

                4. @Skopčák: náš děda s tím měl taky problém, že si zapomínal brát léky, za to se nemusíš až tak stydět, Skopčáku. Dá se to vyřešit elegantně: koupili jsme mu takový barevný zásobník, ten mu babi vždycky v neděli večer „nabila“ léky na celý týden a pak stačilo dát ten zásobník dědovi na oči a on už si je pak vzal….
                  Tak popros svojí starou. Možná na to existuje i apka, možná pro to má nějakou podporu i Tvá zkratomrdka? Jen to prosím Tě nějak řeš, začíná být ta situace s Tebou neúnosná. Díky.

                5. Prášky na hlavu by měli brát i ve Škodě Auto.
                  Včera jsem jel jako spolujezdec v Superbu, který nám Škoda Auto jednou možná dodá. Po zadání cíle v navigaci auto prohlásí „Jeďte po silnici“. Tento vysoce užitečný pokyn prý nejde vypnout ani se ho jinak zbavit. Musím říct, že se na to auto strašně těším a vážně zvažuji, že místo referentského z něho udělám poolové auto, aby si tento německý průmyslový bizár mohli vyzkoušet všichni zaměstnanci.

                6. @42. tak navigaci nezapinej a nebo vypni zvuk. Nevim jak v Schade auto, ale v Tesle to jde nadherne nastavit. Dam ti radu, kup si Teslu a budes slintat blahem. A dostanes ji drive nez superblb.

                7. Já neřídil. Jen mi to vysvětloval majitel, když jsem se mu smál.

                8. Až ten Superb konečně dostaneš tak si na něj dej rovnou veteránské značky. Zakonzervuj ho a čekej až stoupne cena. 😉

                9. 42. ta rada bude platit take az dostanes tveho superblba abys tim nemusel trestat tve zamestnance. nech si ho, protoze oni budou chtit EV.

                1. Krize v evropskem autoprumyslu zacala tim, ze zastanci splalovaku v managementu i ve vyrobe spustili interni sabotaz kvuli prechodu na elektromobilitu. Interni valka blokuje cele odvetvi. Nejvic se smeje Tesla a Cina a samozrejme tupec42.

                2. Ukázková nulová sebereflexe evropského soudruha.

          1. Evropa bude cim dal vic celit tlaku expazi z Ciny. Cinska hedvabna stezka je hezke oznaceni pro osklivou likvidaci evropske ekonomiky. Bohuzel i v Cezku se nasli kolaboranti s cinskym invazorem. Nejhorsi propagator pro Cezko je milos zeman. Cina chce zde prodavat sve zbozi, nic vic a kolaborant jim v tom pomaha.
            Brzy se mozna dozvime, ze Megatech vyrabi v Cine.

              1. ruzzky rozpocet ma diru jak vrata do stodoly a ruzzak to ani nevidi. Asi maji fakt kvalitni vodku. No uvidime v prubehu roku, zda dalsi ztraty pociti. Kdyz ani to je nebude bolet, tak to je znameni, ze jim odumira nervovy system. Myslim ze odborne se tomu rika Neuropatie. zeman by mohl vypravet.

                1. Dle MMF a dalších má rusko letos růst, ale asi tomu rozumíte více :::Někteří prominentní západní experti přitom míní, že Rusko sankce zatím tolik nepociťuje. Ekonomické sankce Rusko „opravdu příliš nezabolely“, řekl o víkendu v rozhovoru pro CNN Larry Summers, bývalý ministr financí USA, jenž působil v Clintonově administrativě. Důvodem je podle něj zejména právě to, že se k nim nepřipojily země jako Čína, Indie nebo Turecko. Tedy ty země, které na nich naopak vydělávají.

              2. pro kkk… Mám čím dál silnější pocit, že US projektanti protiruských sankcí ani nepočítali s ekonomickou destrukcí Ruska… Jde jen o rozdělení světa na dvě části, v jedné se dál bude obchodovat dolar, v té druhé jiné měny – určitě Juan, možná Rubl a další …
                Železná opona II…Už amíkům došlo, že celý svět neudrží, ale chování teda mají jak psychopat při rozvodu 👎

                1. Problém vidím v tom, že díky aktivní čínské a ruské diplomacii v Africe a Jižní Americe je ta naše „polovina“ sice ekonomicky silná, ale mnohem mnohem menší – populačně, rozlohou, zdroji. A také neuvěřitelně zadlužená.
                  Takže to rozdělení je synonymem pro mega krizi.

                2. Mam obavu, ze kdyz bude kldr soucasti toho vaseho lepsiho dilu sveta, tak nemame sanci jim konkurovat. kldr je sen vsech komunistu.

                3. Úkol zněl jasně rozdělit, a oslabit Rusko s Evropou, a účet zaplatí bohužel pro nás hlavně Evropa.Amerika se zase „oplotí“ a bude se snažit rošťourávat zbytek světa, no co , tak budeme „skansen“ pro asijské turisty.Éra „bílého muže “ začíná končit, a zbytek světa nám tu minulost nechá „sežrat“

                4. pro kkk…. obávám se, že se hegemon oplotí i s náma… Už dávno zapomněli jak se uživit jen z vlastních příjmů.🥴

                5. Dr:Pro změnu bude kolonií Evropa, která se možná opět rozdělí na malé celky(rozděl a panuj).Z dnešních zpráv::::Americký Kongres musí naléhavě čelit ekonomickým a národním bezpečnostním hrozbám ze strany čínské vlády, shodli se zástupci demokratů i republikánů z nově vytvořeného sněmovního výboru pro strategickou soutěž mezi USA a čínskou komunistickou stranou. Informoval o tom list The Guardian.Podle republikánského předsedy Mika Gallaghera jsou obě tyto supervelmoci „v existenčním střetu o to, jak bude vypadat život v 21. století“.

          1. Ono to je vzdy stejne, kdyz se ma zdrazit cukr, tak lidi nakoupi na posledni chvily vetsi mnozstvi a po zdrazeni ho nikdo nekupuje. A za mesic nebo dva se prodej zase rozjede jako drive. To same kdyz konci treba dotace na EV, tak to probiha podle stejneho vzoru. Akorat ten cukr neprivola tolik kazatelu jako EV.

                1. To já nepochybuji, že cesta je už nastavená, jen na příkladu různých trhů s různou (i téměř nulovou) podporou je vidět, jak jsou EV na nic docela dost závislé, to je vše. Ten přechod na elektromobilitu by patrně proběhl i tak, jenom pomaleji a přirozeněji.

                2. Pomaly prechod by prave jeste vic nahraval Cinanum. Vzor DDR. Tak dlouho byli v pohode, dokud se nesetkaly s trhem a jejich Trabanty nad zlato vsichni vymenili za importovana auta. Navic soubeh dvou podobnych technologii je vzdy drahy a brzdi se navzajem. Vzdy je lepsi razne a jednoznacne rozhodnuti nez lavirovat jednou tak pak onak a mozna a nekdy uvidime. To je jako by nekdo po prechodu na pravostranny provoz jeste jezdil vlevo.

                3. Spíš bych to přirovnal k přechodu z tlačítkového mobilu na dotykový. Někdo pořád preferuje tlačítka a vyhovují mu, i když většina jede dotyk a koexistence nedělá problém. Nebo podobně CRT – LCD přechod, tam se LCD jasně prosadila vlastnostmi a pak i cenou. Tento přechod na EV je spíš bližší tomu přechodu na LED u žárovek – taky muselo nastat tlačení z EU, zákaz starých žárovek a pod. Ale, popravdě, tam jsem si ani žádného zákazu nějak nebyl vědomý, protože jsem sám od sebe doma postupně nahradit klasiku LED žárovkami, protože jsem usoudil, že se to vyplatí. A podobně to budu aplikovat i u přechodu na EV.

                4. Ten soubeh se vztahuje na vyrobu, ne uzivani. Maloktera firma vyrabi tlacitkove mobily a smartfony soucasne. Stejne tak zarovky a LED. Starou linku sesrotovali a postavili novou na aktualni technologii.

                5. Však tlačítkové mobily se pořád vyrábí, naše babička jeden takový používá 🙂 A nikdo ani jejich výrobu nezakázal (prodej). A pokud se vyrábět přestanou, bude to pro nezájem zákazníků.

        1. pro Runnču…Drzej seš ty a ještě děláš blbýho: kolik % vyráběli pro Teslu a kolik pro evropský dinosauromobilky??..Fabrikuješ falešné argumenty… Až asijské elektromobily v čele s čínskými vozy převálcují svět a odsunou nafoukanou evropskou konkurenci do zapomnění, kdo bude na vině??…Asi přechod na elektro že?…
          🤔I když… Vlastně ano 😄😆

      1. …čína jede …do predaja smerujú malé levné elektromobily so sodíko-iontovým akumulátorom, ktoré majú dojazd okolo 300km a cenu cca 12500$

        https://thedriven.io/2022/12/02/byd-to-launch-electric-hatchbacks-with-new-sodium-ion-batteries/

        …ideálne vozítko do mesta …som zvedavý, kedy prídu s takovým segmentom levných elektromobilov producenti v európe …do vývoje technólogie vlastných sodíkových článkov vsadila napríklad francúzka PSA a vo švédsku má zas spustiť výrobu čínsky CATL…

Napsat komentář