Praha se připojila k nadnárodní klimatické kampani Cities Race to Zero

Praha se v minulých dnech připojila k metropolím z celého světa, které se v rámci iniciativy Cities Race to Zero rozhodly omezit produkci svých emisí o polovinu. Potvrzuje tak odhodlání k naplňování vlastního Klimatického plánu hl. m. Prahy do roku 2030, který bude reprezentovat i na letošní Konferenci OSN o změně klimatu (COP26). Ta se uskuteční v příštích dvou týdnech ve skotském Glasgow. 

Přistoupením k Cities Race to Zero, zastřešované Rámcovou úmluvou OSN o změně klimatu, se české hlavní město zavazuje snížit produkované emise uhlíku na polovinu do roku 2030. Praha se tak zařadila po bok více než 720 měst z celého světa, které též usilují o uhlíkovou neutralitu nejpozději v průběhu 40. let tohoto století. Iniciativa má mimo jiné napomoci i s rychlejší ekologickou a spravedlivou obnovou po pandemii covid-19. 

Pražské zastupitelstvo už na jaře roku 2021 schválilo Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030, který má v tomto úsilí výrazně pomoci. Zahrnuje desítky projektů z oblastí udržitelné energetiky a mobility, cirkulární ekonomiky a adaptačních opatření, jejichž prostřednictvím chce metropole ambiciózních cílů na poli ochrany klimatu dosáhnout. Praha je tak na dobré cestě k tomu, aby spravedlivým dílem přispěla k řešení globální klimatické krize. 

Formální zapojení do kampaně Cities Race to Zero potvrdil náměstek pražského primátora pro oblast ochrany životního prostředí Petr Hlubuček. Cílem kampaně je vytvoření pomyslné nadnárodní koalice soukromých podniků, investorů, měst a regionů. Její členové tak před Konferencí OSN o změně klimatu (COP26) v Glasgow vyjadřují přání nalézt systémové řešení pro tvorbu nových pracovních míst i boj proti změně klimatu. 

„Praha bude letos vůbec poprvé zastoupena na klimatické konferenci OSN a v souvislosti s touto účastí hodlá navazovat i mezinárodní spolupráci. Mezi zastoupenými městy hodláme najít stejně smýšlející partnery, se kterými si můžeme být vzájemnou inspirací. Jde o další neodmyslitelný krok v naplňování Klimatického plánu, jehož projekty se už teď realizují. Začali jsme s budováním pražské sluneční elektrárny osazováním pražských střech solárnímu panely. Ta má do budoucna sloužit jako základní platforma městské komunitní energetiky,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy Petr Hlubuček k zapojení do mezinárodní iniciativy. 

Města obecně patří k největším světovým producentům skleníkových plynů. Jejich produkce se na celkovém počtu emisí podílí až ze 70 %. Jejich představitelé proto usilují o to, aby se stali globálními klimatickými lídry. Přihlášením do kampaně Cities Race to Zero se Praha výslovně zavázala k uznání globální klimatické nouze a související implementaci opatření usilujících o udržení globálního oteplování pod hranicí 1,5 °C v souladu s ustanoveními Pařížské dohody. 

Na podobných cílech je založen i pražský Klimatický plán. Cities Race to Zero je tedy určitou nadstavbou, která zdůrazňuje cíle stanovené v Pařížské dohodě, a připojením se ke kampani město stvrzuje svůj závazek přispět ke spravedlivému snížení emisí do roku 2030 o polovinu. Uhlíkové neutrality by mělo být dosaženo nejpozději do roku 2050. Cesta k tomu bude zahrnovat četná opatření v oblastech budov, dopravy, odpadů, energií, potravin, přírody i dalších klíčových sektorech. 

„Představitelé měst po celém světě bojují s klimatickou krizí se stále větší naléhavostí a ambicemi – a je povzbudivé vidět, že se jich v tomto boji angažuje čím dál víc,“ říká Michael R. Bloomberg, globální velvyslanec OSN pro projekty Race to Zero a Race to Resilience, a zvláštní vyslanec generálního tajemníka OSN pro ambice a nalézání řešení v boji za ochranu klimatu. „Race to Zero lze vyhrát, protože lokální lídři myslí ve velkém a dosahují změny zdola nahoru. Máme před sebou mnoho práce. Čím více země podporují své klimatické pionýry na úrovni měst a společností, tím většího pokroku můžeme dosáhnout.“ 

K iniciativě Cities Race to Zero se připojilo přes 720 měst z více než 50 zemí celého světa. Patří mezi ně například New York, Berlín, Los Angeles, Londýn, Paříž, Tokyo, Sydney, Rio de Janeiro nebo Kapské Město.  

zdroj: tisková zpráva

7 Comments on “Praha se připojila k nadnárodní klimatické kampani Cities Race to Zero”

  1. CO2 je globální politika, jistě důležitá, ale pro lepší pochopení pro běžné občany je vhodné se na to dívat také lokálně a říci jim:
    Podívejte, nemáme tu žádné zdroje. Ropa, plyn, atom se kupuje a za chvíli nebude už ani to uhlí. Chcete být tedy „stále“ v plné závislosti na dodávkách energií a nejistotě selhání dodavatelského řetězce či změny ceny? Nebylo by lepší budovat si zdroje vlastní? Energie je všude neomezeně, s neomezenou zárukou dodávky, jen je potřeba stavět technické prostředky k jejímu zachycení, skladování, akumulaci a řízení spotřeby.
    – Slunce nám tu na republiku dodává průměrně 300x více energie, než potřebujeme
    – s tím souvisí i teplo okolí pro tepelná čerpadla
    – nějaký vítr a voda
    – a k tomu ještě přírodní akumulace v biomase, je potřeba s ní ale zacházet více promyšleně

    Pro úplnost, je třeba také dodat, že i obnovitelné zdroje můžou selhat když po jaderné válce, či dopadu velkého meteoritu nastane nukleární zima, to pak solár moc nedá. Jenomže to bude ten menší problém, protože nebude ani fotosyntéza.

    Je ale potřeba mít promyšlenou koncepci využívající maximálně vlastností a synergie dostupných zdrojů a technologií, které umožní maximální dynamiku nárůstu podílu obnovitelných zdrojů. Naopak je třeba neplýtvat prostředky na pseudo-eko řešení typu vodík na silnici.

    Ze systému vytržené nekoncepční řešení, pak se snadno vedou k zkratkovitému závěru kdy se řekne obnovitelné zdroje jsou nestabilní, to přece nejde. Jediné co nás udrží je ropa, plyn, uhlí atom „až na věčné časy“ (do hořkého konce).

    Není nutné řešit jen výrobu energií, ale taky efektivitu spotřeby. Zde představuje největší plýtvání spalovací doprava, kde se 80% energie vyhodí. Oproti tomu elektromobily znamenají zásadní zvýšení účinnosti využití energie, kterou lze navíc vyrobit v místě provozu. V dopravě tedy nejde jen o emise CO2, ale i o dostupnost energií a udržitelné zachování možnosti mobility.

    Rozdíl současné a budoucí spotřeby energií naznačuje (obr.1) zde:
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032118303307

    Samozřejmě, že výstavba nových technologií něco stojí, je potřeba ale myslet do budoucnosti. Srovnejme si například elektrokotel a tepelné čerpadlo. TČ je sice složitější a dražší, ale v horizontu životnosti se mnohonásobně vyplatí, protože produkuje většinu energie zdarma neomezeně. Podobné to je i s ostatními obnovitelnými zdroji.

    Když se to podá tako jednoduše, třeba to časem pochopí i běžci běžící maratóny za zachování starých pořádků.

    1. Naprostý souhlas…Je tu ovšem velký problém- předtím než se cokoliv užitečného a rozumného umožní uvést do praxe, je nutné nasměrovat penězovody do správných kapes. Chci říct: ačkoli máme skvělé technologie, politicky a společensky jsme ve zrychlující dekadenci. Většině lidí se zhoršuje ekonomická svoboda a hledají viníky. Nové technologie jsou veřejností považovány za další lumpárnu a vidí v nich nebezpečí propadu životní úrovně a ne příslib zkvalitnění svých životů. Je mi to líto, ale v současném politickém režimu mají velký kus pravdy.

    2. hele tyhle teoryje ale po zdejší eletromasírce posledních 10ti let každý samozřejmě zná. Otazkou není jestli elektromobility dosáhnout, ale jak? a za jakou cenu?? a cena není myšlena jen penězi. Až to vymyslíš dej vědět joo.

      PS: Jinak, znáš nějakýho čezkýho výrobce co by z čezkých surovin vyráběl čezký solární panely???

  2. To se nestydíte, k jinak tak uvědomělému článku o svazáckých závazcích na další dvě pětiletky, zveřejnit tak urážlivou fotku?
    Jak si můžete dovolit obklíčit jedinou černošku hordou bělošek? A co máte proti asiatům, jste snad xenofobní rasisti? To je jako trest za to, že Čína hodila Green Deal do kamen, a EU zůstala osamocená jako totální idi**?

    Styďte se Mayere, styďte se Mayere, styďte se Mayere!

Napsat komentář