Praha představila projekt multifunkčního přístřešku pro chráněné parkování vozidel, výrobu solární energie a její efektivní přímé využití pro nabíjení elektromobilů.
Carport o rozloze 200 metrů čtverečních umístěný v servisním středisku THMP na Praze 8 je plnohodnotnou fotovoltaickou elektrárnou o výkonu téměř 40 kWp s připojením k distribuční síti a rychlou akumulační nabíjecí stanicí, první svého druhu v ČR.
THMP projekt spustila do pilotního provozu za účasti ministra pro vědu, výzkum a inovace Marka Ženíška, radního pro infrastrukturu Michala Hrozy, zástupců společnosti ČEZ ESCO a dalších dodavatelských firem.
Do budoucna chce THMP tyto přístřešky stavět například v rámci krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde není možné zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné.
Přístřešek svojí schopností akumulovat energii přímo v nabíjecí stanici také reaguje na rostoucí problém přebytku energie ve slunečných dnech a hodinách, který v extrémním případě vede až k záporným cenám. Většina vyrobené solární energie je spotřebována přímo na místě za plnou cenu.
„Tento multifunkční přístřešek skvěle propojuje rozvoj elektromobility s využitím solární energie. THMP přichází s řešením, které chrání vozidla, vyrábí čistou energii a řeší její ukládání pro nabíjení elektromobilů. Takové projekty potřebujeme pro modernizaci infrastruktury a snižování uhlíkové stopy ve městech a mají mou plnou podporu,“ řekl na zahájení provozu carportu ministr pro vědu, výzkum a inovace Marek Ženíšek.
Carport je vybaven bifaciální technologií, tzn. účinnějšími oboustrannými solárními panely, které pro výrobu energie využívají i odražené a rozptýlené světlo. Pro další zvýšení účinnosti je celá plocha pod přístřeškem, která pojme až 12 parkujících vozidel, vysypána bílým kačírkem.
„Celkem 108 oboustranných panelů představuje úhrnný instalovaný výkon 39,96 kWp s předpokládanou roční výrobou přibližně 20 MWh elektrické energie. Spotřebujeme ji pro potřeby interního nabíjení THMP nebo dobíjení elektrických ještěrek v sousedícím skladu. Připojená vysokorychlostní stanice se dvěma dobíjecími body pak umožní flexibilní nabíjení našich elektrovozidel s roční úsporou ve výši zhruba 250 tisíc korun,“ uvedl předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.
Zhotovitelem konstrukce carportu i fotovoltaické elektrárny je společnost EnShield. Vysokorychlostní nabíjecí stanici dodala na základě výběrového řízení společnost ČEZ ESCO.
„Jedná se o špičkové zařízení z produkce rakouského výrobce Kreisel Electric a vůbec první instalaci kompaktní akumulační DC nabíjecí stanice tohoto typu v České republice. Její technologie je unikátní díky interní baterii o kapacitě 115 kWh, která kompenzuje případný nedostatek příkonu v dané lokalitě. Spojením výkonu ze sítě a z baterie je zajištěno pokrytí odběrových špiček a plnění funkce ultrarychlého nabíjení s výkonem až 180 kW. V praxi to znamená, že i v místech, kde je aktuálně AC dobíjecí sloupek 2×22 kW, může být stanice s výkonem 180 kW,“ řekl Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.
Projekt je primárně zaměřen na snížení energetické náročnosti a optimalizaci v podmínkách THMP. Podle předsedy představenstva Tomáše Jílka jde však zároveň o typizované řešení, které bude společnost testovat a hodnotit z hlediska efektivity provozu, monitoringu a dálkového řízení celého systému.
„Bude-li toto řešení fungovat tak, jak očekáváme, jsme připraveni jej nabídnout dalším společnostem nebo městským částem,“ doplnil Jílek.
„Snižování energetické náročnosti, výroba čisté energie z obnovitelných zdrojů, podpora rozvoje elektromobility. Všechny tyto kroky přispívají ke snižování emisí, ochraně klimatu a životního prostředí, o které usiluje i hlavní město Praha. Těší mě, že městské firmy přicházejí s konkrétními projekty, které tyto cíle pomáhají naplnit,“ uzavřel radní hl. m. Prahy pro oblast infrastruktury Michal Hroza.
THMP je správcem a servisním partnerem široké škály technologických zařízení v metropoli. Pečuje o soustavu veřejného osvětlení, veřejné a věžní hodiny, městský kamerový systém, světelná signalizační zařízení, dopravní a telematické systémy a obnovuje mobiliář na zastávkách MHD.
Dále působí jako městský obchodník s energiemi a podílí se na chytrých řešeních pro Prahu v oblasti e-mobility a fotovoltaiky. Pro všechny technologie provozuje nonstop dispečink pro hlášení poruch a řízení servisních zásahů, kterých provede přes 25 tisíc ročně. Cílem THMP je fungující město příjemné pro život obyvatel a jeho návštěvníků.
zdroj: tisková zpráva
Může mi někdo objasnit smysl tohoto odstavce?
Do budoucna chce THMP tyto přístřešky stavět například v rámci krátkodobých parkovišť úřadů městských částí, státních institucí a všude tam, kde není možné zajistit rychlé nabíjení automobilů jinak než z distribuční sítě a využití solární energie je tam obtížné.
Jako že postavit carport je obtížné? Co je obtížného na tom postavit přístřešek?
Jízda na sluníčko. Ideální řešení. Tak se to má dělat. 👍