Audi e-tron GT quattro je od své premiéry v roce 2021 vrcholným elektrickým a sportovním modelem v produktovém portfoliu značky Audi.
Čtyřdveřové „gran turismo“ kombinuje atraktivní design s výkonným pohonem a dynamickými jízdními vlastnostmi. Nové verze tohoto sportovního vozu nabízejí výrazně delší dojezd, vyšší úroveň jízdních výkonů, výkonnější nabíjení a vylepšenou ovladatelnost. Audi také představuje svůj první zcela elektrický model RS performance, který nese označení RS e-tron GT performance.
„S modely e-tron GT stanovujeme z hlediska provozních vlastností nová měřítka. Vyšší nabíjecí výkon umožňuje ještě snadnější cestování na dlouhé vzdálenosti a elektrický pohon všech kol poskytuje výrazně vyšší výkony. Nově vyvinutý podvozek nabízí mimořádný rozsah nastavení mezi jízdním komfortem a jízdní dynamikou,“ říká Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG.
Nové varianty modelové řady e-tron GT kombinují moderní design s inovativní technologií. Každá verze má přitom osobitý vzhled. Zádi dominuje elegantní, aerodynamicky tvarovaný difuzor se svislými žebry. Ozdobná lišta v barvě karoserie nad zadním difuzorem umocňuje vizuální charakter a propojuje difuzor se zadním nárazníkem.
Také nové Audi RS e-tron GT je nyní ještě sportovnější. Již samotná příď má mnohem radikálnější vzhled. Otočenou masku chladiče Singleframe zdobí pro modely RS typická 3D voštinová struktura. Nárazník navazující na černou masku vizuálně otevírá model RS e-tron GT směrem dolů. Vůz vypadá nižší, jako by byl v kombinaci s funkčními aerodynamickými prvky ve tvaru L „přilepen“ k vozovce.
Záď modelu RS e-tron GT přebírá prvky z motoristického sportu. Aerodynamický difuzor opakuje na zádi vozu motivy trojrozměrných aerodynamických prvků z přídě, například aerodynamických ploch ve tvaru L. Tyto aerodynamické plochy mají sériově barvu karoserie, která umocňuje sportovní vzhled. Dalším detailem ze světa automobilových závodů je svislé, červené odrazové sklo umístěné mezi aerodynamickými kanály.
Audi RS e-tron GT performance je prvním zcela elektrickým modelem RS performance. Od modelu RS e-tron GT se odlišuje jedinečnými designovými prvky, mezi něž patří mimo jiné na přání dodávaná střecha z matně tmavého uhlíkového kompozitu v kombinaci s maskovacími prvky z uhlíkového kompozitu dodávanými na přání.
Audi tyto prvky nabízí poprvé a jsou určeny výhradně pro verzi RS performance. Maskování z uhlíkového kompozitu je použito v reliéfních strukturách nárazníku, na výplních dveří, částech difuzoru a vnějších zpětných zrcátkách.
Značka Audi pozměnila také nabídku kol. Pro modely S e-tron GT a RS jsou nabízena nová 20“ vícepaprsková kola. Značka Audi navíc rozšířila portfolio kol pro modely RS o dvě nová kola se šesti dvojitými paprsky.
Kovaná a frézovaná 21“ kola připomínají „kola AVUS“, která značka Audi představila v roce 1991 na studii Audi Avus quattro. Toto ikonické kolo patří svými nekompromisními, čistými liniemi k DNA značky Audi. Povrch kola je u verze RS e-tron GT performance kompletně matný a tmavý, což stupňuje sportovní ambice tohoto vozu.
Interiér: Sportovní prvky a udržitelné materiály
Nová korporátní identita Audi utváří také interiér s nově navrženými sedadly, volantem, prahovými lištami a digitálními prvky. Pozměněno bylo rovněž promítání světla ze dveří. S otevřením dveří řidiče se objeví červený diamant s červeným stínem; verze S má bílý diamant s červeným stínem.
Pro modelovou řadu e-tron GT je nabízeno nové dřevěné ozdobné obložení z přírodní břízy s lineární kresbou v barvě antracitu. Ve verzi RS e-tron GT performance může být také ozdobné obložení z matného „maskovacího“ uhlíkového kompozitu, které ladí s exteriérem.
Mezi nové prvky vnitřní výbavy patří ozdobné prvky Vanadium s efektní povrchovou úpravou v barvě antracitu, jejíž vzhled se liší v závislosti na dopadajícím světle. Tyto ozdobné prvky se dodávají na přání pro model S e-tron GT a sériově ve verzích RS.
Nové verze modelu e-tron GT mají volant se zploštělou horní a spodní částí věnce. Ve verzích RS je volant doplněn dvěma červenými ovládacími prvky a na přání i vyznačením polohy 12 hodin. Sedadla byla vylepšena. Nový design s motivem trychtýřovitých otvorů je ještě dynamičtější a nyní má integrované ozdobné intarzie s osvětleným logem.
Model S e-tron GT je nyní sériově vybaven sportovními sedadly plus nastavitelnými ve 14 směrech. V kombinaci s nekoženým designovým paketem jsou tato sportovní sedadla vybavena kontrastním oranžovým prošíváním.
Pro modely RS lze tato sedadla na přání objednat s masážní funkcí. Verze performance má nový exkluzivní designový paket s prošíváním v odstínu zelená Serpentine, která ladí s barvou karoserie zelená Bedford, a sedadla umožňující na přání nastavení polohy v 18 směrech.
V interiéru nalézá uplatnění udržitelný materiál Dinamica z mikrovlákna a tkanina Cascade. Dinamica, která se na pohled i dotek podobá jemné hlazené kůži, je z téměř poloviny tvořena recyklovaným polyesterem získávaným značkou Audi zčásti z textilního odpadu. V čalounění a obšití sedadel, volantu, clony nad digitálním panelem sdružených přístrojů, výplní dveří, středové konzoly a střešních sloupků připadá 37 až 45 % na materiál Dinamica.
Modely RS mají tmavě černý materiál Dinamica. Tkanina Cascade připomínající přírodní vlákna je vyrobena z 15 procent z vnějších okrajů látek a z 35 % z recyklovaného polyesteru. V zájmu ochrany životního prostředí není barvená. Cascade se používá na sedadlech a výplních dveří. Koberce a podlahové rohože jsou vyrobeny z materiálu Econyl, který se ze 100 % vyrábí z recyklovaných nylonových vláken získávaných z výrobního a textilního odpadu, použitých koberců nebo starých rybářských sítí.
Vylepšený Audi virtual cockpit a chytrá panoramatická střecha
Modelová řada GT je digitální a síťově propojená díky četným službám Audi Connect, funkcím na požádání a obchodu s aplikacemi. Audi virtual cockpit poskytuje nové informace o teplotě sady akumulátorů a zobrazuje v reálném čase nejvyšší možný nabíjecí výkon. RS e-tron GT má displeje se specifickým obsahem RS.
Například zákazníci, kteří si pořídí model RS e-tron GT performance, si mohou prostřednictvím MMI vybrat bílý ukazatel výkonu a rychloměr – na počest modelu Audi RS 2 Avant z roku 1994, jehož analogové přístroje měly zpočátku bílý podklad.
Na přání je k dispozici technicky vyspělá panoramatická skleněná střecha. Na rozdíl od předchozích materiálů minimalizuje chytré sklo panoramatické střechy přímé sluneční záření a po stisknutí tlačítka se zneprůhlední. Změny mezi průhledností a neprůhledností je dosahováno prostřednictvím technologie PDLC (Polymer-Dispersed Liquid Crystal).
K elektrickému okruhu připojené skleněné díly obsahují mezi vrstvami skla dvě fólie PDLC s kapalnými krystaly, podle nichž je tato technologie pojmenována. Pokud není do fólie přivedeno napětí, vytvoří krystaly neprůhlednou vrstvu a skleněná střecha je neprůsvitná.
Po přivedení napětí změní krystaly svou polohu a střecha se stane průhlednou. Uživatelé mohou tento systém individuálně ovládat na displeji MMI jako „digitální závěs“. Zákazníci mají na výběr čtyři nastaveni. Grafika matných povrchů připomíná sportovní voštinovou strukturu, která se stala díky značce Audi ikonickou.
Ještě hospodárnější a výkonnější: Elektrický pohon všech kol
Modely S e-tron GT a RS e-tron GT jsou na přední nápravě vybaveny synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který poskytuje nejvyšší výkon 176 kW. RS e-tron GT performance má navíc upravenou výkonovou elektroniku na přední nápravě, jejíž modifikovaný pulzní měnič dokáže přenášet ještě vyšší napájecí proudy.
Všechny tři varianty jsou hospodárnější, přestože se současně mohou pochlubit výrazným nárůstem výkonu a ještě lepším zrychlením.
Nově vyvinutý elektromotor na zadní nápravě je rovněž synchronní s permanentními magnety a s axiální délkou 192 mm a průměrem 230 mm má stejné rozměry jako synchronní elektromotor s permanentními magnety v modelech RS e-tron GT a RS e-tron GT performance.
Komponenty, jakým je i tento elektromotor, pocházejí z platformy PPE (Premium Platform Electric) pro prémiové elektromobily. Oba elektromotory mají nejvyšší výkon 415 kW, a disponují tedy dostatečnými výkonovými rezervami pro extrémní jízdní situace. Nejvyšší celkový výkon systému pohonu v modelu S e-tron GT je 500 kW.
Elektrický pohon modelu RS e-tron GT dosahuje nejvyššího celkového výkonu 630 kW. RS e-tron GT performance (kombinovaná spotřeba elektrické energie: 20,8 -18,7 kWh/100 km; kombinované emise CO2: 0 g/km; emisní třída (CO2): A) poskytuje nejvyšší celkový výkon 680 kW (925 k), a je tak nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem v historii značky Audi.
Zcela elektrické „gran turismo“ značky Audi nabízí ve všech třech variantách mimořádné jízdní výkony. S e-tron GT zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,4 sekundy, RS e-tron GT za 2,8 sekundy. A RS e-tron GT performance dokonce za pouhých 2,5 sekundy. S e-tron GT dosahuje nejvyšší rychlosti 245 km/h. Modely RS mají nejvyšší rychlost 250 km/h.
V modelu S e-tron GT zajišťuje zpomalení nově vyvinutá a zvětšená brzdová soustava se sériově dodávanými ocelovými kotoučovými brzdami a černými brzdovými třmeny. Na přání mohou být brzdové třmeny červené. Oba modely RS jsou vybaveny brzdovými kotouči s povrchovou úpravou karbidem wolframu, které se pro model S dodávají na přání.
U brzdových třmenů má zákazník na výběr mezi černou, červenou nebo oranžovou barvou. Audi nabízí pro celou modelovou řadu e-tron GT kotoučové brzdy z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. V tomto případě jsou sériově dodávány desetipístkové brzdové třmeny v barvě antracitu, kterou může na přání nahradit červená.
Značka Audi dokázala navzdory výraznému nárůstu výkonu snížit hmotnost elektromotoru na zadní nápravě o deset kilogramů díky nové konstrukci komponentů, jakými jsou lehčí rotor a stator, a optimalizaci chladicí soustavy. Konstruktéři Audi vyztužili v systému pohonu hnací hřídele pro plynulý přenos hnací síly a dále přepracovali elektroniku odpovědnou za rozdělování hnací síly mezi všechna kola a optimalizovali ji pro všechny jízdní režimy Audi drive select.
Nová sériově dodávaná funkce krátkodobého zvýšení výkonu umožňuje modelům RS e-tron GT a RS e-tron GT performance poskytovat za jízdy citelný nárůst výkonu až o 70 kW. Řidič může tuto funkci aktivovat levým ovládacím prvkem na volantu. Výkon je zvýšen na deset sekund, jejichž odpočítávání se objeví na panelu sdružených přístrojů.
Lehčí sada akumulátorů s vyšší hustotou energie, dojezd až 609 km
Značka Audi snížila hmotnost vysokonapěťové sady akumulátorů a současně zvýšila její hustotu energie. Navzdory větší energetické kapacitě klesla hmotnost vysokonapěťové akumulátorové baterie o devět kilogramů na celkových 625 kg. Vysokonapěťová sada akumulátorů se může pochlubit celkovou kapacitou 105 kWh (využitelná kapacita: 97 kWh).
Mezi realizovaná opatření patří mimo jiné optimalizace dvouvrstvé chladicí desky, která zvýšila kapacitu pro 33 modulů akumulátorových článků o dvanáct procent. Každý modul obsahuje dvanáct akumulátorových článků v tenkých fóliových pouzdrech s flexibilní vnější vrstvou. Značka Audi upravila také chladicí systém samotných akumulátorových článků.
Toto opatření, v kombinaci se změnami materiálů a separátoru a přizpůsobeným chemickým složením, zvýšila hustotu energie akumulátorových článků. Zvětšil se také rekuperační výkon nové modelové řady e-tron GT z 290 kW na 400 kW. Řidič si může prostřednictvím MMI zvolit manuální nebo automatickou rekuperaci a nastavovat ji ve třech úrovních pomocí páček pro manuální řazení.
Značka Audi také zvýšila maximální nabíjecí a vybíjecí proud na 400 A zvýšením toku volných elektronů uvnitř jednotlivých akumulátorových článků. Přenos vyšších výkonů při nabíjení je umožněn pozměněným chemickým složením akumulátorových článků, a ještě více optimalizovaným, inteligentním a prediktivním systémem řízení provozní teploty s vylepšeným ovládáním čerpadla a ventilů a precizní funkcí temperování akumulátorových článků před nabíjecím procesem.
Kombinovaný zvyšovací pulzní měnič nově zkonstruovaného nabíjecího systému také přispívá k vylepšené charakteristice nabíjení, přičemž snižuje hmotnost o 2,3 kilogramu a zajišťuje jednotlivé fáze přeměny napětí z akumulátorů pro konečný spotřebič.
Vyšší nabíjecí výkon: Nabíjení po dobu 10 minut umožní ujet 280 kilometrů
Značka Audi zvýšila maximální nabíjecí výkon z 270 kW na 320 kW. Za ideálních podmínek může být vysokonapěťová sada akumulátorů modelové řady e-tron GT nabita na vysokovýkonné nabíjecí stanici z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut. Nabíjení akumulátorové baterie po dobu 10 minut prodlouží dojezd vozu až o 280 km.
Díky funkci Plug&Charge proběhne autorizace vozu na kompatibilních nabíjecích stanicích a spuštění nabíjecího procesu automaticky, jakmile se zapojí nabíjecí kabel. Nová vysokonapěťová sada akumulátorů disponuje také výrazně širším oknem pro rychlé nabíjení. Dokonce i za nízkých teplot dosáhne vůz velmi vysokého nabíjecího výkonu rychleji.
Tím je umožněno nabíjení velmi vysokými výkony i při poklesu teplot až k 15 °C, což ještě více snižuje spotřebu energie systémem řízení provozní teploty. Pro zákazníky je tak ještě snadnější využít okno pro ideální nabíjení. Alternativně mohou zákazníci nabíjet také střídavým proudem, a to výkonem až 22 kW.
Audi virtual cockpit plus nyní poprvé poskytuje zákazníkům komplexní informace o aktuálním provozním stavu vysokonapěťové sady akumulátorů včetně její teploty, predikce rychlého nabíjení a stavu temperování před nabíjecím procesem.
Konkrétně tato nová funkce přehledně zobrazuje pro značku Audi specifickými grafy a ikonami aktuálně dosažitelný nabíjecí výkon a aktuální teploty vysokonapěťové akumulátorové baterie. Audi virtual cockpit plus také ukazuje stav temperování před nabíjecím procesem při aktivní navigaci k vysokovýkonné nabíjecí stanici. Řidič má tak dokonalý přehled o tom, jaký nabíjecí výkon může očekávat.
Systém řízení provozní teploty, který je složený ze čtyř optimalizovaných chladicích okruhů, udržuje ideální provozní teplotu sady akumulátorů a dalších komponentů systémů pohonu. V závislosti na venkovní teplotě může být sada akumulátorů před rychlým nabíjením ochlazována nebo zahřívána. Sériově dodávané tepelné čerpadlo prodlužuje dojezd, a to především v zimě, prostřednictvím energeticky hospodárné klimatizace interiéru.
Aktivní odpružení a Audi drive select s individuálně konfigurovatelnými režimy RS
Sériově se dodává nově vyvinuté vzduchové odpružení s dvoukomorovými vzduchovými pružinami ovládanými dvěma ventily. Tento systém nabízí výrazné výhody v oblasti jízdní dynamiky bez kompromisů pro komfort. Nové a vysoce inovativní aktivní odpružení je k dispozici na přání. Tento systém poskytuje dosud nevídaný rozsah nastavení mezi komfortem a jízdní dynamikou.
Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje řidiči měnit charakter vozu. Na výběr jsou tři jízdní režimy: efficiency, comfort a dynamic. S e-tron GT také umožňuje řidiči nakonfigurovat si individuální jízdní režim a modely RS nabízejí dva individuálně konfigurovatelné specifické režimy RS: RS1 a RS2. RS e-tron GT performance má jako exkluzivní prvek výbavy režim performance určený pro optimální nastavení vozu pro náročné závodní okruhy.
Systém odpružení udržuje karoserii vozu v téměř horizontální poloze během dynamického brzdění, řízení a zrychlování. Výsledkem jsou velmi precizní reakce na řízení a vyšší úroveň ovladatelnosti vozu při dynamické jízdě. Aktivní odpružení v těchto jízdních situacích zajišťuje v těchto jízdních situacích téměř dokonalou přilnavost k povrchu vozovky s vyváženým rozložením zatížení mezi jednotlivá kola.
Při klidné jízdě aktivní odpružení téměř kompletně pohlcuje vibrace, které by jinak působily na karoserii, a to především při přejezdu nerovností. Pokud řidič aktivuje funkce naklánění do zatáček, rozjezdu a komfortního brzdění prostřednictvím systému Audi drive select, zabraňuje odpružení naklánění karoserie při dynamických změnách, což zmenšuje zrychlení působící na cestující uvnitř vozu. Aktivní odpružení má také funkci pro komfortní nastupování, když vůz stojí. V závislosti na počáteční výšce vozu se může během několika sekund zvýšit o 55 až 77 mm.
Audi na přání nabízí řízení všech kol v kombinaci s ještě strmějším převodem řízení na přední nápravě v porovnání s předchozím systémem modelu e-tron GT quattro*. Tím se zmenšují ovládací síly na volantu v nízkých rychlostech.
Systém pomocí vřetenového pohonu natáčí zadní kola až o 2,8 stupně – v opačném směru než přední kola do rychlosti jízdy až 50 km/h, což zvyšuje agilitu a ovladatelnost při manévrování, nebo ve stejném směru jako přední kola od rychlosti jízdy cca 80 km/h, což zlepšuje stabilitu.
V rozsahu rychlostí od 50 do 80 km/h se systém rozhoduje mezi opačným a shodným směrem natočení kol v závislosti na jízdní situaci. Při manévrování zmenšuje systém řízení všech kol průměr otáčení o cca 0,6 metru.
Zákazníci mohou vozy objednávat v průběhu léta, ceny začínají od 3 199 900 korun
Nové modely řady Audi e-tron GT bude možné v České republice objednávat v průběhu léta 2024. Ceny modelu S e-tron GT začínají od 3 199 900 Kč, modelu RS e-tron GT od 3 799 900 Kč a modelu RS e-tron GT performance od 4 099 900 Kč. Stejně jako u všech modelů Audi pro český trh zahrnují prodlouženou tovární záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů.
zdroj: tisková zpráva
Fisker vyhlásil bankrot.
Slabší kusy sice odpadají první, ale dojde i na ostatní.
VW realokuje peníze na vývoj elektromobilů zpět na spalovací auta a následuje tak Mercedes, u kterého byli EVčkáři minulý rok vyhozeni na dlažbu.
pro Runnču… Nevím jestli je pravda co píšeš, ale dejme tomu že ano….
Menežment evropských automobilek společně s akcionáři cca 30 let defrauduje zisky, které měly být určeny na vývoj…. Je neuvěřitelné, jak se nechali předjet Korejci a hlavně Čínou….
Chvilku to vypadalo, že se v těch líných kradácích pohlo svědomí, ale asi už je pozdě…. Za pomoci politiků, který jsou stejný šmejdi jako oni, vyškrabou zbytky z hrnce….a konec….
u Merecedesu pravdu nema, Mercedes nikoho z EV nevyhodil, Mercedes jen zjistil ze delat elektriky jinak nez zbytek Mercedesu je blbost, a tak se vraci k vyvoji kde na jedne platforme bude vice moznych motorizaci, a take znaceni bude tak jako pred zavedenim oznaceni EQ, takze vsechny dalsi elektricke mercedesy proste budou stare zname modely jak je zname, prvnim takovym modelem je Mercedes G, kde elektricka varianta ma proste oznaceni G 580 a je to normalni Mercedes G
Na konci roku 2022 jsem tady psal, že jsem byl u Mercedesu a že k mému překvapení propustili celé oddělení vývoje EV a do těch nových prostor stěhují rozšiřovaný vývoj spalovacích motorů.
Najdi si to a nevyprávěj mi, že blbě vidím.
tak ja si toho teda nevsim, s lidma se kteryma jsem komunikoval ohledne zakazek v 2020, tak s nima komunikuju i ted v 2024, delam pro ne zakazky pro VR/AR projekty, treba VR/AR projekty na ukazky podvozku, motorizaci a podobne
to si byl u propousteni nejakyho lokalniho dealera tam u vas nekde na vesnici ne?
Konec elektrické euforie? Mnohé automobilky přehodnocují plány :
https://www.novinky.cz/clanek/auto-konec-elektricke-euforie-mnohe-automobilky-prehodnocuji-plany-40476304
pro Jimmy….. Blížící se konec evropských fabrik…. měl být titulek…
Izolacionismus a specielně izolacionismus technologický VŽDY znamenal neodvratný ekonomický úpadek a kulturní šok…
Dnes jde vše rychle – třeba se dožiješ a vnuci ti poďekujou 🤛😉
Zrovna Fisker nebral nikdo vážně posledních 10 let.
Záleží na úhlu pohledu. Jako významného výrobce ho vážně nikdo nebral. Ale tyto firmy jsou klíčovým indikátorem nálady trhu a celého segmentu. Jejich bankroty a především neochota ostatních hráčů je zachraňovat předznamenaly kolaps dotcomové horečky i dalších schémat, kdy růstovým motorem je sama nabídka, nikoliv poptávka.
Není podstatné, že Fisker zkrachoval. Ale že ho nikdo nezachránil.
pro Runnču…. Co to meleš za nesmysly??…
Před pár dny si tu dával odkaz, jak krachujou elektromobilní značky v Číně a jejich osiřelá neservisovatelná auta končí v bambusu….
Ale přitom křivka EV prodejů stoupá tragicky – 😃 Výroba spalováků (až na nějaké speciály) skončí v Číně možná už před koncem dvacátých let 😑
Rekordní fiasko Audi s prodeji něco přes 2 tisíce kusů ročně a meziročním prodejním propadem -30%.
Strategická chyba – Šli po čuchu za prachama a neuvědomili si, že většina nadsamců ze sexy šrajtoflí si už dávno nechala transplantovat místo pinďoura řadicí páku.🤪