Na pražských trafostanicích budou nástěnné nabíječky pro elektromobily

Pražská energetika začíná instalovat wallboxy – nástěnné nabíjecí stanice umístěné na vybraných trafostanicích.

Uvedením pilotního provozu dobíjecí stanice s wallboxy v ulici Dvouletky se počet stanic PRE pro elektromobily v Praze přiblížil již číslu sedmdesát.
foto: PRE

Nástěnné nabíjecí stanice budou umístěné na objektech distribučních trafostanic, ke kterým je příjezd pro automobily. Takových trafostanic jsou po celé Praze stovky a stojí převážně v obytných celcích, sídlištích apod.

Tyto trafostanice disponují dostatečným příkonem elektrické energie, a tak není problém na ně nainstalovat hned dva wallboxy pro středně dlouhé dobíjení elektroaut. Pilotní projekt realizovala PRE v ulici Dvouletky v pražských Strašnicích.

Do konce roku by chtěla uvést do provozu dalších deset takových míst převážně v sídlištích, která jsou dosud na infrastrukturu pro elektromobilitu poměrně chudě vybavená. Během několika málo let by takových nabíjecích míst mohlo být až šedesát.

Tato dobíjecí místa používají systém Menekes, pro dobíjení disponují výkonem až 22 kW a oba wallboxy mohou být na těchto trafostanicích používány najednou. Samozřejmostí je zařazení tohoto typu dobíjení do systémů PREpointů, to znamená, že zaregistrovaní uživatelé dobíjecí sítě PRE je mohou používat prostřednictvím svých čipů či identifikačních karet.

Ve velmi blízké době začne fungovat i systém pro čtení QR kódů, který umožní i neregistrovaným uživatelům, například mimopražským elektromobilistům nejen stanici odemknout a využít pro dobíjení, ale za odebranou elektřinu i on-line zaplatit.

PRE má tento typ nabíjecích stanic zařazen i ve svém dohledovém systému a informace o těchto místech je součástí navigací, takže řidiči elektroaut snadno zjistí, kde se nejbližší PREpoint nachází a v jakém je stavu, zda-li třeba není obsazený či mimo provoz.

Samozřejmostí těchto nabíjecích míst je i obnova fasády trafostanic. Ty PREdistribuce obnovuje již několik let a z nevzhledných šedivých „krabic“ často poničených sprejery se stávají malebné součásti obytných čtvrtí.

PREdistribuce při obnově fasády spolupracuje s agenturou Down s.r.o. a motivy vybírá vhodně ve vazbě na okolí. A tak například u stadionu v Edenu je sportovní tématika, u Čimického háje zase třeba perníková chaloupka atp. Motivy použité na trafostanicích s wallboxy pro dobíjení elektroaut budou jednotné a evokují noční město s tichou a bezemisní dopravou.

tisková zpráva

65 Comments on “Na pražských trafostanicích budou nástěnné nabíječky pro elektromobily”

  1. V Brně jsem o umožnění připojení wallboxů do
    V Brně jsem o umožnění připojení wallboxů do trafostanic žádal E.on už před dvěma roky. Bylo mi řečeno, že z požadavku na platbu za rezervaci příkonu v žádném případě neustoupí, jednání celkem neochotné a nevstřícné, vše bylo smeteno ze stolu razdva
    Závěrem mi byla položena otázka, proč chci instalovat wallboxy když nám postavili Humpolec…..
    A to byl konec veškeré snahy.

  2. Je to věc, o které hovoříme jako zástupci asociací
    Je to věc, o které hovoříme jako zástupci asociací elektromobilistů s představiteli energetik již několik let. Nevymýšlejte nic nvého, nenatahujte vedení, nedělejte přeložky, chovejte se s péčí řádného hospodáře a využívejte stávajících kapacit. O tom elektromobilita je.
    Paradoxně opět ten nejmenší z nich, PRE, je v této věci nejaktivnější a zaslouží velkou veřejnou pochvalu. Takových míst, kde může rychlonabíječka s řízeným výkonem podle momentálního oděru oblasti být přímo u trafa, je po ČR hafo. Jenže když se nechce, tak to nejde.
    Nynější osazování sídlišť wallboxy je záslužná činnost, protože – řekněme si upřímně – ty nevzhledné budky těžko k něčemu jinému využít. Tedy samozřejmě dalo by se, minimálně pro píár a osvětu, dát na každou na střechu FVE a na zeď displej, ukazující aktuální výrobu. Ano, je to pro sídliště plivnutí do moře, ale těch budek je po ČR taky moře. A jak říkali svého času veksláci, halíře dělaj talíře.

    1. Souhlas asi se vsim.., akorat by tam mohli radeji pouzit Type2
      Souhlas asi se vsim.., akorat by tam mohli radeji pouzit Type2 na kabelu, jak to nejaky rozumny clobrda udelal u tech nabijecek Moravsko-Slezskeho kraje. Navic tyto krajske nabijecky jsou zapojeny do monitorovaneho systemu EVMapa se spoustenim pouze vytocenim tel. cisla..

      1. ten rozumný člobrda v MS kraji postavil něco co je problém
        ten rozumný člobrda v MS kraji postavil něco co je problém spustit při nabíjení vozů, které neobsahují Type2. To už raději pětikolík než ty Siemens šmejdy které jsou nekompatibilní s Type2 redukcemi do „zásuvky“. Potřebují o 9mm kratší plastovou část neboť kolíky nedosáhnou do dutinek. Ono totiž vozů s jiným nabíjením než Type2 je v ČR naprostá většina. A i ABB u nabíječek ČEZu má zásuvku na panelu. Kabel s konektorem je zcizitelný za použití minimálního úsilí a je dále použitelný. Zásuvka se dá pouze rozmlátit a k ničemu pak nebude. Na konektoru není nic zvláštního tak jako na Chademu a kombu. To že jsi líný s sebou vozit Type2 kabel neznamená, že Tebou navržené řešení je lepší a už vůbec nezaručuje spokojenost většiny.

        1. Tahle diskuze se tu i jinde vedla už několikrát a je to
          Tahle diskuze se tu i jinde vedla už několikrát a je to pořád dokola ta samá písnička na téma: „JÁ jsem si koupil nějaké řešení a právě díky tomu, že jsem si ho koupil JÁ, tak je nejlepší na světě a všichni ostatní jsou blbci“ Jakákoliv argumentace, že to co jste si koupil má také závažné nedostatky, je pak naprosto zbytečná.

      1. To by asi v zásadě nevadilo. Důležitější pro mě je
        To by asi v zásadě nevadilo. Důležitější pro mě je snížení škodlivin a snížení hluku. Navíc myslím, že většina, těch co aktuálně pořizují elektro auta mají přístup k domácímu nabíjení a tam bude probíhat minimálně 80% všech dobití.

        1. Do pár let tady máme novelu zákona, kde bude muset mít
          Do pár let tady máme novelu zákona, kde bude muset mít majitel soukromého objektu na BEV speciální přípojku (nesplnění pod vysokou pokutou) a elektřina do auta bude stát 10 Kč/kWh. Babiš nedávno ovládnul ČEZ a to se budou dít věci. Zapomeňme, že BEV budou jezdit levně a že servis bude za pár korun jako teď. Zruší se i veškeré vyjímky jako parkování zdarma, dálniční známky zdarma apod., zatím užívejme svobody.

                1. Já ho opravdu nevolím, ale jím prosazovaná občanka s
                  Já ho opravdu nevolím, ale jím prosazovaná občanka s čipem je prvním krokem k takovým volbám, tomu opravdu věř.

              1. Kvůli tvým hnusným a totálně negativním předpovědím.
                Kvůli tvým hnusným a totálně negativním předpovědím. Podle tebe nám vlastně kvůli Babišovi nic jinýho nezbejvá.
                Kdybych si před dvěma lety kupoval BEV s vidinou ušetření, musel bych být blázen. A myslím, že žádný majitel EV blázen není. Musel na to totiž nejdřív vydělat, což by se mu jako bláznu pravděpodobně nepodařilo. Ale jsou kluci, co mají rádi nové a nevšední hračky. A díky nim si ho možná někdy budeš moci koupit i ty, Pepo.
                Je mi tě líto, život s tvými názory musí být hrozný. Možná bereš prášky na depresi. Ach jo.

                Ale život je krásnej, máme se jak na zámku. Kdo zapomněl na dobu před listopadem, měl by se tam na pár měsíců vrátit. To bysme si tak o EV četli možná leda tak v propašovaným Motorradu nebo jiným Auto zeitungu.

                Nejsem Babišovec ale pokud myslíš, že to dáš lip, chutě do toho !!!
                A pokud vím, 11kč za elektřinu nikde na Slovensku v domácnosti neplatí.

                1. máme se jak na zámku?? tohle všechno co žije je na obří
                  máme se jak na zámku?? tohle všechno co žije je na obří megadluh který ani při tomhle současným životu jak na zámku nejsme schopni splácet 🙂 a to je jen začátek náběhu kapitalismu respektive prodloužená postkomoušská 90sáta sosialistická, to pravý vořechový teprve přijde nic se neboj 😉

                2. Já se toho nebojím, přijde, co přijde. A kdo se bojí
                  Já se toho nebojím, přijde, co přijde. A kdo se bojí sere v síni, pánové. Bylo by lepší sem politiku netahat. Hawgh.

                3. Já se toho nebojím, přijde, co přijde. A kdo se bojí
                  Já se toho nebojím, přijde, co přijde. A kdo se bojí sere v síni, pánové. Bylo by lepší sem politiku netahat. Hawgh.

                4. Krátce k Babišovi. Jak si tenhle národ zvolil tak to má.
                  Krátce k Babišovi. Jak si tenhle národ zvolil tak to má. Babiš naplňuje postupně všechny body, které jsem popisoval již těsně po volbách. Likvidace firem a lidí dle jeho uvážení, je prostě každodenní realita.

                  Co se týká vývoje BEV, tak to vychází z logiky věci, podpora je jen do doby, kdy to je únosné a motivující, nevidím v tom nic hnusného a negativního, je to přirozený vývoj. Zrovna tak přirozené bude, že výrobci chtějí na autech vydělávat a bez výdělečného servisu zjistili, že to nefunguje, tedy s tím něco udělají, opět to vychází čistě z logického závěru, protože tak to dnes funguje.

                  Co se týká Slovenska, mají elektřinu na nabíječkách za 11 Kč, doma to samozřejmě přijde taky, v Německu to je ještě dražší.

                  Psychologický rozbor není tvoje silná stránka, tak se nepouštěj na tenký led.

                5. nabijanie na vecsine nabijaciek na SK je este stale
                  nabijanie na vecsine nabijaciek na SK je este stale zadarmo.
                  dotacie na elektromobily na SK dneskom skoncili.

                6. Existuje mapa těch rychlonabíječek zdarma? Já vidím na
                  Existuje mapa těch rychlonabíječek zdarma? Já vidím na plugshare nebo evmapa naprostou většinu placených, převážně Greenway.

                  Dotace skončí všude, to je jasné, zrovna tak výhody, ale to snad každý chápeme (až na některé jedince). Nedávno v Německu Michelin platil snad i 0,69 EUR za 1 kWh (nevím, zda si to přesně pamatuju).

                7. Německo Tank&Rast měl vše zdarma. Vybudoval síť
                  Německo Tank&Rast měl vše zdarma. Vybudoval síť rychlonabíječek a teď je prodává nebo pronajímá společnostem (to nevím) ale jsou na nich nové polepy nížeuvedených společností, které je od poloviny ledna 2018 patřičně zpoplatnily přes své karty…
                  http://maps.rast.de/?view=eladestation

                  Příklad cen kartou NeWMotion od 0,36 do 0,56 € za minutu, nebo 7,45 až 9,95 € jednorázově, záleží od společnosti, které patří nabíječka.
                  Jiné karty, nebo jednorázové placení bude různé, ale asi cenově podobné.
                  Obecně – Innogy, Allego, EnBW, jsou drahé, E-Wald (u hranic s ČR) je nejlevnější 0,1 € za minutu.
                  Zdarma od Tank&Rast zatím ponechal E.ON.

                  Myslím si, že u nás ČEZ postupně obsadí čerpací stanice a obchodní centra a získá monopol a ve správný čas patřičně zdraží. A věřím tomu, že jsou schopni nám zdražit elektřinu i doma na nabíjení. Tak si v hlavě porovnávám naše mizivá procenta EV s 55% EV v Nizozemsku a říkám si, že na všem je něco dobře i špatně…

                8. Ty možná by sis četl. Já bych již v 1993 měl traboše
                  Ty možná by sis četl. Já bych již v 1993 měl traboše oficiálně předělaného (přes SVAZARM) na elektromobil. Dodnes jednoho takového potkávám. Místo LPG bychom v 90. letech používali propan-butan a to s mechanickým řízením množství plynu, ne jako ty první předělávkové šroty dovážené z ytálije. Jojo, prd vo tom víme, ale keců plné trenky.

      1. Ano, taky jsem na to myslel po zkušenostech se současným
        Ano, taky jsem na to myslel po zkušenostech se současným stavem u nabíječek. Zrovna včera stál spalovák u nabíječky na místě kde nabíjím, protože mám na tu stranu konektor. Musel jsme najet k němu tak blízko, že by do auta nevlezl. Stál tam ještě i po tom co jsem nabil a odjel.
        Má být ale novela zákona, kde to bude moct Policie pokutovat, jestli to pomůže?

        Když je na to upozorním (slušně) tak „debilové“ jak tu kdosi nedávno psal o inteligenci „socek a našeho národa“, tak odpověděl, No a co!

            1. Pokud jsem neco neprosvihl, tak zatim nemaji zakonnou oporu
              Pokud jsem neco neprosvihl, tak zatim nemaji zakonnou oporu (takze policajti odtud nic neodtahnou). A pokud jsou ta mista na soukromem pozemku, tak jeste min (resili jsme na SVJ, jestli se lze legalne zbavit auta, ktere parkuje na cizim stani, prakticky neni moznost).

                1. Ja to vim, ze to tam bylo. To bylo mineno jako reakce na
                  Ja to vim, ze to tam bylo. To bylo mineno jako reakce na „stejne se debil postavi“ – „debilovi“ (krome slusnosti) nic nebrani. A kdyz vidim, jak se u nas parkuje, tak slusnost nebude uplne na prvnim miste. A nez zas nekdo zacne, rozhodne takove chovani nepodporuju.

              1. Pokud dotyčný není z daného SVJ stačí jej zablokovat ve
                Pokud dotyčný není z daného SVJ stačí jej zablokovat ve výjezdu. On si to do příště rozmyslí.
                Pokud je Vaším spoluvlastníkem je to o jasných pravidlech parkování schválenými na shromáždění SVJ a pak je to o soudu. Ovšem jednodušší je si vsugerovat že to je prakticky neřešitelné a máte vnitřní pokoj. Kdo se nestará o svá práva, ten o ně přijde.

                1. Jojo, teoreticky je to mozna resitelne.
                  Uz jsi se nekdy

                  Jojo, teoreticky je to mozna resitelne.
                  Uz jsi se nekdy zkousel soudit kvuli obsazenemu parkovacimu stani? Co by vlastne v te zalobe melo byt, usle parkovne? A uz ti policajti (legalne) rekli, komu patri dana RZ?
                  Nebo jsou to jen vlhke sny z materske skolky? Vsechno vim, vsechno znam, na vsechno mam reseni…
                  A nebo pravnik? Pak by to davalo smysl, penizky za hodinovou sazbu tecou, at se soudi o jakoukoliv „pitomost“.

  3. Konečně přišla nějaká rozumná iniciativa od
    Konečně přišla nějaká rozumná iniciativa od energetiků. Trvalo to, ale je to celkem logické řešení. Ona si elektromobilita bude muset postupně prorazit cestičku. Rozvody na to nejsou všude stavěné. U rychlonabíječky jsou to přece jen dost velké rázy do sítě při začátku/konci nabíjení. Tam, kde je trafo s 22KV+ to zase tolik neudělá. Toto vedení by mělo normově umět přenášet asi 15MW+ v zátěži.

    1. Na co rychlonabíjecí, když jsou to obdoby destination
      Na co rychlonabíjecí, když jsou to obdoby destination chargers, takže by bylo vhodnější (ne hned) tam těchto typů mít více než dva (možná má jeden WB dva porty), pak by i výkon stačil 11kW; souvisí to i s parkovací plochou v místě.
      Za mně dobrý počin od PRE.

    1. Vy mě fakt bavíte… je to totálně prodělečnej business
      Vy mě fakt bavíte… je to totálně prodělečnej business (s těma 2000 aut pro celou republiku, dobíjejících převážně doma je ta síť takřka nevyužitá a provoz je dost nákladný) a stále si lidi stěžují při každé nové dobíjecí stanici, že je provideři staví pomalu… 🙂

Napsat komentář