Na elektřinu přecházejí i komunální služby. V Praze začínaly s vysavači a zametacími vozidly, teď mají další plány

Elektrická vozidla nemají od emisí oprostit jen osobní nebo nákladní dopravu, rozšiřuje se i výběr elektrických strojů. Ty mohou například ve stále větší míře zajišťovat čistší provoz komunálních služeb.

V Praze s elektrifikací strojového parku začínali v podstatě již před dekádou. V posledních letech se možnosti výrazně rozšířily a na stole jsou tak nové projekty přechodu na vozidla do zásuvky. „Jezdíme po veletrzích, komunikujeme s výrobci a přibývá segmentů, kde dnes lze stroje nahradit jedna ku jedné elektrickou verzí,“ říká vedoucí technicko-výrobního odboru Pražských služeb Zdeněk Záluský. Například u velkých vozidel na svoz odpadu ale podle něj zatím vhodná elektrická varianta není a pravděpodobnějším pohonem bude vodík.

„Města jsou pro elektrické vozy ideálním prostředím, jak potvrzují zkušenosti přepravních, doručovacích a rozvážkových služeb v logistice na poslední míli. U komunálních služeb to bude z logicky věci v mnohém podobné – jasně dané, nijak enormně dlouhé trasy, časté zastávky a starty, nízká spotřeba paliva navzdory popojíždění, nulové lokální emise – to vše nahrává elektrickým řešením,“ říká Ondřej Synek ze společnosti Unicorn, která pod značkou ChargeUp dodává komplexní řešení pro dobíjení vozidel. Samy radnice by podle něj měly mít a také stále častěji mají zájem o ekologičtější provoz služeb, které zajišťují. Že to dnes už technicky jde, ukazuje v elektromobilitě velmi průkopnická Čína, kde například jezdí statisíce městských elektrických autobusů.

První volbou byl plyn

Pražské služby se pustily do elektrifikace svého strojového parku zhruba v roce 2010. „Tehdy vlastně město poprvé řeklo, že by chtělo začít bojovat s prašností a my jsme začali kupovat elektrické komunální vysavače, které měly filtry pevných částic polétavého prachu, a navíc byly bezemisní díky elektrickému pohonu a pojezdu,“ vzpomíná Zdeněk Záluský.

Stroje, které byly ve firmě byly průkopníky přechodu na elektřinu, se podle něj už tehdy osvědčily a bez problémů vydržely na baterii pracovat jednu osmihodinovou směnu. Od té doby se parametry ještě vylepšily. Firma začínala se šesti elektrickými vysavači, nyní jich má kolem 35. V roce 2017 pak pořídila první chodníkový samosběr, tedy malý kloubový zametací stroj, kterých má dnes celkem pět. „Je bezemisní, má velký bateriový pack, takže vydrží v létě i v zimě jednu směnu, odpovídajícím tempem se dobíjí,“ vypočítává Záluský.

Elektrifikováno je dnes podle něj do pěti procent vozového parku Pražských služeb, protože ekologická řešení samozřejmě něco stojí a například zmíněný elektrický metací stroj je zhruba třikrát dražší než verze s konvenčním pohonem. Navíc firma šla dlouhou cestou přechodu na stlačený zemní plyn, takže třeba závod na svoz odpadu má flotilu 130 kukavozů s tímto pohonem. „V podstatě teď čekáme na slovo našeho majitele, kterým je hlavní město Praha, jakým směrem se vydat a na co budou peníze,“ říká Záluský.

Nakladač i ještěrka na baterky

Firma ale v přechodu na ekologičtější pohony ani tak neustává. Chce například obměnit referentská a kontrolní vozidla, kterých je zhruba 40, velká část opět na stlačený zemní plyn. V investicích má zatím naplánovánu výměnu dvou starších aut za elektromobily, které nepředstavují o tolik nákladnější variantu, jako je tomu v případě speciálních strojů. „Zkusili jsme vozidla VW e-Golf a vzhledem k dennímu nájezdu nejvýše 200 kilometrů je jejich dojezd dostačující, to auto rozhodně neurazí,“ přibližuje Zdeněk Záluský.

Dalším nejbližším projektem je obměna aut, která v centru města sváží odpad z pouličních odpadkových košů. Jde o dodávky, které vozí na korbě lisovací zařízení, aby odpadu pobraly co nejvíce. V současnosti jich osm až devět objíždí zhruba tisícovku košů, a firma by je chtěla všechny nahradit elektrickými alternativami do dvou let. „Tím naše možnosti nekončí, zajímáme se o sekačky zeleně na baterie, dostupné jsou čistě elektrické nakladače, vysokozdvižné vozíky nebo značkovací stroje, které malují dopravní značení na komunikacích, stejně tak bychom mohli pořídit bezemisní valníky pro metaře,“ vyjmenovává Záluský s tím, že konečný verdikt je ovšem v rukou hlavního města.

Na trhu podle něj zatím naopak chybí adekvátní náhrada za klasickou multikáru, která má s klasickým pohonem všechny hydraulické okruhy, lze na ní připojit kropičku, sypač i radlici a ještě uveze 1,5 tuny nákladu. Stejně tak manažer Pražských služeb nevidí elektrickou perspektivu pro velká nákladní vozidla. „I z našich konzultací s německými výrobci vyplývá, že baterie budou v tomto segmentu spíše přestupní stanicí k vodíku,“ dodává.

K dokonalosti chybí soláry

Elektrické stroje mají čistší provoz, výhodu vidí Pražské služby také v nižších provozních nákladech a jednodušším, a tedy levnějším servisu. Nevýhodou zůstávají vyšší pořizovací ceny. Cílem nicméně je, aby se elektrifikace dlouhodobě vyplácela. „Pokud jako firma naplníme záměr osadit naše objekty solárními panely a získáme tak opravdu levnou energii, začne to dávat ten stoprocentní smysl,“ říká Zdeněk Záluský.

Stejně to vidí i Ondřej Synek z Unicornu, podle nějž všeobecné zdražování energií paradoxně nahrává elektromobilitě, protože ta jediná zatím dává vlastníkům bateriových vozidel možnost vyrobit si palivo ve vlastní režii. „Solární panely už prodělaly poměrně dlouhý technologický vývoj a náklady na jejich pořízení mnohonásobně klesly. Rozvíjí se technologie bateriových ale i dalších druhů úložišť. Řešení, které kombinuje fotovoltaiku, akumulaci energie a elektromobilitu, dává smysl, což ukazuje rostoucí zájem firem i individuálních spotřebitelů,“ říká Synek. 

Celý systém lze pak zastřešit chytrým řídícím softwarem, který hlídá energetiku objektu, spotřebu elektřiny a umí i rozúčtovávat náklady. „Samozřejmě jde vždy o to vybrat řešení, které vyhovuje potřebám konkrétního provozu. Nepotřebujete rychlodobíjecí stanice, pokud vám stačí vozidla nabíjet pomalu přes noc, stejně jako se obejdete bez bateriových úložišť, pokud vám distributor energie nabízí příhodné podmínky virtuální akumulace,“ dodává Synek.

zdroj: placená inzerce

Dva komentáře u “Na elektřinu přecházejí i komunální služby. V Praze začínaly s vysavači a zametacími vozidly, teď mají další plány

Napsat komentář