Na dovolenou do Chorvatska v elektromobilu Tesla na tři zastávky

Letní sezóna je v plném proudu. Evropa zaznamenala historický milník, kdy za první pololetí na trhu přibylo více elektromobilů než naftových motorů. Čechy ale stále zajímá, jestli s autem na baterky dojedou bez problémů na dovolenou a ideálně kam jinam než do Chorvatska. Čerstvou odpověď přivezl ve spolupráci s Arvalem „testovací řidič“ – redaktor Martin Hlaváček i s rodinou.

Cesta vedla z Prahy pod Zadar do lokality Biograd na Moru. Martin vyrazil se 100% nabitým elektromobilem Tesla Model Y zapůjčeným od společnosti Arval, poskytovatele full-service operativního leasingu. Cesty se zúčastnili celkem tři pasažéři s obvyklými zavazadly.

„…Jedeme ve třech lidech, plný kufr zavazadel včetně hraček a po celou dobu cesty mi jede klimatizace na příjemných 22,5 stupně a co víc. V zavazadelníku mám trvale zapojenou lednici, ve které jako správní Češi vezeme i řízky a pití z domova…“, popisuje Hlaváček ve své reportáži. 

Bezproblémové nabití v každém státě

Celou cestu k moři elektromobil zvládl s pouze třemi zastávkami na dobíjecích stanicích. Jednou v Rakousku, další hned u slovinského Mariboru a poslední v Chorvatsku. Klíčem k úsporné jízdě byl adaptivní tempomat.

Auto si díky němu samo hlídá proměnné jako je povolená rychlost nebo sklon komunikace. Při jízdě z kopce tak vozidlo rekuperuje a vrací energii zpátky do své baterie, což může průběžně zvyšovat dojezd o několik kilometrů. Vhodná místa k nabití pak pomáhá najít vestavěná navigace.

„První zastávka byla skutečně v Rakousku podle navigace, kde jsem ji dle instrukcí vozu nabil na 85 % kapacity, ta by mi dle auta měla stačit do další zastávky, která byla až ve Slovinsku. Nabíjení rychlonabíjecí stanicí na požadovanou kapacitu trvalo 25 minut,“ uvádí Martin Hlaváček. 

Bezproblémová cesta na letní dovolenou tak ukázala, že elektromobily jsou efektivní alternativou k autům se spalovacími motory. Podle nového rozhodnutí Evropského parlamentu má navíc v budoucnu na každých 60 kilometrech hlavních silničních tahů povinně stát dostatečně výkonná rychlonabíjecí stanice. Díky tomu se cestování elektrickými auty ještě zjednoduší.

Mezi lidmi kolují pověry, praxe hovoří jinak

„Cesta na dovolenou se kvůli elektromobilu výrazně protáhne,“ zaznívá jako jeden z nejčastějších argumentů od skeptiků. To však nastane pouze tehdy, když se řidič nechá svést k častému zrychlování a jízdě v nadlimitních rychlostech na dálnicích. A platí to konec konců i pro spalovací motory. Jak je vidět, cesta se dá pohodlně zvládnout se třemi zastávkami na cca 20 minut a k černým scénářům s deseti zastávkami není důvod.

Často se také traduje, že elektrické vozidlo není zdaleka tak ekologické. Pravdou sice je, že elektromobil zanechává vyšší emisní stopu při samotné výrobě než vůz se spalovacím motorem, provoz ji ovšem dokáže postupně vykompenzovat. Další snížení uhlíkové stopy může přinést např. kombinované vlastnictví elektromobilu a fotovoltaiky a všeobecný příklon zemí k čistším zdrojům energie i pro veřejné sítě.

„Platí, že provoz elektromobilů je z hlediska emisí CO2 výhodnější než provoz spalovacích vozidel, dokonce i v zemích s významným podílem výroby elektřiny z uhlí. Navíc se zlepšuje ekologická emisní stopa produkce, protože řada výrobců, jako BMW nebo Volkswagen Group, využívá ve svých výrobních závodech převážně elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ říká Tomáš Kadeřábek, odborník na e-mobilitu z Arvalu.

Nebojte se elektromobility!

Vstupní investice do auta na baterky jsou pořád značné, celkové náklady se ale po čase během provozu začnou vyrovnávat. Dodavatelé elektřiny navíc pro majitele elektromobilů nabízejí výhodné tarify, se kterými se lze při nočním dobíjení vozu dostat nižší částku za kWh.

Při pořizování elektromobilu lze mimo přímé koupě využít alternativy, jednou z nich je operativní leasing. Dnešní elektrická auta jsou minimálně stejně bezpečná jako ta se spalovacími motory, jsou vybavena mnoha asistenty a díky jednoduchosti motoru jsou i méně poruchová. Každopádně platí, že jet elektromobilem se do Chorvatska k moři rozhodně bát nemusíte!

zdroj: Arval, E15, Battery Academy, Škoda Storyboard

69 Comments on “Na dovolenou do Chorvatska v elektromobilu Tesla na tři zastávky”

    1. u nas zalezi kdy se jede, ne teda do Chorvatska, ale kdys je to trasa prez den, tedy do 600km, tak mame zastavky tak co 60-80km, deti proste nevydrzej a kazdej potrebuje curat jindy :D, a kdys jedem prez noc pri delsich trasach okolo 1000-1500, tak delame v noci zastavky co 200-250km, kdys deti spej

      takovi ti bezzastavkovaci jsou dle me hlavne v diskuzich, v realu ale vetsina z nich normalne zastavuje, jen maj proste potrebu v diskuzich psat jaci jsou borci a jak davaj pul-sveta na jednu zastavku

        1. Aha, takze kdysi jednou jste jel do Chorvatska autem a ted naveky budete potrebovat auto ktere ujede 1000km v kuse, i kdyz to neni davno aktualni. Dnesni EV jsou uz plnohodnotna nahrada za smradochy, ale ten navyk se pro nektere uz neda setrast. Stareho psa novym kouskum nenaucis a pro mnoho lidi to plati tuplovane. Jeste v LDN budou nekteri trvat na zazracnem dojezdu spalovaku.

          1. EV stále není plnohodnotná náhrada pro všechny. Kapacita baterie 75 kWh odpovídá zhruba 25 litrům benzínu. Takže EV je jako spalovák s kapacitou nádrže 25 litrů, s tím, že za 25 minut na rychlonabíječce doplníte nádrž na 20 litrů. Jó až bude kapacita baterie 150 kWh, tak to bude jiná, ale nyní mají spalováky nad EV při delších cestách nevýhodu.

            1. Kolik takovych dlouhych cest jezdite ze je to tak dulezite? Ja bych mohl s Teslou jet treba do Spanelska trasu pres 2000km. Nevadilo by me to. Ale neudelam to, protoze takove dalky jsou uz na letadlo. Chorvatsko vam zrejme ty argumenty letos trochu poslapalo. Jakou destinaci budete nyni argumentovat?

                1. Teplo zdarma, asi jste ve škola propadal. Teplo je z benzinu nebo nafty, kterou jste musel zaplatit.

                2. to MartinUFO22:
                  Tady řeším dojezd, ne cenu a navíc EV je oproti spalováku drahý.

                3. @2×jirka. EV jsou uz castecne levnejsi nez odpovidajici spalovak. Tesla vs. BMW. Uz ani tuto zaminku nemuzete pouzivat. Spalovak nema perspektivu, jen doziva u jistych skupin.

                4. fyzika 7ročník ZŠ, cca 2/3 ceny u PHM platíte za to, že vám auto stále topí a to i když nechcete a jen si teplo občas v zimě pustíte do kabiny. Jinak vytápíte okolí a platíte to hodně draze

              1. souhlas. Jen upřesňuji účinnost spalováku je přes 30% a o nějaké drobné % ještě stoupne na dlouhé rovné cestě, kdy je celou dobu v optimální teplotě a většinou pracuje v opti otáčkách. Ale je pravda, že cca 2/3 ceny majitel zaplatí u pumpy jen v podstatě za teplo, což si někteří jejich majitelé myslí, že mají zadarmo

                1. Je to ještě horší. 2/3 zaplatí za teplo ale využije ho jen nepatrnou část která proteče radiátorem topení. Většinu vyfučí výfukem a chladičem motoru.

    1. Mohli jet delsi useky, baterka by to dala, ale museli by dele nabijet a nabijeci rychlost by se pri vyssim SoC snizila. Jejich strategie byla vyuzit baterku v pasmu nejrychlejsiho nabijeni a tim minimalizovali celkovy nabijeci cas. Kritika by prisla zrejme pri vsech verzich planovanych zastavek. Porad plati hul a biti psa.

  1. On line planovač tras od Tesla
    Zadej typ/model elektromobilu. Odkud kam chcete cestovat
    https://www.tesla.com/cs_cz/trips

    TV autosalon Prima cesta do Chorvatska
    Prijezd o 15 min později než zpalovák
    https://www.youtube.com/watch?v=Si0ZQGfhIjI&t=111s

    Sice se sníži dojezdová vzdálenost
    Když je možné Připojte karavan a přespíte při nabijení na nabijeci stanice
    https://www.youtube.com/watch?v=YSUpREMPtRc&t=163s

    1. Placate fakt nesmysly kraviny. Driv jste mel i rozumny argumenty ale dneska je to uz groteska. Ja jel treba s Leafem 500km a ty zastavky bych stejne delal. Ale vy jste nadsamec a nadclovek, na vas nikdo nema. Jeste si ten vas megatruck upravte a delejte rolling coal, to budete teprve king. 🙂 Samozrejme ze to ujedete rychleji ale vetsina lidi ty zastavky stejne dela.

      1. Je rozdíl dělat zastávku když chcete a když musíte. Zatímco řidič spalovacícho auta dělá zastávky dle své potřeby a optimalizuje trasu s ohledem na čas a vzdálenost, řidič elektromobilu dělá zastávky podle potřeb auta a přidává optimalizaci trasy s ohledem na nabíjení. Tedy přizpůsobuje se autu.

        Ano, mohli bychom jet do Livigna jako vy, tedy styl na kokota, 3-6x někde stát a nabíjet. Ale nemuseli jsme. Já řídil po ČR, kámoš po Německu, Rakousko a Itálii jsem zase dořídil já. Stáli jsme 2×5 minut na čůrání a prohození se.
        Tankoval jsem při cestě tam za Náchodem na moji firemní CCSku, tedy bez daní, a při cestě zpět v Livignu, tedy opět bez daní.
        Cesta na pohodičku a v ceně pár kilo třešní pro měšťáky. S elektromobilem by to byla naprostá časová, komfortní i cenová agonie.

        1. Pořád zapomínáte na to zásadní: Ropy ubývá a její spotřeba se zvyšuje… Bez přechodu na elektřinu jsme brzy na dně… Syntetická paliva budou dobrá pro speciální účely, ale na globální plošné použití je to energeticky nesmysl…
          Jsme nyní v podobné situaci, jako byl průmysl v 19.st., který potřeboval obrovské množství velrybího tuku. Bylo to neudržitelné, stejně jako je nyní neudržitelná spalovací technologie a těžba fosilních paliv…
          ,,Neudržitelné“ je slovo, které vás dráždí, protože si uvědomujete, že vás usvědčuje z egoismu a stupidyty. Po nás potopa…👎👎

                1. ale taky se tam pise: but today’s UN conventions on energy statistics counts the electricity made from wind and solar as the primary energy itself for these sources
                  tak to aby se prase v tom vyznalo 🙂
                  jenze treba voda – primarni energie je u nas prakticky vyuzita, takze tam bych to bral

                2. Primární energie se dělí na obnovitelnou a neobnovitelnou. Neobnovitelná dojde a už nikdy nebude. Respektive bude až se za miliardu let znova naakumuluje ze Slunce (uhlí, ropa). Uran nebude už nikdy, ten nepochází z naší sluneční soustavy.

                3. jenomze treba ta vodni uz dosla, i kdyz se porad obnovuje 🙂 to jsou paradoxy, co?

              1. Mě krátkodobé výkyvy nezajímají. Cena elekřiny v Evropě je odsouzena k nevynutelnému růstu a s ní přichází nevyhnutelný úpadek evropského průmyslu a následně společnosti.

                Roky to tady trpělivě vysvětluji, ale je to marné, je to marné, je to marné.

                Nejbližší další vozidlo, které si pořídím, bude nové auto pro manželku příští rok. Bude to Toyota LandCrusier 2024 diesel.

                1. Neverim ti ani ze mas manzelku, ani ten jeji LandCruiser. Mozna nejakou Dacii.
                  P.S. cena drahe EE byl jen kratkodoby vykyv. Takze nezajimava epizoda. EV patri porad k nejlevnejsimu pohonu.

                2. kdyz nekdo lze jako behna ci drvostep – tak nema ani kamarady , ani manzelku, ani rodinu, ani byznys – ale mohou za to vsichni ostatni, nikdy oni sami – a tam se bere ta nenavist ke svetu, ktery chteji znicit – a proto maji radi russaky, nicitele stareho zleho sveta. Takto je to jednoduche

                3. pro pituru… neprovokuj hovňousku, nebo ti zase šlápnu do ega 🤓

                4. Podle auta bude mít manželka asi tak 200 kg. Směšné auto pro manželku,zkuste používat mozek.

                5. BMI mojí manželky je 17,8. Myslím, že už se to tady řešilo předminulý rok, když jsem vysvětloval, proč na rozdíl od některých místních buranů nepovažuji za důstojné, abych ji nechal tahat těžká břemena, jakým je „skvělý vynález“ dvacetikilová výměnná baterie.

                  Naopak je to skvělé auto pro manželku – naloží i sousedovic děti, čtyřkolka v automatu, bezpečný diesel a rám. Super. Koneckonců, máme dva předchůdce a panuje s nimi naprostá spokojenost.

                6. Chachacha…To si pomatuju. Bylo to o výměných stanicích akumulátorů pro el. skútry někde v jihovýchodní Asii. Ta baterka neváží 20kg, ale 10kg (nebo 11kg??) a na fotce k článku byla tak 40kg Asiatka s baterkou s ergonomickým držadlem v ruce a úsměvem ve tváři.
                  To paní Runnerová Sáhybová křehká porcelánová krása nedá ani omylem…

                7. @lavrov42. Tak az pojedes do Chorvatska, tak napis kolik ta krava sezrala a kolik zastavek bylo. Tvl, EV je podle tebe spatny, ale tahle krava je uplne mimo.

                8. @Dr.Voštěp – Správně, ale mám dojem, že to bylo 2x10kilo 🙂

                  @Leobambula – Možná příští rok si odskočím na dva dny na tu jejich smradlavou riviéru z Julských Alp. Ovšem na hory jezdím zásadně s plnotučnou V8.

                9. To je pravda, poslouchejte Dementa42, kdyz vam neco trpelive roky vysvetluje… vysvetlil nam treba, ze loni v kvetnu Ukrajina kapituluje a Rusko vyhraje, protoze zmackne Ukrajinskou armadu v Donbaskem kotli, takze valka rozpoutana Ruskem uz neprobiha, kdyz byste to nevedeli… nebo nam vysvetlil pred tremi roky, ze Tesla ten rok na podzim zkrachuje, takze dneska vlastne uz neexistuje, kdyz byste to nevedeli… vsechno, co predpovedel, tak se vlastne nestalo, ale roky nam to tady trpelive vysvetluje… jedine, co mu nikdo nedokaze vyvratit je to, kde jeste neuplynula doba, na kterou to predpovedel, jinak posral uplne vsechny prognozy a odhady… o to vic me bavi, ze ho nezajimaji kratkodobe vykyvy a poradi nam k cemu je v Evrope odsouzena elektrina… ten clovek me fakt bavi… neumorny generator nahodnych tipu se supr zduvodnenim… :-). P.S. tu manzelku a LandCruisera mu verim asi jako vsichni ostatni v diskusi 🙂

                10. správně, taky mám rád veterány. Ale nevím, jestli by mi manželka poděkovala pokud bych domů koupil diesel nebo černobílou televizi… 🙂

                11. Moje teze o ukrajinsko-ruské válce, které zde od začátku konfliktu zastávám, lze shrnout do několika bodů:
                  1) konflikt rozpoutal Západ provokováním puče v roce 2014
                  2) jadernou velmoc nelze porazit vojensky
                  3) potravinově, energeticky a surovinově samostatnou velmoc nelze porazit ekonomickými sankcemi
                  4) válka, na rozdíl od bitvy, je vedena v demografické, ekonomické, politické a teprve nakonec ve vojenské rovině

                  Ukrajina je válkou totálně rozvrácená země. Populace -40%, hospodářsky využitelná území -30%, průmysl -60%, export aktuálně -80%.
                  Je to ukrajinská katastrofa a vám podobní, halasně od počítače zcela nerealisticky oslavující ukrajinskou jarní ofenzívu, tak vy na tom máte svůj podíl. Nerealistická očekávání, nerealistické hodnocení stavu, nerealistické proklamace.

                  Měl byste se stydět.

                12. Je fascinující sledovat, jak se vždycky připlazí nějaký low-life a začne dýlovat svoje elektromobilní zboží předstíráním, že je to moderní a horká novinka. 😀

                  Ale chápu tvůj stres, když toho LC srovnáš s teplouškýma elektrošmejdama od VW, nevypadá to pro elektro moc dobře.

            1. Fosilní paliva taky nejsou zdroj. Je to jenom baterka která se miliardu let nabíjela a teď ji za sto let vybijeme. I kdyby nás to nezabilo tak stejně dojde. Začne nový nabíjecí cyklus znova pěkně od ještěrů. Za další miliardu let nějaký Ještěr 42 ty fosilní paliva objeví a začne nový vybíjecí cyklus. A tak pořád dokola.

        2. To me opravdu nemusite psat ze se musim prizpusobit nabijeni, a vedel bych to i kdybych to ev nemel. Nejsem z tech kteri nepriznaji nevyhody elektromobility. Jen proste uz to neni zdaleka tak nekousatelny. Pro supermany jako vy to holt jester neni. Ale vy zase zasirate svym ICE vsim moznym vzduch ktery pak musi dychat vsichni za vami a kolem silnice. (ano ani z katalyzatoru nejde cisty vzduch). Ja muzu zastavit na detskym hristi, nechat zaplou klimu a vzduch bude porad stejne cistej. Vsechno se to scvrklo na CO2 ale jen o tom to neni. Ted je otazka kde se bere pravo svinit vzducj jen proto aby nekdo nebusel parkrat nabijet. Bohuzel jsme na spalovaky zvykli a tak to nevnimame.

    2. vézt babičku do Chorvatska tzn zavřít ji na 10-12h do plechovky a nezastavit jí, tak to je bezohlednost.
      Už jsem něco podobného absolvoval někdy před 15-20-ti lety s babičkou i dědou a děda se už od Olomouce ptal, kdy tam budeme, kroutil se jak hadice, bolely ho kolena i záda, babička jen tiše trpěla a zastavovali jsme celou cestu snad každou hodinu…
      Jezdím s EV přes 15 let a to po celé Evropě a fakt dle situace víc jak 200-300km bez zastávky aspoň na pár minut nedávám – právě proto, že nejsem masochista… 🙂

Napsat komentář