Může být Sono Motors další Teslou?

Elektromobil a solární auto Sion od německé společnosti Sono Motors. foto: Sono Motors
Elektromobil a solární auto Sion od německé společnosti Sono Motors. foto: Sono Motors

Firma Sono Motors vstoupila 17.11.2021 na americkou burzu a stala se po Rivianu další firmou, která se uchází o pozornost investorů. I když ve srovnání s automobilkou Rivian je Sono Motors přibližně 90x menší firmou. Zároveň má i jiný příběh a nabízí se tedy spíše srovnání s Teslou, která také začínala jako garážová firma. Může ale Sono Motors útočit na pozici Tesly? 

autor: Ondřej Tollinger

Nejdříve bych se rád vrátil k příběhu automobilky Sono Motors, který sleduji již několik let a stojí za zmínku. Sono Motors vznikla v roce 2012 jako malá garážová firma nadšených studentů v Mnichově v Německu. Cílem bylo vytvořit solární elektromobil (SEV = Solar Electric Vehicle, pod stejným symbolem se mimo jiné obchodují akcie této firmy), který bude co nejšetrnější k přírodě. Tedy bude vyroben ekologicky a energii bude moc čerpat jen tím, že stojí na slunečné ulici. 

O této firmě jsem se dozvěděl, až když byl hotový první prototyp. Byl jsem šokován, ale moc šancí jsem této firmě nedával a předobjednat si u nich auto mi připadalo jako šílenost. A to i z důvodu, že samotná Tesla zmiňovala integraci slunečních panelů do auta jako neefektivní. Dalším důvodem podle mě bylo, že tato firma vznikla v Evropě, která úplně nepřeje start upům. Na našem starém kontinentu má spíše šanci na úspěch firma, která bude řešit papírování, než firma, která chce od základu postavit auto. 

Čas šel dále a o Vánocích 2019 Sono Motors doslova bojovala o přežití. Vydala se cestou, která se z mého pohledu zdála opět nereálná. Chtěli získat 50 milionů EUR pomocí crowdfundingu. Fandil jsem jim, ačkoli jsem si říkal, že toto zřejmě bude konec hezkého příběhu. K mému překvapení nebyl (více například zde). Firma přežila a plánovala zahájit ve Švédsku výrobu svého solárního elektromobilu na konci roku 2021. 

Plán se sice splnit nepodařilo, ale i přesto se Sono Motors rozhodla na podzim letošního roku jít na burzu pro 110 milionů dolarů. Upisovací cena akcií byla 15 USD a tato cena ohodnotila firmu na více jak 1 miliardu dolarů. Následně hodnota akcií výrazně rostla, načež se opět vrátila k upisovací hodnotě. Nyní se nabízí tedy otázka, má smysl do akcií investovat a může být Sono Motors novodobou Teslou? 

Vývoj akcií od IPO k 6.12.2021

Rád bych zdůraznil, že Sono Motors je zajímavá hlavně z toho důvodu, že dělá věci jinak. Samozřejmě toto samo o sobě nemusí přinést úspěch, ale vytváří potenciál. Může nám připadat naivní vytvářet čisté ekologické solární auto s baterií bez kobaltu a výrobou používající pouze obnovitelné zdroje energie. Ale toto je důvod, proč Sono vzniklo. Od začátku se jejich cíl nezměnil a pořád kráčejí po stejné přímce, jen je jejich pohled na čas blíže tomu od Elona Maska, než nás všech ostatních. 

Dost bylo chvály a nyní pojďme k číslům, protože ta jsou při investování nejdůležitější. Firma Sono Motors udává všechna data poměrně transparentně. Nyní víme, že má firma přes 16 600 rezervací, což by při slíbené původní prodejní ceně 25.500 EUR znamenalo tržby přes 420 milionů EUR. Část z této sumy však již do firmy přišla v podobě záloh, především při crowdfundingové kampani (z 53 mil. EUR bylo 75 % od držitelů rezervací).

Cash flow do firmy bude tedy nižší. Dále je třeba počítat s odkladem výroby na první polovinu roku 2023. V daném roce firma plánuje vyrobit 14 000 vozidel a následně mají v plánu dostat se na produkci 43 000 vozů ročně. Pokud by se plán podařil splnit s prodejní cenou elektromobilu Sionu 28.500 EUR, znamenalo by to, že by firma generovala ročně přes 1,2 mld. EUR na tržbách. 

Pokud zde dáme opět srovnání s Teslou, která drží provozní marži při 14,6 %, znamenají dané tržby “zisk“ 178 mil. EUR. Samozřejmě nelze tato čísla počítat jako čistý zisk firmy a také je potřeba počítat s tím, že provozní marže u levnějších elektromobilů bude pravděpodobně nižší. Pro srovnání roční tržby Tesly budou dosahovat 50 mld. EUR. Sono Motors ale všechnu pozornost necílí pouze na elektromobil Sion.

Chce mimo jiné využít toho, že budou vyrábět čistě ekologické auto, a získat do začátku finance i díky prodeji emisních povolenek. A především – chtějí prodávat technologii solárních panelů na vozidla i jiným firmám. Zde jsem velmi zpozorněl. Podle informací probíhá spolupráce s firmou Valeo. Je zde tedy reálná šance, že solární panely pro automobilový průmysl budou právě od Sono Motors. Potenciál dalšího příjmu do firmy tedy je. 

Celkově však vize firmy, který počítá pouze s jedním modelem automobilu, není zrovna dokonalá. Zvlášť pokud víme, že elektromobil Sion je možné objednat si v libovolné barvě a libovolné konfiguraci, pokud je Vaše oblíbená barva černá a máte rádi auto přesně takové, jaké ho vyrobí. Konfigurace automobilu totiž nebude možná.

Plusem však je, že náhradní díly pro automobil si budete moci vytisknout na 3D tiskárně a pravděpodobně nebude s autem potřeba jezdit pravidelně do servisu. Otázkou zůstává, zda a kde vůbec nějaká servisní střediska vzniknou. Je tedy potřeba počítat, že firma bude muset investovat do zázemí a nabídnout uživatelům více než čistě ekologickou výrobu automobilu do města. 

Z mého subjektivního pohledu je ve firmě potenciál, ale chybí jí velká osobnost s vizí. Ostatně Tesla by bez Elona Muska nebyla Teslou. Sono Motors je možná jen přízemní ve svých cílech a snech, ale pokud chtějí něčeho dosáhnout, budou muset přidat. Na to však mají minimálně rok čas. Nejdříve totiž trh bude chtít vidět, že se jejich prototyp stal realitou. Možné odložení výroby by mohlo znamenat černý scénář nejen pro akcie této firmy. 

A abych ukončil své myšlenky pozitivně, možná to budou právě zákazníci a fanoušci, kteří rozhodnou o tom, že jeden model nestačí a že sny a cíle společnosti budou muset být do budoucna výrazně ambicióznější. Pokud bych si měl vsadit na to, zda Sono Motors bude mít v polovině roku 2023 vyšší hodnotu, než je upisovací cena 15 USD, bylo by to asi 60 na 40 ve prospěch nižší ceny. Zároveň bych dával přibližně 10% šanci na to, že Sono Motors do dvou let zkrachuje. 

Na druhou stranu, potenciál růstu je v násobcích. Tedy pokud by se Sonu podařilo během následujících let generovat zisky okolo 100 mil. EUR (provozní marže při 8 %, kterou má například automobilka Toyota) může se obchodovat klidně za 4x či 10x násobek současné hodnoty při 15 USD. Pro ilustraci: Tesle trvalo 3 roky od IPO než se dostala nad tržní kapitalizaci 10 mld. USD. Takže kdo ví, třeba se Sono Motors může za 21 let od úpisu přibližovat tržní kapitalizací dnešní Tesle. 

O autorovi:

Ondřej Tollinger pracuje jako portfolio manažer ve finanční skupině MC Services zabývající se investičním poradenstvím.

21 komentářů u “Může být Sono Motors další Teslou?”

  1. Sono zoufale nemá peníze. (Jejich úspěsnej crowfunding jim pomoh jen na chvíli přežít.) Proto pořád nemá ani po letech podepsanou smlouvu s dohodnutým švédským výrobcem NEVS (Saab) a proto šli na burzu s tím že něco získaj. Na partu mnichovskejch svazáků to dotáhli nesmírně daleko, ale bude to stačit na to rozjet automobilku a vůbec někomu konkurovat.
    Lucid byl na tom podobně, ale oproti Sono měli vymazlenej naleštěnej produkt a ne jen slepenou piklsu z jeklů a po dlouhý době aspoň splašili financování od arabskejch šejků, aby si aspoň mohli postavit továrnu a rozjet drobnou výrobu. Musk po počátečním triumfu s IPO Tesly už nemá problém sehnat peníze ani partnery a rok od roku se to naopak nabaluje. Mít fantastickej produkt je jen zlomek uspěchu. Základem je umět sehnat levný peníze, sehnat jich spoustu a sehnat je dřív než konkurence. To je základní náplň práce každýho šéfa firmy. A to platí i o zdrojích, ať už surovinových, technologických i lidských.

  2. Také jim fandím. A je velká škoda, že solární panely nevyužívá více výrobců BEV. Zajímavé by bylo jejich použití u malobaterkáčů, se kterými se jezdí tak zvaně „kolem komína“.

    Pokud mám správné informace, tak cca 80 % jízd osobními automobily obecně se uskutečňuje na krátké vzdálenosti, do 20 km denně. S FV panely alespoň na střeše a kapotě vozu by mohly být právě tyto krátké jízdy pokryty čistě ze Slunce, bez nutnosti nabíjet. V našich podmínkách to představuje jízdy zdarma cca půl roku v roce. V jižních státech EU by používání těchto BEV na krátké vzdálenosti bylo ještě výhodnější.

      1. https://sonomotors.com/en/sion/electric-car-charging/

        „Through solar panels semalessly integrated into its body, under ideal conditions, the Sion can generate an additional 112 km on average (up to 245 km) of range per week.“

        To je v průměru 16 km denně. Není to není moc, ale spoustě lidem by to stačilo.

        Vztaženo k ideálním podmínkám v Německu, tedy i u nás. FV články je však pokryta celá karosérie vozu Sion, pravda. Někde jsem četl, nemůžu to teď najít, že to je celkem 7,5 m2.

      2. Ja bych uvital u Tesly nejaky panel. Palubni pocitac ma docela velkou spotrebu kdyz jsou zapnute vsechny ficuriny jako nahravani videa pri parkovani atd. Stacilo by nejakych 100W aby se pokryla cela vampirova spotreba z 12V baterky. Ja mam doma skoro vse vypnute, ale kdyz parkuju v nezname lokalite, tak nahravam a auto je online pro kazdy pripad.

          1. 315W je blbost, to by sezralo za 24h 7,5kWh. To odpovida ca. 50km kazdy den mene. Kdyz mam vsechno zapnute, tak max 10km/d mene. Kdyz vse vypnu, tak 1 km/d. Blbe se to meri, protoze u studene baterky vypocita BMS nizsi dojezd. Kdyz se zase zahreje od okolniho vzduchu nebo jizdou, tak BMS vypocita vyssi dojezd. V prubehu dne se vypocitany dojezd meni.

                1. klimatickú komoru kam sa zmestí kanónová húfnica je postavená v štátnej skúčobni Lieskoivec.
                  dokáže simulovať sibírsku zimu i džungľu bornea.

Napsat komentář