Ministerstvo dopravy připravuje elektronické dálniční známky, pro elektromobily a plug-in hybridy budou zdarma

Elektronické dálniční kupony by měly v České republice začít fungovat od roku 2021. Počítá s tím ministerstvo dopravy. To ministerstvo, které nepočítalo s tím, že by letos v zimě mohlo sněžit.

Dálniční známky pro rok 2019. Roční opět za cenu 1500 Kč, měsíční za 440 Kč a desetidenní za 310 Kč. Platnost ročního je 14 měsíců – tj. 1. 12. 2018 – 31. 1. 2020.
foto: MD

Pojem „kalamitní sníh“, se kterým přišel nejdéle sloužící český ministr dopravy Dan Ťok, už se v českých sociálních sítích docela dobře zabydlel. Podobně jako desítky kilometrů „nově“ zprovozněných dálnic – včetně těch na dálnici D1.

Teď se povedené ministerstvo chystá zatnout své mocné drápky do nového projektu. Jsou jím elektronické dálniční kupony. Prý by měly začít fungovat v roce 2021 a snad dokonce i za stejnou cenu, jako letos, tedy 1500 Kč za rok pro osobní auta.

Ačkoliv se ministerstvo údajně nechystá zvyšovat jejich cenu, jen tak pro jistotu si chce zvýšit maximální limit poplatku na 2000 Kč ročně. A otestovat si tak, jak moc se to bude českým motoristům líbit. Elektronický dálniční poplatek bude možné uhradit skrze mobilní aplikaci nebo přes internet. Pokud tedy nenastane nějaká kalamita.

Platbu budou kontrolovat podle SPZ kamery, který by mohly, ale nemusely (!) být umístěny na mýtných branách. Takže by se třeba mohly postavit i brány nové, to se nejspíš asi teprve uvidí.

Zajímavě zní informace, že od dálničního poplatku budou osvobozeny elektromobily, auta na vodík (těch tu je!) a plug-in hybridy s emisemi do 50 g/km. Za polovic pak budou smět jezdit po dálnicích CNG auta.

V souvislosti s tím je nutno zmínit i přípravu celoevropského, resp. jednotného unijního systému plateb dálničních poplatků. O jeho spuštění se uvažuje už v roce 2024, ale podle expertů jde o velmi optimistický termín. Tak pro Česko určitě.

42 Comments on “Ministerstvo dopravy připravuje elektronické dálniční známky, pro elektromobily a plug-in hybridy budou zdarma”

          1. Popravdě jsem žádnou jinou odpověď nečekal. Nejsem
            Popravdě jsem žádnou jinou odpověď nečekal. Nejsem žádným odpůrcem elektromobilů, ale tohle prostě nemá logiku. Jak píše E-ryc, těch 1500 je možná hodně pro někoho, kdo má 20 let starou rozpadající se Felicii, ale co je těch 15 stovek pro průměrného majitele elektromobilu. Za ten 1 rok to jsou drobné…

        1. Každé auto které jede po rychlostní komunikaci a ne
          Každé auto které jede po rychlostní komunikaci a ne centrem vesnice kde ohrožuje děti jdoucí do školy za těch 1500/rok stojí. Dokud nebude zavedeno mýto pro průjezd vesnicemi je dálniční poplatek logický nesmysl. Vesnice také potřebují opravovat cesty.

        2. Ale je to motivační gesto které si můžou papaláši
          Ale je to motivační gesto které si můžou papaláši odškrtnout.
          Výsledek nikoho bolet nebude, kasa nezchudne… hodně fotek pro PR se udělá…

          Já si EV například pořídil na dojíždění a pojížďky. Známku zatím neplánuji ale když 2* ročně někam vyjedu tak si to holt šinu po starých státovkách přes dědiny hezky pod kamerami… no co mi schází ke kochání ?

          Osobně bych si i známku občas koupil abych se nemusel „kochat“, ale to by musely být např 3denní za rozumnou cenu. Současný systém – n4$r4t!

          Takže ano, 1500 je z mého pohledu moc na dvě cesty ročně. Asi jsem kolenovrt no.

    1. Jde o gesto co jest preferováno. Stejně by ses mohl ptát
      Jde o gesto co jest preferováno. Stejně by ses mohl ptát jak to že prahneme po uhlíkové dani. Takže logiku to má, jen ne pro Tebe.Je to třeba úlitba tomu, že stát ušetří na zbrojení a armádě. Holt šejkové a mužik ostrouhaj.

      1. člověče Fando co ty o tom víš?? Bezpečnější než
        člověče Fando co ty o tom víš?? Bezpečnější než benzin/nafta! to že bouchl nějakej VW to bylo jen tím, že nejezdil do autorizáku a jaksi propásl svolávačku na výměnu tlakových lahví! Bych mu borcovi dal vše k úhradě! A vysi užijte s dieselama……

  1. KKD – každá koruna dobrá, pokud by elektromobily byly
    KKD – každá koruna dobrá, pokud by elektromobily byly zproštěny placení za dálniční známky. Snad těch opatření bude víc. Parkování zdarma jako v Praze je úžasný benefit, který jasně pomáhá snižovat emise a hluk v centrech měst. Plus jsem zvědavý kdy, pokud jestli stát podpoří nákup elektromobilů pro jednotlivce.

    1. Přesně – také zírám, že na Slovensku to jde a RZ
      Přesně – také zírám, že na Slovensku to jde a RZ začínající na „EL“ pro ten systém nemá chybu. Řeším, jestli letos kupovat známku nebo to vždy s EV ukecám, když je to v NAP. Někteří to tak dělají. Je to ostuda ČR, že pořád nic!

      1. keď si odmyslím šovinistický podtext tvojho komentu, tak
        keď si odmyslím šovinistický podtext tvojho komentu, tak do riti nejdeme bez „čehunov“, ale hlavne kvoli tomu, že na Slovensku existuje stáročia pestovaná tradícia „odchádzania“.

        Niektoré krajiny to tak majú.
        Z Írska v priebehu histórie emigrovali milióny obyvateľov.
        Z pobaltia odišlo skoro 2 miliony ľudí len za posledných 30 rokov.
        Zo Slovenska odišlo cca 350.000 ľudí. 70% z nich sa vraj nemá v pláne vrátiť. A každý rok odchádza ďalších 30.000.

        Keď k tomu prirátaš, že sme okamžite naskočili na trend nízkej pôrodnosti, tak zistíš, že máme zaděláno na veľmi zaujímavú demografickú krízu.

        Nemyslím, že by to bolo nejak inak, keby sme boli stále v spoločnom štáte s Čechmi.

        Okrem hore uvedeného sú všetky problémý, ktoré máme, v podstate len „work in progress“.
        Školstov, zdravotníctvo aj justícia sa fixnúť dajú.
        Životná úroveň stúpa aj „sama od seba“, stačí ak politici nekladú prekážky normálnemu vývoju.

        Alebo teda neviem čo si myslel tou bídou a len bídou.

        1. ako sa ukazuje v okolitých krajinách, tak vlastná mena nie
          ako sa ukazuje v okolitých krajinách, tak vlastná mena nie je nijak zvlášť podstatný faktor pri rozvoji krajiny.

          Alebo zdá sa ti, že Česko, Maďarsko a Poľsko konvergujú rýchlejšie?

          Keď si zoberieme povedzme HDP na obyvateľa, a porovnáme 2008 s 2018, tak je zrejmé, že ten rozdiel vo vývoji Eurovej krajiny a ne-eurových, je úplne zanedbateľný (údaje sú v USD):

          2008 2018 zmena
          SVK 18,049 19,128 +5.98
          CZ 22,819 23,085 +1.17
          HU 15,659 14,742 -5.86
          PL 13,910 15,050 +8.20

          Veľmi podobne to bude, ak porovnáme rast platov napríklad.

          Bottom line:
          s EUROm alebo bez, je to jedno. EURO nijak signfikantne neškodí, ani nepomáha, a z pohľadu bežného človeka je dobré akurát tak na to, že nemuísme meniť peniaze, keď ideme „na západ“.
          To je asi tak celé.

      1. ani s tými dialnicami, resp. cestnou sieťou celkovo, to nie
        ani s tými dialnicami, resp. cestnou sieťou celkovo, to nie je až taká sláva.

        prepojenie Bratislava – Košice bude z väčšej časti hotové až 2021, a to ešte stále budú chýbať dva úseky na skompletizovanie celej D1.

        ale až keď budú všetky úseky vyznačené zelenou hotové, bude sa dať povedať, že cestná sieť na Slovensku je kompletná.
        To bude odhadom tak 2035 alebo 2040, alebo ešte neskôr

        https://ww-w.ndsas.sk/stavby/dialnicna-siet

Napsat komentář