Loni v EU přibylo 5400 elektrických nákladních aut

V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 5 361 nových nákladních elektrických vozidel, meziročně o 127 % více, podíl na všech registracích se z 0,8 % zvýšil na 1,5 %.

V Česku bylo loni registrováno 10 nových nákladních elektrických vozidel, meziročně o 6 více. Český trh v roce 2023 s novými nákladními vozidly byl 8. největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 16., vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

V roce 2023 na trhu s nákladními automobily (s hmotností nad 3,5 tuny) nadále převládala nafta, která tvořila 95,7 % nových registrací nákladních automobilů. V EU byl zaznamenán růst prodejů nákladních vozidel s dieselovým motorem o 15,8 %, který byl podpořen výraznou expanzí na klíčových trzích, včetně Německa, Španělska a Itálie.

Zároveň došlo k nárůstu registrací nových elektrických nákladních vozidel o 127 %. Hlavními zeměmi tohoto růstu se staly Nizozemsko a Německo, které se společně podílely na více než 60 % všech prodejů elektrických nákladních vozidel v EU. Elektrické nákladní automobily dosáhly 1,5 % tržního podílu, což představuje nárůst oproti 0,8 % v roce 2022.

Obsah obrázku text, snímek obrazovky, diagram, řada/pruh

Popis byl vytvořen automaticky

Největšími trhy s elektrickými nákladními automobily byly v roce 2023 Německo (2 169), Nizozemsko (1 148), Francie (595), Španělsko (341) a Dánsko (316), nejvyšší tržní podíl těchto vozidel dosáhlo Nizozemsko (7,1 %), Dánsko (6,4 %) a Švédsko (4,1 %). V České republice bylo loni registrováno 10 nových elektrických nákladních vozidel, v ostatních zemích V4 pak v Polsku 85, v Maďarsku 30 a na Slovensku 12 vozidel. Jak v počtu, tak v podílu elektrických nákladních vozidel byla Česká republika čtvrtá mezi zeměmi Visegrádské čtyřky,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice bylo k 31. 12. 2023 provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů kategorie N3 (nad 12 t), jednalo se o 9 vozidel Volvo, 6 vozidel Mercedes-Benz, tři vozidla Framo a jeden Renault. V hl. m. Praze bylo registrováno 12 vozidel, ve Středočeském 4, v Jihomoravském 2 a v Královéhradeckém jedno vozidlo. V kategorii N2 (3,5-12 t) se jednalo celkem o 4 vozidla, 2x Ford, a po jedné registraci Fiat a Fuso, 3 vozidla byla registrovaná v hl. m. Praze a jedno v Plzeňském kraji.

Čistá mobilita v nákladní dopravě se v České republice zatím rozvíjí velmi pozvolna zvláště proto, že daná elektrická, případně vodíková, nákladní vozidla jsou stále drahá,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu a dodává: „Přesto se jako stát musíme tímto tématem začít intenzivněji zabývat a hledat cesty, jak jít tomuto trendu i u nás více naproti. Vyžaduje to po nás totiž evropská legislativa k rozmisťování infrastruktury pro alternativní paliva. Aktuálně připravujeme poměrně zásadní aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, která by měla toto téma šířeji obsáhnout. Předpoklad přitom je mít tuto strategii zpracovanou do poloviny letošního roku. Stejně tak se v polovině února chystá vypsání první výzvy v rámci dotačního programu OPD na dobíječky pro nákladní vozidla, a to v alokaci 1 miliardy Kč.“ Harmonogram výzev Programu Doprava 2021-2027 je k dispozici zde.

Podíl registrací nových nákladních vozidel v roce 2023 podle zdroje energie:

Zdroj energieČREUΔ
Nafta90,7 %95,7 %-5,0 p. b.
Elektro0,1 %1,5 %-1,4 p. b.
Hybridy0,0 %0,1 %-0,1 p. b.
Benzín0,0 %0,1 %-0,1 p. b.
Ostatní9,2 %2,6 %+6,6 p. b.

Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

Petr Jirásek ze společnosti Volvo Trucks pro web Čistá doprava uvedl: „V roce 2023 se nám podařilo zaregistrovat celkem 4 elektrická nákladní vozidla kategorie N3. Většina těchto vozidel jezdí v krátkém jednosměnném provozu s denním nájezdem okolo 250 km. Vozidla jsou pak schopná se na další směnu nabít střídavým proudem za 8 hodin stání. Výjimku tvoří vozidlo FH 62 TR Electric, které jezdí denně 700 km. První zkušenosti majitelů elektrických nákladních vozidel jsou velice pozitivní a potvrzuje se, že na kratší vzdálenosti jsou elektrická nákladní vozidla schopná plně nahradit jejich sourozence se spalovacím motorem bez nutnosti instalace složité a drahé nabíjecí infrastruktury. Na českém trhu vidíme velký potenciál pro prodej dalších kusů těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem. Zájem od zákazníků, jejichž hlavním cílem je snižování emisní stopy oxidu uhličitého, vzrůstá.

Aktualizovaná interaktivní grafika k registracím nových nákladních vozidel v zemích Evropské unie je k dispozici v sekci Statistiky na webu www.cistadoprava.cz. V detailu lze mj. zjistit vývoj a stav v konkrétní zemi EU dle všech druhů paliv (pozn. mimo elektrická i hybridní, benzínová a naftová).

zdroj: tisková zpráva

88 Comments on “Loni v EU přibylo 5400 elektrických nákladních aut”

  1. @běhna, jo ještě mě zaujalo jak se hned chytnul, že herts prodávají svy Ev auta a že je chtějí vyměnit za spalovaky. Dobrá kachna od Reuters. Herts na svých stránkách nic takového nemá.
    Ale má tam naopak info že auta prodává po jednom roce. Aby nabízel zákazníkům vždy nová auta.
    Prý prodává 20 000 Ev aut na svých stránkách má ale jen asi 500 Ev aut v prodeji. A tak můžeme pokračovat.
    Opět jiná realita než to co se šíří.

          1. Sixt? Je trochu jiná story a rozhodně se nezbavuji elektrických aut právě naopak? Víš vůbec co píšeš?
            Viz tvoje slova „Možná dostali zaplaceno i případní zájemci, aby přestali elektromobily kupovat, že ano?“
            – co si to proboha vymýšlíš?
            – sixt bude svou flotilu Ev rozšiřovat na tom se nic nemeni
            – nejspíš prodají staré Tesly které koupili za draho a kvůli zlevnění se jim prodražili, to je vše, ale pochybuji, že dostoji svého slova a za rok budou veselé nové Tesly kupovat. Nemají důvod proč ne a hlavně se chovají k autům stejně. Jeden nebo dva roky stará auta prodají a koupí nová.
            Zase Smolík.
            Tak co nějaká další půjčovna?

        1. Hertz zrušil objednávku 50 tisíc elektromobilů Polestar. Ale možná šéf Polestaru dostal za šíření této kachny taky zaplaceno, že?

          hxxps://www.msn.com/en-us/autos/news/polestars-ceo-just-hinted-at-a-looming-problem-in-the-ev-market-tanking-used-values/ar-BB1hS2rx

          hxxps://www.ft.com/content/b3513ea0-0033-430e-bf71-13406182171d

          Polestar jako jeden z prvních míří ke dnu. Bude to zajímavý rok.
          „resell value colapse“ … no kdo by to byl řekl, že? 😀

          1. Nejen že z reálných dát vyvozujes opačně závěry ale ani anglicky neumíš 😄. Slovo pause neznamená zrušit ale zastavit.
            „Hertz pauses plans to buy electric vehicles from Polestar this year“

            Navíc tuto smlouvu řeší už od roku 2022. Hertz prostě řekl něco co nemůže splnit. Ne proto, že je menší poptávka po Ev ale prostě proto, že si hodně nasadil. A navíc mu do toho Tesla hodila vidle s cenou. Což mělo vliv na všechny kromě Tesly a toto je důsledek.
            Můžou si psát co chtějí ale realita říká že počet Ev roste nikoliv klesá.
            To je asi to samé jako před pal lety wolkswagen t tdil že o Ev neni zájem. Je to to samé. A kde jsou teď a co říkají teď, že?

  2. @běhna
    No myslím že téhle předpovědi vůbec nikdo nevěří. Ostatně tvoje předpovědi o krachu firem jsou známé 😄😄😄. Kolik že firem už ve tvém vesmíru neexistuje?

    „Já predikuji pro roky 2023-2025 vyrovnání křivky růstu způsobené vyčerpáním early adopters poptávky, naprosté odchýlení se od představ politiků i automobilek o úrovni prodejů a boj s degradací poptávky doprovázený obrovskými ekonomickými potížemi automobilek.“
    – vyrovnani krivky růstu – pokud vyrovnanim myslis stejny po et jak v minulem roce, tak na to se klidne vsadim ze to nenastane ani v 2024 ani v 2025 ani v eu a ani v ČR.
    – evidentne sice znas pojem early adopters ale zaradit ho do reality uz nedokazes
    – tady bych poprosil o upřesnění slova „naprosté“. To slovo opet rika, ze jsou jinde nez co co predpokladaji a ne o par procent. Tj slovo naprosté odchyleni by napriklad znamenalo,ze politici si predstavovali 1 000 000 a ono jich bylo jen 10 000 nebo naopak 10 000 000.
    Protoze kdyz se podivam na narodni plan mobility tak tam predikuji 3 varianty a jak cr tak eu se mezi temito 3 variantami stale nachází. Predpokladam tedy ze jsi ho četl.
    – degradace poptávky a ekonomicke problemy – ale notak to uz tu bylo, ze a nic z toho se nestalo.

    1. Všechno už jsem tady vyjasnil, jen bych se opakoval. Takže jen k tomu plánu…
      Národní plán čisté mobility miluju, je to jeden z nejzábavnějších pamfletů co znám. Vřele to tady v diskuzích všem opakovaně doporučuji.
      Funguje to asi takhle – úředník se totálně zhulí, něco nablije na papír, vydá se to, za čtyři roky se přizná, že to byl naprostý nesmysl a nableje se něco jiného. A to se opakuje a opakuje.

      Je to fakt naprostý bizár. Jednou jsem nad ránem znaven přišel domů z celonoční zábavy, sedl do křesla a s rozbřeskem pustil TV. Dávali Teletubbies. Půl hodiny jsem to sledoval a jen se zmohl na … co to kurva je? 😀
      Tak přesně takhle to je s tím Národním plánem čisté mobility. Je to prostě svět přeludů a halucinací, ve kterém se mávnutím kouzelného proutku mezi jeho aktualizacemi změní řidiči aut na CNG na elektromobilisty, ve kterém elektromobily jen přibývají, ale neubývají a to ani za 15 let, jako seriózní bere studii s rozpětím 70-800 tisíc aut, stav 35 tisíc označuje za vysoký scénář a 44 tisíc za nízký (opravdu, graf 2). Prostě dílo totálního zhulence, což byla zřejmě požadovaná kvalifikace.

      A mimochodem, tvé tvrzení, že je realita podle toho ganja plánu, asi nebude moc pravdivé, když podle něj mělo být v roce 2023 provozováno 30200 BEV, že?

      To si fakt všichni přečtěte, a začněte pěkně rokem 2014, fakt největší prdel, co znám.

      1. Myslim si že jsi skvěle popsal jak vznikají tvoje předpovědi. Tj.
        Totálně se zhulíš, něco nabliješ na papír a za pár let když se zjistí že to byl naprostý nesmysl tak vybleješ něco dalšího a tak pořád dokola 😄😄😄.
        Jinak ohledně tvých předpovědí když je porovnám s předpovědi v NAP CM. Tak jsem došel k tomu, že jsi pěkný narcis. Kdy druzí udělají předpověď která nevychází (což není tento případ) tak řekneš že jsou zhulení. Kdežto když ty řekneš něco, co nevyjde, tak je to pravda. 😄. Jako to je k sezrani.

        Jo a jen tak mimochodem ten plán je správně. To číslo, které jsi rychle zjistil je plan SDA. Ale podle jejich planu jsme stále v rozmezí nízkého a středního.

        1. Bohužel, evidentně nechápeš význam slova „plán“. Predikce není plán. Ani predikce SDA není plán. Plán má vláda, která na základě plánu koná, a pokud plán selhává v dosažení cíle, má to na rozdíl od chybných predikcí důsledky.

          22 tisíc elektromobilů v roce 2023 není číslo ani podle predikce SDA, ta odhadovala počet na 30200, viz tabulka 3.

          V počtu se tenhle pamflet odkazuje na Národní plán pro chytré sítě, což je druhý podobný bizár s cílem přihrát co nejvíce peněz na budování sítí. Tam si autoři vysnili 1,7 milionu elektromobilů v domácnostech v roce 2040 a počítá od roku 2025 s elektromobilitou v řádu stovek tisíc aut. Tomu se lze opravdu jen od srdce zasmát.

          Tyhle plány jsou fakt super, studiem jejich sarších verzí a srovnáním s realitou lze krásně doložit, jak naprosto mimo mísu fandové elektromobility jsou.

  3. tak to mame neuspesky krach Tesly, ted krachujici prodeje Evcek, co bud epriste, nejaky cisla do eurojackpotu, at vim co nevsadit 😀

    strasne me bavi predikce poklesu prodeju Ev v Nemecku na rok 2024, o celych 14%, to mame z 524219 za rok 2023 predikovany propad na otresnych cca 451 tisic elektromobilu v Nemecku za 2024, z 2,83 milionu prodanych aut celkove za rok 2023 na Nemeckem trhu

    tak se uvidime za rok na cislech za rok 2024, podle meho to bude pro EV zase o kousicek kolace vice a zadny krach elektromobility se konat nebude

    1. Myslíš predikci, že hospodářství Tesly vede ke krachu?
      Myslíš predikci, že Rusko chce zabrat východ, sever a jih Ukrajiny a zemí rozdělit?
      Myslíš predikci, že ukrajinská ofenzíva selže?
      Myslíš predikci z roku 2024, že do deseti let budou elektromobily stejně marginální úchylka?
      Myslíš predikci, že stát zasáhne při přiblížení ceny benzínu k 50 Kč za litr?
      Myslíš predikci, že ČR čeká 30% inflace?

      Nebo myslíš predikci, že představa o tvém soukromém nabíjecím místě na bytovém domě je bez šance? 😉

      Já predikuji pro roky 2023-2025 vyrovnání křivky růstu způsobené vyčerpáním early adopters poptávky, naprosté odchýlení se od představ politiků i automobilek o úrovni prodejů a boj s degradací poptávky doprovázený obrovskými ekonomickými potížemi automobilek.

          1. Víceméně to tak je (i když nejde vysloveně přímo o faktor času). Proto jsou to také predikce, neboli prognózy. Nikoliv věštby a proroctví. Že se nenaplnila moje predikce bankrotu Tesly nebo prognóza ukrajinského ministerstva hospodářství pro vývoj ekonomiky v roce 2022, neznamená, že tyto predikce byly chybné. Byly naprosto správné pro systém, kde se Tesla nedopouští kriminálního chování a Rusko nezahájí invazi. Zatímco proroctví je hádání budoucnosti, predikce tvrdí, že dané prvky a vazby v systému a jejich vzájemné interakce, vedou k takovému a makovému výsledku.

            Pokud ti to není jasné, doporučuji nějakou publikaci, třeba Základy teorie systémů. Myslím si, že ty na rozdíl od některých klaunů tady v diskuzích, na to máš.

  4. Elektrické náklaďáky se slibně rozjíždí, ale porovnání Česka ze zbytkem Evropy je tristní…. Kdysi technooptimističtí Češi a průmyslově nejvyspělejší oblast socialistického bloku jsou úplně v pr…
    To nám snad sypou něco do vody, že jsme většinově takhle zdebilněli!😁(😢)

      1. super, jsem ta generace a mezi znamejma stejne generace mam spoustu pratel kteri elektromobilite fandi , drtiva vetsina z nich ma vyzsi vzdelani

        to co je na internetech nejvic videt v diskuzich mezi odpurci elektromobility, jsou lide s vyucenim, delalo na to pruskum hned nekolik diskuznich platforem

        1. Jsem taky husákova generace, mám VŠ stejně jakou spousta lidí co znám a z té velké spousty lidí tak má EV jeden IT co bydlí sám a neví co s penězma, tak si pořídil Teslu. Další, známý známého, podnikatel hračička, si k FVE pořídil i EV BMW i3 a i dle vlastních slov ví že ani jedno z toho nemá finanční návratnost (obojí už má roky), ale prostě ho to baví a má na to peníze navíc.
          Jinak lidí co uvažovali o EV znám více, ale nikomu to nedává ekonomický smysl, takže nikdo další kromě těch 2 případů výše v mém širokém okolí EV nemá.

          Ono diskuse jsou jedna věc, ale tvrdá prodejní čísla jsou druhá věc a tam je vidět že v ČR EV prakticky nikdo nechce.

          1. Co je finanční návratnost auta? To co vynaložíte za auto vám se nikdy nevrátí. O žádnou návratnost nejde. Můžeme mluvit o ceně za km. A tam vyhraje nějaké středně staré auto z autobazaru. Nicméně lidi kupují nová drahá auta. Takže není to o nějaké návratnosti. O ceně jen částečně. Co se prodejních čísel týče je to věc názoru. Já mohu podívat se na prodejna čísla v dynamice a řeknu že EV v ČR chce víc a víc lidí.

            1. EV jako jedinné auto v rodině je pro většinu lidí nepoužitelné, protože i když je někdo prostatik a potřebuje zastavit na WC každou hodinu nebo dvě, tak nepotřebuje zastavit na hodinu. Takže tím nám odpadávají všichni potenciální zájemci o EV co mají v rodině jen jedno auto.

              Jako druhé auto, do města a okolí je EV teoreticky super. Bohužel ale reálně za cca dvojnásobnou cenu než srovnatelné ICE. Např. velký hit jako „levné“ EV byla Škoda CitoGo co v EV variantě vyšla pod 500 000 Kč. Super, jenže ve spalovací variantě vyšla hluboko pod 300 000 Kč. Citigo je malé lehké auto, takže bez jakékoliv pomoci jezdí jen lehce nad 5 litrů. Takže kolik musíte najet aby jste se s náklady dostal na cenu EV varianty ?
              Nějaké lepší EV jsou v cenách kolem 1 milionu. To si jako druhé, třetí, čtvrté auto koupí hodně úspěšný podnikatel, ale rozhodně ne žádný zaměstanec. Takže nám odpadají další potenciální zájemci o EV.

              Co se týká ojetých EV tak když si třeba na tipcars vyjedu EV, tak nejlevnější tam jsou FIaty 500e za cca 200 000 Kč, ale spalovací verze je za cca 90 000 kč, tedy opět cca dvojnásobek ceny. A je otázka jak dobrý nápad je koupit EV např. z roku 2011, tedy 13 let staré baterky.

              Zkrátka koupě EV jako hobby, proč ne. Motorky se taky kupují pro zábavu, nebo jako ekonomické rozhodnutí. Ale EV jako racionální volba ve většině případů nedávají smysl a proto jsou u nás prodeje a registrace jaké jsou.

              1. Hm… Nevíte nic o EV. Nikdy jste to nevlastnil a s tím asi ani nejel. Doporučuji nejdřív zkusit pak soudit.
                Měl jsem EV jako jediný auto v rodině 2 roky a funguje perfektně. Mám teď‘ i druhé EV. Je to ještě lepší. Nikdy jsem nezastavoval na hodinu kvůli nabíjení i se starším autem. S novým autem zastávka na nabíjení (jen kvůli nabíjení) trvá max 20 minut, většinou však kolem 12 minut.
                EV-CityGo má úplně jiné kvality než spalovací a to něco stojí. Proč nepočítáte úsporu u auta s aut. převodovkou oproti manuálu? Nejde tam o úsporu ale lidi to kupují.
                Pak vy děláte tu chybu že myslíte v kategorii předělaného spalovaku starého 5 let, to je věčnost z hlediska vývoje nové technologie. Nikdo už auta podobně CitiGo iV vyrábět nebude. Budou lepší.

                1. Kolik za těch 12 minut nabijete kWh ? Jednoduchá matika říká že na rychlé nabíječce co umí např. 150kW to bude 30kWh. Na to po dálnici reálně ujedete 150km ? (Pohádky o tom že po dálnici vám EV jezdí za 15 kWh si nechte pro sebe. Mě také papírově jezdí hybridní Corolla za 3,8 l/100km. Ale pro tuto spotřebu bych po té dálnici musel jet maximálně 90km/h).

                  Jo při použítí např. nabíjecí stanice 360kw by to za 12 minut bylo teoreticky 72kWh. V ČR máme takové stanice celé 2 a je otázka kolik aut ten plný výkon dokáže využít a na jak dlouho.

                  Takže pokud máte EV jako koníčka tak je to použitelné. Vetšina národa má ale na použitelnost EV a jeho ceny jasný názor, který se odráží na prodejích a registracích.

                2. Jimmy, ano za 12 minut dojezd kolem 150km,
                  ale to je rychlejší než čekat 30 minut pro dalších 270km dálničním tempem.
                  Většinou se to střídá protože opravdu nedám 2 zastávky za sebou za 12 minut, je to už 3-4 hodiny cesty, a buď‘ je fronta na toaletu nebo dlouho se pripravije káva. Nejsem automat.
                  Na cestě 500 km je to 2 zastávky na 12-15 minut, na cestě 800 km dvě zastávky na 10-15 minut a jedna na svačinu jak se povede ale za míň než 30 to nezvládnu, auto za 30 minut už má plno. Můžu 800km redukovat na 2 za 30 minut ale je to už nuda a stejně někam vyrazím od auta a budu stát déle.

                  Dál než 870 zatím ještě nejezdil a je to i moc pro jeden den.

                  1000 ještě možná za jeden den dám, víc ne. I se spalovakem.

                3. To tedy sorry, ale po 150 km nestavím ani na skútru a to mám malý městký skútr (ale s motorem co má 25kW) na kterém si po 2 hodinách potřebuji protáhnout nohy. To i na dálnici s nějakým občasným omezením je bezpečně přes 200 km a to mám maximálku oficiálně 129km/h, takže nejedu 130km/h celou cestu, ale spíše kolem 120km/h. Mimochodem i na dálnici má ten skútr dojezd do nuly (což nedělám) přes 400km.

                  Jakékoliv normální auto 500 km ujede bezpečně na jednu nádrž. Při prázdné dálnici to je teoreticky 4 hodiny jízdy (respektive 3,5 při tempomatu na 145km/h). Reálně s nějakým běžným provozem a omezením 4,5h a to je čas kdy není potřeba stavět.

                  Jak jak jsem psal, jako koníček je EV použitelné (to jezdím i na tom skútru, ale nikomu netvrdím že to je ideální dálniční prostředek), ale bežný řidič vás takovým autem pošle do háje.

                4. Tak moment já stavím po 270 na 12 minut až pak po 150km. To je dálniční tempo 130+km/h. Nějaký randomni výlet po ČR půlka dálnice půlka okresky vychází na 360km na jedno nabití.
                  Můžete posílat do háje ale použitelný to je. Ano spalovak ujede 500 km bez zastavení. Já ale nejezdím každý den 500km, to nechci dělat, budu posílat do háje když mě někdo bude nutit to dělat. Jednou za pár týdnů výlet to zvládne. Každý den ale jezdím v komfortu. A spalovak už nechci.
                  Porovnávat to se skútrem 25kW je směšný.

            2. Cha, máte z ekonomie nedostatečnou. Nejedná se totiž o finanční návratnost auta, ale finanční návratnost volby. Tedy kdy a za jakých podmínek se vyplatí volba produktu A oproti jeho substitutu produktu B. Návratnost investice do samotného vozidla není podstatná, navíc je vysoce individuální.

              1. No výběr substitutů je pak také vysoce individuální. Ale běžné lidi v tichto kategoriích nemyslí. Běžné lidi dívají se na autoritu. Třeba šéfa, tátu, ikonu, souseda, pokud se má dobře. Ten jim to nějak odůvodní a oni prostě mu věří, možná občas to nějak ověří počítáním ale většinou chybně. Hlavně aby to sedělo nějak v hlavě.

                1. Běžné lidi dělají dvě hlavní chyby. Nevěří vědcům protože je neznají. Věří amatérskému klimatologovi Pepovi z hospody a ten řekl, že to je blbost.
                  Druhá chyba je, že se domnívají, že ropa je věčná a nekonečná a bude stát pořád stejně.
                  A za všechno můžou zlí politici protože je nutí.

                2. @dlazdic jj najaty, a pozor na lepidlo na obklady, ani nevis co do toho primichavaji

                3. Je videt, ze jsi najaty uplne cerstve a nic o mne nevis. Nejhorsi je smrt z vydeseni, tudiz mne pripadne negativni vlivy ruznych externalit nezajimaji, mnohem dulezitejsi pro zdravi je zustat v myslenkach pozitivni. Vlastne je jedna smrt horsi, nez ta z vydeseni. A to kdyz clovekem nekam jeb.ne tesla, to fakt nechces.

                4. @dlazdic ano jsem cerstve najaty a soudim stejne jako ty jen podle nicku. pozitivni mysleni je dobra vec.

                5. @Cerstve najaty: uplne spravne by Tvuj nick mel znit „Pozde najaty“ :-). Pozde – protoze zlate casy elektromobility uz byly.

                6. @dlazdic snad nemyslis ze kazdy tvuj napad je dobry? trosku sebereflexe neni na skodu

                7. @Pozde najaty: Ty asi nevis, jak se to lidove rika? Ten je bud blbej nebo najatej. Z ohledu k novackovi jsem pouzil poprve to najatej. Ted uz pouziju natvrdo blbej, protoze rad zopakuju pro mene nadane: „zlate casy elektromobility uz byly“. A to dokonce 2x, abych byl uplne presny.

                8. Zlaté časy elektromobility už byly? Ty teprve budou. Ale možná se mýlím a budou to koně. V tom případě by tady už mělo pobíhat tisíce hříbat, ono chvíli trvá než to doroste. Nebo si snad někdo myslí, že by to mohly být spalováky?

                9. @vysper on ten dlazdic to nemysli vazne, jen slinta ze mu uz nejde jen tak urazet, moc se rozezral

                10. @skopcak: Ty skopcacky slinte, Rusko pomohl vyzbrojit Tvuj nejmilejsi germanistan. Drz pysk a soupej nohama nekde v koute.

                11. @dlazdic. nerozumis tomu. Ja pisu z evropskeho hlediska a kdyz pisu o nas, nebo o danovych poplatnicich, tak myslim tim vsechny v Evrope. A rusacka ropa se tak prodrazi vsem Evropanum a ma to dokonce i dosah do USA. USA ma dodatecne naklady na zamezeni valky, kterou jsme umoznili my Evropane kupovanim rusacke ropy. USA plati za nase hrichy.
                  A utri si bradu, moc prskas.

                12. @Skopcak: rozumim tomu dostatecne, Zalozko. Usaci s tim budou mit nejake naklady, konecna cisla ale pro ne budou cerna, jako ostatne v kazdem pripade vyvozu jejich demokracie.

              2. Z ekonomie mate nedostatecnou vy. Porad nam tady vykrikujete jak je spalovak levny a ted se kouknete na naklady na uklidneni rusaku kteri shrabli prachy za ropu a ted drzi svet ve strachu. Vsechny naklady na uklidneni rusaku jsou nasledek dovazeni ropy pro ty hnusne spalovaky. Nutna podpora Ukrajiny je primy naklad za provozovani spalovaku. Spalovak na srotiste a rusakum uz ani haler a hned bude mir na svete a vsichni usetri. Skoro vsechny valky jsou kvuli rope neba za penize z ropy. To musi skoncit. Elektromobilita je spravna alternativa.

                1. Mikroekonomické hledisko ≠ makroekonomické hledisko ≠ hledisko globální politiky a ekonomiky

                  Domácnosti jsou zájmy a vztahy mezi EU, USA a Ruskem při výběru vozidla naprosto u pr***e.

                2. @lavrov42. Tesi me ze vubec nerozporujete dodatecne naklady ktere musi danovi poplatnici zaplatit za jezdeni spalovakem. Tyto dodatecne naklady delaji ze spalovaku nejdrazsi mozny provoz vozidla ze vsech znamych pohonu. Oproti spalovakum je i vodikovy pohon low cost. Do dodatecnych nakladu na provoz na rusackou ropu musime zapocitat nejen naklady na odvraceni rusacke valky, ale i brzdeni nasi ekonomiky kvuli valce v Evrope. Ta rusacka ropa ktera pomohla rusacko vyzbrojit, je nejdrazsi ropa kterou jsme kdy mohli koupit. A mimochodem psal jste o ekonomice a ne o mikro/makro. Ale to je uplne jedno, ty silene naklady musi kazdy z nas zaplatit. A vo tom to je.

                3. Existuje obrovské množství nepřímých „nákladů“, jak pro spalovací auta, tak elektromobily. Část z nich je sice pojmenovatelná, ale věrohodně nevyčíslitelná. Zbytek jsou abstraktní teoretické koncepty vycházející z přesvědčení, že vše souvisí se vším.

                  V oblasti mikroekonomie ale lze počítat s naprosto reálnými čísly a tam vaše elektromobily v celkových nákladech na ujetý kilometr, tedy v návratnosti investice do volby elektromobilu, naprosto havarují.
                  Není lepšího důkazu, než že se půjčovny elektromobilů zbavují. Protože pro ně je to alfa a omega jejich podnikání.

                  Požadavek, abych vysvětloval takové základy, že pořízení vozidla je mikroekonomická záležitost, nechávám bez dalšího komentáře.

                4. @lavrov42. Me teda EV vychazi vyhodneji nez spalovak. Kdyz si vzpomenu jen na ten opruz s vymenou oleje. I kdyz jsem to delal sam, nebo zajel do servisu, stalo to cas, zbytecne jezdeni a prachy. Na jare me ceka vymena oleje v traktoru a trakturku na travu. To bude zase prasarna. Ja si teda cenim nicnedelani u EV hodne vysoko. Navic jsem ted zjistil s hruzou, ze u traktoru praskla pres zimu sklenena banka na filtru nafty a cela nadrz vytekla. Ani nevim jak mam shanet nahradni banku na muj traktor. Zrejme bylo v posledni nafte hodne vody a ta zamrzla a ted mam ten salat. Spalovak je hnus a drahej i zadarmo.

                5. pro Leodendula…. Nescháněj baňku, kup si tmel co jsme se o něm bavili a zalep to. Koupil jsem tubu a už jsem s ní dělal dvě docela náročné opravy…
                  Vypadá že je skoro stejný, jako od té ruské firmy…. I když maličko se liší – tenhle trochu chemicky smrdí, ten původní byl bez zápachu… Ale vypadá že to nemá vliv na ostatní vlastnosti…. Jednou zalepíš a je to na furt…
                  Jo a můžu doporučit jen ten černý, s transparentním nemám zkušenost.

                6. @Drvostep. Diky, snad najdu vsechny ulomky v trave.
                  Mam jeden tip na elektrocentralu. V nemeckem eshopu budou od 8.2. prodavat centralu PISE 3400 A1 za 399 EUR=ca. 10.000 Kc, ktera na ceskem Lidl eshopu stoji 17.999 kc. Invertorovy menic, elektrostart a dalkove ovladani.
                  lidl.de/p/parkside-inverter-stromerzeuger-pise-3400-a1-3400-w-5-ps-mit-fernbedienung/p100361371
                  Akorat je nutne najit nekoho kam to nechat v DE poslat a pak vyzvednout. Mozna by slo Poste restante.

                7. Pro Leodendula…. Díky, ale letos budu rozšiřovat FVE….Mám vymyšlenou konstrukci na sezónní přesměrování panelů. Už se těším na jaro na práci. 😉🌞🔋👍

        2. pro Šaman a Jimmy…. Podle mě osobní a nákladní EV jsou úplně jiné kategorii a každá ukazuje něco jiného.
          1. U osobáků se dá pochopit, že mají averzi k EV lidi s nízkým příjmem bez možnosti domácího dobíjení – nebo jedno s toho. Obzvlášť ve státě s relativně malými platy a s nulovou státní podporou.
          2. U nákladních EV mi nezájem a averze lidí zodpovědných za vozový park přijde závažnější… Vždyť by oni sami mohli -a měli- vymyslet řešení a EV aspoň zkusit.

          Vážně to vypadá, že je v Čechách většina managerů, šéfů a majitelů líná myslet…A nebudou to většinově lidi s nízkým vzděláním…

          1. Nákladní auta jsou výrobní prostředek. Popisovaný případ v článku kdy nákladní auto najede za 8 hodin kolem 250 km a zbytek dne stojí, tak takových případů moc nebude. Navíc v případě nouze auto co toto zvládne nelze použít jako náhradu za jiné auto co jezdí delší trasy. Tedy EV náklaďák bude „one trick pony“, tedy jednoúčelová věc. To si můžete dovolit koupit jako doplněk k nějakému většímu počtu aut pro jednu kontrétní trasu. Tedy už jen z tohoto důvodu bude EV náklaďáků jen zlomek celkových prodejů.

          2. sak ja to rozlisuje, nakladaky jsou ciste pracovni nastroj kde majitele zajima a bude zajimat primarne TCO, a podle toho taky bude vypadat nastup elektricke dopravy, ono se staci podivat na tu lokalni autobusovou, tam je to uplne stejne

            nejen nizkoprijmovy, ale vetsina lidi je strasne snaze manipulovatelna skrze nejaky druh strachu, co zje to s cims e potykaji i elektromobily, aneb staci napsat nejakou formou kdekoliv post o necem co vystrasi lidi, a vetsina z ncih na tu blbost proste skoci a jsou ochotni to i sirit dal, ciste proto ze je to prirozena lidska vlastnost, strach ze zmeny a nutkani se tomu branit, a tenhle strach vesmes zmizi ve chvili kdy vsude okolo budou mit ostatni to ceho se bojime

            u nakladni dopravy to vetsinou jsou lide s niskym vzdelanim, vetsina majitelu spedicnich firem jsou bejvali ridici z devadesatek, kdys to skouknu treba na Kralovehradecky kraj, tak co znam cca 12-13 spedic tady v okolo Trutnova, tak 10 z nich jsou majitele kteri jsou proste bejvali ridici z onech 90 let a postupne to prez 2-3 tahace dotahli na desitky az nizsi stovky aut ve flotile

          1. pro Runnču… Dějou se velké věci v Německu po ukončení podpory EV a jako obvykle zdá se vše jít proti tvým prognózám… 😃
            Ukázalo se že dotace byly opravdu hlavně malá domů výrobcům. Když vidí možnou ztrátu tak důležitého trhu jako je Německo, zlevňují SKORO o výši dotace..
            U Dacia Spring se sešlo zlevňování s potřebou doprodat starou generaci a cena klesla z necelých 20 000€ na necelých 13 000€….
            Mám dojem, že se konec elektromobility opět nekoná 😉😁

                1. Zadal jsem Dacia Spring Preise a vyskocilo toto:
                  carwow.de/dacia/spring#gref
                  Doporucena cena kolem 23.000 EUR, ale prodava se uz za 12.900 EUR!!!!
                  carwow je volny obchodnik a prodava vsechny znacky. Neni to par kousku, ale en masse.

                2. pro Leodendula…jojo Runner předpovídá na rok 2024 krach elektromobility a zatím to vypadá, že se bude letos křivka prodejů lámat nahoru 😃

                  Já bych teda auto s 25kwh baterkou bez rychlého nabíjení nechtěl, ale na druhou stranu je určitě spousta Němců, kterým bude parádně sloužit jako druhé auto do rodiny… Tahle cena je fakt super.

            1. V akci za 12750E, ale vypadá to, že u té verze si není možné připlatit za možnost rychlého nabíjení:
              //www.dacia.de/kampagnen/dacia-spring-mit-10000-euro-elektrobonus.html
              //www.dacia.de/hybrid-und-elektromodelle/spring/technische-daten.html

              To by tu cestu do Chorvatska bylo potřeba rozdělit na 2 dny.
              //youtu.be/4SSp0pTUZn4

              Ale proč by vlastně ne, vždyť po cestě je tolik zajímavých míst. Není nezbytné vždy ujet 1000km rychle a být z toho zničený ještě do druhého dne.

                1. Ano, uznávám pouze dvě ceny – za kterou to nakoupila většina a cenu pro „člověka z ulice“.
                  Že jich pár přenechají za odvoz, na to s odpuštěním sere pes, to na trh nemá naprosto žádný vliv a dokládat tím cokoliv, je zcela mimo mísu.

                  Vsadím se, že to bude klasické šméčko – prodej auta, které si před půl rokem zaregistrovali na sebe a shrábli dotaci a teď to pustí dál.

                2. pro Runnču…. Nezapomeň si přečíst komentář od Leodenduly o pár komentářů výš, ty Párkousku Serepse Mimomíso😃😁

                3. pro Runnču (a taky pro Dlaždicy)….
                  Hele já vím že to není příjemné, když se vám rozpadají poslední naděje, že by mohl svět zůstat pěkně po staru 😉
                  Proto vám chci udělat radost s kulturním zážitkem na neděli: Na letošní Eurovizi bude Španělsko reprezentovat zpěvačka Nebulossa s písní Zorra….
                  Ke zhlédnutí na YouTube…
                  Vydržte do minuty 1:25, začíná tanec submisivních kocourů v tangách na jehlových podpatcích 😃😆

                4. @ Co Ti na to rict, Ostipku? Kocour lezi vedle mne na kanapi a spokojene vrni. Kdybych umel vrnet, vrnim taky. Spokojenosti nad tim, ze eZoufalcum v cele s Tebou uz nezbyva zadna zivotni radost, tak sjizdis ty ruzne tuby. Tvoje volba.

                5. pro Dlaždicy… Jaký Tuby?? Eurovize se začala vysílat od 1956… Tomu bys měl rozumět.😃

                6. @Ostipek: uz bys mohl tusit, ze kdyz se nekde vyskytuje text se slovem zacinajicim na pismena „eu“ , tak dale nectu.

                7. Bizarní západní zábavu už delší dobu nesleduji, natož festival politické písně.
                  Arno Antlitz si rozhodně nemyslí, že tento rok bude lepší, než rok 2023. Poslouchal jsem s ním rozhovor a byla to směs povinného nadšení a realistické deprese. Takže uvidíme.

                8. pro Runnču a Dlaždicy…. A já vám chtěl udělat radost vy nevděčníci 😃😁

Napsat komentář