LiDAR pro Stellantis dodá Valeo, umožní částečně robotickou jízdu a je z Česka

Takhle "vidí" nové LiDARy Valeo pro Stellantis, které jsou z velké části vyvíjeny v České republice. foto: Valeo
Takhle "vidí" nové LiDARy Valeo pro Stellantis, které jsou z velké části vyvíjeny v České republice. foto: Valeo

Stellantis si vybral LiDAR třetí generace společnosti Valeo, aby od roku 2024 vybavil několik modelů svých různých automobilových značek. LiDAR Valeo SCALA 3 umožní těmto vozidlům certifikaci pro autonomní jízdu úrovně 3, což řidičům umožní bezpečně sundat ruce z volantu a oči ze silnice.

LiDAR třetí generace společnosti Valeo vidí všechno, i když je objekt daleko před autem, neviditelný pro lidské oko. Dokáže identifikovat objekty více než 150 metrů před sebou, které nedokáže ani lidské oko, ani kamery ani radary, jako je malý objekt s velmi nízkou odrazivostí, například pneumatika ležící na silnici.  Sestavuje 3D obraz okolí vozidla pomocí mračna odrazových bodů s dosud bezkonkurenčním rozlišením v autoprůmyslu. Může mapovat topologii povrchu a detekovat vodorovné dopravní značení.

Jak vysvětluje Yves Bonnefont, ředitel softwaru a člen výkonného výboru skupiny Stellantis:  „To, co dnes odlišuje automobily od ostatních, je zážitek z jízdy, který nabízejí. Díky našemu řešení autonomního řízení L3, které využívá nejnovější generaci LiDAR společnosti Valeo, nabídneme příjemnější zážitek z jízdy a poskytneme řidiči čas na jiné činnosti než je samotné řízení auta.“

Valeo LiDAR je také vybaven vysoce výkonným softwarem založeným na algoritmech umělé inteligence, který mu umožňuje řídit trajektorii vozidla a předvídat zóny bez překážek na silnici před ním. Může se sám diagnostikovat a spouští svůj čisticí systém, když je jeho zorné pole zablokováno.

Stejně jako všechny předchozí generace Valeo LiDARu je i tento produkt ve standardu automobilové kvality, což znamená, že data, která generuje, zůstávají plně spolehlivá a přesná za všech podmínek použití a povětrnostních podmínek od -40 do +85 ° C. Je klíčovou součástí senzorové sestavy, která umožňuje vozidlům dosáhnout schválení pro podmíněné autonomní řízení SAE úroveň 3 a splňuje požadavky normy UN-R157.

Marc Vrecko, ředitel produktové divize Comfort & Driving Assistance Systems společnosti Valeo, uvedl: „S našimi partnery ve společnosti Stellantis se píše nová kapitola v asistenčních systémech. Automatizace vozidel úrovně 3 lze dosáhnout pouze pomocí technologie LiDAR. Bez ní nelze některé objekty detekovat. Na této úrovni autonomie však musí být schopnost vnímání systému extrémně přesná. Naše třetí generace LiDARu Valeo SCALA nabízí rozlišení téměř 50krát vyšší než zařízení druhé generace. Tato technologie je dodávána s jedinečnými funkcemi sběru dat, které umožňují společnosti Stellantis připravit cestu pro nové zážitky z vozidel.“ 

Valeo SCALA třetí generace nese opět významnou českou stopu. Na jeho vývoji se velkou měrou podílí vývojové centrum v Praze. Pracují na něm zde desítky inženýrů. Vyvíjí optiku, hardware, software nebo mechatroniku. Valeo LiDAR také důkladně testují jak na polygonu na bývalém letišti v Milovicích, tak i v reálném provozu.

Valeo je již nyní světovou jedničkou v oblasti pokročilých  asistenčních systémů řidiče (ADAS) a svými technologiemi vybavuje každý třetí nový automobil po celém světě. Byla to první a dosud jediná společnost, která vyráběla automobilový LiDAR v průmyslovém měřítku.

Bylo vyrobeno více než 170 000 kusů a technologie je chráněna více než 500 patenty. Skupina Valeo má v úmyslu v této oblasti ještě více zrychlit. Oznámila to již v únoru 2022 spuštěním svého obchodního plánu Move Up, strategie vytváření hodnot v srdci čtyř megatrendů, které určují mobilitu: elektrifikace vozidel, ADAS, nový koncept interiéru vozidla a osvětlení vozidla.

zdroj: tisková zpráva

9 komentářů u “LiDAR pro Stellantis dodá Valeo, umožní částečně robotickou jízdu a je z Česka”

        1. Nejenom že seriózních přispěvatelů je tu menšina, ale mě osobně třeba unavuje už jenom číst všechny ty příspěvky, kde si jejich pisatelé evidentně jenom ulevují nebo si snaží něco dokázat apod. Jaké to potom pro mě povzbuzení, když se mezi nimi objeví skutečně seriózní příspěvek k tématu.

        2. Volání po odbornosti diskuse je zrovna od vás dost humorné. Jaké máte vzdělání a praktické zkušenosti v oblasti energetiky a jaderné fyziky. Co vás opravňuje nadávat a obviňovat všechny, kteří nesdílí vaše názory a dojmy? Měla by odborná diskuse obsahovat nadávky, vyhrůžky násilím a vězením, nebo nepodložená obvinění ze lži? Nebylo by lepší místo agresivního vymáhání svojí pravdy dát se na komixy? IT XMen bojuje se zelenáčem…

Napsat komentář