Kia EV9: sedmimístný mamut se 100kWh baterií

Kia odhalila kompletní podobu exteriéru a interiéru svého nejnovějšího a největšího elektromobilu Kia EV9. Je to první čistě elektrická vlajková loď značky se třemi řadami sedadel.

Kia EV9, druhý model značky Kia postavený na revoluční platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform), přináší mimořádné jízdní schopnosti, kterým sekunduje dojezd na elektřinu přes 541 km podle standardní metodiky WLTP (World harmonized Light vehicle Testing Procedure). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátorový modul EV9 již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy. Koeficientem aerodynamického odporu je 0,28, což je na tak velké a objemné auto slušné.

Řada technologických novinek zahrnuje systém autonomní jízdy na dálnici (HDP), v budoucnu nabízeného ve verzi Kia EV9 GT-Line a podporujícího podmíněné autonomní řízení úrovně 3 (pouze na vybraných trzích).

SOUVISEJÍCÍ: Kia EV9: naditý SUV elektromobil s unikátním interiérem

Dále se poprvé představuje obchod Kia Connect, jehož prostřednictvím si zákazníci mohou dokupovat různé digitální funkce a služby, a podle vlastních potřeb si tak zvolit ty funkce, které potřebují. EV9 dále podporuje průběžné dálkové aktualizace (Over the Air – OTA), které lze provádět bez ohledu na místo nebo čas.

Předběžné objednávky na EV9 začne Kia na korejském trhu evidovat ve druhém čtvrtletí 2023. V druhé polovině roku bude zahájen prodej EV9 na vybraných světových trzích včetně České republiky. 

Pohodlí především

Kia EV9 s rozvorem 3100 mm vyjíždí na kolech o velikosti 21, 20 nebo 19″. Vůz s celkovou délkou 5010 mm, šířkou 1980 mm a výškou 1755 mm hlásá smělý a moderní vzhled. Kia vyslechla názory uživatelů z řad rodin a vyhodnotila možnosti uspořádání sedadel a další výbavu, aby EV9 (nabízené v provedení se šesti nebo sedmi sedadly) zprostředkovalo všem cestujícím dostatek místa, pohodlí a příjemných zážitků, aniž by byla veškerá pozornost soustředěna na potřeby řidiče

Cestující v prvních dvou řadách EV9 mohou naráz sklopit sedadla a pohodlně odpočívat po dobu dobíjení. Sedadla druhé řady lze snadno otočit o 180°, aby cestující mohli snáze komunikovat s pasažéry ve třetí řadě sedadel. Cestující v poslední řadě dále mají k dispozici držáky nápojů a dobíjecí místa pro mobilní zařízení.

Pohonný systém

Kia EV9 přichází s několika variantami elektrického pohonu, postavenými na podvozkové platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) s využitím technologie akumulátorů čtvrté generace. Výhradně s pohonem zadních kol (RWD) v provedení Standard se dodává akumulátor o kapacitě 76,1 kWh; v případě provedení RWD Long Range a verze AWD slouží k pohonu modulu o kapacitě 99,8 kWh.

Varianta RWD Long Range používá elektromotor 150 kW / 350 Nm, s nímž SUV (podle předběžných údajů) akceleruje z místa na 100 km/h za 9,4 sekundy. Kia EV9 ve variantě Standard RWD, rovněž poháněná jediným elektromotorem, avšak o něco silnějším (160 kW / 350 Nm), zrychluje na 100 km/h za 8,2 sekundy.

AWD

Provedení AWD používá dvojici elektromotorů, které společně disponují výkonem 283 kW a točivým momentem 600 Nm. Mohutný výkonový potenciál pak tomuto SUV umožňuje rozjezd z místa na 100 km/h za 6,0 s.

Ještě lepší jízdní schopnosti pak zajišťuje volitelná funkce Boost, která bude k dispozici jako dodatečná výbava přes obchod Kia Connect. Kombinovaný točivý moment bude v tomto případě činit mimořádných 700 Nm, což EV9 umožní akcelerovat na 100 km/h za 5,3 sekundy.

Výsledkem celostního přístupu Kia ke konstrukci elektrického pohonu EV9 jsou sportovní schopnosti SUV v kombinaci s příkladným dojezdem. Uživatelé EV9 tak budou moci trávit co nejvíce času na cestách a co nejméně u dobíjecích stanic, aby rodiny mohly bez obav pravidelně vyrážet i na dlouhé cesty.

Například provedení RWD Long Range s 19″ koly nabízí odhadovaný dojezd přes 541 km (podle metodiky WLTP). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátor již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy.

EV9 je prostřednictvím integrované jednotky řízení nabíjení (ICCU) standardně vybaveno funkcí Vehicle-to-Load (V2L), která umožňuje využívat energii z akumulátoru vozidla. Celá rodina tak má k dispozici výkon 3,68 kW k napájení notebooků, chladniček nebo campingového vybavení.

Pilot pro jízdu na dálnici

Kia EV9 se brzy významně přiblíží plně autonomnímu řízení. Klíčovou roli zde bude hrát tzv. ‚systém autonomní jízdy na dálnici‘ (HDP – Highway Driving Pilot) z vývoje Kia, který EV9 propůjčí schopnost podmíněného autonomního řízení úrovně 3.

Vozidlo za pomoci patnácti senzorů včetně dvou laserových radarů (LiDAR) monitoruje okolí a rozpoznává překážky v rozsahu 360°, a dokáže tak reagovat na jízdní situaci i další účastníky silničního provozu ve snaze zabránit případnému střetu.

Systém autonomní jízdy na dálnici (HDP) značky Kia zajistí v reálném čase inteligentní proaktivní podporu za nejrůznějších podmínek, čímž splní kritéria autonomního řízení úrovně 3 v souladu s požadavky některých světových trhů.

Na této úrovni vozidlo dokáže v budoucnu zajistit podmíněné autonomní řízení (za splnění určitých podmínek), kdy si řidič může dočasně udělat přestávku a vozidlo přestat ovládat. Kia plánuje v budoucnu nabízet HDP v modelu EV9 GT-Line. Další podrobnosti o HDP budou zveřejněny blíže jeho dostupnosti na trhu.

zdroj: tisková zpráva, foto: Kia

8 Comments on “Kia EV9: sedmimístný mamut se 100kWh baterií”

        1. ako ohrozuje to rozšírenie pri hodnote do POL METRA?
          na webe ponúkajú DO 10mm.
          rovnako čím sú nebezpečné pneumatiky ŠIRŠIE o 10?

          podložky som nemal.ale na trochu väčšom aute bolo poznať jazdnú pohodu pri šírších pneu – konkrétne zjazd z Lopeníka smerom na uh brod. vyradená rýchlosť a hladká jazda zákrutami.

          1. Kazde auto ma minimalne na predni naprave presne stanovene geometricke usazeni kol aby byla zachovana bezpecna jizda a nebyly vyvijeny nepripustne sily na rizeni. U obou naprav znamena pouziti distancnich podlozek vetsi sily na srouby kol. 10mm jeste nehraje asi zadnou roli, ale existuji borci kteri davaji klidne mnohonasobek tlustsi krouzky a dokonce i krouzky s extra srouby. Vetsi rozchod muze mit jak pozitivni, tak negativni vliv na jizdni vlastnosti. Ale vetsi paka znamena take vetsi zatizeni pro celou napravu.
            Hlavne u rizene predni napravy je zmeneny rozchod zcela zasadni. Sily pri odsazeni kol muzou byt dost brutalni, hlavne pri prujezdu zatackou. Kdysi jsem dal na Felicii jine disky nez tam patri. Mely jen jinou ET. To je prakticky stejne jako kdyz se daji podlozky. Neveril jsem jak vyrazne se to projevi na jizde zatackou. Pri pusteni volantu se kola bleskurychle srovnaly do primeho smeru. U originalnich kol se spravnym ET to bylo mhohem pomalejsi a plynulejsi. Hned jsem to zase sundal. Rizeni by slo asi rychle do hajzlu.

            1. to o geometrii som už čítal.
              nerozumiem silámnariadenie – veď posilovače anulujú akýkoľvek „kontakt“ vodiča s kolesom.

              a na felícii combi má brutálny vplyv vymontovanie sedačiek. kufor sa snažil predbehnúť motor. druhá polovina cesty s preťaženým vozidlom bol násobne pohodovejší. síce slabšia akcelerácia, ale po prekročení 80/h už to išlo …

              1. Nastuduj si neco o geometrii predni napravy a uvidis co znamena rozsirit rozchod o treba 100mm (2×50).
                Prave optimalizovana geometrie umozni dnesnim autum takove rychlosti v zatackach a trvanlivost celeho rizeni.
                Sily na rizeni neznamena kolik uciti ridic ve volantu, ale jake sily pusobi na klouby a ridici mechanismus. Posunutim kola ven znamena vetsi paku a i kdyz sila se nezmeni, moment je vetsi. M=F*s

                1. nič študovať nemusím.
                  zato ty si mimorealitu a nerozoznáš či vracanie volantu je spôsobené väčším rozchodom,nalebo tým, nže akceleruješ! to sa mi na aktivistovh páči. nevedia čo chcú, ale nedajú pokkoj kým to nedostanú. ráno som si prečítal článok ako nik nevie (ani tvorcovia) čo bude v novej norme euro *!
                  nik nevie čo sa bude merať, ako vyhodnocovať, …

                  ps – škoda 105-130 mala geometriu nastavenú tak, že do cca 30/hod bolo nutné neustále volantom korigovať plkávanie. a prvé favority zasa nedavali signál že sa akceleruje (to vedľa nich trabin trhal volant z rúk.

Napsat komentář