Hyundai zahájí spolupráci s Aramco a KAUST na vývoji nového e-paliva na podporu čisté mobility. Společný výzkumu motorů na principu spalování velmi chudých směsí a vývoj e-paliva má přispět ke snížení emisí oxidu uhličitého.
Skupina Hyundai Motor Ggroup, jejíž je značka Kia součástí, uzavřela dohodu se saudskoarabskou státní ropnou společností Aramco a Technickou a přírodovědeckou univerzitou krále Abdalláha (KAUST) o společném výzkumu a vývoji pokročilého paliva pro zážehové motory na principu spalování velmi chudých směsí s cílem snížit celkové emise oxidu uhličitého v dopravě.
HMG se aktivně věnuje nejrůznějším aktivitám výzkumu a vývoje se záměrem minimalizovat emise skleníkových plynů produkované spalovacími motory během postupného přechodu k akumulátorovým elektromobilům (BEV) a elektromobilům na palivové články (FCEV).
„Elektromobily typu BEV a FCEV budou rozhodující technologií HMG k dosažení uhlíkově neutrální mobility, zatímco technologie pro ekologické spalovací motory, spojující ekologické palivo s motorem na principu spalování velmi chudých směsí, budou klíčem k účinnému snižování emisí skleníkových plynů během našeho přechodu k elektromobilům,“ uvedl Alain Raposo, výkonný viceprezident skupiny HMG, pověřený vedením technické jednotky elektrifikovaných pohonů.
E-paliva se na rozdíl od výroby klasických paliv syntetizují z tzv. zeleného vodíku – vyráběného elektrolýzou vody za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů – a oxidu uhličitého, což v součtu znamená 80% snížení emisí napříč celým životním cyklem. Motor na principu spalování velmi chudých směsí představuje ekologickou technologii, která v porovnání s konvenčními motory zvyšuje termodynamickou účinnost při současném snížení spotřeby paliva, což se odráží v dalším snižování skleníkových plynů.
HMG, Aramco a KAUST budou v příštích dvou letech spolupracovat na výzkumu a potenciálním vývoji moderního paliva k nasazení v kombinaci s inovativním systémem spalování. HMG díky svému přednímu postavení v automobilovém průmyslu a na poli technologií poskytne nejmodernější zážehový motor na principu spalování velmi chudých směsí k využití výzkumným týmem.
Aramco efektivně využije své moderní palivové technologie k přípravě efektivního složení paliva. KAUST bude dohlížet nad modelováním a ověřováním technologií vč. testování spalovacích motorů a poskytnutí nejmodernějšího výzkumného centra pro spalovací motory. Očekává se, že spolupráce vytvoří synergie s efektivním využitím odborných znalostí jednotlivých stran.
Cílem společné studie je ověřit, nakolik by se podařilo snížit emise skleníkových plynů, pokud by vozidla s hybridním elektrickým pohonem používala e-palivo namísto paliva konvenčního. Společný výzkum a vývoj chce kromě toho fakticky potvrdit účinek snižování emisí skleníkových plynů prostřednictvím simulace a testování spalovacích motorů. HMG společně se značkou Kia očekává, že se jí pomocí nové technologie motorů podaří účinně dospět k uhlíkové neutralitě na základě výrazného snižování uhlíkových emisí produkovaných spalováním konvenčních ropných paliv.
„Vzhledem k uvádění hybridních elektrických vozů je nyní skutečnou výzvou dosáhnout většího pokroku pomocí optimálního paliva a netradičních způsobů systémů. Tým Aramco navrhuje složení paliv a spojuje know-how s cílem zlepšit výsledky spalování motorů skupiny HMG, přičemž dosažené výsledky by mohly vést k nasazení syntetických e-paliv. Toto je oblast, kde posouváme hranice a nesmírně nás těší, že jsme toho součástí,“ uvedl Ahmad O. Al-Khowaiter, technologický ředitel společnosti Aramco.
Testování budou zajišťovat výzkumní pracovníci CCRC (Clean Combustion Research Center – Výzkumné centrum technologií čistého spalování) v rámci instituce KAUST. Komentuje profesor Donal Bradley, viceprezident pro výzkum z KAUST: „Budování hospodárnějších a ekologičtějších systémů dopravy je klíčovým příspěvkem ke kruhové uhlíkové ekonomice v rámci boje s klimatickými změnami. Naše výzkumné centrum CCRC může ideálně podpořit tento důležitý projekt svými prokazatelnými výsledky ve vývoji a optimalizaci nízkouhlíkových paliv. Na úzkou spolupráci s našimi kolegy z Aramco a HMG v rámci tohoto zajímavého projektu se již těšíme.“
zdroj: tisková zpráva
Mozno trochu OFF ale je pravda ze CZ schvalilo zrusenie povinneho primiesavania biozloziek do paliv?
Ano, viz. https://www.e15.cz/domaci/vlada-zrusila-silnicni-dan-a-povinne-primichavani-bioslozky-do-pohonnych-hmot-1389103
Ale nikdo nerika kdy se to prestane primichavat a kdy bude cisty benzin na benzinkach. To muze trvat par tydnu nez se to projevi.
Ja to hodnotim ako mudre rozhodnutie ale zas dalsia informacia EU vraj schvalila uplne embargo na ropu, plyn a uhlie z Ruska. Snad to nie je pravda.
Tusim to je len uznesenie, takze este nie embargo. No uvidime.
Je to rezoluce Evropského parlamentu, který před pár lety hlasoval pro vytvoření závislosti na ruském plynu.
Vzhledem k tomu nelze než konstatovat, že Evropský parlament jako celek vykazuje známky pokročilé demence a naprosté neschopnosti sebereflexe a odpovědnosti.
Tudíž s uvedenou rezolucí souhlasím za předpokladu, že za každou jednu obět důsledků její aplikace bude popraven náhodně vybraný evropský poslanec, který pro ni hlasoval.
Jinak se k odpovědnosti evropských poslanců zřejmě nedopracujeme.
takze bezec mel pravdu ze to pres pade nepude a vlada snizi dane
Strčete si to do pdele, my tu žádný pálení a chrlení jedů z vejfuku už nechceme. Z vejfuků neleze jen sodovkový plyn CO2, ale taky koncentrovaný jedy a karcinogeny. Už nechcem žádný vejfuky na autech! Spalování čehokoliv je v současnosti přežitek. 👎
Suhlasim ale to sa treba obratit na sudruhov v Bruseli. Nebyt dieselgate, tak dodnes je nafta najoblubenejsie palivo pre motory.
Brusel je na vine všetkému, teda aj spaľovaniu čohokoľvek. Logické. Predpokladám, že ako riešenie navrhujete vystúpiť z EÚ. Inak, o Green deale ste už počuli?
Vcera jsem projizdel Ceskem a byl jsem mile prekvapen. Mene provozu a agresivni predjizdeni jako by neexistovalo. Drahy benzin a nafta dela z ridicu beranky. Jel sem s vlekem a malokdy me vubec nekdo predjel. A kdyz sem se domnival ze ridici co jedou za mno by chteli jet rychleji a zastavil na vhodnem miste a oni me predjeli, tak sem je nakonec zase dojel a oni jeli porad stejne pomalu jako ja s vlekem. Takze drahy benzin/nafta ma aspon jeden pozitivni aspekt cele energeticke krize. Uvidime jak se to projevi na ubytku spotrebovanych PHM. Pravda, u kamionu se nic nemeni.
kamiony i v prdelakove jako CR zacinaj prechazet na LNG, navratnost investice v radu mesicu, ale samozrejme to znamena i ryziku ze plyn muze zdrazovat i v budoucnu nasobne rychleji nez nafta
Ale Trumbelínku, zase je přání otcem myšlenky? Tvoje myšlenky se líhnou tedy někde hluboko v dupě ….
Zato tobě se už nelíhne nikde nic. Stará to z tebe vymlátila válečkem. Je ty srachky ti šplouchaj v hlavě.
Nemecky Bundeswehr ma pres pulku techniky nepojizdnou. Kdyby ji predali Ukrajincum, tak do tydne to maji funkcni a za mesic jsou russaci uplne v perdeeli. Tak proc neposlou tu bojovou nebojeschopnou techniku do servisu na Ukrajinu?! A ani by nepotrebovali synteticke palivo.
Toto su clanky typu copy-paste za poslednych 20 rokov. Ani nema zmysel to citat.
Před deseti až patnácti lety snad, teď jsou to v podstatě jen vyhozené peníze.
Si teda myslím. 😎
A nebo si snad myslíte, že Hyundai a Aramcu leží na srdci naše blaho a čistý vzduch?
Syntetická paliva jsou jako „Zemanův“ kanál. Každá druhá automobilka píše o tom, jak na nich maká a jak to bude super, ale všichni dobře ví, že to je ekonomicky blbost. 😀