Gebrüder Weiss testuje možnosti elektrických kamionů

Gebrüder Weiss testuje v městských zónách ve Vídni jeden z prvních plně elektrifikovaných nákladních vozů.

Plně elektrický kamion, jehož dodavatelem je společnost MAN, je v programu testování od konce roku 2018. „Gebrüder Weiss je zakládajícím členem Rakouské rady pro udržitelnou logistiku. Je tedy přirozené, že jdeme příkladem a testujeme toto řešení, které dokáže ušetřit více než 25 tun emitovaného CO2 ročně,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.

E-kamion na jedno nabití ujede až 140 km, jeho možné zatížení je až 10 800 kg a využívá se převážně pro přepravu sběrných zásilek. Jeho nabíjení trvá 10 hodin, ale umožňuje také rychlé dobití za 45 minut.

„Pilotní fáze, která potrvá 2 roky, se promítne do vývoje dalších nákladních automobilů, které v budoucnu postupně zařadíme do provozu. Konečným cílem je elektrifikace přepravy po městě. Gebrüder Weiss chce přispívat ke zlepšování života společnosti jako takové a životní podmínky obyvatel jsou jednou z nejdůležitějších rovin této firemní hodnoty,“ dodává Jan Kodada.

Nasazení e-kamionu ve Vídni je pilotní fází dlouhodobého projektu. Gebrüder Weiss se věnuje rozšiřování vlastních zkušeností a odborných znalostí tak, aby výhledově docílil neutrality v emisích CO2.

„Úspěšné uspokojování potřeb budoucích generací se nám podaří pouze tehdy, pokud již dnes dokážeme vyvinout úsporná řešení a alternativní koncepce. Jedním ze strategických cílů Gebrüder Weiss je proto využití inteligentních logistických řešení pro zajištění přepravy. Chceme dosáhnout vytvoření udržitelných dodavatelských řetězců,“ říká Jürgen Bauer, člen správní rady společnosti Gebrüder Weiss.

tisková zpráva

37 Comments on “Gebrüder Weiss testuje možnosti elektrických kamionů”

  1. Zajímavé myšlenky ohledně nabíjení a sám jsem řešil,
    Zajímavé myšlenky ohledně nabíjení a sám jsem řešil, jak to budu řešit 🙂
    Doma nemám kde nabíjet, takže budu muset nabíjet na veřejných stanicích. Ovšem těch není tolik a já nemám denně několik času, abych seděl u nabíječky a čekal, než se mi nabije auto. Takže ho odstavím a jdu si vyřešit svoje a až se za 3 hodiny vrátím, tak si ho zase vezmu. Ale to už tu podle některých blokuji.

    Dvě možné řešení:
    1) Rozšířit možnost nabíjení. Není třeba rychlonabíjení, klidně pomalejší, ale na několik desítek stání.
    2) Parkovací služba, které na hlídané parkoviště odvezete auto a ta bude nabíjet elektromobily a odstavovat je, když budou nabité.

        1. Znam pripdy, kdy lide bydlici v panelaku maji garaz. Pokud ji
          Znam pripdy, kdy lide bydlici v panelaku maji garaz. Pokud ji nemaji a nechteji do ni investovat, tak bych hledal jine zpusoby bud u distributora elektriny (ma jiste pobliz trafacku), nebo u obce (napr. rekostrukci lamp na Vasi ulici, moznosti vlastniho stani kam si privedete proud a date wallbox, apod.), nebo pockat na BEV s vetsim dojezdem (tim se vzysi i pocet nabijecek) a pak si vybiral treba obchody s nabijeckou.

        2. Kolega bytovkář si koupil eUP! a nabíjí pouze na DC a za
          Kolega bytovkář si koupil eUP! a nabíjí pouze na DC a za první měsíc najel v pohodě 3 tis.km. Takže to jde 😉 Sice nabije cca za 10-20min, ale za měsíc strávil na nabíječkách přes 9 hodin a nabil přes 300kWh. Průměrná spotřeba za ten měsíc 11,5 KWh/100.

    1. Kvuli obsazenosti DC uz jsou i taci, co si porizuji EV s 22kW
      Kvuli obsazenosti DC uz jsou i taci, co si porizuji EV s 22kW a vice AC (velice rozumne-chvalim).

      Kdyz tam necha nekdo auto na X hodin s velice dlouhym kabelem na AC (neblokuje mista u stojanu) tak to snad nemuze nikomu vadit. U stojanu to prekazi jen tem co chteji za 15 minut nabit a jet. Nekdo ma totiz konektor vzadu nekdo vepredu nekdo vlevo nekdo v pravo – uz jsem Xkrat stal na trave/chodniku..vselijak, ale co mam delat.. Taky kdyz tam nekomu stoji auto 4 a vice hodin, nemuze mu fakt vadit, ze ho nekdo na 20 minut „pauzne“ atd..

      Jo, nabijecek je uz ted malo..a to mame par tisic EVs.

      Dinosauri maji pres 7k cerpacek s X hubicema na X ujetych dino-km. (na pocet aut se to neda pomerovat)
      Zajimal by me ten pomer k 300 dobijecim stanicim na X ujetych elektrokm. 🙂
      Myslim si totiz, ze elektromobily najedou vice km nez dinosauri.

          1. Tak to jste mě dostal 🙂 Toto jsem ještě neslyšel, ale
            Tak to jste mě dostal 🙂 Toto jsem ještě neslyšel, ale zní to pěkně 🙂
            Jediný problém u Dynosaurů je s rychlostí naplnění nádrže. Věřím, že kdyby toto šlo s elektrikou, nebyl by zase takový problém.

            Celkem mě zaráží, že se nechytly „automaticky výměnné baterie“.

            1. Automaticky vymenna baterie by se mohla uchytit jen tehdy,
              Automaticky vymenna baterie by se mohla uchytit jen tehdy, pokud by baterie nebyla ve vlstnictvi majitelu aut a pokud by se vybudovala daleko narocnejsi infrastruktura nez jsou rychlnabijecky a to i se stejnym prikonem. Navic ta plocha, kde byste musel mit nahradni baterie (pro kazdy BEV jiny typ) sukladneny a nabijeny. Jsem presvedcen, ze ta sluzba by provoz BEV prodrazila minimalne na uroven spalovaciho auta.

                1. PeaK mi pred par dny vysvetlil, ze v autprumyslu se vice boji
                  PeaK mi pred par dny vysvetlil, ze v autprumyslu se vice boji elektronickych soucasti a zarizeni, protoze jsou dizajnovany a vyrabeny „na krev“.
                  Ale muzeme to zobecnit. Cim vic komponent (cim slozitejsi vec), tim je celek nachylnejsi na rozbiti.

      1. „Kvuli obsazenosti DC uz jsou i taci, co si porizuji EV s 22kW
        „Kvuli obsazenosti DC uz jsou i taci, co si porizuji EV s 22kW a vice AC“ – Které to jsou? Jediné, které to splňuje je asi jen Renault Zoe a staré Tesly s dualchargerem. Jinak je to bída. Buď je to 1x32A (7,2 kW) a když máte 3x16A (11 kW), tak si můžete gratulovat. A pak Tesly S, který mají 3x25A.
        Ale abych si u 90% dnešní produkce EV mohl zaškrtnout v konfiguráku 3x32A nebo i silnější je mokrý sen…

        1. Tesly s AC 2x11kW dualchargerem udajne dokazou vzit „jen“
          Tesly s AC 2x11kW dualchargerem udajne dokazou vzit „jen“ 17-18kW :-/
          Nedavno jsem videl smarta s 22kW AC bez CSS (pry priplatkova vybava 🙂
          Zoe mel snad priplatkovou 43kW AC – pridanim CSS u noveho zoe mu to bohuzel asi osekali – nejak to hnal pres motor – to se snad musi tocit naprazdno kdyz laduje baterku, jinak si to nedovedu vysvetlit jak to funguje..
          Renault myslim ze to umi za priplatek ve vsech svych EV – AC 22kW(43kW?)
          43kW AC je stejne velmi vzacny, casty je vsak 22kW – to by melo byt u vsech EVs/plugin hybridu povinne – minimum 22kW.. doma to nikdo nevyuzije, ale na cestach aspon rychle nabije a frci..

          1. Motor se naprazdno tocit urcite nebude. Baterie v BEV je
            Motor se naprazdno tocit urcite nebude. Baterie v BEV je stejnosmerna a motor je na stridavy proud trifazovy. Tudiz mate v aute menic z DC na AC a to s velkym vykonem (takovym, jaky je spickovy vykon motoru). Nejspise jej udelali tak, aby zvladal i poacny prevod z AC 3f na DC.
            Mozna se vsak pletu, jako vse ostatni to vyhodnocuji jen selskym rozumem. 🙂
            Selskym rozumem bych bral i vykon dualchargeru. Mel by to byt 3f 32A, coz je 400 V * 1.73 (druha odmocnina ze tri pro tri faze) * 32 A = 22,144 kVA (v nasem pripade muzeme rici, ze se rovna kWh). Treba me tu ale nekdo opravi.

            1. áno, využívali tam nejaké obvody jedným aj druhým
              áno, využívali tam nejaké obvody jedným aj druhým smerom.
              Ale okrem toho tam bol aj iný motor (ak dobre spomínam a internet neklame) Rxx bolo 22kW a Qxx bol 43kW
              Q verzia mala ale menšiu účinnosť (o niečo menší udávaný dojazd) ako R verzia

              A čo tak 230Vx32Ax3?

          2. Tesly s dualchargerem si berou normálně 22 kW. Nicméně to
            Tesly s dualchargerem si berou normálně 22 kW. Nicméně to už je několik let passé a vyměnili to za jeden 3x25A.
            Takže v podstatě víme, že na trhu je prakticky jen Zoe a Smart. Nicméně bych velmi opatrně operoval s tvrzením „uz jsou i taci, co si porizuji EV s 22kW a vice AC“, protože nabídka na trhu opravdu není téměř žádná. Skladba prodávaných elektroaut je naprosto odlišná a v drtivé převaze to jsou jen 1x32A či v lepším případě 3x16A (+výjimkou je Tesla S s 3×25).
            „doma to nikdo nevyuzije, ale na cestach aspon rychle nabije a frci..“ – takhle právě výrobci nepřemýšlí. Jejich argumentace je taková, že na cestách máme používat rychlé DC nabíjení a na domácí nabíjení si máme vystačit s onboard chargerem do 11 kW. Bohužel.
            Proto se domnívám, že v tomto se nabídka zlepšovat nebude. Je to vidět i na velkobaterkáčích, kdy auta typu Mercedes EQC, Audi etron, Porsche Taycan, Jaguar I-pace, atd. podporují jen 7,2 či 11 kW onboard nabíjení. Pouze snad etron bude mít za příplatek dualcharger (22 kW), který měli mít od začátku výroby, ale nakonec se bude nabízet až ke konci tohoto roku. Zatím objednat nelze.

      2. Nechápu pořád ty nářky na obsazenost nabiječek. Nedávno
        Nechápu pořád ty nářky na obsazenost nabiječek. Nedávno tu byla statistika od ČEZ a z těch údajů plynulo, že jedna nabíječka ČEZ dodá denně cca. 27 kWh el. energie! To znamená, že její obsazenost je zhruba hodinku denně a dodá energii na cca. 150 km. Vždyť to je bída, ty nabíječky musí být drtivou vetšinu dne prázdné, neobsazené. Pokud by podobnou „výtoč“ měla průměrná benzinka, tak se nemá šanci uživit 🙂

        Taky by mě zajímalo, kolik nabiječek je na jedno EV, resp. na ujeté elektro kilometry. Možná byste byl překvapen, že EV jsou na tom i lépe ve srovnání se spalováky. Zvlášť, když beru v úvahu fakt, že veřejné nabíječky nemusí pokrýt 100% všech EV kilometrů, dokonce většina nabíjí doma. Takže těch nabiječek bude v důsledku potřeba méně v poměru v EV autům (nebo najetým km) než benzinek pro spalováky.

    2. A to chcete kupovat nabijeci auto ,kdyz nemate moznost doma ho
      A to chcete kupovat nabijeci auto ,kdyz nemate moznost doma ho denne nabijet? Nebo jenom teoretizujete co kdyby? Podle me ten kdo nema pristup pravidelne v dobe nocniho stani k levnemu proudu, tak by tom el. Voze nemel ani uvazovat, teda pokud neni nadsenec.

      1. S touto myšlenkou toho moc v našem státě neelektrifikujeme
        S touto myšlenkou toho moc v našem státě neelektrifikujeme ;-). Najedu po městě denně v průměru 30-80km, takže nabíjet by mi stačilo u nějakého rozumného elektromibilu dvakrát do týdne někde mimo.
        Další elektromobil bych chtěl do práce, protože hopsá po městě se zákazníky pár hodin denně (šilhám po EGV) a u hotelu je veřejná ABB, ovšem zdejší pohledně některých na stání, kdybych to na noc do tohoto zapojil, mě z toho malinko odrazuje.
        Na cestu do práce a z práce těch 14 km je mi spalováků co máme líto.
        Takže proto i „králik panelakovy“ přemýšlí o „šalině“.

        1. Staci to pripojit delsim AC kabelem dale od stojanu – to
          Staci to pripojit delsim AC kabelem dale od stojanu – to nikomu vadit nemuze.
          Kdyz ale vidim, jak se kradou obycejne 25m nebo 50m prodluzky kvuli medi.. brrr…

          Jsem chtel poridit 50m 3×2.5mm nebo dokonce 5×2.5mm ci vetsi ale nemam odvahu to tam nechat pres noc. 🙂

      2. Kolega bytovkář si koupil eUP! a nabíjí pouze na DC a za
        Kolega bytovkář si koupil eUP! a nabíjí pouze na DC a za první měsíc najel v pohodě 3 tis.km. Takže to jde 😉 Sice nabije cca za 10-20min, ale za měsíc strávil na nabíječkách přes 9 hodin a nabil přes 300kWh. Průměrná spotřeba za ten měsíc 11,5 KWh/100.

  2. Parada, tak jeste kamiony nam budou blokovat nabijecky 😀
    To

    Parada, tak jeste kamiony nam budou blokovat nabijecky 😀
    To uz fakt nevim jak se tam postavi..
    By me zajimalo jak zabojovat proti nekonecnym „rychlo“nabijecum do 100%
    (cena to nevyresi, jedine nejake pokuty)
    Z vlastni zkusenosti: Carsharingy(rozvozy/damejidlo) hromadne privezou EVs k nabijeckam a sednou do jinych aut a odjedou -> nechaji je ladovat do plna a blokuji rychle konektory.. -> jedine reseni: na znacce P (parking) musi byt dodatkova jen EVs s hodinama a max. 20min. pro CCS/Chademo a nejake hodiny pro AC.. tohle preci neni normalni, ze si to tam nekdo necha na X hodin… nebo ze dokonce ani nepripoji kabel..

    1. Na druhou stranu není každý takový nadšenec, aby u těch
      Na druhou stranu není každý takový nadšenec, aby u těch nabíječek čekal, auto se má nabíjet když není potřeba. Sám s tím mám problém proto jsem si pořídil plug-in hybrida.

      Třeba jedu na výstavu do Prahy tak je přece ideální ho dát na nabíječku a jít na výstavu a neřešit to že bych ho měl za 60 minut odpojit.

      Myslím že prolém je v nedostatečné infrastruktuře a proto si normání lidi elektroauta nekupují a dlouha asi nebudou.

      V Americe mají desítky a stovky nabíjecích stanic a nikdo neřeší že tam stojí auto nebité, protože blokuje jen místo, nikoliv kapacitu sítě.

      1. Nevyřeší, bude to vše ještě horší. Už teď vidíme
        Nevyřeší, bude to vše ještě horší. Už teď vidíme jak novější EV od 50% nabíjí podstatně pomaleji…
        Čeho docílíte koupí Tesly? Na DC_50 Teslu nabijete stejně rychle, nebo spíše pomaluji než dnešní EV. Myslíte-li na SC, tak těch tady nikdy dostatek nebude.

Napsat komentář