Ford navyšuje výrobní kapacitu baterií, nově nabízí i LFP

Ford začne v letošním roce montovat do svých elektrických modelů baterie typu LFP. Nejprve přijde na řadu Mustang Mach‑E.

Ford začne v letošním roce montovat do elektromobilů Ford Mustang Mach-E určených pro evropský trh lithium-železo-fosfátové (lithium iron phosphate, LFP) baterie. Tento krok je součástí závazku společnosti Ford zpřístupňovat elektromobily co nejširšímu okruhu zákazníků.

Současně Ford investuje 3,5 miliardy dolarů (v přepočtu přibližně 78 mld. Kč) do výstavby továrny na baterie LFP v americkém Michiganu. Závod s názvem BlueOval Battery Park Michigan bude otevřen v roce 2026.

Diverzifikace a lokalizace dodavatelského řetězce baterií přímo v regionech, kde Ford elektromobily vyrábí, zlepší dostupnost těchto vozů pro zákazníky a zároveň posílí spotřebitelskou poptávku. V rámci svého plánu Ford+ chce značka v letošním roce dodat zákazníkům 600 000 elektromobilů a do konce roku 2026 navýšit objem dodávek až na dva miliony elektromobilů ročně.

Zavedení baterií LFP umožní Fordu vyrábět více elektromobilů a nabízet zákazníkům širší výběr. Současně tento krok přispívá k cíli divize Model e dosáhnout do roku 2026 8% EBIT marže.

„Jsme odhodláni stát v čele elektromobilní revoluce, a to znamená investovat do technologií a pracovních míst, které nás udrží v čele této globální transformace našeho odvětví,“ řekl předseda představenstva Bill Ford.

Výhody baterií typu LFP

Rozšíření nabídky baterií o typ LFP (vedle NCM, nikl-kobalt-manganové) umožní zákazníkům Fordu vybrat si elektromobil s takovými vlastnostmi baterie, které nejvíce odpovídají jejich potřebám.

Baterie LFP jsou velmi odolné a lépe snášejí častější rychlonabíjení. Další předností je, že nevyžadují tolik drahých a vzácných materiálů, po kterých je již dnes silná poptávka. Výroba levnějších baterií ve velkém měřítku pomůže Fordu udržet nebo ještě více snížit ceny elektromobilů pro zákazníky. Baterie LFP budou pohánět celou řadu cenově dostupných osobních i užitkových elektromobilů Ford nové generace, které jsou ve vývoji.

„Modelová řada elektromobilů Ford vzbudila obrovskou poptávku. Plníme své závazky, protože díky rozšiřování výroby LFP i NCM baterií začnou tisíce, a brzy pak miliony zákazníků využívat výhod elektromobilů Ford se špičkovou a odolnou konstrukcí baterie, které budou postupem času stále dostupnější,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Fordu.

Ještě před otevřením nové továrny na baterie v michiganském Marshallu uvede Ford letos na klíčových světových trzích baterie LFP pro Mustang Mach-E a v roce 2024 pro F-150 Lightning, což přispěje ke zkrácení dodacích lhůt. Technologie LFP pomáhá snížit závislost na kritických nerostných surovinách jako nikl a kobalt. Proto perfektně zapadá do úsilí Fordu vybudovat pro své elektromobily takový dodavatelský řetězec, který bude dodržovat stejné standardy udržitelnosti a lidských práv jako samotná automobilka.

Ford se zavázal investovat do roku 2026 celosvětově do elektromobilů více než 50 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 1,1 bilionu Kč) a dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality ve všech svých vozidlech, provozech i dodavatelském řetězci. Společnost si také klade za cíl dosáhnout do roku 2035 nulových emisí u všech vozidel prodávaných v Evropě a současně uhlíkové neutrality napříč svými evropskými zařízeními, logistikou i dodavateli.

zdroj: tisková zpráva

12 Comments on “Ford navyšuje výrobní kapacitu baterií, nově nabízí i LFP”

  1. By ma zaujimalo aka je nevyhoda tohto druhu baterii. Asi nejaka bude kedze su lacnejsie a pouzivaju menej vzacnych surovni a napriek tomu ich doteraz bezne nevyrabali resp. hromadne nenasadzovali. Zeby zivotnost?

    V kazdom pripade som cakal, ze v tomto case sa uz zacnu montovat do auto solidstate baterie a oni sa vlastne este ani nepredstavili. Tu som trochu dufal, ze z niecim takym pride Tesla, a dokaze vylepsit gravimetricke parametre baterii ako aj ich bezpecnost a lacnejsiu vyrobu.

    1. zivotnost je prave vetsi u LFP, maji ale mensi hustotu energie na objem a hmotnost, takze tam kam se vejde treba 100kWh v NCM, tam se v LFP vejde jen 55-60kWh, degradace dnesnich spickovych NCM je cca 2500 cyklu, degradace dnesnich spickovych LFP je k 10 tisicum cyklu

      zacinaji se v autech testovat jiz i LTO clanky, ty jsou ale velice drahe, az petinasobek NCM clanku pri stejne kapacite, ovsem LTO vesmes nedegraduji a zvladaji extremni proudy, takze neni problem je nabijet treba i 50-60C, tedy 50-60x vetsi nabijeci vykon nez je jejich nominalni kapacita, tyhle clanky se letos budou prohanet v plug-in hybridnich LMP1 v Le Mans, a ted to nejbrutalnejsi na nich, maj degradaci cca 50 tisic cyklu, 64-66kWh baterka v tech zavodnich specialech se bude nabijet pri pitstopech vykonem 3,7MW a nabijou se tedy za cca 90 vterin 😀 komercni nasazeni LTO v doprave se ocekava okolo 2027-2030, jsou proste zatim hodne drahe

Napsat komentář