Boris Johnson chce v Británii ukončit prodej spalovacích aut v roce 2030

Velká Británie původně plánovala zakázat prodej nových spalovacích aut od roku 2040. Premiér Boris Johnson potvrdil, že jeho vláda zkusí schválit zákaz už na rok 2030.

Prodej čistě spalovacích aut má ve Velké Británii skončit k roku 2030, plánuje současná vláda.
foto: PublicDomainPictures, licence Pixabay

Plán na zákaz prodeje nových spalovacích aut v Británii už od roku 2030 je součástí desetibodového plánu, který má Spojené království dovést ke klimatické neutralitě do roku 2050. Podobný cíl má i , ze které Británie vystoupila.

Johnson v článku pro Financial Times napsal, že britská vláda se chystá investovat £2,8 mld. do elektromobility, rozvoje nabíjecí infrastruktury a stavby gigatováren. Výjimka ze zákazu má platit pro „určité typy hybridních osobních aut a dodávek, které umožňují část cesty ujet čistě na elektřinu“ (tedy plug-in hybridy a plné hybridy), ale pouze do roku 2035.

Za rok 2020 se v Británii zatím prodalo 75 946 nových aut do zásuvky (elektromobilů a plug-in hybridů) z celkově 1 384 601 všech nově registrovaných vozů (5,5 %). Meziročně jde o 168,7% nárůst. Podobně rychle a někde i rychleji rostou prodeje aut do zásuvky i na dalších západních trzích.

Dalšími body klimatického plánu Británie jsou: podpora offshore větrných elektráren, výroba vodíku, podpora jaderné energetiky, veřejná doprava, cyklistika a chůze, snížení emisí lodní a letecké dopravy, významná podpora využití tepelných čerpadel pro vytápění domů, zateplování budov, ochrana přírody a inovace a „zelené“ finančnictví.

23 Comments on “Boris Johnson chce v Británii ukončit prodej spalovacích aut v roce 2030”

    1. Proč ne? Pokud budou v dobrém stavu, alespoň se omladí
      Proč ne? Pokud budou v dobrém stavu, alespoň se omladí vozový park v ČR, kde průměrné stáří auta je 15 let. A tím, že budou spalovací auta ještě levnější, tak se hůř prosadí EV, které cenově nemohou konkurovat a trh s ojetinami v ČR ještě skoro neexistuje.

        1. Určitě přijde zákaz prodeje spalováků v celé EU
          Určitě přijde zákaz prodeje spalováků v celé EU najednou? Jste si tím jistý? Já co jsem četl, tak to různé země deklarují různě, o nějakém společném postupu ani slovo.

          A zase nečtete pozorně… já nikde nepsal, že mám radost z toho, že se v ČR opozdí vývoj EV. Konstatoval jsem to jako fakt, za předpokladu, že sem budou proudit levné zánovní spalovací auta ze západní Evropy. Ostatně, tento trend byl patrný i v dieslech.

          1. Zatim se jen uvazuje na narodni urovni. Az se to v ruznych
            Zatim se jen uvazuje na narodni urovni. Az se to v ruznych zemich probere a vytvori se aspon trochu jasny zamer ve vsech zemich, pak se bude hledat nejaky EU kompromis. Kdyby to bylo vsude jinak, tak by to automobilkam jen pritizilo. Dejme tomu, ze by pulka statu nemela zakaz a automobilky by vyrabely uz jen 50% spalovaku. To by asi nikomu neprospelo. Ale ono to bude tak, ze se zakazou nejdrive jen ciste spalovaky a PHEV pojedou nejakou dobu dal. Nejspis s vetsi baterkou nez dnes.

      1. Ale visper má pravdu..v západně evropě to nebude módní,
        Ale visper má pravdu..v západně evropě to nebude módní, takže se toho spousta lidí zbaví kvůli módnosti a pak bude další vlna, když začnou mít pocit, že nemají jistotu servisu a náhradních dílů, tak bude další vlna prodejů…samozřejmě cena bude kolísat dle momentálního stavu poptávky a nabídky.. samozřejmě lidi znalý problematiky se budou chovat jinak, ale stádní efekt bývá lavinovitý a bude jen záležet na tom, jak bude marketingově živen

        1. V cesky kotline si hodne lidi mysli, ze jsou geniove a zapadni
          V cesky kotline si hodne lidi mysli, ze jsou geniove a zapadni Evropa se od nas musi ucit. Pokousel se o to Klaus, Babis a spousta malych geniu. Jako vzdy se ukazalo, ze sebeprecenovani je nejaka porucha. Vase teorie o stadu jde podobnym smerem. Ale nechci vam brat pocit vytezstvi. Budte stastny.

        2. Pravdu se dozvíme nejdřív za těch 10let. Nicméně i když
          Pravdu se dozvíme nejdřív za těch 10let. Nicméně i když s EVčkama já problém nemám, tak pro značnou část populace je spalovák vhodnější záležitost, resp. ne všude je EV schopné spalovák nahradit. Nepochybně se za těch 10let tahle skupina zmenší, protože budou EVčka zase o kus vyspělejší, ale myslím, že stále ne všude aplikovatelné.

  1. Co k tomu dodat? Snad pomůže EURO_7.
    Dříve, než jsem

    Co k tomu dodat? Snad pomůže EURO_7.
    Dříve, než jsem usedl do EV (2014-16), bych tomu možná uvěřil, respektive jsem si to i sám myslel, ale postupem času a ujetými km v několika EV si myslím, že k úplnému přechodu, respektive zákazu fosilů, jen tak rychle nedojde.

    1. Co k tomu dodat? no tak fprvý řadě vysvětlit co ho to tak
      Co k tomu dodat? no tak fprvý řadě vysvětlit co ho to tak najednou popadlo? co ho k tomu vedlo? co ho k tomu donutilo?? obzvlast zrovna v nevjvětsí krizi fšech dob. Co tak najednou? prostě to říct naférovku a ne jen plkat do článku stručný výtah ze zdroje 😉

Napsat komentář