Bezemisní výlet elektromobilem z dalekého Osla do Prahy

Norsko je mekkou elektromobility v Evropě i ve světě. Jak to tam opravdu chodí si na vlastní kůži vyzkoušel Petr Caisl, který v Norsku nějakou dobu žil.

Ojetý elektromobil Mercedes-Benz třídy B ED, který odvážně podnikl cestu z Osla ku Praze.
foto: archiv autora

autor: Petr Caisl

Vše začalo mým rok a půl dlouhým angažmá na poměrně těžkém IT projektu v Norsku. Jak je známo, Norové rozhodně netrpí žádnou nouzí. Norsko oplývá krásnou přírodou, kterou Norové úspěšně využili pro výstavbu rozsáhlé sítě vodních elektráren.

Ta s přehledem (a přitom velmi levně) pokrývá potřeby Norských domácností, průmyslu i veřejné infrastruktury. Důkazem může být například kompletně osvětlená dálnice z norsko-švédské hranice až do centra Osla.

Čech, který se nastěhuje do Osla, je pak překvapen takovými paradoxy jako třeba to, že nové byty v lukrativních čtvrtích jsou vybaveny centrálním topením, které prostě nemá šanci byt v zimních měsících vytopit. Tento problém ale řeší velmi jednoduše, a to olejovými nebo standardními horkovzdušnými přímotopy.

Oproti České republice, kde se tomu, jak dokáže přímotop vycucat naši peněženku věnuje jedna skoro celá epizoda seriálu Comeback. Díky tomu je v Norsku naprosto normální mít jeden až dva přímotopy (navíc s velkým krbem).

Zmiňovaný energetický mix, touha být světovým leaderem ve snižování emisí a vůle být pískovištěm ekologických inovací vedlo k rozsáhlému a komplexnímu zavedení elektromobility v celém Norsku.

Nebavíme se tu jen o elektromobilech, ale i o autonomních elektrobusech, pilotních projektech elektrických letadel, plně elektrických výletních lodích, které brázdí Norské fjordy s turisty nebo svážejí obyvatele Osla z menších ostrovů a poloostrovů do centrálního přístavu.

Norská realita v oblasti elektromobility je něco, co se prostě musí zažít. V centru Osla není nic zvláštního mít speciální parkoviště pro elektromobily, které nabízí přes 30 nabíjecích stojanů a garantuje 3 hodiny parkování zdarma nebo garáže se stovkami stojanů, které jsou připraveny poskytnout AC i DC nabíjení za standardních komerčních podmínek.

Na jednu fotku se nám tak podařilo, na jednom z takových parkovišť, nacpat 13 vedle sebe stojících vozů značky Tesla (což nás i po roce žití v Oslo stále ještě překvapovalo). Proč toto ale píšu? Toto vše nás totiž motivovalo ke koupi našeho prvního elektroauta.

Norsko navíc nabízí hned několik klíčových benefitů, které nám umožnily pořídit auto výrazně levněji, než bychom ho pořídili v Čechách. Dokonce levněji než ekvivalent tohoto modelu v benzinu/naftě:

  • Veškeré daně týkající se elektromobilu jsou v Norsku nulové
  • Existuje rozsáhlý trh s ojetými auty – na portálu finn.no (obdoba našeho Aukro nebo Bazoš) se je neustále dostupných cca 4,5 tisíc elektroaut a 8 tisíc plugin hybridů.
  • Norové se o svá auta dobře starají a většinou je kupují „v plné palbě“
  • Obrovská sada benefitů – široká síť veřejné dobíjecí infrastruktury, parkování v Oslo zdarma, odpuštění mýtného…

Auto jsme si pořídili primárně za záměrem popojíždění po Oslu (Praze) a okolí s možností občasných kratších výletů. Vzhledem k tomu, že jsme fandové spíše tradičního vzhledu automobilů a trh s auty, které nepodporují rychlé (DC) nabíjení s novou generací elektromobilů sletěl strmě dolů, jsme si pořídili 4 roky starý Mercedes Benz třídy B electric drive se slibovaným dojezdem až 200 km a parádní výbavou.

Když jsme auto kupovali, tak byla myšlenka na blížící se zimní stěhování do Čech jednoduchá. Předáme ho nějakému dopravci, pak si ho vyzvedneme v Drážďanech/Praze, a pak s ním dojedeme bez problému domů do Roztok u Prahy. Myšlenka dobrá…

Jak jsme ale byli smutní z toho, když jsme zjistili, že nám auto nikdo nepřeveze. Nepomohla ani registrace na několika portálech a připlacení prémiového hledání přepravy. Možná, že za tím stála zimní sezóna, nebo jsme špatně hledali, každopádně se nám ozvalo pouze pár chlapíků, co nabídli osobní dovoz auta za v přepočtu 50 – 60 tisíc korun.

Naštěstí jsme měli připravený i plán B. Ten spočíval v přepravě auta lodí z Osla do německého Kielu. Z Kielu popojet do Hamburku a odtamtud autovlakem do Prahy a pak domů. Na lodi se krásně vyspím, kousek popojedu no a pak bude pohodička v autovlaku – v tom autovlaku, co jezdí bohužel jenom v létě.

Ze tří možností (chlapíka za 60 tisíc, prodeje auta s drobnou ztrátou nebo vlastním dovozem) jsme se po pár rychlých manželských vyjednáváních rozhodli pro variantu, že si auto do Čech dopravíme sami s tím, že prcek s manželkou poletí letadlem a já to nějak zvládnu odřídit.

Přejezd lodí do Kielu v plánu zůstal, a tak mě čekalo „pouhých“ 750 km Německem. Můj trochu naivní předpoklad byl, že je Německo v elektromobilitě (a primárně veřejné nabíjecí infrastruktuře) stejně daleko jako Norsko, jen se o tom určitě tolik nemluví.

750 km v elektroautě s dojezdem 150 km

Přišel den D. Poté co jsem se dostal z Osla do Kielu a pořádně se vyspal jsem vyjel autem na Německé silnice plný očekávání. Večer na lodi jsem si prošel celou trasu v rámci aplikace PlugShare a hrubě naplánoval nabíjení po cestě.

Měl jsem jet docela sám, naštěstí jsem ale v rámci stěhování našel vhodného navigátora.

Měl jsem jet docela sám, naštěstí jsem ale v rámci stěhování našel vhodného navigátora.
foto: archiv autora

Měl jsem ozkoušeno, že ideální spotřeby (cca 18 kWh/100 km) lze dosáhnout při plynulé jízdě 90 -100 km/h. Proto jsem se rozhodl, že není nutné se držet dálnic, ale občas na úkor rychlé cesty zvolit kratší cestu skrz okresky.

Mapa cesty z aplikace PlugShare

Mapa cesty z aplikace PlugShare
foto: archiv autora

Strasti elektromobilisty na cestách

Začínat se má vždy pozitivně. Cestování elektrickým autem s krátkou vzdáleností s sebou nese hned několik výhod:

  1. Člověk neotupí za volantem. Na 2,5 hodiny nabíjení připadá většinou hodinka řízení. Navíc, v průběhu nabíjení je dostatek času na kávu nebo na to jít si zaběhat.
  2. Člověk pozná spoustu menších měst a lokálních specialit, které by ve standardním voze nikdy nepoznal.
  3. Na cestě stihnete zkouknout hned několik epizod oblíbených seriálů na svém mobilním zařízení…
  4. Velmi často jsou nabíjecí stanice u obchodních domů nebo u supermarketů zdarma, takže člověk ušetří. (To, že ušetřené peníze okamžitě utratíte v přilehlém obchodním domě, je věc druhá).
  5. Máte čas poznat své auto. Kdy naposledy jste měli čas projít veškerá nastavení svého dieselového automobilu vč. bezpečnostní instruktáže? Poznat zákoutí všech možných páček a konfigurací? Já na to měl cca 20 hodin.
    1. Nutno podotknout, že všechny tyto benefity byly fajn první 4 nabíjení – pak se z nich staly neduhy a poté přímo trápení.

      DonutPrezel  - specialita, kterou na dálničních odpočívadlech nenajdete.

      DonutPrezel – specialita, kterou na dálničních odpočívadlech nenajdete.
      foto: archiv autora

      Celle - nabíječka a obrovské množství krásných domků v centru. Na dálničním odpočívadle tohle taky nepotkáte.

      Celle – nabíječka a obrovské množství krásných domků v centru. Na dálničním odpočívadle tohle taky nepotkáte.
      foto: archiv autora

      Když jsem se před lety o elektromobilitu začal zajímat (zhruba v době kdy bylo moje auto vyrobeno), nechápal jsem ty prupovídky o přespávání u nabíjecích stanic a „hardcore“ elektromobilitě. Tady jsem si jí však dosyta užil.

      Obzvláště noční nabíjení s sebou nese trochu adrenalinu, ať už se jedná o poznávání subkultury řidičů kamionů na polomrtvých benzinkách nebo o přirozenou nervozitu člověka, který sedí sám v autě na prázdném parkovišti u obchodního komplexu.

      Nikdo by nevěřil, kolikrát za noc projede takovým opuštěným parkovištěm cizí a leckdy i luxusní auto, oslní vás světlomety, několikrát celé parkoviště obkrouží a pak zase parkoviště opustí. A i u takové „voňavky“ jak kolegové mé auto nazývají, nejsou sedačky určeny ke spánku.

      Zimní bunda, kulich a rukavice. Základní vybavení na long distance trip z Norska do Čech.

      Zimní bunda, kulich a rukavice. Základní vybavení na long distance trip z Norska do Čech.
      foto: archiv autora

      Další super vlastností elektroauta, kterou člověk naplno pozná až když „ladí spotřebu“ je topení a ventilace, která v zimě konzumuje poměrně velké množství energie. Ani bych se nedivil, kdyby lokální noviny vydaly článek o nevídaném úkazu exota, který při krásných 4 °C projížděl jejich městečkem v relativně novém Mercedesu zachumlaný ve funkční zimní bundě, kulichu, rukavicích a částečně staženým okénkem.

      Veřejná nabíjecí infrastruktura

      Samotná nabíjecí infrastruktura a služba poskytování nabíjení byla na Německo také trochu rozpačitá. Za mou spanilou jízdu se mi stalo nečekaně mnoho kiksů, které jsem jako řidič moc nečekal a ani je víceméně nemohl nijak ovlivnit.

      Hned na první dobrou jsem nebyl schopen nabít u nabíječky E.ON na velké dálniční pumpě. Problémem byla absence předplaceného lokálního RFID čipu nebo německého telefonu.

      Specifická německá aplikace nešla stáhnout do ne-německého telefonu, QR kódy na stojanech vedly na neexistující stránky a na helpdesku po proklikáním se anglickou verzí robota, vládli operátoři, kteří neuměli nebo prostě jenom nechtěli mluvit anglicky a nechali mě na benzínce bezradného.

      Druhý kiks přišel u Hamburku, kde jsem dojel k nabíječce poskytovatele Allegro – skrz aplikaci Intercharge se mi podařilo zaplatit, ale stanice nikdy nezačala dobíjet. Vždy se zasekla ve stavu autorizace, a pak se znovu po cca jedné minutě vesele rozsvítila jako dostupná.

      Vzhledem k tomu, že automobil hlásil 7 % baterie a dojezd cca 11 km, zkusil jsem nabíjení a platbu hned 5x. Helpdesk, který je dostupný pouze ve standardní pracovní dobu, mi o víkendu moc nepomohl. Naštěstí mě zachránil řidič okolo jedoucí Tesly, který mě odkázal na blízký hotel s Tesla nabíjecími stojany.

      Tady jsem si poprvé zavedl pravidlo, že vždy nabíjím nejpozději při 20 % zbývající baterie. Hořkou pachuť později doplnilo zjištění, že všech 5 předchozích pokusů za celkem zruba 40€ bylo regulérně zaúčtováno i když nabíjecí stanice nikdy nezačala nabíjet. Na reklamační email jsem dodnes nedostal odpověď.

      Třetí totální kiks nastal u nabíjecí stanice přímo naproti továrně Porsche. Nabíjecí stanice, označená jako 22 kW, dobila za hodinu parádních 3,4 kWh. Tak jsem se po hodině musel přesunout na nabíjecí stanici u salónu BMW.

      Ta naštěstí umožnila standardní „polo-rychlé“ nabíjení za totálně neznámých podmínek. A tak jsem si po 2 hodinách odvezl plnou baterii a fakturu na 21€, což bych označil za čtvrtý velký kiks.

      Soutěž značek vyvrcholila v účet za 21€. Co jsem čekal?

      Soutěž značek vyvrcholila v účet za 21€. Co jsem čekal?
      foto: archiv autora

      Pátý (a poslední) kiks zajistila opět aplikace Intercharge. Po zahájení nabíjení kdesi na čerpací stanici jsem si dovolil stránku s nabíjením opustit a podívat se na novinky s domněnkou, že později nabíjení ukončím až odemknutím auta.

      Opak byl pravdou – nabíjení bylo s odchodem ze stránky ukončeno a já jsem hodinu seděl na benzínce, pil kávu a nenabíjel. Následně jsem si zaplatil další jednorázový poplatek a zahájil nabíjení od začátku.

      Nutno podotknout, že lehce rozmazlen z Norska, kde má každá větší vesnice alespoň jeden AC 22kW stojan, jsem byl překvapen tím, že mezi Drážďany a Ústím n. L. se nenachází jediná rozumně dostupná nabíjecí stanice v rozumné vzdálenosti od dálnice.

      Drážďany jsem míjel s „bezpečným“ dojezdem 95 km (na cca 65 km reálných km). Trochu jsem si však neuvědomil to, co mě nikdy v dieselovém autě až tak moc netrápilo. Mezi Drážďany a Ústím se nastoupá poměrně dost výškových metrů, což to se v elektroautě okamžitě promítne do spotřeby (a tím i do odhadovaného dojezdu), a tak jsem navzdory svému pravidlu, že pod 20 % nikdy nepůjdu, dojel do Ústí se zbývajícími 12 % baterie. Musím se přiznat, že jsem nikdy nebyl šťastnější z možnosti v klidu pobýt 2 hodiny v Glóbusu v Ústí.

      Kolik by to sežralo?

      Pro srovnání toho, kolik jsem vlastně ušetřil CO2 emisí v rámci své spanilé jízdy, jsem si vyrobil jednoduchý model s následujícími předpoklady:

      1. Neřeším rozdílnou emisní zátěž při výrobě samotného auta (well-to-wheel) – auto jsem kupoval z druhé ruky se solidním nájezdem 100 000 km. Auto už si svoje odkroutilo (plus pro elektroauto)
      2. Používám tabulkové emisní hodnoty pro dieselovou variantu, i když všichni víme, že v realitě nikdo nejezdí tak, aby jezdil právě na emisních hodnotách (plus pro diesel auto)
      3. Používám data o průměrné emisi kg CO2/kWh z dostupných zdrojů The European Environment Agency z roku 2016, které jsou vyšší než stávající realita (plus pro diesel auto)
      4. Zanedbávám ztráty v nabíjecím procesu elektrovozidla (plus pro elektromobil)

      Průměrná spotřeba za 750 km, které jsem na své cestě urazil byla cirka 20,5 kWh / 100 km. Celkem jsem tedy spotřeboval cirka 153,75 kWh energie. Z toho:

      26 kWh pocházelo z Norska
      26 kWh z České republiky
      a zbylých 101,75 kWh z Německa

      Za využití dat o průměrné emisi se pak dá lehce dopočítat následujících výsledků:

      Celkově CO2 EV= 26kWh * 0,013kg CO2/kWh + 26kWh * 0,513kg CO2/kWh + 101,75kWh * 0, 441kg CO2/kWh = 50,83 kg CO2.

      Oproti tomu lze jednoduše postavit ekvivalent dieselové varianty Mercedes Benz B 180d s 1,5 litrovým diesel motorem s tabulkovou emisí CO2 111g/km. Z této tabulkové hodnoty lze vypočíst celkovou emisi Total CO2 Diesel = 111g/km * 750 km = 83,25 kg CO2.

      Během svého výletu jsem díky použití elektroauta vyprodukoval cca 60% emisí ve srovnání s jízdou v dieselovém autě. Kdybych stejný počet kilometrů urazil pouze ve Skandinávii, úspora by sahala až k 98%. (zdroj 1, zdroj 2)

      No a co to všechno znamená?

      I v elektroautě zamýšleném na městskou dopravu, se dá urazit poměrně velká štreka skrz Německo (s dítětem bych si to ale rozhodně netroufl). Má to svá specifika, která pravděpodobně všichni zkušení elektromobilisté dávno znají a myslí si, že jsem právě objevil Ameriku, ale pro elektromobilistu začátečníka je objevování těchto specifik dobrodružstvím, které odpovídá první návštěvě dobré únikové hry. Smích pravidelně přechází v hněv nebo slzy, ale ve výsledku odcházíte plni zážitků a dlouho o tom vyprávíte přátelům.

      Veřejná dobíjecí infrastruktura je hlavně díky platformám typu plugshare dobře dostupná a člověk má šanci plánovat – to je možné primárně proto, že elektromobilita nedospěla do stavu, kdy by se člověk musel bát, že až dojede k většímu dobíjecímu místu ani jedna stanice nebude volná.

      Absence rozumného roamingu, který v podobě Hubject Intercharge spíš naštve než potěší, vede k tomu, že si člověk odveze skoro celou stránku různých aplikací, které ve výsledku stejně moc nepomůžou.

      No a co se týče ekologie? Můj velmi zjednodušený výpočet, který výsledky zhruba odpovídá výrazně komplexnějším modelům ukazuje, že to smysl má, ačkoli v centrální Evropě energetický mix oproti Skandinávii smysluplnost výrazně zpochybňuje. Na druhou stranu je tohle problém elektromobilisty? Nad tím se hlouběji zamyslím třeba příště.

      UPDATE: Na základě podnětných komentářů si dovolím upravit (i když trochu konzervativněji, než navrhují komentující viz. komentáře) můj výpočet o přidání energetické náročnosti výroby 1l fosilního paliva a přidáním předpokladu, že zanedbávám ostatní náklady pro dopravu nafty na benzinové stanice.

      V tomto případě při proklamované spotřebě Dieselové varianty 5.3l/100 km (které, v rámci výpočtu věřím), by bylo celkem spotřebováno cca 40l paliva. Při energetické náročnosti výroby, zrhuba 1,6kWh na litr paliva, (zdroj) se dostanu, za použití lehce pesimistického EU koeficientu 0,5 Kg CO2/1kWh, na „sekundární emisi“ cca 32kg CO2, kterou je nutné přičíst k variantě diesel automobilu.

      Následně, pak dostanu nový výsledek, který je hezčí pro mě, planetu a nás všechny. Během výletu jsem podle tohoto opraveného, zjednodušeného modelu, vyprodukoval cca 44% emisí CO2, oproti cestě dieselovým ekvivalentem.

      Nutno také dodat, že kdyby mé auto podporovalo rychlo nabíjení, což už tak je u většiny vozů další generace, tak by byla cesta výrazně rychlejší a nebyla zdaleka tak dobrodružná respektive srovnatelná s dlouhou cestou standardním automobilem. Cílem mé výpravy však bylo dopravit auto bez podpory rychlo nabíjení do Čech, kde pro mě absence rychlo nabíjení při po pojížďkách po Praze není limitem. Pozitivním závěrem je, že dojet bylo vůbec možné i při počtu problémů, na které jsem narazil.

      A co se týče připravenosti? Každá veřejná stanice měla jednoduše umožnit nabíjení bez kontraktu nebo závazků vůči dodavateli (což je podpořeno i legislativou). To, že jsem si nevyřídil Německý RFID čip, může mluvit o mé nezkušenosti a zhýčkanosti z Norska, kde toto nikdy nebyl problém. Na druhou stranu, je nutné si uvědomit, že stejná míra naivity přijde i s novou generací elektromobilistů, kteří budou převážně zvyklí na ještě pohodlnější způsob než ten Norský. Prostě tankovat 3 minuty u stojanu na benzínce s jednoduchou platbou.

      vlastní

183 Comments on “Bezemisní výlet elektromobilem z dalekého Osla do Prahy”

  1. Ahoj, po přečtení různě negativních komentářů, bych
    Ahoj, po přečtení různě negativních komentářů, bych (jako autorova žena) ráda uvedla na pravou míru pár věcí.
    1) Auto jsme pouze potřebovali převézt, absence DC nám byla vlastně jedno. Věděli jsme o ni, když jsme auto kupovali, ale i tak nám to stálo za to.
    2) Příspěvek nemá za cíl ukázat lidem, jak úsporně se Petrovi podařilo cestu absolvovat, je to jen součástí závěru dobrodružné jízdy, pro kterou jsme se rozhodli dobrovolně.
    3) Ano, možná že vám auto bez DC přijde zbytečné, ale já s ním jezdím každé ráno do školky, do práce a při cestě zpět se stavím na nákup. Opravdu nám to bohatě stačí a z 90% nabíjíme doma v garáži. Přijde mi lehce zbytečné po cestě Prahou, při neustálém popojíždění na semaforech jezdit velkým dieslovým autem.
    4) Jako žena, jsem dost tlačila na manžela na design. Prostě se mi ten Mercedes líbí.
    5) Kdybychom ho kupovali za cenu, za kterou se prodával v ČR, tj. 1 100 000Kč, tak bychom si ho jisto jistě nekoupili, ale za 300 000 Kč musíte sami uznat, že je to více než dobrá cena. Navíc v perfektním stavu, za což se nám zaručil norský státní úřad
    6) Na článek se musíte dívat s trochou nadhledu a smyslem pro humor. Doufám, že to nikoho od pořízení elektroauta neodradilo, protože to smysl má
    Přejeme spoustu elektrokilometrů na cestách 🙂

        1. mhd sa dá preferovať oproti autu tam, kde prídete na
          mhd sa dá preferovať oproti autu tam, kde prídete na zástavku do 5 minút. a bus pôjde aspoň dvakrát za hodinu. aj keď už cestovné neplatíte.
          v okamihu, že bus (linka) ide do deviatej a následne až o tretej, zdravý pôjde pešo, bicykel by mu ukradli, ak ho zaparkuje.
          ak máte problém s pohybom a nedosiahnete na parkovací preukaz, budete platiš a platiť, lebo „mesto“ každoročne zvyšuje parkovné.
          a ak potrebujete inv vozík, máte smolu, zastávky sú spojené s podchodom, zo zastávky vedú na chodník schody, …

    1. Nám co to známe, je to jasné. Cena je fajn, z Německa to
      Nám co to známe, je to jasné. Cena je fajn, z Německa to je bez DPH tak 400 tis. AC dobíjení 11 kW je bezva, ovšem na domácí nabíjení přes noc je to zbytečné, na dobíjení na ulici to bude fajn. Pro ježdění město a okolí naprosto dostačující. Samozřejmě jet z Prahy do Brna na otočku to bude trochu opruz, stejně tak Praha-České Budějovice-Praha.

    2. Doufáte marně, protože váš popis je přesnou
      Doufáte marně, protože váš popis je přesnou charakteristikou stávajících užitných možností elektromobilů.

      V okamžiku, kdy se potřebujete přepravit jiným způsobem, než pro co bylo vozidlo prvoplánově určeno (a to se stává s každým autem bez výjimky), nastává pro uživatele spalovacích aut těžko představitelná agonie, ke které jste vy obětovala svého manžela, a teď nás tady lakujete, jak je to v pohodě.

      I ta nejnuznejší ojetá benzínová nákupní taška za 50 tisíc Kč by uvedenou cestu zvládla za třetinový čas a náklady, takže by váš muž nemusel přenocovat na váguse na parkovišti.

      A jestli vám to ještě nedošlo, přicházející mrazy vám názorně vysvětlí, že Praha není Oslo a pořídit si elektromobil s malým dojezdem do prostředí k elektromobilům nepřátelského, u kterého polovinu energie v zimě sežere topení, fakt není dobrý nápad. Tak snad s tou popelnicí nebudete muset v zimě do Ostravy, to bych vám fakt nepřál.

      Stejně se nepochybně brzo zařadíte mezi místní kulišníky. Přimlouvám se za barevnou bambuli, ty jsou nej 🙂

      PS: Příroda pláče, pokud váš elektromobil v zimě najede na dálnici a spotřeba se vyšplhá i s topením k 35kWh/100km, protože to tvoříte na tuto kategorii auta opravdu naposto otřesné emise. Za to by jste se vy „ekologové“ měli stydět.

      1. runner42 : To auto je vhodne pouze na projizdky Praha a blizke
        runner42 : To auto je vhodne pouze na projizdky Praha a blizke okoli a NERESITE PARKOVANI – po cele praze modre zony zdarma – spocitejte si kolik byste zaplatil za parking kdyby jste jezdil autem co nema ekoznacku… a spocitejte si kolik casu usetrite ze muzete parkovat VSUDE po praze. Na dalsi argumenty nema smysl reagovat.

        Kdyz si koupim kapesni nozik neznamena to ze s nim musim delat na chate drevo na zimu, na to mam sekeru, pilu… pouzivejte veci na co jsou urcene.

        1. Další fantazie.
          Modré zóny v centru, tedy mimo čistě

          Další fantazie.
          Modré zóny v centru, tedy mimo čistě rezidenční zóny kam stejně normálně parkovat nepotřebujte, jsou zcela zaplněny a žádné „neřešení parkování“ tam fakt neplatí.

          Zkuste teď zaparkovat třeba na míráku, vy modrá zóno zdarma…

          1. Parkuji na Andělu hned u metra na modré zone s hybridni
            Parkuji na Andělu hned u metra na modré zone s hybridni toyotou a nejsem resident Prahy 5. Otázka potřeby je jasná – pokud denně ušetřím pulhodinu čas oproti MHD budu využivat toho co mi magistrát zdarma umožnuje 😉
            Mírák je ucpaný asi o něco víc, neznám to tam.

            1. U metra na andělu je dost široký pojem…
              Jestli myslíte

              U metra na andělu je dost široký pojem…
              Jestli myslíte Svornosti nebo Na Bělidle, tak to chce extrémní štěstí.
              na knížecí před starou sofií taky. A ostatní není u metra…

              Evidentně nejste pražák a nejste asi do dobře informován o situaci na modrých zónách v centru…

              ono si stačí otevřít mapy.cz nebo streetview a zkuste na modré zóně najít místo… bez šance. tudíž ta parkovací výhoda elektromobilu je dost diskutabilní.

              1. Parkuji tam ‚jen 2 roky‘ – nevim co Vas na tom zarazi
                Parkuji tam ‚jen 2 roky‘ – nevim co Vas na tom zarazi Bozdechova, Stroupeznickeho, Na Belidle apod… Je to realna vyhoda nestalo se mi ze bych musel parkovat nekde uplne mimo kvuli nedostatku parkovaciho mista. Ranni ptace dal doskace jak se rika 🙂

              2. Zde se musím zastat „parkujících“.
                Jedna věc jsou google

                Zde se musím zastat „parkujících“.

                Jedna věc jsou google mapy a druhá je osobní zkušenost.

                Jasně že nezaparkuji před vchodem na Magistrát ale za rohem.
                Nebo že z práce musím obejít budovu a nemohu parkovat před hotelem.
                Také je jasné že i řidiči elektromobilu se stane že blok nebo spleť jednosměrek musí projet dvakrát než získá potřebnou zkušenost pro parkování v dané lokalitě…

                Ale ještě se mi nestalo že bych nenašel místo. V Pařížské nebo za Májem, dokonce i na Václaváku se vždy místo našlo.

            2. Nám. Míru není typická modrá ale hybridní s možností
              Nám. Míru není typická modrá ale hybridní s možností parkování pro všechny, ale v okolních ulicích se místo vždy najde. Já parkuju v echt centru (staré Město) tedy kolem Staromáku nebo v Dlouhé, Rybné apod. vždy se místo najde. Samozřejmě, od té dobý co smí parkovat na modré všichni je s místy problém.

      2. Teď se všude řeší jen emise, přitom si pamatuji že
        Teď se všude řeší jen emise, přitom si pamatuji že když vznikla automobilka Tesla, tak se mluvilo ještě o ropné závislosti. O tom dnes není nikde zmínka a mě to přijde důležitější než nekonečné výpočty oxidů, protože ropa nejen znečišťuje, ale ještě zdůvodní a zaplatí většinu současných válečných konfliktů.

        Je zajímavé, že při zmínce o elektrické nesoběstačnosti většina lidí co znám řekne, „potřebujeme jistotu vlastních zdrojů“, ovšem to, že naprostá většina naší dopravní struktury je absolutně závislá na ropě, kterou musí nejen ČR, ale většina států nakupovat odjinud, jim přijde naprosto v pořádku. A to ještě ten nákup je v podstatě za jakoukoli cenu, na které se prodejci dohodnou.

        A ještě co se týká neustálého vypočítávání uhlíkové stopy elektroaut, přijde mi to podobná hysterie jako svého času výpočty kolik nás bude stát denní svícení aut na silnicích. Když kterýkoli výrobce představí nový motor, nikdo neřeší o kolik je energeticky náročnější ho vyrobit z důvodů vyšších tlaků nebo složitosti.

        Rozhodně je správné aby byla výroba baterií i energií co nejvíc ekologická, ovšem tohle nekonečné poměřování s pístovými motory mi připadá dost přehnané.

        1. Pane Luruzi, máte pravdu, plus při nekonečném
          Pane Luruzi, máte pravdu, plus při nekonečném porovnáváváni produkce CO2 se zapomíná na jedy a těžké kovy zbkaždého výfuku. Při výrobě stejného množství energie ve stacionárním zdroji vzniká těchto emisí řádově méně.

        2. Emise, emise. Nikdo nepočítá s tím co předchází té
          Emise, emise. Nikdo nepočítá s tím co předchází té plné nádrži smradu, kterou spaluje pak na ulici ve 14 let starém motoru. Je veliký rozdíl dýchat spaliny na zastávce tramvaje, v garáži umístěné v domě a za ekodiselem v koloně, nebo z komína elektrárny. To mne zajímá, abych se nedusil. Pak mne může zajímat také to odkud se ta ropa bere, co obnáší její těžba, přeprava, zpracování, ropné katastrofy, závislost na jejích dodávkách a není to zdroj nekonečný.
          Dle mého názoru není o čem diskutovat.

        1. Ono aj tých 35kWh/100km je samozrejme blbosť. V mraze a na
          Ono aj tých 35kWh/100km je samozrejme blbosť. V mraze a na suchej ceste pri rýchlosti 130km/hod s kúrením na 23st. sa dá jazdiť za 25kWh/100km. Ak je na ceste kašovitá vrstva snehu, tak by to tých 35kWh asi aj spotrebovalo (samozrejme pri nižšej rýchlosti) ale aj spalovák má vtedy dvojnásobnú spotrebu. Tipujem tak 10 litrov na 100km.

      3. kecy človeka, ktorý sa tu chce predvádzať so svojimi
        kecy človeka, ktorý sa tu chce predvádzať so svojimi múdrami.
        v pôopise pár aut, ale to nie sú dnes nejaké *! mali sme v 1956 gazm20, auto, ktoré malo veci, o akých sa vo vašich nedopátrate, cena 36kkčs. takže mňa neomráčite.

    3. Nemáte sa prečo niekomu ospravedlňovať. Tí, čo majú
      Nemáte sa prečo niekomu ospravedlňovať. Tí, čo majú niečo v hlave chápu, že tento elektromobil ste si nekupovali na takéto trasy a chceli ste ho iba prepraviť z bodu A do bodu B a zažiť pritom nejaké dobrodružstvo.
      Normálneho človeka ste od kúpy elektromobilu určite neodradili.
      Chválim vás, že ste sa rozhodli nielen pre elektromobil ale aj podstúpiť takýto kúsok. To si väčšina majiteľov spalovákov nevie ani predstaviť, pretože prvoradé je pre nich pohodlie a ostatné ich nezaujíma.

  2. Klobouk dolů, měl jsem v plánu podobně dlouhý výlet se
    Klobouk dolů, měl jsem v plánu podobně dlouhý výlet se Smartem s palubní 22kW rychlonabíječkou, ale nakonec jsem zůstal jen u ježdění po ČR / SR s max třema nebo čtyřma dobíjeníma po 45min. Má otázka na Vás: Jak je to při importu vozu z Norska do ČR s místními poplatky v Norsku a pak u nás s clem a DPH?

    1. Dobrý večer – exportní daň tak jako všechny ostatní v
      Dobrý večer – exportní daň tak jako všechny ostatní v Norsku = 0% (člověk musí auto proclít). Importní v ČR = 0% a vzhledem k tomu že auto bylo ojeté tak DPH nikdo nevyžadoval (také jsme museli clít a projít standardní registrovat).

      Musím však upozornit, že pro koupi auta v Norsku bylo nezbytné Norwegian ID (které člověk získá na základě alespoň ročního pobytu) a netuším jak by obchodní proces vypadal bez něj a jestli si Norové nechrání přímý export (já jsem si koupil auto na Norských značkách v Norsku ho používal a platil povinné ručení a pak si ho po delší době přivezl domů).

      Mějte se fajn !

  3. Jestli tomu správně rozumím, jednodenní trasu Oslo-Praha
    Jestli tomu správně rozumím, jednodenní trasu Oslo-Praha jste jel tři dny, za elektriku zaplatil víc než za benzín s osmiválcem a nabíjel hlavně přes den, tedy na uhlí?

    To je tedy slušný hardcore 😀

    Chybí jen loupežné přepadení a znásilnění u nabíjecí stanice nebo na tom odstavném parkovišti.

    1. Jeden clanek o spatne naplanovane ceste s davno nevyrabenym a
      Jeden clanek o spatne naplanovane ceste s davno nevyrabenym a neuspesnym EV vam tak zatemnil mozek? Prectete si o cestovani s modernim rychlodobijecim EV u ktereho ma majitel univerzalni nabijeci kartu. Mozna se budete divit. A nemusi to byt ani Tesla. Mimochodem, s Teslou se da trasa ujet bez dobijeni.

          1. No vidíte vy zmrzlí hlupáci v BEV, Runner jezdí i v zimě
            No vidíte vy zmrzlí hlupáci v BEV, Runner jezdí i v zimě v tílku a trenkách. Jako správný panelákový Čech za minulého režimu, co takto oděn otvíral v zimě návštěvám. Vždyť na to plýtvání máme a příroda je přece zdarma!

        1. Zkuste Maingau energie nebo einfachstromladen.de. Moje
          Zkuste Maingau energie nebo einfachstromladen.de. Moje vyhledavaci stranka je https://www.goingelectric.de/stromtankstellevn/ pod „Optionen“ si vyberte co potrebujete a ukaze se na mapce kde jaka karta plati. Moje https://www.maingau-energie.de/e-mobilit%C3%A4t/Autostrom-Tarif je dobre propojena i v zahranici. Cena vsude v DE 0,35Eur/kwh, v zahranici trochu vic. Porad lepsi nez newmotion, teda Shell.
          Nebo appku Wattfinder od goingelectric.

  4. … že nakonec vlastnil 4 pasy z toho francouzské 2 pasy…
    … že nakonec vlastnil 4 pasy z toho francouzské 2 pasy… :)))))))))))))))))))

    https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/japonci-provedli-prohlidku-u-uprchleho-exsefa-renaultu-a-nissanu-mel-ctyri-pasy-40308644

    sem říkal vod začátku že 270% japka sou fpldeli jak vjeteli, má francouzské, brazilské a libanonské občanství…. je to jasný, francouzská tajná služba borcííí žán renó :))))

    https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:Francouzsk%C3%A9_tajn%C3%A9_slu%C5%BEby

    https://www.csfd.cz/film/21010-wasabi

      1. To by tam mělo dost lidí otisk tenisky za uchem 🙂
        Tohle

        To by tam mělo dost lidí otisk tenisky za uchem 🙂
        Tohle vypadá vážně na Rena – pár lidí se náhodou dívalo jinam, jednomu se rozvázala tkanička a další dostal golfovým míčkem… samozřejmě čistá nehoda. Moc bych se nedivil kdyby v té kapele hrál.

        p.s. píše se o kufru na basu ale s největší pravděpodobností to bude prostě jedna z těch krabic na aparaturu/repráky co má standartní rozměry š/v/h 120/200/90 takže tam s největší pravděpodobností měl ještě masérku a barmana 😉

        1. Carlos Ghosn, který utekl z Japonska do Libanonu v úterý
          Carlos Ghosn, který utekl z Japonska do Libanonu v úterý prohlásil, že neutekl před spravedlností, ale před nespravedlností a politickou perzekucí. (V Japonsku je 99 procentní míra odsouzení pokud prokuratura dostane případ před soud.) Kauzu detailně sleduje i Financial Times.

          Okolnosti Ghosnova útěku vyšetřuje i Turecko, protože cestou z Japonska do Libanonu přistál v Istanbulu, aniž o tom turecká pohraniční policie dostala informace. Nikdo nezaregistroval jeho přílet do země ani odlet. Podle tureckého internetového portálu Hürriyet letadlo s Ghosnem na palubě přistálo na istanbulském Atatürkově letišti v pondělí brzy ráno. Turecká policie v souvislosti s tímto případem zadržela sedm lidí, mezi nimi čtyři piloty, uvedla ve čtvrtek agentura Reuters s odvoláním na turecká média. Do Bejrútu podle nich Ghosn přicestoval na francouzský pas.

          Kvůli obviněním z finančních deliktů byl Ghosn v Japonsku zadržen předloni v listopadu. Později byl propuštěn na kauci. Měl zakázáno používat bez dozoru internet či kontaktovat manželku. Jeho obhájci měli u sebe jeho cestovní pasy, dva francouzské, jeden libanonský a jeden brazilský. Nicméně po propuštění na kauci mu japonské úřady povolily, aby u sebe nosil jeden z francouzských pasů, ovšem v uzamčené schránce. Klíč měli Ghosnovi obhájci, napsala agentura Kjódó s odvoláním na nejmenovaný zdroj obeznámený se situací.

          „Ghosn se narodil libanonským rodičům v Brazílii, ale vyrůstal v Bejrútu. V Libanonu je populární, jeho portrét se tam objevil i na poštovní známce a na jeho podporu byly vyvěšeny plakáty s textem Všichni jsme Carlos Ghosn. Někteří Libanonci ho považují za vhodného kandidáta na prezidenta.“
          Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/carlos-ghosn-nissan-uprk-japonsko-libanon.A191231_072408_eko-zahranicni_tho

          Z „defraudanta“ zřejmě prezidentem. Jiná země, jiný mrav…

  5. Vskutku odvážná akce. Takto jsme cestovali s naším zrovna
    Vskutku odvážná akce. Takto jsme cestovali s naším zrovna zakoupeným elektromobilem Citroen C-Zero v roce 2016 z Uherského Brodu do Č. Budějovic, ale tam nebyl problém s absencí DC nabíjení u auta, ale s absencí DC nabíječek po cestě (mimochodem, stále je na této cestě pro C-Zero jeden zádrhel – chybí DC v J. Hradci).
    Z článku je vidět, jaké předpotopní elektromobily vyrábí špička fosilního autoprůmyslu. Tolik možností měli se poučit a přitom vyrobí elektromobil bez DC! Neříkám, že DC používám denně, ale mnohdy třeba 10x do měsíce ano. A nedovedu si představit, že bych někde trčel hodiny u nabíječky.
    Opravdu mám z těchto aut pocit, že si výrobci dali za cíl lidem znechutit elektromobilitu a ukázat jim, jak jsou elektromobily špatné. Z toho pak vznikají různá moudra třeba v diskusích na idnes.cz nebo novinky.cz. Pak si někdo vyzkouší třeba první generaci eGolfu, nebo třeba tuhle příšeru od Mercedesu a vcelku logicky si musí říci, že to auto je k ničemu, pokud je třeba občas vyrazit i dál než 50 km od bydliště.
    Vcelku by mě zajímalo, podle jakých kriterií autor takové auto vybíral. Vždyť koupě auta rozhodně není laciná věc a je třeba nad tím trochu zapřemýšlet a něco si o problematice zjistit. I úplně obyčejný Leaf s tepelným čerpadlem by udělal na této trase mnohem lepší službu za menší čas než krásný, ale těžce nepraktický Mercedes.
    Možná to není na první pohled vidět, ale Tesla je opravdu o parník dál než zbytek světa. Ale zase je pravda, že v článku o cestě Teslou by bylo jen napsáno „cesta proběhla bez problémů“ a to by byla na čtení dost nuda. Jinak je článek pěkný, ale tak trochu ukazuje, jak elektromobilita nemá vypadat.

    1. Zdravím! Díky. Motivací byla hlavně supr cena a supr stav
      Zdravím! Díky. Motivací byla hlavně supr cena a supr stav ( viz koment níže). O absenci DC chargingu jsem věděl a byla to jedna z věcí se kterou jsem počítal a doma mě nijak nelimituje (denně vybiji zhruba 30-40% baterky a nabíjím doma v garáži nebo v případě potřeby na 22kW nabíječkách).

      Co se týče výběru mezi ostatními tak pro Nissan Leaf předchozích generací nehrálo estetické cítění a vzhledem k tomu, že toto auto bylo zamýšleno opravdu jako druhé do Prahy s možností kratších výletů (ozkoušeno a Plzeň nebo Křivoklát dáme s přehledem:)), kterým mimochodem najezdíme více kilometrů než s tím, které máme na delší výlety (tam přemýšlíme o obměně za PEV).

      Jinak auto na mě rozhodně nezanechává negativní dojem z elektromobility (tenhle trip byl opravdu extrém) a už si ho nadšeně ozkoušelo spoustu přátel a kolegů 🙂

      1. Je důležité si uvědomit, že kdybyste přepravoval třeba
        Je důležité si uvědomit, že kdybyste přepravoval třeba kus skály, bylo by to ještě složitější. Kus skály totiž vůbec není uzpůsoben na přepravu, natož na dlouhé trasy. Chtěl jsem tím říci, že ač Váš Mercedes také není uzpůsoben na přepravu na dlouhé trasy, nechybělo moc a šlo by to s ním o dost lépe. Rychlonabíjení nebude až tak významná cenová položka, a tak to vypadá, že šlo ze strany výrobce spíše o strategickou záležitost.
        Máte ale super zážitek. Na tohle se nikdy nezapomene, kdežto kdybyste to jel „nudným“ spalovákem, je to jen taková trošku delší trasa.
        Snad už počínaje krásným letopočtem 2020 nikdo nevyrobí auto bez DC nabíjení.

  6. Velmi jednoduchý model byl až moc jednoduchý
    Zdravím a

    Velmi jednoduchý model byl až moc jednoduchý

    Zdravím a díky moc za všechny komentáře.

    Na základě podnětných komentářů si dovolím opravit (i když trochu konzervativněji než navrhují komentující) můj výpočet o přidání energetické náročnosti výroby 1l nafty a přidáním předpokladu že zanedbávám ostatní náklady pro dopravu nafty na benzinové stanice stejně tak jak zanedbávám ztráty v rámci elektrické sítě.

    V tomto případě při proklamované spotřebě Dieselové varianty 5.3l/100 km (další předpoklad je že této hodnotě od výrobce stejně jako emisím na 100km věřím) by bylo celkem spotřebováno cca 40l paliva. Při energetické náročnosti výroby zrhuba 1,6kWh na litr paliva (https://edison.media/e-hub/so-viel-strom-brauchen-autos-mit-verbrennungsmotor/20826274.html, který mi přišel dostatečně ozdrojovaný) se dostanu za použití lehce pesimistického EU koeficientu 0,5 Kg CO2/1kWh na „sekundární emisi“ cca 32kg CO2, kteoru je nutné přičíst k variantě diesel automobilu.

    Následně pak dostanu výrazně hezčí výsledek (pro mě, planetu a nás všechny) – během výletu jsem podle tohoto velmi jednoduchého ale již alespoň usměrněného modelu vyprodukoval cca 44% emisí CO2 oproti cestě dieselovým ekvivalentem.

    Ještě jednou díky za upozornění na tento nedostatek a přeji všem jen to nejlepší do nového roku.

    Petr

  7. Super reportáž, díky za ní. Já osobně jsem si myslel,
    Super reportáž, díky za ní. Já osobně jsem si myslel, že jen s AC dobíjením je to nemožné. 😀
    Musíte mít ohromnou trpělivost.

    Zajímala by mě cena toho ojetého Mercedesu, protože pak to asi teprve začne dávat smysl.

    Já mám sice malý dojezd, podobný jako ten Mercedes, ale absolvovat delší trasu kolem 550 km nebyl v podstatě žádný problém díky DC nabíjení. Jen do AC bych šel snad jen kdyby to auto stálo třetinu, což může být u toho Mercedesu možné. (protože to je vážně parodie na elektromobilitu)

    1. Zdravím a díky za komentář. Upřímně trpělivosti moc
      Zdravím a díky za komentář. Upřímně trpělivosti moc nemám a tak jsem alespoň hodně behal – to se v Norsku taky každý naučí 🙂

      Cena byla circa 120tis norských korun se vším všudy (kurs je nyní cca 2,6Kč/NOK)- kompletní servis před prodejem, kvalitní zimní pneu na liťákách, čištění atd. Nutno podotknout, že vše v Norsku je vše cca 2x dražší a auto (které není jednoduše možné dovést odjinud) nám v Norsku nějakou dobu dobře sloužilo. Navíc je v perfektním stavu – Norové mají speciální úřad, který nezávislou kontrolu provádí a přebírá na sebe záruku.

      Na městské auto pro rodinu s kočárkem (což většina ostatních dostupných elektro vozů v podobné kategorii limituje primárně prostorem) ideální 🙂

      1. Moc děkuji, tak to je tak jak jsem si myslel, cena je i z
        Moc děkuji, tak to je tak jak jsem si myslel, cena je i z pohledu přepočtu na CZK super, pak se na to dobrodružství hned člověk kouká jinak.

        Přiznávám se, že bych jel taky jako vy. Prostě bych to dal, radši ztratit trochu času a mít zážitek, než si zaplatit odtahovku.

        Já to AC beru spíš tak, že elektrickým už jezdíme skoro všechny jízdy a benzínové jede jen když E-golf není doma, tak by mě mrzelo, že na delší cestu musím jet benzínem, protože to AC nabíjení to využití prostě značně limituje, ale zase za ty peníze… Lepší než benzín. 😉

      2. Cena je vskutku dobrá, pak bych pohnutky ke koupi chápal,
        Cena je vskutku dobrá, pak bych pohnutky ke koupi chápal, ale opravdu jen pro městské auto (takže bych stejně raději připlatil za DC). Mimochodem, kočárek vozíme i v Citroenu C-Zero, krásně se vejde do kufru a k řidiči a miminku uvnitř mohou přistoupit ještě dva :). V Leafu je kočárek také bez problémů. Ale chápu, že čím více místa, tím lépe.

  8. Tento článek jasně ukazuje, proč Tesla válcuje ostatní
    Tento článek jasně ukazuje, proč Tesla válcuje ostatní automobilky. A také to , že žádná automobilka při přechodu na EV nemá nic zaručeno a vpodstatě u všech začal boj o přežití . Počítám , ze z první desítky tak 2-3 automobilky nebudou do roku 2035 existovat , nebo je koupí Číňani .

  9. bazarovy kousek obstara bezne cesty do prace v blizkem okoli
    bazarovy kousek obstara bezne cesty do prace v blizkem okoli prahy v 99% pripadu. Jako druhy auto do rodiny bych ho klidne bral takhle stary/ojety. A navic dalsich par let budete setrit cas na parkovani po cele praze zadarmo vsude na modrych a fialovych zonach takze proc ne.

        1. to se zmeni hodne rychle jiz tento rok, staci se podivat jak
          to se zmeni hodne rychle jiz tento rok, staci se podivat jak dlouho to v CR trvalo Tesle se Superchargerem

          tak jako Tesla zacinala se stavbou na nejdulezitejsich trzich a hlavne na tom domacim, tak Ionity zacalo take na domaci pude a jde smerem k nejdulezitejsim trhum, cekas snad ze Ionity vznikne prez noc v plne velikosti?

          Ionity je planovane jako dobudoucna ziskove, takze to tve „Jeste pribude 200 mist a koncime, vase Ionity.“ je krapet zavadejici, netusim proc mas potrebu plivat na neco takoveho, vesmes se pak lidi divte ze je tolik hateru na Teslu a na elektromobilitu vseobecne, vzdyt i tady na serveru pnem elektromobilistu plivou samotni elektromobiliste sami navzajem podle toho jake znacce fandi, misto aby jsme byli radi ze se v dane oblasti neco deje, tak se jen plive na konkurenci, uzasny pristup

          1. Problém Ionity je zejména v tom, že začali pozdě. Má –
            Problém Ionity je zejména v tom, že začali pozdě. Má – li být tento projekt ziskový, pak brzdí sám sebe, protože s masivní výstavbou bude ziskový tak za 15 let, což je dost pravděpodobně pro jeho investory vcelku pozdě. Proto není cílem stavět rychle, ale stavět tak, aby to moc nebolelo, ale bylo to tak nějak vidět. Z mého pohledu nemá „síť“ Ionty pro ČR v této chvíli absolutně žádný význam. Až budou v každém druhém kraji, pak už to bude něco jiného.
            Osobně přemýšlím o následovníkovi mého Leafa a říkám si, že by to klidně mohl být Ioniq, ale i když si to v mých očích skvělé auto koupím, pořád budu závidět majitelům Tesly, protože mají Superchargery.

            1. Tesla umi nabijet uz take z CCS, takze jakakoliv 50kW a
              Tesla umi nabijet uz take z CCS, takze jakakoliv 50kW a rychlejsi DC se pocita.. TM3 je uzasna v tom ze umi vzit 190kW z ionity, TMS s CCS redukci myslim okolo 130kW…
              Skoda, ze na SC Tesla zatim nepusti i ostatni s CCS – snad se to zmeni…

              1. Na jednu stranu Tesla říká, že chce primárně podpořit
                Na jednu stranu Tesla říká, že chce primárně podpořit elektromobilitu a ne hrabat si na svůj píseček (viz uvolnění patentů), ale zase chápu, proč na SC nechce pustit ostatní. Řidiči Tesly by asi nebyli nadšeni, kdyby jim u SC hodinu smrděly zástupy CitiGO a oni nemohli nabíjet. Takže ač se mi to zrovna nehodí, s nemožností nabíjení neTesla aut na SC souhlasím a z tohoto pohledu ji vidím jako výhodu.
                Spíš by bylo dobré, kdyby stavby nabíjecích hubů Tesly využili i jiní a postavili tam i jednu nebo dvě „klasické“ DC nabíječky. To se bohužel ne vždy děje. Vůbec jejich strategie výstavby tady v ČR je zajímavá. Na D5 je DC nabíječek snad 10 a na D3, D4 není ani jedna.

                1. Jedna věc je podpora ostatních tím že uvolníš patenty a
                  Jedna věc je podpora ostatních tím že uvolníš patenty a druhá je sabotování vlastní firmy tím, že na už tak přeplněné SC pustíš i jiné auta od automobilek které se na výstavbě nijak nepodílely.

                2. preplnene jsou SC jen nekdy a jen nektere, je to vesmes par
                  preplnene jsou SC jen nekdy a jen nektere, je to vesmes par dni v roce

                  sit SC ma pro teslu samozrejme obrovsky vyznam, pokud ale zacne vznikat levnejsi konkurence, tak Tesla bud bude muset dobijeni na SC zlevnit a nebo tam povolit nabijeni i jinym za nejake vsimne aby se ze site SC nestala jen dira na finance, to ukaze az budousnost ktera z moznosti nastane

                3. Tak na Ionity se Tesla taky nepodíli (nebo ano?) a nabíjí
                  Tak na Ionity se Tesla taky nepodíli (nebo ano?) a nabíjí tam lecky i levneji než na vlastním SC.

                4. To ale není argument, nebo ano ?
                  To ale není argument, nebo ano ?

                5. Na Ionity se podílíme my všichni, protože je financovaná
                  Na Ionity se podílíme my všichni, protože je financovaná z evropských dotací. SC financuje přímo Tesla.

          2. Na mape Ionity jsou i planovane nabijecky a maji neco
            Na mape Ionity jsou i planovane nabijecky a maji neco spolecneho se safranem. Ja neplivu na Elonmobilitu, ja jen oplacim arogantni chovani drzounu urcitych znacek vyrabejicich jedomety. Vidim jejich strategii, elektrina odsud podsud a dal uz jen spalovak. Tem saskum ze Stuttgartu a hlavne z Mnichova preji brzky krach.

  10. Pěkný článek, který mě ovšem přesvědčil v tom, že
    Pěkný článek, který mě ovšem přesvědčil v tom, že elektromobil má stále význam pouze na lokální jízdy a jako druhý vůz do rodiny. Nikoliv jediný.
    Představa, že to, co jsem Brno – Gstaad 1100km jel 15 hodin i s 5 ti hodinami spánku po cestě bych jel dva až tři dny, mi moc lákavá nepřijde.
    To, co elektroauto uštřilo CO2, to manželka a dítě zvládli v letadle :-(. Je tady potřeba počítat všechno, ne jenom něco.

    Čím více čtu tyto články, tím více nemám z elektroaut radost 🙁

    1. aneb ctes jen to co se hodi do kramu, ano s autem bez moznosti
      aneb ctes jen to co se hodi do kramu, ano s autem bez moznosti nabijeni na DC je to jen pro loklani jezdeni, tedy pripad i tohoto auta ktereho se prodalo jen par tisic kusu, s autem ktere ma DC nabijeni a treba i velice DC rychle nabijeni, se da jezdit vesmes stejne jako se spalovakem, predchozi BEV jsem mel s DC max cca 135-150kW a nebyl problem cestovat i trasy 3 tisice km, s 2x prespanim normalne prez noc trasa na 3 dny, se spalovakem jsem stejnou trasu jezdival take 3 dny, ve finalnim case tedy vesmes zadny rozdil

      ted s dalsim BEV kde mam maximum DC 100kW je to vesmes stejne, pristi auto chci s DC 250+kW a diky siti ionity to bude vesmes po Evrope bezproblemove

    2. Ten Mercedes v elektrickem provedeni splnil aspon u vas ucel.
      Ten Mercedes v elektrickem provedeni splnil aspon u vas ucel. Kvuli tomuto autu odradili desetitisice zajemcu o elektromobilitu. Presne to byl jejich plan, at si s nim lidi natlucou hubu a pak budou kupovat jenom nase ciste diesly.

    3. Pocitat vsechno se taknejak uplne neda… navic v tomto
      Pocitat vsechno se taknejak uplne neda… navic v tomto pripadu nebyla manzelka a dite vubec nijak zainteresovana..
      Pocitat se vsemi ci vice elementy .. to by se museli zahrnout do fosilnich kalkulacek taky spotreby tankeru, vrtnych plosin, ropnych pruzkumu a servisu co kolem fosilni lobby lita, repkova aditiva pripadne az valecne konflikty/terorismus.

        1. Uhlikova stopa je jen jeden z mnoha uzasnych ukazatelu
          Uhlikova stopa je jen jeden z mnoha uzasnych ukazatelu ektromobility. Proto to srovnavani smysl urcite ma. Autor clanku napriklad take usetril vsechny okolo od vypoustenych polycyklickych aromatickych uhlovodiku, ktere jak jiz vsichni dobre vime jsou karcinogenni. Toto by mel byt napriklad hlavni zajem vsech obyvatel mest a lidi zijicich v okoli silnic a dalnic..

          1. Jsem nadšenec nových technologií a fandím jim, proto jsem
            Jsem nadšenec nových technologií a fandím jim, proto jsem taky tady, abych se o nich dozvěděl.
            Ale napsat, že autor ušetřil všechny od vypouštění aromatických uhlovodíků, nezlobte se na mě, ale mám pocit, že nevíte, o čem píšete.

            Elektřina se nějak musí vyrobit, u nás jsou to i Uhelné elektrárny. Nejenom větrné, vodní a jaderné.
            Stejně jako některé spalovací vozy v určitých oblastech díky soustavě filtrů vypouští méně škodlivin, než nasají.

            Nechci tu vézt akademickou debatu o tom, jestli je lepší to nebo ono, ale chce to mít taky trochu nadhled na danou věc. 😉

                1. Jestli reagujete na mou první větu – pak se omlouvám, zcela
                  Jestli reagujete na mou první větu – pak se omlouvám, zcela nedostatečně jsem tuto větu neoodělil od souvislostí a spoléhal na slůvko „nikde“.
                  Měl jsem na mysli vážně NIKDE.

                  Naopak druhou větou jsem se chtěl vrátit k tématu vlákna a vašemu nevšimnutí (v tomto případě již reálnému – protože pokud ne, tak je jeden z nás dvou slepý).

                  Bohužel nepíšete čeho jste si nevšiml a lze předpokládat že se to týká i těch aromatických uhlovodíků 😉

                2. benzopyrén = To jsou novinky co? 🙂 Dekuji Eban za link
                  Je

                  benzopyrén = To jsou novinky co? 🙂 Dekuji Eban za link
                  Je dobre vedet co dychame v okoli ICE.. nebo kdyz za nejakym vyfukem jedeme..

            1. Kdyby se mělo čekat až tady u nás bude elektřina jenom z
              Kdyby se mělo čekat až tady u nás bude elektřina jenom z obnovitelných zdrojů. Tak to bysme se opravdu nedočkali. Nejlepší to je vysvětlit přímo lidem z centra města, kde jezdí spalovací auta jak ta elektroauta jezdí na elektřinu z uhelných elektráren, které jsou někde za městem a nečmudí těm lidem pod nos. Nedávno byla zveřejněna data, která ještě byla nazvána jako podhodnocena. Kolik dieslových vozidel ve skutečnosti jezdí s těmi drahými filtry. Bylo to mizivé procento.

            2. Pokud spálím například 200l nafty v hořáku kotle
              Pokud spálím například 200l nafty v hořáku kotle stacionární elektrárny s elektrostatickými, zkrápěcími a dalšími fitry, je množství emisí ŘÁDOVĚ nižší, než pokud ji spotřebuje spalovací motor. Řekněme při spotřebě 5l/100km a průměrné jízdě 50km to dává 80 jízd a cca 80 hodin chodu ( při průměru 50km/ h). Při cca 6 minutách na ohřev motoru to dělá celkem 500 minut studeného chodu, kdy nechci ani vědět, co za svinstva z výfuku jde. A i po zbytek času (už na provozní teplotě), kolik procent času jede motor v ideálních podmínkách? A to se nebavím o spáleném motorovém oleji, vykapaných olejích starých spalováků v dávno netechnickém stavu, o prachu z cca trojnásobné spotřeby brzdových destiček spalováku, atd. A mizerná spolehlivost a životnost spalovacího cirkusu s milionem hejblátek a nutných pomocných agregátů ( a filtrů) proti stacionárnímu zdroji je nasnadě. No a čistější vzduch z výfuku než v sání? Mnohokrát zde byl doporučován “garážový test”: zkuste se s nastartovaným spalovákem zavřít v garáži a užívat si ten “vyčištěný vzduch”!

            3. Akademickou debatu klidně vezte,ale vězte, že
              Akademickou debatu klidně vezte,ale vězte, že používáním argumentů od šíleného a prolhaného pana Prokopce z Autofora o čištění vzduchu diesely jste se tak znemožnil, že Vás už stejně nikdo soudný nebude brát vážně. Nebo to byl jen žert? Jestli ne, zkuste si TDI vyčistit ložnici před spaním a spěte sladce.

      1. Mimochodem přeprava Manželky a dítěte byla zmíněna, tím
        Mimochodem přeprava Manželky a dítěte byla zmíněna, tím pádem je třeba ji počítat. Jak napsal, s dítětem by tuto cestu nepodnikl, kvůli náročnosti na plnění baterií, kvůli topení, protože aby někam dojel, nesměl topit a podobně.
        To mi připadá jako velice důležitý faktor při určování nejenom spotřeby, ale všeho okolo.

        Jakmile byste ve spalováku vypnuli topení či klimatizaci, jeli se spalovákem 90-100, spotřeba jde automaticky do jiných čísel a tím pádem si spotřeba, kterou autor článku počítá, taktéž.

        Dálková jízda elektromobilů mi často připadá jako obdoba závodů o nejlepší spotřebu a tam se čísla pohybují až v nemyslitelných číslech. 😉

        1. Spalovaci motor je velice efektivni pro vytapeni ale velice
          Spalovaci motor je velice efektivni pro vytapeni ale velice neefektivni pro samotny pohyb.
          Tim ze vypnete topeni, jen presmerujete teplo mimo interier :-/
          Mohutny chladic motoru stejne otepluje okolni vzduch nadale..coz u EV se chladi maximalne baterka pripadne motor (Tesla S muze mit pres 500kW kratkodobe motor a 100kW baterii), u TM3 byla prokazana 96% ucinnost, spalovaci se uvadeji 20-30% ucinnost.

    4. Zdravím – jak už jste asi pochopil od okolních diskutérů
      Zdravím – jak už jste asi pochopil od okolních diskutérů tak limit na dlouhé cesty je dán absencí DC nabíjení v autě (což je vlastnost mého auta, které na long distance cesty by default používat nechci).

      Každopádně ve starších autech s DC Chargingem a autech nové generace už by tento trip byl v pohodě 🙂 Dal by jste si na 750km řízení pravděpodobně velmi podobný počet stejně dlouhých zastávek jako v dieselu. Ale za jinou cenu.

      Cílem mé cesty bylo především dopravit si městské elektroauto domů aniž bych musel platit 50 000 Kč (nebo i třeba 15 000 Kč) odtahovce a ozkoušet si jak to funguje s veřejnou infrastrukturou a ozkoušet si aplikace různých poskytovatelů. Všichni kdo tvrdí že jsem jenom hlupák, který si nepořídil Německý RFID čip by si měli všimnout že v legislativě je uvedeno že veřejná dobíjecí infrastruktura musí být dostupná bez registrace a uzavření smlouvy s poskytovatelem služby elektromobility. Tzn. jako uživatel jsem měl nabít s mobilem a kartou prostě všude a to za známých podmínek.

      A i doprava města s takovými omezeními dneska bylo možné – to znamená s autem s rychlonabíjením nebo větší kapacitou baterie by to bylo úplně v pohodě i na takto dlouhou vzdálenost.

      1. To má hlavu i patu. Mercedes zkrátka auto nekoncipoval na
        To má hlavu i patu. Mercedes zkrátka auto nekoncipoval na to, aby jezdilo delší trasy. Trochu mi to připomíná Vietnamce ve stánku, kteří při reklamaci říkali „No paní, vy jste v těch botách i chodila, to nemůžete, ty jsou na krásu…“. Holt to chce vybírat lepšího výrobce, ale zase s ohledem na cenu si půjdeme klidně koupit kalhoty k Vietnamcům nebo auto k Mercedesu. A bohužel se někdy stane, že i v těch botičkách od Vietnamců musíme ujít nějakou delší vzdálenost a není to úplně ono.
        Když se podívám na simulaci na webu ABRP pro Nissan Leaf, ujel bych to také na 10 zastávek, nabíjení by trvalo 4 hodiny. ABRP Nissanu dost fandí, on nabíjí pomaleji, ale tak 6 hodin by byl asi rozumný odhad.
        TM3 by to dala na tři zastávky, to už je z mého pohledu úplně parádní stav a ani bych moc netoužil po nějakém zlepšování. Člověk by si od řízení taky měl odpočinout.

    5. Kdybych jel trasu Brno-Gstaad 1 100 km s elektromobilem
      Kdybych jel trasu Brno-Gstaad 1 100 km s elektromobilem Hyundai Kona 64Kwh, jel bych ji tak o 60 minut déle, než se spalovačem. Protože se spalovačem bych si dal nejméně 3 přestávky po 10 minutách, s uvedeným elektromobilem by to taky byly 3 zastávky tak po 30 minutách. Což by v pohodě stačilo na dobití akumulátoru na rychlonabíječce. Bohužel nemám ten elektromobil. Ale jelikož píšete, že jste spal 5 hodin, to by se mohl elektromobil zatím nabíjet do plna a pak jen jednu zastávku max. půl hodiny a auto je v cíli. Tedy jen o půlhodinu, na rozdíl od spalovače. Mimochodem, tak velkou vzdálenost jsem nejel, ani nepamatuji.

  11. ukazka toho jak Mercedes elektricke B zabil aby se
    ukazka toho jak Mercedes elektricke B zabil aby se neprodavalo, i mestske auto muze obcas zazit jizdu na delsi vzdalenost, takze moznost DC nabijeni by tomu autu strasne pomohla

    nastesti lidi kteri si elektricke B poridili bylo tak strasne malo, ze se na to za par let zapomene

    z textu to na me jakoze pusoby ze absence DC byla pri vyberu vozu zamerna a jakoze podminka, coz celkem zajimave kontrastuje s tim ze tam je paradni vybava, takze chci auto s dobrou vybavou ale nechci tam DC nabijeni? proc?

    1. Ba právě naopak – propad ceny aut bez DC nabíjení nás
      Ba právě naopak – propad ceny aut bez DC nabíjení nás namotivoval k tomu tuhle bolístku akceptovat a auto pořídit.

      Dobrou výbavou jsem myslel například kameru pro parkování, hlídání pruhů, automatické dobržďování, kožené sedačky (které člověk s malým prckem ocení opravdu namaximum) a prémiový sound systém na kterém se dají poslouchat technické death metaly i dětské pohádky v dobré kvalitě 🙂

    1. Dobrý den. Jednak bych se musel nějak dopravit z Hamburgu do
      Dobrý den. Jednak bych se musel nějak dopravit z Hamburgu do Ústí (nebo jet s odtahovkou což by byl bez pochyby taky super zážitek) a druhak mi 15000 Kč za jeden den na cestě příjde i v IT poměrech poměrně dost peněz (nehledě za to že odtahový business má vždy nějaké ALE).

      Už jsem v živote strávil 24 hodin výrazně zbytečnějšími činnostmi než je koukání na seriály v autě, pití dobré kávy v kavárnách a běhání po lesích v okolí v průběhu nabíjení.

      Petr

      1. Samozrejme ja bych tu odtahovku taky nevyuzil. Taky bych jel a
        Samozrejme ja bych tu odtahovku taky nevyuzil. Taky bych jel a nabijel. Jen jsem reagoval na ty nabidky 60.000 a ze jina moznost nebyla. Mam 3 EV a vim co obnasi jizda s EV a malym dojezdem. Dobre planovani je zaklad. A jinak muzete pro nejhorsi pripad privolat Taxi aby vas vzal na snuru a tahnul vas kousek na lane. Kazdy km se dobije baterka rekuperaci asi na dalsi 2km. Muj Peugeot Ion jsem koupil pred 3,5 lety v Berline ale nic jsem nevedel jak daleko dojede. Tak jsem si pujcil VW Bus a platak a sam si ho pritahnul. Dnes bych uz jel po vlastni ose. Preji hodne stastnych km s elektrinou a vzdy par elektronu v zaloze.

  12. Takový článek bych nedával číst někomu kdo nezná EV 🙂
    Takový článek bych nedával číst někomu kdo nezná EV 🙂 Ioniq 28 kWh by to dál jako nic, má dojezd 100 km větší a to je poměrně staré auto. na tomto případu je krásně vidět, že jezdit autem dálkové trasy s pomalým nabíjením je nesmysl.

  13. Po Nemecku jezdim elektromobilem casto a 99% nabijecek lze
    Po Nemecku jezdim elektromobilem casto a 99% nabijecek lze pohodlne, spolehlive, levne spustit s aplikaci od EnBW mobility + nebo PlugSurfing. Mezi Drazdany a Usti n.L je nejdelsi vzdalenost mezi nabijeckami 46km – Dohna (Am Markt) – pumpa MOL na dalnici za exitem 80, kde je naijeni dokonce zdarma a pekna velika restaurace. Bohuzel clanek elektromobilite moc nepomuze a to predevsim diky vasi nezkusenosti s dobijenim na dalnicich v zahanici a nedostatecne priprave. Musite byt velky optimista s partyzanskym pristupem 🙂

  14. S Leafem 24kWh, ktery ma mensi dojezd problemy v DE nemam. A
    S Leafem 24kWh, ktery ma mensi dojezd problemy v DE nemam. A kdyz uz planoval trasu, tak to videl, ze Drazdany-Usti je lepsi pouzit Bundesstrasse, tam je nabijecek spousta. Taky jsem IT-tak, ale umim i planovat. Do Nemecka mam kartu Maingau Energie a hotovo. 0,35Eur/kWh a to bez rozdilu poskytovatele. Leaf ma nastesti DC rychlonabijeni. Take jsem pokukoval po B250e, ale zabili to tim pouze AC nabijenim. S takovym clankem bych se moc nechlubil, co kdyby to cetl muj chlebodarce, ktery chce jen racionalne uvazujici pracovniky.

  15. Hezky vylet… Hodne pro odvazne.. bez DC a v zime opravdu
    Hezky vylet… Hodne pro odvazne.. bez DC a v zime opravdu klobouk dolu. 🙂
    Predpokladam ze palubni nabijecka AC byla 7,2kW nebo 11kW a dojezd cca 100km ?

    U vypoctu CO2 pro DIESEL Vam chybi spotrebovana elektrina pro vyrobu samotneho paliva. (3-6kWh/1L)

Napsat komentář