Skupina známá jako Berlin Autofrei odstartovala v hlavním městě Německa iniciativu, která žádá zákaz soukromých aut na území města. Petice má už 50 000 podpisů a cílem je vyvolat referendum.
Autoři tohoto vskutku netradičního nápadu argumentují tím, že zaparkovaná auta ve městě zabírají 17 km2 plochy, která by se jinak dala využít jinak a lépe. Navíc zákaz soukromých aut pomůže Berlínu a celému Německe dosáhnout emisních cílů. Zákaz by se týkal plochy 88 km2 ohraničené železniční linkou S-Bahn.
Nik Kaestner, jeden z vůdců kampaně, tvrdí, že podle nedávné studie federálního ministerstva životního prostředí by až 91 % lidí bylo šťastnějších bez vlastního auta. Pouze zhruba jedna třetina obyvatelů Berlína dnes nicméně vlastní auto. Ostatní už dnes šťastně a efektivně využívají místní hromadnou dopravu.
Iniciativa by v případě zákazu místním obyvatelům „povolila“ maximálně 12 nájemních jízd sdíleným vozidlem ročně. Plus by auto mohli používat zdravotně postižení a samozřejmě záchranné služby. Manuel Wiemann, mluvčí iniciativy Berlin Autofrei, říká, že ani elektromobily nejsou řešení. Problémem jsou podle něj třeba i emise z oděru pneumatik.
Ačkoliv kompletní zákazy provozu aut jakéhokoliv pohonu v Evropě nemají historicky příliš úspěch, Berlíňané si v nedávném lokálním referendu odhlasovali vyvlastnění bytů velkým pronajímatelům. Mohlo by se to týkat až čtvrt milionu bytů. Pokud se ukáže snaha jako úspěšná, mohly by být auta další na řadě?
zdroj: The Guardian
síce niektorí to relativizujú, lenže toto je priame pokračovanie aktivistických nápadov. už som čítal o referende spojenom s vyvlastňovaním bytov v berlíne.
a idea zdravého životného prostredia elimináciu individuľlnej dopravy obsahuje.
„…a idea zdravého životného prostredia elimináciu individuľlnej dopravy obsahuje.“
Včetně elektromobilů.
Samozřejmě, jedná se o salámovou metodu. Nejdříve zakázat diesely, pak všechny spalováky a pak elektromobily.
VW kvůli otevření Tesla GF4 Berlin hodlá nadhodit propuštění až 30 tisíc lidí… 😉
https://archiv.hn.cz/c1-66986190-naklady-musi-jit-dolu-rekl-sef-volkswagenu-diess-dozorci-rade-mluvil-o-zruseni-az-30-tisic-pracovnich-mist
To je ta prima demokracie SPD? Staci lidem neco nakukat a podle pocasi a podle toho jak se vyspali dopadne i referendum. Takova ptakovina by se nemela ani dostat do sirsi diskuse.
Zajimalo by me, jak se ta tretina lidi co vlastni auto vypocitala. Manzele s jednim ditetem vlastni jedno rodinne auto. Z toho se da usoudit, ze pouha 1/3 lidi vlastni auto…
Chytil jste se na bulvární nadpis, který na první signální vyvolává dojem, že zastupitelé Berlína by rádi zakázali soukromá auta v ulicích a budou o tom dělat referendum. Ve skutečnosti je to tak, že jakýsi spolek, který by rád zakázal auta ve městě (ala náš Automat), sehnal 50k podpisů pod petici s tímto nápadem, což mu dle zákona umožňuje udělat o tom referendum.
Omyl pane, presne vim kdo to chce vyvolat. Nejaci pomatenci, ktery nikde nepracuji a proto maji casu dost. A tito lide chteji vyuzit ten „skvely“ instrument referendum aby lidem zavarili. Proto je nutne vsechny snahy bloknout aby se na vse dalo udelat referendum jak to hlasa Pitomio.
Ale já mluvím o tom, že to referendum „pomatenců“ se tu prezentuje jako oficiální politika města Berlín.
A ne, opravdu mě ani na vteřinu nenapadlo, že myslíte německou SPD 😉
Hned prvni veta clanku mluvi jasne o co go:Skupina známá jako Berlin Autofrei … To nelze ani po par pivech brat jako prezentace oficialni politiky berliner Senat, nebo Abgeordnetenhaus.
Evidentně každý mluvíme o něčem trochu jiném. Já říkám, že nadpis je čistý bulvár na pomezí fake news, který na první dobrou vzbuzuje dojem, že oficiální představitelé městají Berlín se chystají zakázat (vlastnit) soukromá auta. A obsah článku, pokud si někdo dá práci, že si ho skutečně přečte a dá do kontextu, tento dojem vyvrací jen z části.
Doufám, že se ale shodneme alespoň na tom, že tento typ bulváru sem nepatří.
OK.
Zrejme jste necetl pozorne, ale SPD v mem komentu je ta extremisticka strana, ktera oblbuje pulmozky v CR. Strana Pitomio Okamura. Urcite to neni mirene proti tradicni nemecke socialni demokracii SPD.
Tak určitě ne, to by to referendum dopadlo jasně proti vlastníkama vozidel.
Jen by mě zajímalo, jaký postoj byste zaujal, kdyby se jednalo o vykázání (zákaz) jenom spalovacích aut 🙂 To by bylo jistě v pořádku…
Vsak v Berline a jinych velkomestech v D uz davno plati Umweltzone, kam stary spalovaky nesmi jezdit. Asi to je celospolecensky konsensus v D, ze auta s lokalnimi emisemi nemaji v centrech velkou budoucnost. Obcane tam nechteji cuchat jedy z vyfuku. Alternativa für Deutschland je elektromobilita. Celoplosny zakaz aut by byla ale uplne jina filosofie. Mobilita obcanu by se tim totalne snizila.
Samozřejmě vím o Umweltzone v některých městech. Jen se ptám, že pokud by stejný „celospolecensky konsensus“ dospěl k tomu, že špatná jsou všechna auta (protože i EV zabírají veřejný prostor), tak jestli byste tomu taky tleskal. Asi ne, protože by se vás to osobně týkalo. Teď tleskáte zákazu provozu spalovacích aut, protože vy sám jezdíte EV a omezení spalováků se vás nijak nedotkne 🙂
Omezeni vsech aut v Berline, nezavisle na pohonu se me netyka. Ale jak rikal nejaky revolucer, ale v mem pojeti. Mir EV, valku spalovakum😀
No vidíte a je to vyřešeno s místy ve vládě, nové ministerstvo se přímo nabízí – ŘOP.
MBP – Ministr bez portfeje uz znam. Co znamena ŘOP?
Třeba myslel: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98editelstv%C3%AD_opev%C5%88ovac%C3%ADch_prac%C3%AD
Jste me rozesmal, runner a myslel 😂