Berlín by v referendu mohl zakázat soukromá auta

Skupina známá jako Berlin Autofrei odstartovala v hlavním městě Německa iniciativu, která žádá zákaz soukromých aut na území města. Petice má už 50 000 podpisů a cílem je vyvolat referendum.

Autoři tohoto vskutku netradičního nápadu argumentují tím, že zaparkovaná auta ve městě zabírají 17 km2 plochy, která by se jinak dala využít jinak a lépe. Navíc zákaz soukromých aut pomůže Berlínu a celému Německe dosáhnout emisních cílů. Zákaz by se týkal plochy 88 km2 ohraničené železniční linkou S-Bahn.

Nik Kaestner, jeden z vůdců kampaně, tvrdí, že podle nedávné studie federálního ministerstva životního prostředí by až 91 % lidí bylo šťastnějších bez vlastního auta. Pouze zhruba jedna třetina obyvatelů Berlína dnes nicméně vlastní auto. Ostatní už dnes šťastně a efektivně využívají místní hromadnou dopravu.

Iniciativa by v případě zákazu místním obyvatelům „povolila“ maximálně 12 nájemních jízd sdíleným vozidlem ročně. Plus by auto mohli používat zdravotně postižení a samozřejmě záchranné služby. Manuel Wiemann, mluvčí iniciativy Berlin Autofrei, říká, že ani elektromobily nejsou řešení. Problémem jsou podle něj třeba i emise z oděru pneumatik.

Ačkoliv kompletní zákazy provozu aut jakéhokoliv pohonu v Evropě nemají historicky příliš úspěch, Berlíňané si v nedávném lokálním referendu odhlasovali vyvlastnění bytů velkým pronajímatelům. Mohlo by se to týkat až čtvrt milionu bytů. Pokud se ukáže snaha jako úspěšná, mohly by být auta další na řadě?

zdroj: The Guardian

21 Comments on “Berlín by v referendu mohl zakázat soukromá auta”

  1. To je ta prima demokracie SPD? Staci lidem neco nakukat a podle pocasi a podle toho jak se vyspali dopadne i referendum. Takova ptakovina by se nemela ani dostat do sirsi diskuse.
    Zajimalo by me, jak se ta tretina lidi co vlastni auto vypocitala. Manzele s jednim ditetem vlastni jedno rodinne auto. Z toho se da usoudit, ze pouha 1/3 lidi vlastni auto…

    1. Chytil jste se na bulvární nadpis, který na první signální vyvolává dojem, že zastupitelé Berlína by rádi zakázali soukromá auta v ulicích a budou o tom dělat referendum. Ve skutečnosti je to tak, že jakýsi spolek, který by rád zakázal auta ve městě (ala náš Automat), sehnal 50k podpisů pod petici s tímto nápadem, což mu dle zákona umožňuje udělat o tom referendum.

            1. Evidentně každý mluvíme o něčem trochu jiném. Já říkám, že nadpis je čistý bulvár na pomezí fake news, který na první dobrou vzbuzuje dojem, že oficiální představitelé městají Berlín se chystají zakázat (vlastnit) soukromá auta. A obsah článku, pokud si někdo dá práci, že si ho skutečně přečte a dá do kontextu, tento dojem vyvrací jen z části.
              Doufám, že se ale shodneme alespoň na tom, že tento typ bulváru sem nepatří.

      1. Vsak v Berline a jinych velkomestech v D uz davno plati Umweltzone, kam stary spalovaky nesmi jezdit. Asi to je celospolecensky konsensus v D, ze auta s lokalnimi emisemi nemaji v centrech velkou budoucnost. Obcane tam nechteji cuchat jedy z vyfuku. Alternativa für Deutschland je elektromobilita. Celoplosny zakaz aut by byla ale uplne jina filosofie. Mobilita obcanu by se tim totalne snizila.

        1. Samozřejmě vím o Umweltzone v některých městech. Jen se ptám, že pokud by stejný „celospolecensky konsensus“ dospěl k tomu, že špatná jsou všechna auta (protože i EV zabírají veřejný prostor), tak jestli byste tomu taky tleskal. Asi ne, protože by se vás to osobně týkalo. Teď tleskáte zákazu provozu spalovacích aut, protože vy sám jezdíte EV a omezení spalováků se vás nijak nedotkne 🙂

Napsat komentář