Autosalon Tokio 2019: Mazda MX-30 je elektromobil s 35,5kWh baterií a dojezdem 200 km

Hlavní japonský autosalon v Tokiu otevřel své brány a je tu záplava novinek. Nissan ukázal koncept Ariya, Mazda kontruje výrobními specifikacemi překvapivě slabě vybaveného elektromobilu MX-30.

Elektromobil Mazda MX-30 se představil na autosalonu v Tokiu.
foto: Mazda

Elektromobil Mazda MX-30 překvapivuje jednak svými velice neambiciózními specifikacemi. A za druhé také volbou zadních dveří, které se otevírají protichůdně, podobně jako u BMW i3. Specifikace jsou až trestuhodně slabé: baterie z prismatických článků o celkové kapacitě 35,5 kWh (355 V) nabídne dojezd 200 km WLTP.

Mazda MX-30

Mazda MX-30
foto: Mazda

Palubní nabíječka má výkon 6,6 kW, rychlonabíjení je možné přes CCS (50 kW) v Evropě a CHAdeMO (50 kW) v Japonsku. Prototyp MX-30 nabízel elektromotor o výkonu 105 kW, kolik nabízí výrobní verze zatím není jasné. Rozměry auta jsou 4395 mm délky, 1795 mm šířky a 1570 mm výšky, rozvor činí 2655 mm.

Mazda MX-30

Mazda MX-30
foto: Mazda

Mazda MX-30

Mazda MX-30
foto: Mazda

V Evropě se bude auto prodávat od března 2020 za cenu startující na 33 990 eur. Objednávat lze ale už nyní. Exkluzivně vybavená edice First Edition vyjde na 899 900 Kč. Rezervační poplatek je 26 000 Kč

Mazda MX-30

Mazda MX-30
foto: Mazda

Elektromobil Mazda MX-30 nabídne celou řadu asistenčních systémů využívajících 24GHz radar (chytrý tempomat, udržování v jízdním pruhu, apod.). V interiéru se Mazda rozhodla pro masivní využití recyklovaných materiálů. Středová konzole je např. z korku, výplně dveří z recyklovaných PET lahví.

tisková zpráva

44 komentářů u “Autosalon Tokio 2019: Mazda MX-30 je elektromobil s 35,5kWh baterií a dojezdem 200 km”

  1. Baterie 35,5kWh celkové, uživatelské tak 32kWh. Dojezd
    Baterie 35,5kWh celkové, uživatelské tak 32kWh. Dojezd 200km znamená nutně spotřebu 16kWh a to bez topení nebo klimatizace a s využitím kapacity 100-0%.
    Takže reálně: Začínám ráno na 90% baterie, aby mi déle vydržela. Je zima, takže topím, spotřeba mi vyroste na 18kWh(aerodynamika SUV) ikdyž nepojedu po dálnici. Po 35km dojedu do práce, tam auto odstavím. Odpoledne odjíždím z práce, zase musím vytopit interiér, opět spotřeba 18kWh. Cestou domů vyzvednu dítě v kroužku a něco nakoupím. Ujel jsem dalších 55km a doma mám v baterii 12,6kWh, celých 39%. Zbývá mi do 10% teoreticky 51km.
    To Mazda neumí dnes vyrobit auto s takovým dojezdem, abych nemusel během dne hledat nabíječku?
    Vlastně to je městské auto. Ale proč je teda tak velké zvenku a malé uvnitř?
    TO JE JAKO NĚJAKÝ POSUN V ROCE 2019?

    1. Tento týden testuji Hyundai Kona. Auto které má velký
      Tento týden testuji Hyundai Kona. Auto které má velký potenciál, ovšem tak trochu a myslím úmyslně, zabité už v počátku výrobcem.
      Baterie využitelná 64kWh, nabíjení 75kW, naprosto dostatečné nejen po městě, ale i na dlouhé denní trasy do 600km (víc nejsem ochotný jezdit já, auto zřejmě ano).
      Vnitřní prostor je stavěný pro asijský trh, ne evropský. Do auta se rozumně vejdou pouze 4 osoby a to ještě na trasy do 50km, na delší cesty pouze 2+2 děti. Kufr tak na větší nákup, rozhodně ne na dovolenou. Za mě tedy městský vůz.
      K čemu tedy má tak obrovský dojezd? Při městkém a příměstském dojíždění do satelitu je spotřeba i se vším komfortem do 15kWh a tedy reálně 400km dojezdu.
      Nechápu, proč tedy výrobce tento pohonný systém neinstaluje do prostornější karoserie (v klidu by to šlo, stejně je to předělávka ICE) např Santa Fe. Dojezd by klesl minimálně, ale obrovsky by se rozšíříla využitelnost, už by to byl opravdu první vůz v rodině.
      Tak mě po těch letech s elektromobilem napadá jediné vysvětlení.
      ONI BY TO LIDI MOHLI CHTÍT!!!

      1. +1 Mám z Kony naprosto stejné, smíšené pocity. Celkově
        +1 Mám z Kony naprosto stejné, smíšené pocity. Celkově nechápu módu SUV a Croasoveru, ale nad to jsem schopný se přenést. Děti odrostly a místo společné dovolené raději zůstanou doma a udělají si pařbu bez rodičů. Takže dvě místa by mi teoreticky stačily. Ale je tak těžké pro výrobce aut si představit, že má člověk třeba středně velkého psa, kterého do kufru v Koně opravdu nenarvu (je menší než v blbé Fabii) koníčky a neni to jen kolo? Že jsem „případ“ co vezme na dovolenou dva známé, co maji taky odrostlý děti. Jsem nadšen, že se Korejcům podařilo tak zmaknout e-phon a spotřebu, tak to kluci šikmooký narvěte do něčeho rozumnýho.

            1. Protože Octavia kombi s novými pohony Kia nebo Hyundai bude
              Protože Octavia kombi s novými pohony Kia nebo Hyundai bude stát 1,5 mil. Kč a už Hyundai Ioniq za 900 tis. se u nás prodává minimálně a přitom cena/výkon je bezkonkurenční. Ani nové Niro nebo Soul u nás nikoho moc neosloví, cena 1.15 mil. za 40 kWh baterii je totální úlet.

              1. Tak Ioniq už je za 700, ale pořád jen 28kWh, proto není
                Tak Ioniq už je za 700, ale pořád jen 28kWh, proto není zájem. A v čem je dražší karoserie octavie kombi proti třeba Koně? V ničem. Třeba Octavia combi je výrobně o pár korun levnější a přesto si výrobce účtuje 30 tisíc navíc.
                Takže jednoduše, prostě nemají baterky a budou prodávat tak málo, aby splnili emise. Mezitím budou kupovat fajnšmekři.

          1. Tohle taky chápu a v žádném případě nerozporuji. Ale
            Tohle taky chápu a v žádném případě nerozporuji. Ale troufnu si tvrdit, že nejse
            m zdaleka jediný, kdo by rád vyměnil
            „sračkomet“ za auto, které mi bude vyhovovat v EV provedení. Nechci prcka jako druhé auto do rodiny. Proti obecně platnému trendu jsem se druhého vozu v rodině zbavil a „dojíždíme“ SMAXe. Ano, reálné přemýšlím i o CityGo nebo ojetým Ioniqu 28Kwh, už jen proto, abych o EV pořád jen nemluvil, nepujčoval si je jen na víkend apod, ale konečně jím reálné jezdil lokálně bezemisně se všemi výhodami a pro mě překonatelnymi nevýhodami. Jsem ochoten dát i ten nesmyslný milion, ale takové auto stále na trhu není. Nejvic se blíží eNiro. Ale jak píše Modenaboy. Udělejte jakýkoli kombík a vemte si moje prachy. Věřím tomu, že v okolí mých známých by do měsíce zmizely další tři.

      2. ÁMEN, bratře, chce se říct… nad tímhle také už
        ÁMEN, bratře, chce se říct… nad tímhle také už nějaký pátek kroutím hlavou. A nepotřeboval bych k tomu ani elektrické Santa Fe nebo elektrické Sorento. Bohatě by mi stačil třeba plně elektrický Ceed/i30 nebo Optima/i40 v kombi…

        Já jsem zatím narazil na dvě auta, která splňovaly mou představu moderní rodinné elektromobility – KIA e-Niro a Jaguar I-Pace. O KIE jsem tu před nějakou dobou psal a přišlo mi to jako perfektní rodinné auto, kde největším kompromisem byla velikost kufru daná vyšší (a kratší) stavbou kastle. A Jag… tam byl jeden jediný problém – opravdu vysoká cena (pro skutečné fajnšmekry) a samozřejmě jen 7kW palubní nabíječka (s ohledem právě na tu vysokou cenu).

        S e-tronem ani EQC bohužel nemám žádné přímé zkušenosti, takže nemohu srovnat, ale i tam vidím podobný problém jako u Jaga – cena. Tohle si bohužel může dovolit jen málokterý zarytý fanda elektromobility.

        Drtivá většina ostatních EV na trhu jsou buď malé hatchbacky, anebo mají slabý dojezd. Ta e-Kona je fakt prťavá. Nenápadně vzhlížím ke Škodě Vision iV nebo jak se to má ten EV od škodovky jmenovat…

  2. CO2 úvaha. Napište jestli se nějak zásadně pletu.
    Podle

    CO2 úvaha. Napište jestli se nějak zásadně pletu.

    Podle energetického mixu v ČR (uhlí, jádro, atd) a produkci emisí CO2 u jednotlivých typů elektráren mi zhruba vyšlo 600g CO2 na vyrobenou 1kWh el. energie.

    Zanedbávám nyní všechny ztráty v síti, nabíjením, motorem atd.

    Takže pokud elektromobil spotřebuje 20kWh na 100km, tak defacto vyprodukuje 12kg CO2, přepočteno tedy 120g CO2/km.

    Pokud bychom započítali ještě všechny ztráty, tak odhaduji minimálně o dalších 80% navíc (vedení, transformace, vedení, nabíječka, baterie…)

    Je to správně? Pokud ano, tak nechápu v čem je pointa elektromobility, kromě snížení hluku a zlepšení vzduchu ve městech.

    Na snížení globálního oteplování vlivem co2 to asi pozitivní vliv mít nebude.

    1. Podle techto stranek ma nas energeticky mix 441 g CO2 na 1
      Podle techto stranek ma nas energeticky mix 441 g CO2 na 1 kWh. . Dle aktualnich hodnot dokonce jen 401 g na 1 kWh.
      Ztraty v elektrifikacni soustave jsou 4 %. Ztraty pri nabijeni pocitam 10 %, vybijeni a elektromotor 15 %, dohromady 73,44 %. Budu pocitat 70 %. Takze za fer spotrebu na 100 km bych uvedl 25 kWh vcetne ztrat (coz je cista spotreba 17,5 kWh na 100 km. Ioniq uvadi 12,5. Nissan, Golf a TM3 neco kolem 15 ti), 5 litru nafty, 7 litru benzinu (odhaduji spotrebu aut velikosti Ioniqu, Golfu, TM3).
      Zde mate emise CO2 dle paliva

      Elektrika: 110,25 (100,25)
      Benzin: 7 * 2,29 kg / 100 km = 160 g
      Nafta: 5 * 2,6 kg / 100 km = 130 g

      Jestli by se tu nasel jeste vetsi zeleny bolsevik, nez jsme ja, tak by zminil, ze na produkci benzinu a nafty v rafinerii a dopravu z rafinerie na benzinky (schvalne nerikam vytezeni, protoze neresim tezbu uhli a uranu) potrebujete bud dalsi elektrickou energii, nebo spalit nejakou cast ropy, tim dostnete vyssi emise.
      CO2 neni jedina nezadouci latka jdouci z kominu / vyfuku. Ve mestech je nesporna vyhoda BEV – mensi spotreba nez prumerna, ICE maji vyssi spotrebu nez prumernou a casto jsou i studene. BEV ma potencial byt bezemisni, spalovaci auto nikoliv.
      BEV muzete nabijet v noci, kdy jsou prebytky elektriny a elektrarny tlumi vykon (nikoliv adekvatne k tomu emise), takze jestemuzete u elektriny snizit jeji emise na zpusobu nabijeni (pokud si poridite FVE, tak vyrazne) – to je ten priklad potencialu, ktery ICE nema.

      CO2 ma malinky vliv na oteplovani zeme, ale jde prave o tu povestnou posledni kapku (teda za tech 250 let uz je tech kapek vyrazne vice) ve vychyleni z rovnovahy. Zde je to velice jednoduse vysvetleno v par minutach

      Nasel jsem jeste tabulku, ktera vychazi obdobne a delal ji nekdo jiny, kdyz bych se nezdal moc duveryhodne.

      1. Jo jo super, děkuji za odpověď. Elektrika bude asi časem
        Jo jo super, děkuji za odpověď. Elektrika bude asi časem ta správná volba. Bude to stát ale ještě hodně peněz. Momentálně však mají elektrická auta u nás prakticky stejný výfuk jako ICE. Jen to při jízdě klame. To ticho a ten pocit, že se nic v autě nespaluje je krásnej. Hoří to holt jinde.

        1. Neni zac. Jak jsme psal, nejde jen o CO2, jde i o SOx, NOx,
          Neni zac. Jak jsme psal, nejde jen o CO2, jde i o SOx, NOx, benzo(a)pyren (obecne aromaticke uhlovodiky), CO, mikrocastice (ty jsou dost skarede), atd. A ve meste i ten hluk.
          Elektrina vyjde lacineji jak ropa, aspon pro nas stat, protoze tim zustnou penize doma. Dle me je dulezite maknout na OZE, ta ma bezesporu budoucnost. CO jsem prochazel ty odkazy a tabulky, tak plyn ma temer polovinu CO2 jak uhli (ostatnich skodlivin vyrazne mene), takze osobne vidim smysl v nemecke ceste (co nejvice OZE, spicky plynem) a hlavne se zabyvat vyzkumem lacine dlouhodobe akumulace. At muzeme lacino nakupovat a draho prodavat. 🙂
          Jo a spravna volba je dle me teleportace, ale to neni otazka tohoto stoleti :-).

            1. JE ma obrovske emise pri vystavbe, demolici a taky slusne pri
              JE ma obrovske emise pri vystavbe, demolici a taky slusne pri udrzbe. Aspon mito pred dvaceti lety tvrdil ucitel, slajd 73 a mene. Takze pokud bychom OZE dokazali mit jako 1005 zdroj po 9 a mene mesicu v roce (klidne i dovozem velice levnehe elektriny z Baltu) a zbytek dokazali prcimrndavat plynem, zda se mi to ekologictejsi a predevsim ekonomictejsi (!!!) jak JE. No a JEDU zavreme (predpokladam) v 2040 a do te doby nam OZE a akumulace muzou ukazat, na co maji.

          1. ICE-BEV je v prospech elektromobilu aj ked je 100% elektriny z
            ICE-BEV je v prospech elektromobilu aj ked je 100% elektriny z uhlia. uz som to sem daval…
            https://www.transportenvironment.org/press/electric-cars-emit-less-co2-over-their-lifetime-diesels-even-when-powered-dirtiest-electricity

            Yoann Le Petit, clean Vehicles and emobility officer at T&E, said: “Today an electric vehicle driving on Polish electricity – the most carbon intensive in the EU – still has a lower impact on the climate than a new diesel car. With the rapid decarbonisation of the EU electricity mix, on average electric vehicles will emit less than half the CO2 emissions of a diesel car by 2030 including the manufacturing emissions.”

      2. rafinerie
        rafinerie Kralupy
        https://www.unipetrolrpa.cz/CS/o-nas/Rafinerie/Stranky/Rafinerie-Kralupy.aspx
        zpracovává sladkou ropu, tedy vyrábí jen benziny a plyn – zjednodušeně řečeno. Má spotřebu téměř 15MW el. energie a vice nez 36 MW ze spáleného plynu za hodinu provozu. Plyn si vyrábí z té ropy. Veškerou el. energii nakupuje, nemá vlastní elektrárnu. Tedy v Kralupech každou hodinu 15 MW té špinavé elektriky z uhlí 🙂
        U rafinerií co spaluji mazut netuším oč je to špinavější – čistější než spalování uhlí (on je také rozdíl zda se spaluje kvalitní černé nebo ta naše hlína, ze ano…)

    2. A jeje zase další počítání hrušek s jabkama. To už je
      A jeje zase další počítání hrušek s jabkama. To už je teď nějakej národní folklór vybírat si jen něco a ještě to srovnávat?

      Elektromobil nic neprodukuje. Kdyby produkoval musel by na emise. A v tom je hlavní pointa elektromobility. Zatímco si všicni počítají to svoje oblíbené nejedovaté CO2, tak nám spalováky chrlí vysoce koncentované jedy a karcinogeny rovnou do plic všude kde žijem a kde se pohybujem. Je dost zásadní rozdíl mít ve státě přes 7 milonů zdroju nekontrolovatelných koncentrovaných emisí (viz nefunkčnost a bezzubost STK + podvody výrobců a nedovolené úpravy majitelů) či kontrolavoat jen 26 zdrojů viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_tepelných_elektráren_v_Česku

      Majitelé elektromobilů udělali pro kvalitu ovzduší skoro maximum a je proto scestné vinit je z energetické politiky státu, který sveřepě trvá na pálení uhlí, zvesela si kvůli tomu prolamuje limity a již přes 20 let vyváží přes 20 TWh elektřiny ročně což je 1/4 naší produkce, čili skoro 2 Temelíny!

      Zbytek osvětlili již ostatní.

    3. Ještě přidám k ostatním:
      – ČR není pupek světa. Makro

      Ještě přidám k ostatním:
      – ČR není pupek světa. Makro trendy se určují jinde než v ČR. Vedle v Německu už to máte 400 gCO2/kWh, průměr EU je okolo 300 gCO2/kWh.
      – Ani v ČR se nepočítá s provozem uhelných elektráren někdy po roce 2035-2040. Snad kromě úplně nových Ledvic a několika kogeneračních tepláren a podnikových energetik. A majitelé ani moc nedržkujou. Za současných ekonomických podmínek mají ty elektrárny problém si na sebe vůbec vydělat.

      1. To to se můžeme v klidu soustředit na ostatní benefity
        To to se můžeme v klidu soustředit na ostatní benefity elektromobility:
        – nižší hluk
        – nižší emise znečišťujících látek ve městech
        – snížení závislosti na dovozu ropy
        – konec financování islámských extrémistů a šílených autokratů z ropných peněz.

          1. Že mezi tím vyřešíme i ten vážný problém s
            Že mezi tím vyřešíme i ten vážný problém s klimatickou změnou je taky vítaný benefit. A je jedno, že vy konkrétně jste podlehl profesionálním lhářům a lidem, pro které je tááák pohodlné tvářit se, že problém není, aby s ním nemuseli nic dělat.

        1. Ani nula nic nepřinese. Mimochodem 5 mld. stromů (nemáme
          Ani nula nic nepřinese. Mimochodem 5 mld. stromů (nemáme ani polovinu) spotřebuje celou produkci CO2 z aut v ČR. Co tedy chybí je zeleň a smysluplné zemědělství. Co se týče skleníkového efektu, vůbec nejvíc se na něm ze 70 až 75 % podílí vodní pára. A o tu se prakticky nikdo nezajímá, i když právě ona může výrazně měnit fyzikální vlastnosti atmosféry. Zásadní význam naopak přisuzujeme CO2, tedy plynu, který se na skleníkovém efektu podílí z 20 až 25 %, ale jeho celkový podíl v atmosféře se za posledních 100 let zvýšil z 0,03 % na 0,043 %.

          1. Vite, ze jste srandista a pletete se? Ve videu se rika, ze 95
            Vite, ze jste srandista a pletete se? Ve videu se rika, ze 95 % sklenikoveho efektu ma na starosti vodni para – takze se o to nekdo zajima. CO2 ma na starosti 3,5 % a i presto ma zasadni vliv. Vite proc?
            Vite, co se stane se zeleni az umre? Pudni bakterie ci spalovani ji premeni zpet na CO2 nebo CH4. Jediny pripad, kdy se tak nestane je, ze je zelen utopena ve vode nebo zasypana pod nepropustnou vrstvu zeme. Aby zelen spotrebovavala nasi produkci CO2, musela by se jeji mnozstvi neustale zvysovat. Mimochodem, vite ze i zelen spotrebovava O2 a produkuje CO2? A co teplo, ktere umele vytvarime spalovanim? To Zemi neohriva? No a v morich je asi 50x vice CO2 a vite, ze oteplovanim se uvolnuje? No a fytoplankton se zvysujici se teplotou strebava mene CO2.
            Takze chapu Vas spravne, ze kdyz se koncentrace zvysila za poslednich cca 70 let o 50 %, tak to nema na nic vliv? Nezapomente, ze narust nejde linearne ale zrychluje se. A o kolik procent s emusi zvednout, aby to byl dle Vas problem? Nebo i zvednuti o miliardu procent problem nebude? Jsou na to procesy Zeme stavene, nic se nezmeni?
            Tak ted kontrolni otazka. Kolik rocne sazite stromu, ujedete km a spotrebujete elektriny?

            1. Většina i rozvojových zemí se snaží vrátit zeleň na
              Většina i rozvojových zemí se snaží vrátit zeleň na zemi, kam patří a kde byla miliony let, než jsme ji začali likvidovat. Dokonce i země jako Indie nebo Pákistán vysadí miliardy nových stromů. Ovšem celé tohle snažení směřuje jen ke zlepšení životního prostředí, na globální změny klimatu nebude mít velký vliv a dávám za pravdu řadě lidem typu Miroslav Bárta, že se blíží nevyhnutelný kolaps evropské civilizace.

              1. Každou civilizaci čeká nevyhnutelný kolaps a s postupem
                Každou civilizaci čeká nevyhnutelný kolaps a s postupem času je blíž a blíž. Já mám čerstvě dočtenou „bibli“ v oboru kolapsu civilizací – J.Tainter: Kolapsy složitých společností.
                Celé je to postaveno na principu klesajících mezních výnosů a vnitřních rezervách civilizací pro případ krize.
                Z tohoto pohledu vidím jako největší hrozbu evropské civilizace, resp. globální civilizace jako celku, v ropě. Tam jsme se už globálně dostali z energetického „výnosu“ 100:1 v roce 1900 na 5-7:1 (frakování) a 2-3:1 (tar sands) u technologií, které jako jediné dokážou pokrýt poptávku po ropném zlomu, který u tradičních výnosných ložisek už nastal okolo roku 2000.
                Proto je důležité, že se dnes rozvíjí technologie, kde mezní výnos prudce stoupá (větrné a solární elektrárny, Li-ion články). To jsou totiž průmyslové technologie, kde čím více je děláte, tím lépe a levněji je umíte dělat. A dojíte OBLUDNĚ VELIKÝ ZDROJ ENERGIE – ten fúzní reaktor tam nahoře.

    4. Dobrý den,
      pokud je mi známo, tak dle energetického mixu

      Dobrý den,

      pokud je mi známo, tak dle energetického mixu ČR odpovídá vyrobená 1kWh elektrické energie produkci cca 400 g CO2, nikoliv 600 g.

      Dále je nutno započítat, že na výrobu 1 litru benzinu se spotřebuje cca 1,5 kWh elektrické energie. Takže pokud máte spotřebu elektromobilu například 20 kWh / 100 km a srovnatelného spalovacího automobilu 7 l / 100 km, tak vlastně s elektromobilem jedete více než 50 ze 100 km pouze na elektřinu, která by byla spotřebována k výrobě benzinu.

      Respektive lze na to jít i naopak: 7 litrů benzinu krát 1,5 kWh elektřiny krát 400 g CO2 se rovná 4 200 gramů CO2 na 100 km, tedy 42 gramů CO2 na kilometr, plus dalších 160 gramů CO2 ze spálení samotného benzinu, celkem tedy 202 gramů na kilometr pro benzinový automobil ve srovnání s 80 gramy pro elektromobil.

      O hluku, emisích dalších plynných škodlivin, otěru z brzd, nutnosti výměn oleje, filtrů apod. nemluvě. Navíc se pravděpodobně bude množství CO2 na vyrobenou 1 kWh elektřiny nadále snižovat.
      A také je třeba uvažovat, že ropy nemáme neomezené množství.

  3. a to by mě soudluzi i stačilo, 35 bat a dojezdem 200 km
    a to by mě soudluzi i stačilo, 35 bat a dojezdem 200 km oukej 😉 za 300.000 max 😉 zadních dveře protichodky ee, stejně tak masivní využití recyklovaných materiálů Středová konzole z korku?? výplně dveří z recyklovaných PET to se asi zbláznili :))

Napsat komentář