Hradecké elektrobusy zahájily provoz v roce 2013. Od té doby najely už čtyři miliony kilometrů.
Zásluhu na překonání této významné vzdálenosti má především flotila 20 nových celonízkopodlažních elektrobusů značky SOR NS 12 ELECTRIC z produkce SOR Libchavy, pořízená v roce 2018. Vozy s výraznou přední maskou byly nakoupeny s pomocí dotací EU (15 ks v rámci projektu IROP 1 a 5 ks v rámci projektu IROP 2), kdy byla celková hodnota zakázky 246 mil. Kč.
Součástí tendru bylo i dodání příslušné související nabíjecí infrastruktury, tj. nabíjecích stanic pro standardní pomalé nabíjení pro každý elektrobus na krytém odstavném stání ve vozovnách společnosti a pěti kusů rychlonabíjecích stojanů na konečných zastávkách THD a Slezské předměstí – Cihelna. Přepravní kapacita těchto vozů se třemi dveřmi je 100 cestujících, z nichž 35 má místo k sezení. Vozy jsou plně klimatizované jak pro řidiče, tak pro cestující, kterým vozy nabízí i USB zásuvky pro dobíjení mobilních zařízení.
SOUVISEJÍCÍ: Elektrobusy v Hradci Králové: vyzkoušeli jsme, jak se jezdí se SOR NS 12 Electric
Elektrobusy neprodukují v ulicích města emise zdraví škodlivých plynů a částic. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů s emisní normou euro 2, se tak výrazně snížilo znečištění ovzduší v krajské metropoli. Díky tichému pohonu také pomáhají se snižováním hlučnosti veřejné dopravy ve městě, což prospívá k odbourávání dalšího negativního vlivu na zdraví člověka a k vytváření harmoničtějšího životního prostředí.
Na jedno plné nabití elektrobus ujede cca 200 km, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300 km. Spotřeba elektrické energie se pohybuje pod 1 kWh na 1 ujetý kilometr. Zajímavostí, vzhledem k rovinatému terénu v Hradci Králové je, že podíl rekuperované energie činí více než 30 %. Tzn., že řidič správným stylem jízdy a využíváním brzdného účinku a dynamiky elektrobusu, dokáže „vrátit“ přes 30 % energie zpět do baterií.
Oproti původním klasickým autobusům je levnější nejen provoz elektrobusů, ale i jednodušší pravidelná údržba, kde na místo údržby spalovacího motoru, palivové soustavy a převodovky si elektrobus vystačí „pouze“ s jedním elektrickým motorem bez převodů. Elektrický motor sám o sobě má také minimální nároky na údržbu. Zvýšenou péči je naopak potřeba věnovat trakčním akumulátorům, jejichž životnost a spolehlivost závisí na správném zacházení v provozu i při nabíjení.
A měli byste vidět, jaké ty elektrobusy mají zrychlení. Na křižovatkách běžně natrhnou zadek kdejakému spalováku :))
To je pěkné.
Tyhle elektrobusy jsou super. Jen mě mrzí, že si jich Hradec nepořídil víc a že stále používá spoustu naftových autobusů.
Je to tak, jak vidím elektrobus, raději se za něj na křižovatce neřadím, nechci aby mi poškodili auto vypadávající důchodci.
Hehe, tak teď jste mě rozesmál 😀 Děkuji. Ale nebojte, i při veškerém tom brutálním zrychlení ty elektrobusy mají vzadu dost tvrdé sklo, které ty důchodce drží stále uvnitř :))
Je vidět že Runner busem nejezdí.Já teda taky skoro nikdy, ale co si pomatuju, tak (nejen) důchodci padali při překvaltování na vyšší převodový stupeň. Konstantní elektrozrychlení musí být důchodců splněný sen.😃
Ts, já jsem jel před pár lety vlakem! 🙂
Když na to vzpomínám vidím před očima výraz průvodčí, když jsem se jí zeptal, jak poznám, kdy mám vystoupit. Mimochodem, do teď neznám řešení…
Ve vlaku ČD je to jedno. Tam platí:,,Cesta je cíl“😁
Na nádraží je taková cedule a na ní bývá jméno města. Využívají to i piloti letadel když si nejsou jisti navigací. 😉
Okno nebylo otevírací.
Ostatní cestující se vždy začali chystat a odešli dříve, než vlak vůbec přijel na nádraží, ve kterém stál jen chvilku.
Pro mě docela stresový zážitek.
Tak mate snad mobil s navigaci a presne vidite kde ste. Nebo nemate?
Mobil neměl ve vlaku signál GPS. Důvod nevím, ale nešlo ani pořádně volat.
GPS se prijima z vesmiru a neni vazany na mobilni signal. Zase jen hloupe keci.
Vždy a znova mě překvapí, že máš problém porozumět dvěma skoro holým větám.
Kdyz vy porad vypoustite hole nesmysly, tak se nedivte ze se vam to vrati.
Tramvaje maji podobny odstuch a zatim si na to nikdo nestezoval. Asi proto, ze tramvaje nemaji baterky, jinak by russak42 byl nejhlasitejsi kritik.
To je blbost. Tramvaj má skluz, a to vím i já, čistý automobilista.
Tramvaj ma zrychleni az 1,8 m/s2. Pokud vezmu povolenou rychlost ve meste 50km/h, tak ji dosahne za 7,7 sekund. Elektrobus bude mozna pomalejsi. V clanku o jizde s ebusem v Praze pisou, ze je o neco sviznejsi nez naftovy. Tak zadna formule to nebude a tramvaj mu da na zadek. Tramvaj nema baterky a tim je zivejsi. Zase jen kecate jako spravny russak.
Dodatek. Ebus v HK ma vykon motoru 160kW a tramvaj T15 720kW. Vaha ebus maximalni 20.000kg, tramvaj T15 prazdna 45.000kg. Tak si spocitejte kdo ma vic kW/kg. A kdo ma vetsi akceleraci.