K moři do Bulharska míří každoročně tisíce Čechů, ať už letadlem, autem, nebo autobusem. Jak to vypadá, když se chcete dostat do Bulharska na vlastní pěst? Zjistili jsme nejpohodlnější cestu.
Předtím, než zadáte do vyhledávače „Bulharsko dovolená“, pojďme si říci pár obecných informací. Na dovolenou se sem jezdí především k Černému moři, které lemují dlouhé pláže s jemným zlatým pískem. Zlaté písky se mimochodem jmenuje i jedno z nejoblíbenějších letovisek. A pokud nebudete vyrážet do sem, nejspíš zamíříte na Slunečné pobřeží, do Primorska nebo oblasti Svatý Vlas. Bulharské pobřeží má na délku skoro 400 kilometrů a je tak z čeho vybírat.
Kudy tudy do Bulharska?
Z Česka to do Bulharska není úplně nejblíže. Z Prahy k Černému moři ujedete dobrých 1 800 kilometrů a počítat musíte aspoň s 20 hodinami jízdy. Cesta autem má ale samozřejmě svoje výhody – po cestě uvidíte i zajímavosti Maďarska, Srbska nebo Rumunska a užijete si nezávislost, protože budete moct zastavit na jakémkoliv místě, které se vám zalíbí.
Do Bulharska vedou dvě hlavní cesty. Severní přes Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, která je kratší pro cestu do letovisek od Varny na sever, a jižní přes Slovensko, Maďarsko a Srbsko, která vás rychleji spojí s letovisky u Burgasu. Někdy se ale cesta přes Srbsko vyplatí v obou případech. Úskalím Rumunska jsou totiž časté opravy silnic, kolony a obecně málo dálnic. Kvůli tomu se cesta často neplánovaně protáhne. Výhodou je však jízda přes nádherné pohoří Karpat, které samotné rozhodně stojí za návštěvu. Už jen samotná silnice Transfăgărăsan patří k nejkrásnějším v Evropě.
Pokud jste vlastníkem elektromobilu, máte o důvod navíc. Dobíjení je totiž v Rumunsku poměrně snadné. Rychlodobíjecí stanice jsou dostupné u supermarketů Kaufland, které najdete v každém větším městě. Bohužel už zde není nabíjení zdarma, jako to bývalo před pár lety, ale v Kauflandu nakoupíte, za stejnou částku můžete dobíjet bezplatně.
TIP: Při cestě do Bulharska nezapomeňte zkontrolovat své pojištění automobilu,ať Vám nezkomplikuje cestu problém s povinným ručením.
Dálniční poplatky a další radosti
S nestabilními cenami pohonných hmot se dá těžko odhadnout, kolik vás cesta bude stát. Čistě tam a zpět najedete kolem 3 600 kilometrů. Jako řidiči hybridu můžete značně ušetřit nabíjením, které v pár případech zvládnete obstarat zdarma. Je ale nutné si předem udělat plán a počítat s tím, že některé bezplatné stanice můžou být obsazené nebo již neexistující.
Kromě nákladů z provozem vozidla počítejte také s dálničními poplatky. Orientační ceny jsou:
- Slovensko: desetidenní – 10 EUR
- Maďarsko: desetidenní – 2 975 HUF
- Rumunsko: týdenní – 3 EUR
- Bulharsko: týdenní – 8 EUR
- Srbsko: formou mýta
Na Slovensku a Maďarsku si už dálniční známku pořídíte elektronicky, ve zbylých zemích si ji musíte zakoupit fyzicky.
zdroj: placená inzerce
Já odjíždím 2. července na třítýdenní cestování po Grónsku, napůl ježdění LandCruiserem, napůl trek.
V této perspektivě mě nabídka cestování po Bulharských Kauflandech přijde… no jak to slušně nazvat… atraktivní pro jedince s poruchou mentálního vývoje 😉
Do Bulharska autem je masochismus, navíc kousek od Ukrajiny. Ukrajinci si zaminovali Oděsu, mysleli si, že ruský útok je již za dveřmi. Byla bouře a část min se uvolnila směrem k Rumunsku a Bulharsku.
Se spalovakem tak akorat na Machac.
Trumbelínek Vendulka zase měl nutkavou potřebu se veřejně zhovadit….
Tak na Mácháč dojedete bez přemýšlení a plánování i elektroautem 🙂
Co se týká toho Bulharska… když pominu, že jet tam (1800 km) autem je totální blbost, tak pokud už ano, tak určitě je to pohodlnější a jistější klasickým spalovacím aute.
Skoda ze ten clanek nebyl o Chorvatsku, protoze i tam je jizda spalovakem nesmysl. Vsichni kdo videli vyhodu spalovaku v tom, ze na jednu nadrz dojedou do Chorvatska timto aktualnim vyvojem z velke casti prisli o duvod porizovat spalovak.
Naopak Vendulí, byl jsem tam spalovákem několikkrát, naposled vloni a cesta byla bez chybičky. Jak se na stejné cestě dařilo majiteli ID.3 jsem už psal, dopadl jak pověstní sedláci u Chlumce.
Pokud byste umel pozorne cist a jeste chapal psany text, pak byste takovou pitomost nenapsal. Pisu o aktualnim vyvoji. Tak si v lete natankujte plnou. Doufam ze aspon za 75 kc/l. A pak hura do Chorvatska.
Rozdíl 8-10 KČ na litr oproti situaci před válkou. Do HR je to, řekněme 1800 km tam i zpátky. Počítám spotřebu 7 na 100 a pak to vyjde, že spotřebuje 126 litrů. Takže cena cesty před válkou cca. 4410 KČ a teď je to 5670 KČ. K tomu připočítejte mýtné v Rakousku, Chorvatsku a Slovinsku a celkové navýšení bude tak10-15 procent? To není nic, z čeho by se člověk na dovolené hroutil.
No aspon jeden rozumny argument, ze regulace ceny benzinu/nafty neni nutna. Vlastne je zdrazeni PHM peanuts a uzivatelum spalovaku lasku k smradochum neprekazi.
Pro ty účely jedné cesty na dovolenou ta cena (v kontextu s dalšími náklady) oprvadu problém není, to se „ztratí“.
Nepsal jsem, že není nutná cena regulace benzinu, nafty. Ale když by o to šlo, tak ano, není nutná. Stačí na nějaké přechodné období nevybírat DPH, jak to bylo koncem roku u elektřiny.
A ano, zdražení PHM zatím není tak velké, aby to houfně lidi přesvědčilo k přechodu na EV.
Statni prispevek v hmotne nouzi je vazan na to, ze nejdrive musite pouzit vase uspory a pak muzete zadat o pomoc. To same musi platit u pripadne podpory u PHM. A kdyz maji lide na drahy benzin na dovcu, tak jeste neni ten vhodny cas jakkoliv subvencovat soukrome jezdeni a paleni ropnych paliv. Urcite nemuze byt v zajmu statu podporovat paleni ropy kterou stat chce naopak omezit.
Nepsal jsem nic o podpoře, ale o případném zmírnění následků drahých PHM, stejně tak jak to bylo u elektřiny – odpuštěním DPH nebo snížením spotřební daně na nějaký čas. U elektřiny se také nezohledňovalo, jestli je to pomoc v nouzi pro nízkopříjmové nebo je to na marnotratné ježdění autem pro bohatší lidi, co mají EV za mega a více, ne? 🙂
Ale jak jsem psal, zatím si myslím, že žádné intervence nejsou potřeba (stejně tak nebyly potřeba u elektřiny, ale tak populismus a Maláčová, atd…) a pokud by potřeba byly, tak ta cesta s DPH by byla schůdná, jako u elektřiny.
A samozřejmě, souhlasím i s tím, že spotřebu ropy (i plynu) je potřeba nadále spíš snižovat tak, aby sme se dostali aspoň na úroveň, že ty fosilní paliva nebudeme kupovat z Ruska, ale výhradně od našich partnerů.
Odpusteni dani je jednoznacne podpora. U elektriny to nebylo kvuli EV, ale kvuli domacnostem ktere nevinne spadly do DPI. Ze to tehdejsi vlada udelala plosne nebylo moc chytre. Melo to byt adresne na domacnosti v DPI. Nejake plosne snizeni DPH nebo spotrebni dane u PHM by byl ekonomicky hazard. Doufam, ze spotrebni dan na fosilni PHM dokonce casem poroste. Asi az russko bude vyhnano z UA. russaci by si meli kazdy vystrel rozmyslet, protoze na reparace budou pouzity zmrazene rezervy kolem 300 miliard Eur/USD. Ale kdo vi zda to bude stacit.
Do Chorvatska je to autem v pohodě. Ne, že bych to nějak vyhledával, ale je to tak cca. polovina vzdálenosti co do toho Bulharska, absolvoval jsem to dvakrát za posledních 10 let. A hlavně, v Chorvatsku drtivá většina lidí řeší ubytování po svém, soukromí, apartmány a pod. a to je pak mnohem praktičtější dojet tam přímo svým autem a příp. ho mít k dispozici na výlet (Krka, Plitvice, Split a pod.). Kdežto do Bulharska většina lidí letí na tzv. „válecí dovolenou“, kde vás na letišti nabere transfer, pak do hotelu a člověk tam obvykle tráví celý čas, max. nějaké ty blízké výlety s cestovkou nebo vláčkem do Nesebru 🙂 Tam auto opravdu není potřeba.
Takže závěr je jasný – Bulharsko moc smysl autem nemá, naopak Chorvatsko je autem výhodnější. No a jestli spalová nebo EV, to ať si každý promyslí podle sebe.
Ty reklamní články jsou tak tupý, až to z toho bolí.