Baterie elektromobilu Jaguar I-PACE mají druhý život

Automobilka Jaguar Land Rover zahájila spolupráci s energetickou společností Pramac. V rámci tohoto partnerství vyvine přenosné bezemisní úložiště energie využívající repasované baterie Jaguaru I-PACE. 

  • Jaguar Land Rover vyvíjí ve spolupráci se společností Pramac bezemisní nabíjecí jednotku využívající baterie modelu Jaguar I-PACE
  • Systém na ukládání elektrické energie je nabíjen pomocí solárních panelů
  • Opětovné využívání automobilových baterií vytvoří pro automobilku Jaguar Land Rover v rámci cirkulární ekonomiky nové obchodní příležitosti nejen v oblasti bateriových úložišť

Technologie společnosti Pramac pojmenovaná jako Off Grid Battery Energy Storage System (ESS) pracuje s lithium-iontovými články původem z baterií modelu Jaguar I-PACE, které využívaly prototypy tohoto modelu a zkušební automobily. Systém dodává bezemisní elektrickou energii v místech, kde je přístup k elektrické síti omezený, případně kde je elektřina zcela nedostupná. 

Toto partnerství představuje první část plánu na vytvoření nových obchodních modelů cirkulární ekonomiky pro baterie modelů Jaguar Land Rover. Coby součást závazku na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2039 bude automobilka spouštět programy, které dají bateriím původně vyrobeným pro elektromobily druhý život a zajistí tak jejich další využití. 

Aplikace použitých článků je možná díky tomu, že baterie Jaguar Land Rover jsou konstruovány podle nejvyšších standardů. Tím pádem je lze bezpečně využít v nejrůznějších systémech nevyžadujících vysoké odběry elektrické energie i poté, co jejich stav přestane odpovídat nejpřísnějším požadavkům pro provoz v elektrických automobilech. Dodávky použitých baterií pro stacionární zdroje, jako jsou různá úložiště energie z obnovitelných zdrojů, by mohly do roku 2030 překročit 200 GWh ročně, což by vytvořilo globální hodnotu přesahující $30 mld. 

Nejvyšší verze systému nabízí kapacitu až 125 kWh. Ta je více než dostatečná pro plné nabití sportovního elektromobilu Jaguar I-PACE. Stejný zdroj může také například celý týden napájet běžný rodinný dům. Pramac pro svá úložiště přímo využívá až 85 % automobilové baterie dodané společností Jaguar Land Rover, a to včetně modulů baterie a kabeláže. Ostatní materiály jsou recyklovány a navráceny do dodavatelského řetězce. 

Celá jednotka je napájena solárními panely a představuje samostatné řešení obsahující baterie propojené s obousměrným měničem a řídícími systémy. Jednotky, které je možné pronajmout, jsou vybaveny konektory Type 2 s dynamickým řízením. Jejich prostřednictvím lze dobíjet elektrické automobily střídavým proudem. Maximální dobíjecí výkon je 22 kW. 

V rámci demonstrace schopností nového systému byla tato jednotka využita týmem Jaguar TCS Racing během testů před zahájením dalšího ročníku seriálu ABB FIA Formula E World Championship. Tým tuto jednotku použil během testů ve Spojeném království a ve Španělsku pro napájení svého špičkového zařízení určeného pro diagnostiku závodních automobilů a také pro podpůrné napájení boxu závodního týmu Jaguar. 

Systém Off Grid Battery ESS bude rovněž nasazen ve světově největším centru Jaguar Land Rover Experience nacházejícím se v jihoafrickém Johannesburgu. Pomáhat tam bude s vyrovnáváním nestálých dodávek energie z elektrické sítě. „Toto oznámení je skvělým příkladem toho, jak budeme spolupracovat s průmyslovými firmami, abychom zajistili naší udržitelnou budoucnost a dosáhli skutečné cirkulární ekonomiky. Jsme rádi za to, že můžeme spolupracovat se společností Pramac na dalším využívání baterií Jaguaru I-PACE v podobě přenosného zdroje elektřiny z obnovitelných zdrojů. Podpora týmu Jaguar TCS Racing byla skvělou příležitostí ukázat, čeho jsou tyto jednotky schopné,“ řekl Andrew Whitworth, Battery Manager, Circular Economy Team Jaguar Land Rover.

zdroj: tisková zpráva, foto: Jaguar Land Rover

Napsat komentář