Vzduch v Evropě je díky koronaviru dvakrát čistší, nejvíc v Itálii

Data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) ukázala, že emise znečišťujících látek ze silniční dopravy se na některých místech snížily až o polovinu.

Snížení emisí se týká především koncentrace oxidu dusičitého (NO2) v souvislosti se snížením dopravy a omezeným vycházením v důsledku šíření koronaviru COVID-19.
foto: MonikaP, licence Pixabay

Týdenní průměry exhalátů byly vypočteny na základě údajů systému EEA pro měření aktuální kvality ovzduší ze čtyř tisíc monitorovacích stanic po celé Evropě. Většina stanic se provozuje v členských státech EEA v rámci Evropské informační a pozorovací sítě pro životní prostředí (Eionet).

Prudký pokles emisí NO2 v Itálii

K jednomu z nejvýznamnějších poklesů látek znečišťujících ovzduší došlo v Itálii. Mezi 16. a 22. březnem byla koncentrace emisí NO2 v Bergamu o 47 % nižší než během téhož období roku 2019.

Průměrné koncentrace v Milánu za poslední čtyři týdny byly minimálně o 24 % nižší než během čtyřtýdenního období před tím a o 21 % nižší než během téhož období roku 2019.

V Římě během posledních čtyř týdnů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku klesly emise až o 35 %. Podobné trendy lze pozorovat napříč celou Evropou.

Průměrné emise NO2 v Barceloně se v mezitýdenním srovnání propadly o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 55 %. V Madridu poklesly v mezitýdenním srovnání o 56 %. Oproti stejnému týdnu předchozího roku to znamená snížení o 41 %.

V Lisabonu se emise v mezitýdenním srovnání snížily o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 51 %. Na týdenní kolísání koncentrace exhalátů mohou mít ale podle EEA vliv i další faktory, jako například klimatické podmínky.

Dlouhodobé řešení stále chybí

Zatímco emise exhalátů se v posledních desetiletích podařilo v Evropě snižovat, špatná kvalita ovzduší poškozuje lidské zdraví a životní prostředí i nadále. V kontextu všech depresivních zpráv o nákaze novým koronavirem je zlepšování ovzduší alespoň slabou útěchou.

Jak však poukázala agentura EEA, na dlouhodobé řešení se stále čeká. „Údaje EEA jsou přesným obrázkem poklesu znečištění ovzduší, zejména díky omezení dopravy ve městech,“ uvedl Hans Bruyninckx, výkonný ředitel EEA.

Evropu čekají zákazy a emisní limity

Napříč Evropou již probíhají kroky k omezení a ukončení prodeje vozidel znečišťujících ovzduší. Ve Štrasburku budou naftové vozy zakázány od roku 2025, ve Švédsku začne zákaz platit od roku 2030 a Velká Británie zakáže vozy se spalovacími motory do roku 2035.

Hodně motoristů dnes kvůli nejistotě, jak to bude s novými auty dál, oddaluje jejich nákup. Spíše si udržují své starší vozy, což není zrovna ekologické. Automobilový trh čekají letos velké změny v souvislosti s novými emisními limity.

Kvůli tomu také vyskočí ceny některých aut nahoru. Nejnižší průměrné emise na vozidlo má Toyota, která však ohlásila, že zdražování nemá v plánu, naopak řadu svých modelů zlevnila.

Kromě toho se v kratším časovém horizontu pracuje na zavádění zón s ultra nízkými emisemi v Londýně. Nizozemí dokonce zpřísnilo rychlostní omezení na celém svém území.

tisková zpráva

85 Comments on “Vzduch v Evropě je díky koronaviru dvakrát čistší, nejvíc v Itálii”

  1. Mě by zajímalo jestli slunečné počasí dnešních dnu
    Mě by zajímalo jestli slunečné počasí dnešních dnu není náhodou způsobeno poklesem letecké dopravy nad evropou. Přece jen ty tisíce kondenzačních stop za letadly nějaký ten podíl na tvorbě mraků mít můžou.

  2. Jeden malý vir ochromí leteckou osobní dopravu, zastaví
    Jeden malý vir ochromí leteckou osobní dopravu, zastaví automobilový průmysl, sníží zisky ropného průmyslu, omezí volný pohyb osob na dobu neurčitou a vyčistí vzduch ve městech celé Evropy.

    To že si něco dnes nedovedeme představit, neznamená, že to neexistuje. Kdo z Vás si dovedl před několika roky představit zákaz kouření v hospodách?? Kdo z Vás si ještě nedovede představit zákaz spalovacích vozů?

    Nikdy neříkej, že něco nejde, protože pak přijde nějaký blbec COVID-19, jenž neví, že to nejde a udělá to.

    Potkávám více lidí o víkendu v lese, než v supermarketech. Máme více fosilní energie, než kolik reálně potřebujeme. Četl jsem příspěvek jedné matky, jenž má na děti více času, než měla dříve. Místo času v hospodě trávím více času čtením knih a běháním. A teď zjistíme, že máme v Praze více volných bytů, než kolik jich reálně můžeme zaplnit. Je sobota ráno a já slyším řev ptáků, místo obvyklého hluku aut.
    Asi budu jediný, ale teď mi ten svět přijde normálnější.

        1. Vendulí, spalováky zakázány nebudou, víš proč? Protože
          Vendulí, spalováky zakázány nebudou, víš proč? Protože o tom rozhodují politici. Což jsou VV – ne padlé Věci veřejné ale vychcaní volové. Vychcaný vůl jsi taky. Akorát, že oni svou volskou vychcanost nemohou prezentovat masám v plné šíři, protože by nebyli příště zvoleni. Ty si na své VV zakládáš. Kdyby ale teoreticky k zákazu spalováků došlo, tak by všichni ti, pro nějž je spalovák jediná racionální a hlavně ekonomická volba nebo prostředek obživy, tak by šli po těch, kdo nejvíce orodovali za zákaz spalováků. A já bych jako regulovčík je směroval někam na jih či jihovýchod jižních Čech, tam si toho VV hledejte. A oni by si Tě našli a zmalovali Ti všechny fasády. A v důsledku toho by Ti bylo naprosto šumafuko, zda spalováky ještě jezdí či ne, už by se Tě to netýkalo….. Čus, Dalždič.

      1. Vy máte doma otevřené vchodové dveře pro každého?? Nebo
        Vy máte doma otevřené vchodové dveře pro každého?? Nebo je máte zamčené?? Máte kolem zahrady plot?? Proč? K čemu?? Pamatuje si nekontrolovatelný příliv uprchlíků z Afriky? Oni jsou otevřené hranice dobré do určité chvíle. A ta chvílka právě nastala. Až si EU nastaví pravidla pro ochranu vnější hranice a bude je dodržovat, tak jsem pro otevření hranic. Víte dočasné uzavření hranic je vzkaz pro ty ostatní, tak jako Váš plot je vzkaz pro ty ostatní, že mají respektovat Váš pozemek, Vaše soukromí. Také nechcete aby Vám někdo doma bral věci, nebo Vám odnášel úrodu ze zahrady, na které se svojí prací nepodílel. Proč by EU měla živit nějaké lidi z Afriky, nebo Asie, kteří jen využívají sociální systémy evropských států??

        1. Nerozumím otázce, v Čechách se kradlo odjakživa, dočtete
          Nerozumím otázce, v Čechách se kradlo odjakživa, dočtete se to už z dob 600 let zpět, takže se muselo vše zamykat vždy. Zavření hranic pomůže naší turistice, lidi nebudou utrácet nesmyslné peníze za dovolenou v zahraničí a utratí je doma. Za měsíc dva přijde tenhle návrh do vlády, ven se bude jezdit na doložku MV, to je téměř jisté.

          1. Nejde přímo o krádež. Jde o to, že je to jiná mentalita
            Nejde přímo o krádež. Jde o to, že je to jiná mentalita lidí, jiná hodnota měřítek. Někteří mají pocit, že si můžou lehnout na Vaši zahradu, do Vaší postele a považují to za morálně správné. Dokonce považují za správné, že je budete živit. Oni se cítí nadřazenou silnou rasou, protože v EU dostanou zadarmo ubytování a stravu. Nás považují za slabé, protože jim to zdarma dáváme.

            To co nám přijde jako nemorální, jim přijde jako normální.

            Proto je třeba mít hranice. Hranice domu, města, státu, republiky, nebo třeba unie.
            A pokud se neumíme dohodnout na společném řešení v boji proti šířící se nemoci, nebo proti uprchlíkům, musíme mít hranice.

            1. Zapomel jste vesmirnou obranu, ufouni utoci…
              Z vaseho

              Zapomel jste vesmirnou obranu, ufouni utoci…
              Z vaseho vypraveni mam dojem, ze vam utekla manzelka s nejakym cizakem a jste v bojove pohotovosti. Snad to u vas nebouchne. Nebo vas strasi lide s rouskou? Co kdyz to jsou islamisti, teroristi, imigranti a jina hrozba vaseho sveta?

                1. Timto komentem vyvracite uvahy popsane v predchozim komentu.
                  Timto komentem vyvracite uvahy popsane v predchozim komentu. Kdyz nemate strach ze vam nekdo ublizi, nepotrebujete uzavrene hranice. A obracene kdyz pozadujete uzavreni hranic, musite mit pred nekym za hranicemi strach.

                2. Nejde ani o mojí osobu, jde o třeba o ty slabší. Můžete
                  Nejde ani o mojí osobu, jde o třeba o ty slabší. Můžete si pod tím představit svoji dceru, nebo své staré řidiče. A nemusíte se bát islámských teroristů, někdy stačí dovezení dělníci z Rumunska ubytování naproti přes ulici.
                  Mám známou, která odešla do armády, protože se bála imigrantů v Berlíně. Ano šla do německé armády, protože pocit uniformy a nošení zbraně ji dává pocit bezpečí. A řekněte sám, je toto normální stav věci??
                  U nás na vesnici se migranti nevyskytují a o terorismu si můžeme akorat povídat. Jinak vidí uzavření hranic pendleři a jinak to vidí policista vyšetřující kriminalitu s drogama a jinak ženská v Berlíně.

                3. Jen jestli vase znama nepatri k zenam které si vojáky
                  Jen jestli vase znama nepatri k zenam které si vojáky řeší nedostatek sexuálních partnerů.
                  Irracionalni chovani lidi ma mnoho duvodu a zrejme patri i do nasi doby.

                4. Ženy přece řeší „pocit jistoty a bezpečí“ vložkami s
                  Ženy přece řeší „pocit jistoty a bezpečí“ vložkami s křidélky, na které nalívají modrou tekutinu, ne?

            2. Máte pravdu, ale hodně je dáno výchovou a médii. Jim je
              Máte pravdu, ale hodně je dáno výchovou a médii. Jim je vtloukáno, že jim bylo ubližováno kolonizací a nyní mají na vše právo. Přitom kolonizace státům v Africe spíše pomohla. Předtím neznali psaný jazyk, kolo, neviděli vícepatrovou budovu. Našim lidem je zase vtloukáno do hlavy, že jsme ti špatní.
              Pro hodně lidí je bezdomovec privilegovaný bílý muž, který si nezaslouží jakoukoliv pomoc a naopak černoch s nejnovějším iPhonem, značkových hadrech, který měl několik tisíc Euro na převaděče, je diskriminovaná menšina, které dáme zdarma ubytování a peníze.
              Vše ještě umocňují neatraktivní feministky z neziskovek, které si migranty řeší nedostatek sexuálních partnerů.

              1. Ty Iphone a tricka Addidas vas asi pronasleduji ve spani.
                Ty Iphone a tricka Addidas vas asi pronasleduji ve spani. Nevim kolik Iphonu se prodalo v Africe a Asii utecencum, ale odhaduji, ze jich nebude zrovna mnoho. Vetsina jich utika ze svych zemi, protoze tam nenajdou obzivu a Evropa je pro ne to, co byla Amerika pro Evropany v mlade minulosti. Jak ukazuje Nemecko, vetsina migrantu si nasla praci. A Nemecko se nezhroutilo. Mozna ze ti mladi pomahaji financovat nemecky duchodovy system. Je pravda, ze maji uplne jine tradice, ale priklad USA ukazuje, ze mix narodnosti muze docela fungovat. Me se ti lide take moc nezamlouvaji, ale dlouhodobe se tomu nikdo neubrani. Tlak ze zemi 3. sveta bude narustat, protoze potravin diky suchu bude mene. Zivel si vzdy najde svou cestu, viz koronavirus.

                1. to fakt?
                  nehnevajte sa, ale je to ***!

                  to fakt?
                  nehnevajte sa, ale je to ***!

        1. Spousta lidí odjela třeba na chatu. Ti, kdo mají dvojí
          Spousta lidí odjela třeba na chatu. Ti, kdo mají dvojí bydliště ho přestali střídat. Samozřejmě, nemůžu to dokázat, ale například jsem viděl u nás v ulici sportovní auto, které jsem tu nikdy předtím neviděl. Když jsem začal chrastit klíči, nastartoval a odjel. Na nikoho nečekal. Tak si říkám – tipař?

        2. Zlodeji se take muzou kouknout do uzavrenych provozoven.
          Zlodeji se take muzou kouknout do uzavrenych provozoven. Sklady, vyrobny, kancelare atd. muzou byt jeste lukrativnejsi. Stavebni stroje uz nejspis nemaji ani kapku nafty. Nesmite koukat jen 5m kolem sebe. Za horizontem se deje mnohem vic.

          1. Už se to reálně děje. Ale problém nejsou zavřené
            Už se to reálně děje. Ale problém nejsou zavřené provozovny, ale jejich nedostatečná ochrana už předtím, stejně jako nyní. Borcovi v Ostravě vybílili dílnu. Jediná ochrana byla ocelová dvou křídlová vrata a masivní FAB kladka v opuštěném nehlídaném areálu na periferii. Ani pojištěné to neměl.

  3. Tak to už je dnes snad každému jasné, že doprava je
    Tak to už je dnes snad každému jasné, že doprava je jedním z nejvíc znečišťujících faktorů ovzduší. A že tomu budou kralovat NOx a přízemní O3, pokud svítí Slunce, je taky nad Slunce jasnější, jak říkají naši západní sousedi.

      1. Přestože nosím venku roušku, věřil byste, že mám po x
        Přestože nosím venku roušku, věřil byste, že mám po x letech pocit, že se můžu v Praze zase pořádně nadechnout? Tedy někde a někdy, ale je to opravdu znatelně lepší. Už to všechno kvete a nemám ani alergii. 🙂

    1. Ropa kterou pali nasi zastanci spalovaku by meli vedet, ze
      Ropa kterou pali nasi zastanci spalovaku by meli vedet, ze ropa se v ropovodech musi ohrivat po celou dobu na 40 stupnu C aby se dala pumpovat. Nevim kolik energie to spotrebuje, ale par tisic km pri venkovnich teplotach az -65 stupnu C na Sibiri to bude asi pekny narez. Ropovody se vyhrivaji elektricky s napetim az 5000 V. Verim, ze to spotrebuje vic elektriny nez spotrebuji vsechny EV na svete. Ubohe pohadky o vyfuku v elektrarnach by si meli radeji usetrit aby nebyli za pitomce. A energie spotrebovana na pumpovani te cerne sr@cky nebude o moc mensi.

      1. Nevím, do jaké míry jsou údaje které znám přesné, ale
        Nevím, do jaké míry jsou údaje které znám přesné, ale ropovody jsou jednou z nejméně energeticky náročných způsobů přepravy ropy. Spotřeba enerie není zanedbatelná, ale celkově to vychází, pokud se dá na zdroj spolehnout, v průměru asi 3% z celkové energie v ropě obsažené. Jinak ropa se ohřívá i na vyšší teploty, kolem 65°C (kvůli viskozitě, jde rapidně dolů). Nedělám si iluze, že v Rusku, při mrazech kolem -25°C by se těžilo, ale kdyby ano, tak to samozřejmě 3% nebudou ani náhodou, ale průměr je údajně takový. Lodě vychází hůř, ale také to není příliš velká ztráta. Celková bilance (veškerá enegie, nejen elekrická) na průzkum, těžbu dopravu a zpracování se pohybuje kolem 30-35%. Při účinnosti motoru kolem asi taky 30%, tj. 30% ze 60% je 18%. Některé zdroje uvádí jen 6%.

            1. Samozřejmě, že nedostane. To je jiná kapitola, ale
              Samozřejmě, že nedostane. To je jiná kapitola, ale pálení fosiních paliv je prostě zoufalost. Mělo to smysl možná tak před > 50 lety, kdy byla ropa snadněji dostupná a motory nebyly tak náročné na to, co se spaluje. Ale spotřeba byla příšerná. Tam byl hlavní problém ekologie, a ten přetrvává pořád.

            2. Tak treba ze solarnich panelu je efektivita docela dobra. Na
              Tak treba ze solarnich panelu je efektivita docela dobra. Na ujeti 10.000 km rocne je potrebna plocha solarnich panelu 10m2 nebo instalovana kapacita 1,5kWp. To odpovida 6 panelu * 300W za celkem 15.000 Kc. 1 panel navic jsem vzal kvuli ztratam pri premene DC-AC-DC.

                1. Velikost instalace je jen modelova aby bylo videt jak mala
                  Velikost instalace je jen modelova aby bylo videt jak mala plocha je potreba. Pokud by energeticky zakon umoznil napajet elektrinu do site a jinde si ji odebirat za prenosovy poplatek, mohlo by to fungovat kdekoli. Pri velkem poctu zdroju a EV by to bylo statisticky vyvazene. Ale to by stat musel fve chtit. Bohuzel ono to je obracene.

                2. Víte, co říkají Američani? Když je někdo lepší než
                  Víte, co říkají Američani? Když je někdo lepší než my, tak ho koupíme. A když je někdo silnější než my, tak z něj uděláme spojence. Stačilo by namočit Agrofert do solárního byznysu a ono by to najednou šlo úplně samo…

                3. Kdyby se Agrofert roztahoval v solarbusinessu? V tom pripade
                  Kdyby se Agrofert roztahoval v solarbusinessu? V tom pripade radeji vyhodim vsechny panely a budu proti solarni energii. Jeste vic Anofertu – ne dekuji.

              1. A celková cena instalace? A to tím jenom dobíjíte auto
                A celková cena instalace? A to tím jenom dobíjíte auto nebo to jde i do baráku? Pokud jenom auto, stačí 1f měnič, předpokládám. Akorát, jak už je zmíněno, blbý je, že to není kde akumulovat. Kolik (resp. jaká část) z té vyrobené el. energie se tak reálně spotřebuje na dobití auta? Protože v NT jsou náklady na dobití 10.000 km určitě pod 5.000 KČ.

                1. Samozrejme to neni instalace pouze pro EV. U RD se hodi treba
                  Samozrejme to neni instalace pouze pro EV. U RD se hodi treba 10kW a elektrina se muze pouzivat podle potreby. Panely se prodavaji za 0,30Eur/W. 1,5Kw*0,30=450 Eur. Nabijeni by fungovalo pokud by instalaci bylo hodne a vyroba a spotreba by nebyla vazana jen na jedno misto. Teda za pomoci site a poplatku za prenos. Vyrobim si na mem RD a nabiju si v praci, nebo na verejne nabijecce. A tisice ostatnich take tak. Moje fve nabiji tvoje EV a tvoje fve nabiji moje EV. Jako s rouskama.

            1. Elektromobily spotrebovavaji tuzemskou energii a ropa se musi
              Elektromobily spotrebovavaji tuzemskou energii a ropa se musi dovazet. Kdyz usetrime miliardy za dovoz ropy, benzinu a nafty ze zahranici, tak zakonite zustane v nasi ekonomice tolik penez, ze si z nich muzeme vsichni koupit EV a ekonomika na tom vydela.

  4. Mě by jen zajímalo, jak to budou interpretovat odpůrci EV.
    Mě by jen zajímalo, jak to budou interpretovat odpůrci EV. Doposud bylo těžké posuzovat, zda exhalace z několika elektráren vyrábějících elektřinu pro ta naše elektrická vozítka nejsou stejně masivní jako z milionů drobných výfuků osobních aut.
    Jenže teď se provoz elektráren nezastavil, ale provoz těch milionů drobných výfuků ano, a ukázalo se, jak velký rozdíl to udělalo.

    Z mého pohledu je toto ámen pro tento protiargument výhodnosti rozvoje elektromobility. Výroba elektřiny prostě v součtu není tak škodlivá, jako provoz spalovacích aut v počtech za dob předkoranavirových.

    1. Ale eletrická auta tvoří zatím jen minimum dopravy a
      Ale eletrická auta tvoří zatím jen minimum dopravy a navíc nyní jsou i ta elektrické auta uzemněná. Takže rozhodně nyní elektrárny nevyrábějí proud pro milony elektrických vozidel.
      Netvrdím, že elektrická auta nejsou prospěšná pro prostředí měst, jen napadám Váš úsudek ohledně elektráren, navíc nyní spousty podniků stojí a tak i ty elektrárny jedou méně.

      1. podle udaju z electricitymap kde se daji sledovat online udaje
        podle udaju z electricitymap kde se daji sledovat online udaje za poslednich 24 hodin a pak zpetne jen za cele dny, tak oproti 3 unoru, tedy presne 2 mesice zpet, klesla vyroba elektriny v CR jen o necela 2%

        mimochodem lidi zaznamenali jste ze v pristim roce by mela bejt elektrina levnejsi?

      2. Jen první věc byla pravda – EV zatím tvoří minimum
        Jen první věc byla pravda – EV zatím tvoří minimum dopravy.
        Ale:
        1) EV nejsou uzemněna ani v nejmenším, naopak jezdí násobně více, než za běžného stavu.
        2) Počítal jste někdy proud pro miliony EV? Tak si to místo slepého poslouchání drbů jednou spočítejte na papír a tipuji, že Vás čeká překvapení – kupříkladu JEN rozdíl mezi spotřebou denní a noční JEN v ČR může zásobovat průměrný jednodenní dojezd pro cca 100 000 EV.
        3) Většina podniků nesnížila svůj běžný odběr o méně než o pár desítek procent – zato nárůst spotřeby domácností (díky homeoffice) je více než násobný.
        4) Elektrárny snížili svou produkci o cca 10 % – méně by působilo problémy při opětovném náběhu na běžný režim. Jedou teď celý den v režimu, který se běžně používá jen v noci.

        1. Ad 1) Jak to myslíte? Že jako objem osobní automobilové
          Ad 1) Jak to myslíte? Že jako objem osobní automobilové dopravy teď v krizové době pandemie klesl, ale objem osobní dopravy elektromobily stoupl? Proč si to myslíte? Nebo jak je to myšleno, možná jsem to správně nepochopil.

          Protože pokud klesl objem IAD, tak nevidím důvod, proč by neklesl i objem přepravy EV. Lidi cestují méně, jak do práce tak za zábavou a za koníčky… zřejmě všichni, nejenom ti, co mají spalovací auto.

          Já kdybych měl třeba jenom jedno auto EV, tak s ním taky teď nebudu jezdit násobně víc než za bežného stavu. Proč?

            1. No to jo, jasně. Více najezdí i ppolicajti, hasiči. Ale to
              No to jo, jasně. Více najezdí i ppolicajti, hasiči. Ale to najezdí spalovacími auty, resp. někdo spalovacím a někdo EV a nevidím důvod pro takovéto tvrzení:
              „1) EV nejsou uzemněna ani v nejmenším, naopak jezdí násobně více, než za běžného stavu.“

              Nebo mi něco uniklo a nechápu jak to myslel…

            1. No je logické, že benzinky zavírají, když jim klesl odbyt
              No je logické, že benzinky zavírají, když jim klesl odbyt o 85%. To znamená, že ind. doprava ustala, hodně klesla. Ale nic to neindikuje, že by klesla jenom doprava spalovacími auty, klesla i doprava elektromobily, prostě vše se tam skoro zastavilo.

              1. To já to pochopil tak, že zavírají na pokyn (příkaz)
                To já to pochopil tak, že zavírají na pokyn (příkaz) vlády, nikoliv dobrovolně, že by nebyl odbyt. U nás je taky provoz minimalizovaný, a žádná benzínka nezavřela.
                Takže mít v Itálii spalováka – teď znamená jezdit jen než dojde nádrž (či jiná soukromá zásoba), ale proud do domácností, ani do veřejných nabíječek jim nevypnuli – kdo má EV má přístup k palivu nezměněn.

                1. ALe nazavírají všechny, některé musí být otevřené,
                  ALe nazavírají všechny, některé musí být otevřené, aby právě pokryly ty potřeby, které jsou nutné. Takže jak jsem psal, nijak to neindikuje to, co jste napsal… že totiž provoz spalováků dramaticky klesá a zároveň provoz EV hodně stoupá. Tak to prostě není a nic tomu nenasvědčuje. Ani v těžce postižené Itálii a u nás už vůbec ne.

                2. Jak jsem psal v minulém vlákně, nikde jsem snad netvrdil,
                  Jak jsem psal v minulém vlákně, nikde jsem snad netvrdil, že provoz spalováků klesá. Pro to nemám sebemenší důvod a to ani v podobě špatně pochopeného článku.

        2. Jak to myslíte ,že EV jezdí násobně více? Vždyť je
          Jak to myslíte ,že EV jezdí násobně více? Vždyť je nouzový stav karanténa. Vy jako jezdíte více, než před tím rozvážíte roušky,nebo pizzu? Je zákaz pohybu, ale ten dko má elektrický auto, nejednou bude jezdit více nikam..

          1. No právě kvůli nouzovému stavu, jezdí nejvíce
            No právě kvůli nouzovému stavu, jezdí nejvíce rozvážkové služby a ty jsou nejčastějšími uživateli maličkých EV ( například úplně poprvé co objednáváme dorazil rohlík EVéčkem). Dále pokud jsem dobře četl – tak v Itálii omezili provoz benzínek, takže požadavky na přepravu EV narostly, a též jsem postřehl článek, že Tesla se zapojila do rozvozu pomůcek – takže ano, přesně ta krize tipuji znásobila počet běžně EV najetých kilometrů.

            1. Takže ne, že EV jezdí násobně více, ale některí lidé
              Takže ne, že EV jezdí násobně více, ale některí lidé a některé služby jezdí násobně vice. Nemá to nic společného s EV. A některé ty služby mají ve své flotile EV, to je normální. Některé ty služby zase ve flotile mají samé spalováky, takže ty spalováky zase najezdí násobně více než jindy, ne? 🙂

              Podle mě nic takového nenastalo, že by teď za krize jezdily násobně více právě EV. Ne, prostě většina aut (spalovací i EV) teď jezdí méně a některá auta (spalovací i EV) teď najedou více než obvykle. To je vše, nehledal bych za tím nějakou vědu ohledně EV v době krize.

              Jinak, ty rozvážkové služby pomalu zařazují do flotily EV nehledě na krizi/nekrizi, zvlášť teď, když se za relativně dobrou cenu objevilo el. Citigo. Jinak, známá si chtěla objednat dovoz (Praha) a řekli ji, že za 3 dny 🙂 Když jsem to slyšel, tak jsem vzal auto a zajel radši do malého farmářského obchodu sám, za 20 minut jsem byl zpátky.

              1. Podle mě u rozvážkových služeb je stále BEV minimum. Za
                Podle mě u rozvážkových služeb je stále BEV minimum. Za letošní rok, měsíce 1-3 se prodalo 781 BEV, z toho 457 Citigo-e, což je pěkný nárůst díky Škodě a samozřejmě hlavně ceně. Kolik z nich skončilo u firem je otázka.

                1. Jedno elektrické Citigo jsem tento týden potkal v Ostravě,
                  Jedno elektrické Citigo jsem tento týden potkal v Ostravě, byl to nějaký rozvoz, ještě nestihli udělat polepy.

                2. No právě… takže není důvod se domnívat, že teď v
                  No právě… takže není důvod se domnívat, že teď v časech epidemie provoz spalovacích aut dramaticky klesá, zatímco EV najedou násobně více než normálně. Na to prostě není racionální důvod.

                3. Ale o tom, že by klesal provoz spalováků tu nikdo nic
                  Ale o tom, že by klesal provoz spalováků tu nikdo nic nepsal – nebo jsem to alespoň nepostřehl. Řeč byla o tom, že stoupá provoz EV, nikoliv že klesá provoz ICE. To jdou dva různé ukazatele – pravda evokují spojitost, ale fakticky ji nemají.
                  Když budu lít mléko do kýblu vody, tak s přibývajícím mlékem přece nebude ubývat voda.

                4. Ale ono provoz ICE klesá, to je fakt který lze lehce
                  Ale ono provoz ICE klesá, to je fakt který lze lehce ověřit klesající poptávkou po PHM. Prostě jak je omezený pohyb obyvatel, jak se zavírají obchody a provozy, lidé cestují mnohem méně jak individuálně, tak i vlakem a autobusem. Tohle je bez debat. Mluví o tom třeba i statistika dopravních nehod.

                  No a právě proto není důvod se domnívat, že EV teď najezdi mnohem více, to se mi nezdá logické. Není to tak, že by výpadek ICE nahradily EV 🙂 Prostě pokles přepravy postihl vše.

                  Nebo z čeho usuzujete že provoz EV teď hodně stoupl, jak jste psal na začátku?

                5. Usuzuji tak z dobrovolnických rozvozů čehokoliv, od jídla
                  Usuzuji tak z dobrovolnických rozvozů čehokoliv, od jídla přes ochranné pomůcky, až po vybavení zdravotnických provozů. Nejen třeba Tesla club ČR zoorganizoval vlastní rozvozovou síť, ale i přímo Tesla začala v USA rozvážet pomůcky atd…
                  Doposud by průměr nájezdu těchto konkrétních EV třeba 200km za den, nyní se zvedl třeba na dvoj i trojnásobek.

                  Většina lidí, co znám a mají EV, se účastní rozvozů. Víte o mne, že mám třeba blízko ke společnosti E-way. Ta třeba poskytla veškerá svá skladová EV k dispozici dobrovolníkům k rozvozům. Vyjelo jich dvojnásobek než se obvykle půjčí.

                6. Ale to je to, co jsem už psal. Některá auta ve specifickych
                  Ale to je to, co jsem už psal. Některá auta ve specifickych službách najednou více, jiné méně. A je jedno jestli EV a nebo ICE. Jiné zase najedou méně. Dobrovolníci rozváží třeba obědy od Polreicha hasičům, lékařům, atd. Co jsem viděl reportáž, vcechno ICE. To samé rozvoz rousek, pomůcek, starostové, dobrovolníci, drtivá většina spalovaky.

                  Ja vím, že máte blízko k EV, tak to tak vnimate. Ale faktem je, že obecně klesl provoz aut a to jak ICE, tak EV. Ale v některých případech, samozřejmě, provoz stoupl. U obou. Třeba člověk, co na doma EV a byl zvyklý jezdit hodně pracovně dělá teď doma a taky nejezdí. A takových příkladů EV, co teď zahaleji, by se našlo…

                7. To mát jistě pravdu, tak tedy ještě jinak vyjádřená ta
                  To mát jistě pravdu, tak tedy ještě jinak vyjádřená ta myšlenka s tím, že čísla si vymýšlím aby se to jednoduše vysvětlilo – jde o myšlenku ne o čísla.
                  Běžný stav:
                  součet nájezdu všech ICE za den = 1 000 000 km.
                  součet nájezdu všech EV za den = 1 000 km.
                  Výjimečný stav:
                  součet nájezdu všech ICE za den = 100 000 km. – pokles o 90 %
                  součet nájezdu všech EV za den = 500 km. – pokles o 50 %

                  je už teď srozumytelnější co jsem měl na mysli?

                8. Rozumím. Akorát to neodpovídá tomu, co jste tvrdil v tom
                  Rozumím. Akorát to neodpovídá tomu, co jste tvrdil v tom prvním příspěvků 🙂

                9. Nebo když si představím sebe a známé, rodinu.. Kdybychom
                  Nebo když si představím sebe a známé, rodinu.. Kdybychom všichni měli EV, tak jezdíme méně, protože není kam 🙂 Stejně to bude mít většina vlastníků EV.

    2. Doplnuji k tomu nekolik skutecnosti
      – jede pulka nasi JEDU

      Doplnuji k tomu nekolik skutecnosti
      – jede pulka nasi JEDU (jad.ele.dukovany) a tak musely prislapnout plyn uhelky
      – firmy, kam stale porad jezdim, jedou stejne jako pred blokaci vladou = spotreba el.en. tak temer neklesla
      – spousta lidi je doma na homeoffice a bez el.en. by nic neudelali = spotreba el.en. domacnosti spise stoupla
      Resume – ten cmoud je skutecne z ICE.

  5. OFF. Zaparena ryba a zluc pomuze proti koronaviru. Kdo si rano
    OFF. Zaparena ryba a zluc pomuze proti koronaviru. Kdo si rano cuchne k rybe a ukroji kousek zluce a pritom se nepobleje, mel by zustat doma v karantene. Nakaza ochromuje bunky v nose a na jazyku a kdo nic neciti a nechutna, muze byt nemocny. Misto zluce je mozne oliznout ropuchu a rybu nahradi teniska.

  6. Nejekologičtější je mít doma staré auto a nejezdit s
    Nejekologičtější je mít doma staré auto a nejezdit s ním.

    Protože:
    výroba nového -> emise++++++
    sešrotování starého -> emise+++
    ježdění -> emise++

    A to se teď právě děje v celé Evropě a USA.

    Jediné co ekologicky dává smysl je pokusit se upravit stará auta tak aby se u nich emise snížily, alespoň těch 5% které dělají 90% znečištění ve městech, ale to bohužel lobby ze strany automobilek úspěšně blokuje 😉

      1. Spíš ty + asi myslí v souvislosti s racionalitou.
        Vyrábět

        Spíš ty + asi myslí v souvislosti s racionalitou.
        Vyrábět a šrotovat předčasně je hloupost, jezdit taky, ale když už je vyrobené tak ne tak veliká… to by se popřely náklady na výrobu.

        A to slovo „emise“ mu tam jen tak problikává 🙂

Napsat komentář