TEST: MINI Cooper SE – stylový elektromobil, ale jen do města

Dlouho očekávaný elektrický model značky Mini konečně dorazil na český trh a my se vrhli do víru voltů vyzkoušet jeden z nejstylovějších elektromobilů u nás.

MINI Cooper SE je jedním z nejstylovějších elektromobilů, ale v něčem přece jen zaostává. Sdílená technika s BMW i3s láká na jeho přednosti, ale jak vše reálně funguje oblečené do třídveřového kabátku klasického Cooperu?
foto: archiv autora

Když se řekne Mini, každému z vás se vybaví něco jiného. Někdo vidí klasický model se základním motorem, jiný zase řvoucí variantu S a někdo se zase kochá sluncem nad hlavou v kabrioletu. Do partičky anglicko-německých premiantů se přidal nový a v základu slušně vybavený nováček, který na rozdíl od všech bzučí. Co to znamená?

Skupina BMW, majitel značky Mini, tím nejen srazila flotilové emise, ale přinesla jeden z nejstylovějších elektromobilů i do zemí, kde jsou auta s vyšší toxicitou jen velmi těžko prodejná.

Elektrické MINI má specifický zadní nárazník a loga.

Elektrické MINI má specifický zadní nárazník a loga.
foto: archiv autora

Ono v podstatě téměř každé auto má své finanční limity, které jsou lidé ochotni zaplatit a pokud se k tomu všemu přidají emisní poplatky, už si i relativně zajištěný člověk rozmyslí, za co své peníze utratí. Tak proč ne elektromini?

Oproti fosilní verzi se elektrický model liší v rámci exteriéru barvami, některými díly (např. maskou, zadním nárazníkem) a detaily, které odkazují na bateriový pohon (např. loga). Nasávač na kapotě, jenž přivádí u zážehové přeplňované varianty vzduch do mezichladiče, je však v případě bzučícího Mini zcela falešný.

V případě BEV MINI je nasávač pouhou imitací.

V případě BEV MINI je nasávač pouhou imitací.
foto: archiv autora

Uvnitř se až na drobnosti bavíme taktéž o tradičním uspořádání typickém pro coopery a středovém informačním prstenci, sloužícím nejen jako ukazatel stavu nabití baterie. Unikátní je však přístrojový digitální displej, který tvoří typický poznávací prvek elektrických verzí a mění barvy podle zvoleného jízdního profilu.

Na dálky to nebude

Vpředu pracuje a přední kola pohání elektromotor s výkonem 135 kW a točivým momentem 270 Nm. Pokud vám čísla nic neříkají, jde o téměř stejný výkon, jaký má verze S vybavená dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem (141 kW).

Elektromotor samozřejmě těží z okamžitého nástupu točivého momentu, takže z křižovatky vystartujete většinou první a předjíždění v nižších a středních rychlostech prožíváte zcela beze strachu.

Pohon předních kol zajišťuje elektromotor s výkonem 135 kW

Pohon předních kol zajišťuje elektromotor s výkonem 135 kW
foto: archiv autora

Podobně jako u BMW i3 můžete směle odmontovat brzdy a jezdit jen na dvoustupňovou rekuperaci, která v maximálním módu zpomaluje velmi ostře a rychle. Pokud raději plachtíte, není nic jednoduššího než přecvaknout řadicí páku do neutrálu, respektive odpojit vysokonapětové napájení.

Mini Cooper SE však nebyl od základu vyvíjen jako elektromobil, proto se do něj kvůli platformě vejdou pouze baterie s kapacitou 32,6 kWh, a to vozidlo výrazně omezuje jen na městský provoz.

Homologační testy podle normy WLTP sice slibují dojezd 235 až 270 km na jedno nabití, ale v praxi, v reálném provozu, v zimě a s aktivní klimatizací vybavenou tepelným čerpadlem se dostáváme na úplně jiné hodnoty.

V zimě budou dálkové trasy spíše bojem s mizícími procenty nabití baterie.

V zimě budou dálkové trasy spíše bojem s mizícími procenty nabití baterie.
foto: archiv autora

Nebudeme vás napínat. S plně nabitými akumulátory trasa z konce Prahy do Hradce Králové, tedy město-dálnice-město ukázala, že defenzivním stylem (dálnice 90 až 110 km/h) jízdy se dá v takto kombinovaném provozu zvládnout asi 150 kilometrů, což není mnoho.

Lepší než bavorák?

Jiná písnička je však ve městě, kdy auto při nižších rychlostech do 80 km/h moc „nežere“, takže se dá běžným stylem skutečně jezdit za cirka 17-18 kWh na 100 km. Navíc Mini dost hraje na roky budovaný styl a ten dálniční řidiči superbů neocení, zatímco dámy a pánové na městských bulvárech ano.

Křehké ženy budou při parkování možná lehce bojovat s poměrně tuhým řízením, které vyžaduje k manipulaci trochu síly navíc. Bzučící Cooper má však konkurenci ve vlastním domě, jak ta na tom je?

MINI má klasickou koncepci všech cooperů, takže je ideální do města.

MINI má klasickou koncepci všech cooperů, takže je ideální do města.
foto: archiv autora

Můžete si o futuristické koncepci sesterského, ale konkurenčního BMW i3 myslet, co chcete, ale jeho provedení a větší baterie o kapacitě 42,2 kWh prostě přidají pár desítek kilometrů dojezdu navíc.

Co na tom, že má bavorák úzká kola, vzadu žádné místo, vzhled jako z jiné planety a kufr, kam dáte dvě tašky a máte plno. Jde zkrátka o konstrukčně lepší elektromobil, který v praxi ujede víc kilometrů na jedno nabití. Oněch zmiňovaných 150 km vlastně za téměř všech podmínek a v plném pohodlí.

Mini Cooper SE oplývá několika jízdními profily, proto nabídne i nejúspornější režim pro nejvyšší dojezd s hodně omezenými komfortními prvky. Ale co když chcete trochu zábavy? Tady Mini překoná cenově srovnatelnou konkurenci právě svým provedením i sportovním profilem, který ždíme elektromotor takřka naplno a omezí rekuperaci.

Sportovní sedadla oceníte i při dynamické jízdě.

Sportovní sedadla oceníte i při dynamické jízdě.
foto: archiv autora

Jak se tedy chová auto, které má kola prakticky v rozích karoserie, těžké baterie v podlaze, tužší řízení a lze ovládat jedním pedálem? Asi jako angličák, proto se můžete spolehnout na vysokou stabilitu i při vyšších rychlostech (max. 150 km/h) nebo v ostrých zatáčkách.

Čas od času tedy není na škodu vytáhnout paty z města a jet Coopera SE pozlobit na nějakou tu okresku, byť za cenu, že procenta nabití akumulátoru strmě klesají.

Když glanc vítězí

Nabíjecí jednotka je navržena pro práci s maximálním výkonem 50 kW, čímž vůz trochu zaostává za konkurencí od jiných značek, ovšem na Wallboxech nebo s třífázovým kabelem budete moci počítat s výkonem 11 kW.

Kufr má objem 211 litrů, respektive 731 litrů v případě sklopení zadních sedadel.

Kufr má objem 211 litrů, respektive 731 litrů v případě sklopení zadních sedadel.
foto: archiv autora

V rámci srovnání se také musíme podívat na cenovou politiku, jelikož základní Mini Cooper SE stojí 882 700 Kč, zatímco za sesterské BMW i3 dáte 1 049 100 Kč. Do toho všeho vstupuje poměrně úsporný a dobře vybavený Hyundai Ioniq Electric za 959 900 Kč (včetně rychlodobíjení), případně Nissan Leaf s cenou od 937 000 Kč a v neposlední řadě nesmíme zapomenout na Renault Zoe za 835 000 Kč nebo Tesla Model 3 za 1 224 700 Kč.

Už v základu se můžete těšit na slušnou výbavu, například na diodové lampy

Už v základu se můžete těšit na slušnou výbavu, například na diodové lampy
foto: archiv autora

Mini je však vozidlo značkové, prémiově zpracované, s on-line konektivou a vlastně vším, co dělá novodobé Mini tak oblíbeným. Za styl a schopnosti se platí, což též reflektujte prakticky každá Tesla.

Elektromobil Mini Cooper SE tak zatím nebude hvězdou dálnic, ale ve městě i na okreskách udělá hodně parády, i když je dojezdem oproti konkurentům lehce ve skluzu. Bude vás to však za volantem tak šmrncovního městského elektromobilu trápit? Asi ne, viďte…

vlastní

44 Comments on “TEST: MINI Cooper SE – stylový elektromobil, ale jen do města”

        1. Pardon, napsal jsem dvě věty co memají spolu žádnou
          Pardon, napsal jsem dvě věty co memají spolu žádnou souvislost.
          1. Větší baterku má nový UP! co stojí polovinu
          2.Moderní elekletromobily Od Audi, Mercedesu a Jaguráru mají baterky 90-100 Km ovšem polovinu nestojí.

          Jen narážím na to že BMW poněkud zaspalo. Prostě na ty peníze to je předražený, nějakou prémiovost na tom voze nevidím.

          1. Podívejte se, kolik stojí i3 a kolik se ji prodává.
            Podívejte se, kolik stojí i3 a kolik se ji prodává. Předražené… možná pro vás. Ono, koukněte se, kolik stojí benzinový Mini, obyčejný One s nic moc výbavou a zdechlým 75 kW 3-válcem začíná na 550 tisíc. Pokud chcete Cooper 100 kW (pořád ale 3-válec) s automatem, jste na 650-700 tisíc. A přesto si zákazníky najde. Na tyto zákazníky je cílené toto Mini, ne na zákazníky, co kupují eUp a Citigo.

    1. Souhlas. A na mobilu ještě horší, to se skoro nedá,
      Souhlas. A na mobilu ještě horší, to se skoro nedá, hlavně diskuse pak.

      Redakce by se měla inspirovat třeba u autorevue.cz, jak se dělá web, aby byl přístupný a dobře čitelný i na mobilu. Tady je vidět, že ten systém má už nejlepší léta dááávno za sebou 🙂 A to se týká např. i zobrazení fotek. které tady není prakticky žádné, opšt alespoň tak, jak to mají na autorevue.cz.

    2. No Vendulí, Ty jsi ale kabrňák. Nejslovutnější
      No Vendulí, Ty jsi ale kabrňák. Nejslovutnější přispěvatel by se rozhodl nepřispívat? To hybrid tutově položí. A kdyby jen hybrid, ono to rozloží skvěle se rozmáhající EV segment dopravy v ČR. Hele redakce, dělejte s tím rychle něco, jako kdyby těch jobovek už nebylo dost?

          1. Kdyby ste chapal souvislosti, byl byste chytry muz. Ale
            Kdyby ste chapal souvislosti, byl byste chytry muz. Ale nechapete a placate hlouposti. Psal jsem o zahlcovani tabletu reklamou. Ozval se mi jeden zdejsi kolega a dal mi chytrou radu, jak se muzu zbavit te otravne reklamy a zrychlit nacitani. No a ja jsem to udelal. Funguje to a uz nemusim byt v karantene. Tak ted jste na rade vy. Jdete do izolace a dejte mi pokoj s hloupym zvanenim.

            1. Precrete si pozorne, komu jste vasi zpravu
              Precrete si pozorne, komu jste vasi zpravu adresoval:
              Vložil/a Leodendula, Po, 2020-03-16 13:57
              Redakci:Debilni reklama na 50% stranky zahlcuje tablet. Davam si tydenni hybrid karantenu. Kdyz po tydnu zustane vse stejne, ztracim zajem.
              Adresoval jste ji redakci. Ne jinemu uzivateli. Takze, prosim, do karanteny. Umite vy si vubec priznat svoji chybu? Od doby, co mate Teslu jste na zdejsim foru nejchytrejsi a nejutocnejsi. To vam nestaci, ze vam mavaji kluci, kdyz u vas na severu jedete Teslou? To je prece super na pozvednuti ega – byt Tesla-kapo. Nebo?

                1. Mam jen dobrou pamet, drahy pane. Pokud vam to vadi, nic s tim
                  Mam jen dobrou pamet, drahy pane. Pokud vam to vadi, nic s tim nenadelate – a berte to jako fakt. Prestante se tady nade vsechny nadrazovat, prestante ostatni poucovat a urazet. Uznejte i svoji chybu. Nepiste o sobe osobni veci, pokud nechcete, aby se ty veci dale rozsirovaly. StB? Jo, asi mate StB zkusenosti, kdyz o tom tak pisete. Ale treba nemate, ja nevim, nejsem vsevedouci, jako vy. A berte jako fakt, ze jakmile jste si koupil Teslu, prezentujete se tady jako vsevedouci kapo. Ne, nejste jim. Pri vsi ucte k vam. Jini tady davaji mnohem, mnohem praktictejsi pohled na veci. A propo – ani karantenu jste nedodrzel – svoje vlastni slova jste nedodrzel. Vnimate to jako fakt? Nebo si najdete vymluvu? Jste chlap prece, uznejte chybu, podivejte se pravde do oci. Budte pokornejsi.

                2. Vas nick je jeste dost cerstvy a netusim, ktery nick jste mel
                  Vas nick je jeste dost cerstvy a netusim, ktery nick jste mel predtim a co vas primelo k prevleknuti kabatu. Urcite velikany klavesnice zde uz neberu vazne. Welcomme to the Club.

                3. Proc by mel mit clovek nick na sledovani diskuze? Zkuste
                  Proc by mel mit clovek nick na sledovani diskuze? Zkuste odpovedet na otazky v postu, na ktery jste odpovidal. Verim, ze odpovedi date sem. Jste chlap, zvladnete to.

                4. Ahoj, krapet mimo zdejší diskus. Koukal jsem se na to
                  Ahoj, krapet mimo zdejší diskus. Koukal jsem se na to vyúčtování elektřiny z února. Skutečně je účtovaná cena po hodinách s reaálnou spotřebou ( ověřeno dle podrobného vyúčtování ). Měření mám B a je odečítáno po 15 minutách, fakturace měsíčně.

  1. Někdo psal u předchozího článku, že tepelné čerpadlo
    Někdo psal u předchozího článku, že tepelné čerpadlo je velmi špatně účinné v teplotách nižších než -10 °C. Tady jen příklad, že teploty po -10 °C jsou velmi raritní i v Alpách. Tato Tesla Model 3 LR AWD „bydlí“ v Alpách – 1600 m.n.m. a tato data jsou od října 2019 do března 2020. Klimatizace na 22-26 stupňů.

    https://snipboard.io/34jZ07.jpg

  2. Závěr to všechno shrnul konečně i na hybrid.cz. Prostě
    Závěr to všechno shrnul konečně i na hybrid.cz. Prostě dojezd ve městě okolo 200km bude v pohodě pro všechny a většina nebude řešit desetiny spotřeby, počet článků a teoretický dojezd… Za 700 bez daně před slevou je to asi docela dobrá nabídka v rámci dnešních EV.

      1. Samozřejmě, čistě skrz „value for money“ je to tak.
        Samozřejmě, čistě skrz „value for money“ je to tak. Ostatně, tak to bylo vždy, i když srovnáte benzinové Citigo a benzinové Mini, není divu, že je to podobné u i elektriky.

        Mini není určeno pro ty, co pošulhávají po levném EV do města, jako třeba Citigo.

          1. Přesně tak… tak, jak se prodávalo Citigo i Mini ve
            Přesně tak… tak, jak se prodávalo Citigo i Mini ve spalovací verzi, bude se prodávat i v elekt. verzi 🙂

            Jak jsem psal, známá si před rokem koupila Mini cooper za nějakých 650 tisíc. Chtěla nějaké pěkné auto do města. Mohla si taky koupit Citigo za třetinu 🙂

    1. Hlavně je to dobrá nabídka pro cílovou skupinu. Koukám do
      Hlavně je to dobrá nabídka pro cílovou skupinu. Koukám do ceníku a benzinové Mini One začíná na cca. 550 tisíc a to je chcíplý 75 kW motor, s manuálem a slabou výbavou. Známá kupovala asi před rokem skladovku Mini Cooper 100 kW s automatem za nějakých 650 tisíc. To už není moc daleko od tohoto SE, resp. ten cenový rozdíl spalovací auto vs. elektro je u tohoto Mini nižší než u jiných značek.

      Pobavilo mě srovnáná s Ioniqem, Zoe a podobnými auty. Už vidím člověka, co má zájem o toto Mini, ale pak si řekne, že radši vezme Ioniq, protože je větší a má delší dojezd 🙂

Napsat komentář