Test: Elektrokolo e-totem Sense

V průběhu dubna 2012 se nám do redakce dostalo k testování další z řady elektrokol. Tentokrát se jednalo o model Sense, vlajkovou loď značky e-totem. O tom, jak si vedlo na cestách i necestách, se s vámi rádi podělíme.

e-totem Sense
foto: Hybrid.cz

Ihned na první pohled je jasné, že před námi stojí kvalitní robustní kolo, nikoli „čína“ za 10 tisíc. Zpracování je na dobré úrovni stejně jako použité komponenty od zavedených výrobců. Jedná se sice o nižší produktové řady, ale i tak je osazení Shimano (Alivio, Altus) nebo uzamykatelná vidlice Suntour zárukou kvality a rozumných jízdních vlastností.

Uzamykatelná vidlice Suntour přijde vhod.
foto: Hybrid.cz

Elektrokolo se dle oficiálních informací pyšní dojezdem 50 km, což je ovšem vždy údaj značně nevděčný. Nebudeme se tedy zbytečně zdržovat a vyrážíme na trať. Stačí zasunout klíček, otočit jím, podržet tlačítko ovládání na řídítkách a za asistence 250W elektromotoru uhánět vstříc novým zážitkům.

Ovládání je jednoduché. Při podržení prostředního tlačítka je aktivována funkce Walk, kdy kolo jede pomalu i bez šlapání.
foto: Hybrid.cz

Ještě před jízdou nebo klidně přímo při ní je možné zvolit intenzitu příšlapu. Jako vždy testovanému produktu nenadržujeme, tudíž vybíráme hned pátý stupeň z pěti, za což jsme odměněni slušnou dávkou pomoci až do rychlosti 25 km/h. Ve skutečnosti je však rychlost asi o 2 km nižší. Odchylku si vysvětlujeme špatným nastavením rozměrného cyklocomputeru, do kterého nemáme odvahu zasahovat.

Přehledný displej je ještě opatřen ochrannou fólií.
foto: Hybrid.cz

Plánovaná trasa měří 50 km a vyrážíme na ní se zkušenými cyklisty. Ti se na elektrokola samozřejmě koukají skrz prsty, avšak vyhlídkové tempo kolem 22 km/h akceptují. Při jízdě konstantní rychlostí po rovné silnici kolo pomáhá tak trochu přerušovaně, což může někoho rozčilovat. Stejně jako občasné dotyky zadní strany stehna s poměrně netradičně umístěnou baterií. Nejedná se však o nic, kvůli čemu byste kolo hned po první projížďce prokleli.

Baterie je umístěná docela netradičně.
foto: Hybrid.cz

Po ujetí asi 15 km sjíždíme konečně do lehčího terénu s kopcovitým profilem. Průměrná rychlost v tu chvíli klesá pod 20 km/h a v prvním strmějším stoupání jsou poprvé znát výrazné výhody elektrokola. 250W bonus se opravdu hodí. Po vyšplhání následuje sjezd, kde naopak 23kg stroj malinko ztrácí. Vyšší hmotnost a její rozložení spolu s rychlostí kolem 40 km/h se i přes poměrně nenáročný terén polní cesty projeví v plné síle intenzivním poskakováním zadního kola. Vysoká míra „drncavosti“ je však bolístkou všech elektrických kol, proto lze odpustit.

Co se však přehlédnout nedá je pár detailů, které značka e-totem nedotáhla do konce. První padesátikilometrová projížďka, z čehož elektrický pohon asistoval na plný výkon velice slušných 40,2 km při zatížení 80kg jezdcem, totiž skončila nezanedbatelnou poruchou. Pohodlně odnímatelnou LiMnO2 baterii jsme totiž kvůli poruše jejího držáku málem nedovezli domů. Vše se vysvětlilo po sejmutí plastového krytu. Původní obavy z únavy materiálu se ukázaly jako liché. Příčinou celé závady bylo lajdáctví ze strany výrobce i distributora ve formě čtyř nedotažených šroubů, které jsou jediným spojením baterie s kolem.

Plastový kryt to trochu odnesl.
foto: Hybrid.cz

Čtyři šrouby byly úplně povolené.
foto: Hybrid.cz

Další naprosto zbytečnou slabinou byla absence krytu pod řetěz. Stačilo 50 km a lak zadní vidlice byl i z důvodu intenzivnějšího poskakování poškozený. Tato vada na kráse není nijak zásadní. U výrobku za 34 tisíc korun však čeká zákazník bezproblémový provoz.

Zadní vidlice po 50 kilometrech.
foto: Hybrid.cz

Ale zpět do sedla. Až na výše zmíněné nepříjemnosti se ne kole jezdilo velmi dobře. Pochvalu si zaslouží velký přehledný displej, který kolemjedoucí často nesprávně zaměňovali za navigaci. Spíše než USB konektor určený pro dobíjení mobilních zařízení nás zaujaly jiné přednosti. Tou první je snadná manipulace s 24V/9,5Ah baterií, která se dá pohodlně vyjmout a donést k nabíječce. Další překvapivou výhodou je poměrně snadná jízda bez podpory elektromotoru, což není u elektrokol vůbec samozřejmostí a leckdy může přijít vhod.

Ha! USB!
foto: Hybrid.cz

V závěru testu se nelze ubránit srovnání. e-totem Sense je přímým konkurentem kola Agogs UPHILL. Svojí charakteristikou, dojezdem, hmotností i cenovkou (Sense je o tisícovku levnější) jsou si obě kola dost podobná. V případě UPHILLU ale dostanete 100% funkční produkt, kde je myšleno na vše, zatímco u Sense lze spatřit ještě nějaké dětské nemoci. Nakročeno má však slušně!

5 Comments on “Test: Elektrokolo e-totem Sense”

  1. Zakoupil jsem si elektrokolo
    Zakoupil jsem si elektrokolo Sense

    http://eko.na1.cz/subdom/eko/Kola-elektrokola/Elektrokola/ELEKTROKOLO-SENSE-2012.html
    a nevím zda je to otázka výrobce, nebo toho

    kdo kola prodává, ale kolo bylo seřízeno, nic se na něm do dnešního dne nepokazilo, ani neuvolnilo, takže mám pozitivní skušenost. Možná záleží kde kolo koupíte a jak se vám

    a kolu, prodejce věnuje.
    Protože s manželkou jsme koupily ještě Cortinu

    http://eko.na1.cz/subdom/eko/Kola-elektrokola/Elektrokola/ELEKTROKOLO-CORTINA-2012.html
    tak mohu posoudit kvalitu.

    Jak jsem už psal, nic se nepokazilo. Jediný nedostatek vidím v zámku baterie, raději bych viděl nějaký Fab než tyhle čínský šlochtající zámky.
    Protože před koupí jsem si půjčil a otestoval několik elektrokol, líbilo se mi KTM, ale na stejný dojezd byla cena moc vysoká. U Sense je oproti jiným kolům jedna výhoda a

    myslím že podstatná! Já jezdím tak že mám nastaven pohon na 0 a když se blíží stoupání, naťukám si 1-5ku. U jiných kol mi připadalo že motor prostě brzdí, klade velký odpor.

    U Sense jedu jako na normálním kole se zatíženým nosičem. Sense oproti manželčině kole má výhodu v tom že i když mám nastavenou jedničku tak zabere naplno, dělá to asi

    snímač šlapání který měří krouťák. Zatím nemám důvod proč si stěžovat na obě kola. Uvidím jak dobudoucna budou stát baterky a jak dlouho vydrží elektrika. Osobně bych tohle

    kolo doporučil, zatím jsem lepší neměl v ruce. KTM je srovnatelné, ale ta cena! Za ni můžu koupit další baterii k Sense. Jinak manželčino kolo má dojezd delší.

    1. Dobrý den pane
      Dobrý den pane Zetek,
      děkujeme za Váš kladný komentář. Bohužel před tímto testem , kvůli zmatkům a seřizování mnoha dalších elektrokol k prodeji jsme udělali chybu a kolo správně neseřídili.
      Jsme moc rádi, že jste s našimi e-koly spokojený.
      Ano, máte pravdu u modelu Sense dávkování podpory motoru opravdu silně ovlivnuje sofistikovaný systém snímače síly šlapání(takzvaný torque snímač).

  2. Dobře napsaný test, který
    Dobře napsaný test, který poukazuje na nedostatky při výrobě tohoto kola. Naše společnost e-kolo-praha.cz, jako prodejce elektrokol e-totem v Praze zaručuje zákazníkům, že na kolech zakoupených u nás jsou uvedené vady odstraněny ve spolupráci s výrobcem kol e-totem.

    Jiří Syrovátka
    e-kolo-praha.cz

Napsat komentář