Regulace emisí nahrávají elektromobilům, tahouny jsou Čína, Francie a Německo

Společnost Roland Berger společně s německým automobilovým výzkumným institutem fka v nové studii „E-mobility Index Q1/2017“ odhaluje, že vedoucí pozice v e-mobilitě zaujímají ve třech odlišných indikátorech Čína, Francie a kupodivu také Německo.

Prodej elektromobilů v posledních letech strmě roste a bude růst dál. Hlavním tahounem a největším trhem se stává Čína.
foto: Roland Berger

Nový impuls v úsilí o zavedení elektromobility napříč kontinenty přijde, dle odborníků Roland Berger a fka, z hlavních světových městských aglomerací. Mnohé světové metropole již oznámily plány na zavedení regulací, které mají za cíl snížit emise. Města jako Londýn, Paříž nebo Mexico City plánují zákaz dieselových i benzínových motorů.

Čína oznámila kvóty pro elektrická vozidla a projednává zavedení všeobecného zákazu spalovacích motorů od roku 2025. Podle spoluautora E-mobility Indexu Q1/2017 Thomase Schlicka z automobilového kompetenčního centra Roland Berger musí proto vlády i nadále investovat do technologického mixu, od financování výzkumu až po dotace na rozvoj infrastruktury nabíjecích zařízení a podporu prodeje dotováním zákazníků.

Klesající ceny baterií jako příležitost, dostupnost surovin jako riziko

Dle Alexandera Busse, konzultanta fka, kromě regulačních opatření, která jsou ve větších městech přijímána, způsobí významný rozdíl v přijímání e-mobility také snížení cen baterií.

„Naše analýza trhu ukazuje, že na elektrifikaci aut pracují intenzivně všechny země, i když s rozdílným zaměřením. Snížení cen lithium-iontových baterií spolu se zavedením nové generace článků vede k rozšíření škály elektrických aut. I ve střednědobém horizontu výrobci aut upravují modelový mix tímto směrem.“

Problémem, kterému výrobci čelí, je závislost na konkrétních surovinách – lithiu, niklu, manganu, kobaltu a grafitu, a na zemích, které jim tito suroviny dodávají. 95 % světových zásob grafitu se nalézá v Číně a téměř polovinu světové poptávky kobaltu pokrývá Kongo.

Výroba oceli vyžaduje mangan, jehož celosvětovou zásobu z celé jedné čtvrtiny zajišťuje Jihoafrická republika. Chile a Austrálie poskytují každý jednu třetinu světových zásob lithia. Další překážkou je dodávka rafinovaného grafitu, která je z většiny zajišťována Jižní Koreou a Japonskem.

Dodávka surovin i produkce článků do baterií jsou proto faktory vydané napospas politickým vlnám. Další z autorů studie, Wolfgang Bernhart z automobilového kompetenčního centra Roland Berger, zdůrazňuje situaci v Číně.

„Více jak 90 procent lithium-iontových baterií pro čínský trh s elektromobily je vyráběno lokálně. Zásadní efekt má fakt, že lokální produkce profituje ze státní podpory, zatímco zahraniční výrobci bateriových článků nejsou ani schopni získat licenci k místní produkci. To je důvod, proč čínští výrobci článků zaujímají horní příčky, a to i v rámci celosvětové produkce.“

To také vysvětluje posun Číny na vrchol průmyslového indikátoru E-mobility Indexu Q1/2017 a její umístění před a Japonskem.

Francie a Německo na špičce technologie, Čína postupuje

Zmíněná studie na základě tří indikátorů – technologie, průmyslu a trhu – pravidelně srovnává pozici sedmi automobilových velmocí – Číny, Francie, Německa, Itálie, Japonska, Jižní Koreji a USA. Zatímco tržní podíl elektricky poháněných vozidel roste na všech trzích, celková čísla zůstávají nízká. Ukazuje se, že hlavní roli v posouvání technologických hranic hraje Evropa.

Podle technologického indikátoru se o první místo dělí Francie a Německo, které předběhly Japonsko a Jižní Koreu. Evropskou převahu v tomto segmentu komentuje Wolfgang Bernhart z Roland Berger.

„Ústřední postavení Německa v technologickém indikátoru je dáno nárůstem počtu vozidel dostupných zákazníkům a větším rozsahem nabídky německých výrobců. Těm se podařilo významně navýšit počet částečných i kompletních elektrických pohonných jednotek v rámci svých automobilových řad a zachovat při tom relativně stabilní ceny.“

Francouzi se namísto šířky nabídky zaměřují na dostupnost elektrických vozidel nižší střední třídy. Zůstávají tak na špičce z hlediska poměru cena/výkon. Z hlediska indikátoru trhu si nejlépe vede již zmíněná Čína.

Ve srovnání s minulým rokem se prodej elektrických vozidel v Číně více jak zdvojnásobil, což vysvětluje, proč tato země poskočila vpřed nejen v průmyslovém indikátoru, ale i v tržním indikátoru, kde se umístila jako druhá hned za Francií, která má i nadále větší tržní podíl elektromobilů. Prodej se také zvýšil ve Francii a v Německu, a to okolo 50 % oproti minulému roku.

E-mobilita jako nástroj snížení emisí

Celkově v roce 2016 tržní podíl polo nebo zcela elektrifikovaných vozidel přesáhl jedno procento pouze ve dvou zemích, v Číně a ve Francii. Tento výsledek je podle Thomase Schlicka (Roland Berger) neuspokojivý. „Aby bylo dosaženo cílů emisí vozového parku, které vstoupí v účinnost od roku 2021, musí toto číslo znatelně narůst.“ Výrobci proto musí elektrická vozidla zákazníkovi zatraktivnit.

„Škála v současnosti nabízených vozidel je velmi dobrá. To, co potřebuje zlepšit, je snadnost nabíjení a doba nabíjení. To vyžaduje rozsáhlou síť pro rychlé nabíjení,“ uzavírá Schlick.

Situace v České republice je v tomto ohledu, v porovnání s analyzovanými zeměmi, zatím poměrně neuspokojivá. „Snižování emisí je do praxe zaváděno pouze váhavě a podpora elektrických vozidel, která by mohla situaci usnadnit, se zde rozjíždí pomalu.

I přes existenci Národní strategie čisté mobility chybí elementární shoda klíčových subjektů na praktickém přístupu k e-mobilitě. Jen pozvolna vzniká síť nabíjecích zařízení, kterou vytváří především soukromé subjekty a E.ON.

Nedávno byl ale učiněn dobrý krok k urychlení vývoje. Je jím nabídka dotací, kterou na začátku listopadu 2016 vydalo Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím výzvy k předkládání žádostí pro poskytnutí podpory alternativních způsobů dopravy.

Jejím cílem je, mimo jiné, snížení emisí z dopravy právě prostřednictvím využívání vozidel s alternativním pohonem. „Můžeme tedy doufat, že do budoucna i v České republice vzroste podpora e-mobility jak ze strany státu, tak i ze strany dalších soukromých subjektů,“ říká Jaroslav Dvořák, projektový manažer společnosti Roland Berger v České republice.

tisková zpráva

43 Comments on “Regulace emisí nahrávají elektromobilům, tahouny jsou Čína, Francie a Německo”

  1. Pánové a dámy, jestli
    Pánové a dámy, jestli skutečně chcete podpořit elektromobilitu, tak napište svým zastupitelům na městě a navrhněte jim, jestli nechtějí vybudovat nabíjecí místa. Ostatně, zatím stačí klidně pětikolík, který se dá v budoucnu vylepšit na cokoliv dalšího. Náklady nula nula nic, ale když tohle uděláte ve všech okresních městech, bude rázem síť nabíjecích stanic úplně jinde. Ano, nebudou to zřejmě rychlonabíječky, ale budou to třeba pomalejší mennekesy Typ 2 s 32 A, tedy 22 kW.

            1. Zbyněk:
              Běžně možná

              Zbyněk:
              Běžně možná tza ty prachy děláš nějakou odbočku z krabice někomu na chalupě, aby tam mohl pouštět cirkulárku nebo štípač na dříví.

              Za 5-10 tisíc Kč nelze postavit dobíjecí stojan pro elektromobily.
              Už jen proto, že kabel bude tažen zcela jistě více, než 10 m.
              S veškerým zařízením kolem, od projektu do spuštění to bude sto tisíc, jak jsem uvedl.

                1. Zbyněk:
                  Jo aha, takže ty

                  Zbyněk:
                  Jo aha, takže ty jsi uvažoval nějaký kabel hozený oknem tam někde u firmičky typu „natěračství“ nebo „montáž antén“, že…?

                  Ne, za těch tvých 5-10 tisíc bys nepoložil ani přívod.

                2. 5-ti kolik do 10tis,
                  5-ti kolik do 10tis, Mennekes2 za 20tis – standartní příprava.
                  Chápeš, že ty teoretizuješ a u mě si na to můžeš sáhnout? že na tyhle věci se dělají revize a jen tak hodit kabel nelze? Dále je to asi zbytečná diskuse.
                  Neboj, takových jako ty, co si něco myslí, protože něco někdy od někoho slyšeli je víc – hlavně vykřikovat, že něco nejde

                3. Zbyněk:
                  Ne, za těch tvých

                  Zbyněk:
                  Ne, za těch tvých 10 tisíc je opravdu jen kabel oknem u firmičky.

                  V obci udělat jedno parkovací stání, plac zhruba 3 x 7 m.
                  Kynetu dlouhou min. 10 m, spíš ale mnohem víc.
                  Odbočení, jištění, ochrany, zemnění, přípolož FeZn pasoviny apod.
                  Tarifikace, zabezpečení proti zneužití.
                  Možná nějaká ta lampička veřejného osvětlení, aby tam policie lépe viděla.

                  Na copak si tebe sáhnu?
                  Na ten kabel, hozený oknem?
                  Nebo sis to udělal na jistič a zásuvku prasknul na barák?

                4. ale ale, už do toho
                  ale ale, už do toho počítáme parkoviště, osvětlení,….:)
                  Měj se pořád takhle krásně

                5. Zbyněk:
                  A co asi

                  Zbyněk:
                  A co asi jinýho?
                  Bude snad to auto stát na trávě? Nebo na chodníku?
                  Ještě vymysli, že k tomu není třeba táhnout zemní kabel, takové exoty taky znám…

                6. Zbyněk:
                  Hošánku, možná

                  Zbyněk:
                  Hošánku, možná umíš namontovat nějakou anténu, zapojit a nakonfigurovat satelit či podobnou bedničku, ale jinak asi moc praxe nemáš.
                  Ono postavit takové dobíjecí místo pro veřejnost nelze za pár krejcarů.
                  A co se týká exotů – dos tjich mele, že se třeba elektromobily budou dobíjet bezdrátově a podobné plky.
                  Nemáš k tomu taky blízko…?

                7. někdo stojí venku na
                  někdo stojí venku na dešti a říká, že prší. Ty jsi ten kdo tvrdí, že to není možný, protože slyšel že pršet nebude…. 🙂

                8. Zbyněk:
                  Aha, takže k tomu

                  Zbyněk:
                  Aha, takže k tomu blízko nejspíš máš.
                  No, on je to nesmysl, kterým se ohánějí hlavně ti, kteří nemají o elektrice moc páru a neví, co to je třeba odpor, napětí, vodivost, výkon atd.

                9. Tak nějak jsme se dohodli,
                  Tak nějak jsme se dohodli, že na toho matláka už nebudeme reagovat. Co vy na to? 🙂 Jinak samozřejmě hodit kabel z okna vyjde asi na 1200 Kč, 25 metrů s koncovkami 🙂 A je samozřejmé, že města mají vhodná parkoviště, ze kterých lze udělat nabíjení snadno, protože jsou u zdi městské budovy a stačí tam skutečně vyhodit tu skříňku na zeď. Ale to už tomu oslovi nevysvětlíte, protože on hledá něco, co není.

                10. Josef:
                  Matlák seš ty a

                  Josef:
                  Matlák seš ty a navíc namistrovanej, viz ty tvoje kecy o dronu.

                11. Moje náklady na nabíječku
                  Moje náklady na nabíječku 230V 16A byly tisk barevné A4, zalaminování a umístění do okna, tedy kousek izolepy. A ještě jedna webová stránka na mém, už existujícím webu.
                  Zásuvka na fasádě už tam byla kvůli sekačce, vrtačce, vysavači a dalším věcem. Parkovací místo už tam bylo kvůli návštěvám a nájemníkům. A dokonce i poštovní schránka pro dobrovolnou platbu tam už stála. Prostě obyčejné sdílení již existujícího pro jiný účel. Kdo chce, udělá to, kdo nechce ……..

    1. už jsem to u nás zkusil –
      už jsem to u nás zkusil – úředníkům se nechce, potřebují svůj klid a hlavně nic nového. Každopádně mi prý nebudou bránit si koupit pozemek a vše tam instalovat – Pozor, pokud to nebude kolidovat se zájmy města, které zatím nejsou schopni zcela přesně definovat… 🙂

            1. Michelin:
              Ano, tady jsou

              Michelin:
              Ano, tady jsou všichni spíš na čísla.
              Špičkový výkon, maximální možný dojezd, velikánský displej atd.

              Pohonná soustava je odfláknutá, vše se řešilo příliš rychle nebyl čas ani na propracovanou konstrukci, která se v případě elektrického pohonu nabízí, viz diferenciál…

                1. On se svým diferenciálem i
                  On se svým diferenciálem i spí 🙂

          1. Já souhlasím s tím, že
            Já souhlasím s tím, že Tesla je co do praktičnosti je podřadné auto, ale jako EV je jediné uvažovatelné, použitelné (dojezd).

            Jinak pohonná soustava je dobrá, píšeš blbosti, nejlepší, co auta dokážou poskytnout= nejlepší zrychlení, nejmenší poruchovost atd.

Napsat komentář