PRAXE: 1000 km v levém pruhu s elektromobilem Volkswagen ID.3 1st Max

Ivo Pavera - 04 Prosinec 2020

Přelomový, strategický, inovativní. Takovými superlativy hodnotí sám výrobce tento svůj první, výhradně elektrický model ve své produkci. Tak jak se mu dařilo v levém pruhu?Nejvyšší zaznamenaný nabíjecí výkon elektromobilu Volkswagen ID.3 1st Max v průběhu cesty.

Nejvyšší zaznamenaný nabíjecí výkon elektromobilu Volkswagen ID.3 1st Max v průběhu cesty.
foto: archiv autora

V této testovací sérii je to jako na houpačce. Seriál jsem zahájil testem ojetého malobateriového liftbacku nižší střední třídy Hyundai Ioniq Electric, pak se pro test podařilo zapůjčit luxusní SUV crossover Jaguar I-PACE, a nyní se do startovního pole dostavil hatchback nižší střední třídy Volkswagen ID.3 1ST Max.

Získat pro test toto zatím ojedinělé vozidlo nebylo vůbec snadné, vždyť v době vzniku článku bylo v ČR registrováno pouhých 53 kusů tohoto vozu. Nakonec se podařilo vyjednat zápůjčku od jedno z prvních soukromých vlastníků ID.3 v ČR, ostravské společnosti SECTRON s.r.o.

Získal jsem tedy příležitost vyzkoušet sériový kus dodaný zákazníkovi. Ředitele této společnosti, Marek Zamarski mi prozradil, že byli navíc prvními v ČR, kdo si nové ID.3 rezervoval. Při dojednávání zápůjčky také spontánně vznikl nový prvek v tomto testu, právě Marek Zamarski se stal mým historicky prvním spolujezdcem na předmětné trati.

Na svou první dálkovou zkušenost s ID.3 jsem se velmi těšil. Také pro to, že předešlé dva roky mi dělal společníka na cestách Volkswagen e-Golf v provedení s 35,8 kWh baterií. Se 100 000 km zkušeností s tímto BEV jsem byl zvědavý, jak se inženýři z Volkswagenu vytáhli a o kolik dospělejší elektromobil postavili.

Tohle už není evoluce, spíše revoluce

Volkswagen model ID.3 postavil na obdobě půdorysu předešlého E-Golfa. ID.3 je o necelý centimetr kratší, o celý centimetr širší, ale také o necelých 12 cm vyšší než jeho předchůdce. Prodloužení rozvoru o 14 cm na 277,1 cm vymístilo kola novinky do rohů karoserie a přineslo, do třídy hatchbacků nižší střední třídy, opravu neobvyklou porci vnitřního prostoru pro posádku.

Sem se bohužel nabíjecí kabely nevejdou.

Sem se bohužel nabíjecí kabely nevejdou.
foto: archiv autora

Základní objem zavazadelníku vzrostl vůči E-Golfu o 44 litrů na 385 litrů. ID.3 má však díky trakční baterii s využitelnou kapacitou 58 kWh (e-Golf 31,5 kWh) i vyšší pohotovostní hmotnost 1719 kg (e-Golf 1540 kg). Nový 150 kW elektromotor umístěný na zadní nápravě (e-Golf 100 kW, předokolka) zrychlí ID.3 z 0-100 km/h za 7,3 s (e-Golf 9,1 s), a uděluje tomuto BEV maximální rychlost 160 km/h (e-Golf 150 km/h).

Se spotřebou dle WLTP od 15,4 do 16,9 kWh/100 km (e-Golf 15,3 kWh/100 km) slibuje ID.3 dojezd až 426 km (e-Golf 232 km), rovněž dle metodiky WLTP. O doplňování energie z AC wallboxů, sloupků a zásuvek se stará 3-fázová 11kW palubní nabíječka (e-Golf 7,2 kW, dvoufázová) a z DC nabíjecích stanic pojme i výkon 100 kW (e-Golf 40 kW), a to opakovaně bez výkonových omezení (e-Golf jen 1 x až 2 x za sebou).

Zdůraznit musím i vyšší napětí trakční baterie ID.3, kdy běžné 50 kW (125 A) DC stanice dokáže zatížit odběrem plných 50 kW už od 0 % SOC. Jedna věc však zůstala stejná, vlastně dvě. Nabíjecí konektor zůstal umístěný v blatníku nad pravým zadním kolem. A pro nabíjecí kabeláž se nenašlo místo pod přední kapotou. Byť se motor přemístil dozadu, škoda.

Trasa, 1078 km a 7 zástavek na dobití.

Trasa, 1078 km a 7 zástavek na dobití.
foto: archiv autora

Psal jsem u revoluci, ta se na konzervativní poměry značky Volkswagen udála, vedle nárůstu prostoru a přesunu pohonné jednotky nad zadní nápravu, právě v interiéru a v komunikaci vozidla s řidičem. VW po léta své modely spíše vylepšoval, detaily cizeloval a spousta věci byla dlouhodobě neměnných a po generace přivedených takřka k dokonalosti v rámci segmentu.

Po usednutí za volant ID.3 se nejdříve musíte vyrovnat s pocitem, že sedíte ve voze nějaké nové cizí značky. Nic z toho, co znáte z E-Golfa tu takřka neplatí. Všechno je takové, jiné. Ne horší, ne lepší, musíte si to zažít. Tam kde byl dřív otočný ovladač světel, jsou podsvícená kapacitní tlačítka.

Subtilní a strohý přístrojový štít je připevněn na volantové tyči a dá se přenastavit i s volantem. Infotainment podléhá úplně nové logice. Volkswagen prostě po letech přestal vylepšovat tentýž obraz a do stojanu připevnil nové čisté plátno. To sice nese riziko začátečnických chyb, ale i potenciál nových možností. Ostatně tato platforma MEB je teprve na začátku svého mladého života.

Poprvé ve dvou

Pro zachování objektivního srovnání jsem opět startoval ze svého domova ve Slezsku a po dálničních komunikacích přes Brno a Prahu dojel do Rozvadova, a pak zase stejnou cestou zpět. Aby to bylo možné a testované ID.3 se v noci v mé garáži, před a po testu, nabilo na 100 %, podnikli jsme s mým novým parťákem Markem Zamarskim zajímavý veletoč.

Kousek před Vystrkovem, průměrná spotřeba už klesá.

Kousek před Vystrkovem, průměrná spotřeba už klesá.
foto: Marek Zamarski

V pondělí odpoledne před testem mi ID.3 přistavil domů a odjel do svého 70 km vzdáleného domova mým Ioniqem. Následně v den testu přijel před pátou hodinnou ranní, tedy vyjížděl z domu už ve 4:00. No a po návratu z testu opět usedl do mého vozu a vyrazil k domovu. Auta jsem si pak už definitivně vyměnili ve středu. Ne, tohle se bez nasazení a nadšení fakt dělat nedá.

Vyrazili jsem ve 4:48 ráno. Ano, pozorní čtenáři vědí, že jsem opět nevyrazil v plánovaných 5:00. Prostě jsme oba měli strach ať nevyjedeme pozdě, a když sedíte připraveni v autě, před vámi více než 1000 km cesty, nechce se vám 12 minut čekat. Tak snad příště. Nepršelo, zato mrzlo.

Teploty se během dne pohybovaly od -2,5 °C do + 7°C. Kabinu jsme celou cestu temperovali na 22 °C. Cca 2/3 cesty nás na střídačku provázela mlha. Přímo na naši jízdu vliv neměla, ale spousta řidičů nás v levém pruhu zpomalovalo velmi opatrnou jízdou.

Když vás spotřeba překvapí

Plán byl s tímto vozidlem prostý, první nabíjení v Brně na Hyperchargeru PRE (po 171 km), a pokud by byla spotřeba hodně příznivá, tak až na UFC E.ONu ve Vystrkově (po 281 km). Takovým mým bodem rozhodnutí bývá dálniční křižovatka u Vyškova. V únoru tohoto roku jsem na stejné trase s VW E-Golf evidoval, při stejné průměrné rychlosti a teplotě 0 °C, průměrnou spotřebu 19,2 kWh/100 km.

Setkání dvou generací BEV.

Setkání dvou generací BEV.
foto: Marek Zamarski

Pokud by ID.3 vykázalo obdobnou spotřebu, bylo by dosažení první zastávky na Vystrkově vcelku reálné, a ještě s rezervou. Nebudu vás napínat. Naše průměrná spotřeba se u Vyškova (cca po 140 km cesty) pohybovala dle palubního počítače mezi 27 až 28 kWh/100 km!!! Ano, podobně jako u mnohem většího a o 500 kg těžšího I-Pace.

Nu což, se zbývajícími 16 % v trakční baterii jsme zaparkovali u Hyperchargeru společnosti PRE v Brně na Řípské ulici. Bylo jasné, že na strategii s 5-ti zastávkami můžeme zapomenout. Ok, upravili jsme ji na 7 zastávek s tím, že budeme nabíjet vždy do cca 60 % kapacity trakční baterie (dále jen SOC), využijeme co nejvýkonnější pásmo nabíjení této ID.3 a ušetříme čas na nabíječkách. Po 19 minutách nabíjení doplnil Hypercharger do našeho ID.3 potřebných 24,64 kWh (ø výkon nabíjení 77,8 kW) a my se vydali s 60 % SOC dále na Vysočinu.

Trocha podzimní poezie.

Trocha podzimní poezie.
foto: Marek Zamarski

Když jsem psal v úvodu o strohém přístrojovém štítu, musím říci, že během jízdy jsem moc názor nezměnil. Je na něm sice k dispozici zbývající dojezd v km, ale bez interakce se stavem baterie nebo informace o ø spotřebě, je pro mne tento údaj na dlouhé trase nedostatečný. Jasně mohl jsem si tyto údaje přehledně zobrazit na hlavním displeji, ale to jsem pak neměl náhled do navigace.

Na přístrojovém štítu mne o aktuálním příkonu, nebo rekuperaci informovala modrá nebo zelená čára. Jakési horizontální sloupce. A o stavu SOC trakční baterie její piktogram s mizícími dílky. Říkal jsem si: „Proč tam nedali obyčejný číselný údaj v %?“ A oni dali.

Bohužel, až když jsem se blížil ke kapacitnímu limitu trakční baterie, vyjevilo mi vozidlo tento údaj na přístrojovém štítu v červených literách. Poprvé jsme si toho všimnul na Vystrkově při dojezdu k UFC společnosti E.ON. Na štítu svítilo zbývajících 5 % SOC. To že dorazíte k nabíječce, ale automaticky neznamená, že budete ihned nabíjet.

Přesně v půli cesty, nešetřili jsme sebe ani ID.3.

Přesně v půli cesty, nešetřili jsme sebe ani ID.3.
foto: Marek Zamarski

Skoro všechny stojany včetně UFC byly obsazeny nabíjejícími elektromobily. V tu chvíli jsem velmi ocenil pohotovost svého společníka. Marek Zamarski nezaváhal a s úsměvem na tváři ihned vyrazil vyjednávat s řidičem nabíjejícím na UFC stojanu. A skutečně, za necelou minutu jsme už nabíjeli.

Z ochotného řidiče se vyklubal Martin Klíma, šéf služeb pro mobilitu v E.ON CZ. Celých 25 minut nabíjení jsme pak strávili v rozhovoru s ním a jeho kolegy. Dobili jsme 34,49 kWh (ø výkon nabíjení 82,8 kW) až na 65 %.

V hovoru o nabitých informacích od pracovníků E.ONu jsme projeli Pražským okruhem, sjeli na dálnici D5 a už brzdili u sjezdu na berounskou stanici Ionity. Zde jsme nabíjeli od 10 do 65 % SOC, celkem 31,39 kWh za 23 minut (ø výkon nabíjení 81,9 kW).

Dost času na toaletu, něco k snědku a pár fotek. Průměrná spotřeba nám sice mezitím klesla a nyní začínala číslem 26, ale na Svatou Kateřinu je to z Berouna pořád do kopce. Zajímalo mne, zda nám mnou vypočtené minimum energie pro tuto část trasy vystačí.

Jedeme „hranu“

Protože můj společník zdatně postoval každou naši zastávku na LinkedInu, tak někteří z vás již vědí, že jsem k UFC E.ONu v Rozvadově dojeli. Ovšem s 0 % SOC a s 0 km dojezdu na palubním počítači. Tu nulu jsme překonali do mínusu asi jen o jeden kilometr.

Co je zajímavější celou dobu jsme jeli rychlostí 130 km/h a vesele si topili. Jen právě v posledním kilometru jsem instinktivně snížil rychlost na 120 km/h. Auto nás sice důrazně informovalo o docházejícím palivu, ale k žádným zásahům do řízení, či klimatizace se nepouštělo.

Tohle je vůči E-Golfu rozhodně posun k lepšímu. Co jsme vůbec nezahlédli byla takzvaná „želva“. Tento symbol posledních km jízdy zřejmě konstruktéři do tohoto vozidla neimplementovali. Z 0 na 60 % jsme v Rozvadově nabili za 23 minut, celkem 33,95 kWh (ø výkon nabíjení 88,6 kW).

Krásně zde bylo vidět, že čím níže v rámci SOC začnete u tohoto vozidla nabíjet a dříve skončíte, o to je průměrný výkon nabíjení lepší. Mimochodem, v Rozvadově jsme zastavili v 11:03, přesně po 6 h a 15 min od startu. Tedy o 30 minut dříve než s Ioniqem a 28 minut po Jaguaru I-Pace.

Opět mlhou a záblesky slunce jsme dorazili zpět na Ionity do Berouna. Tentokrát se zbývajícími 3 % SOC, ale co to, všechny 4 obrazovky nabíjecích stojanů byly temné. Celá stanice byla mimo provoz! Rychle jsme začali zvažovat náhradní postup, nedaleko jsou 50 kW stanice ČEZ a E.ONu.

Než jsme se rozhoupali zastavilo opodál auto, z něj vystoupil usměvavý chlapík a se slovy „Vydržte chlapi, byl tu výpadek, hned to nahodím a budete nabíjet,“ odkráčel k rozvaděči. Jak řekl, tak se stalo.

A během sledování pěkného počátečního výkonu (103 kW DC), jsem se něco dozvěděli o rozvoji této sítě a o dalších plánech Ionity v Evropě. Opět po 23 minutách jsme na Ionity doplnili pro změnu 34 kWh (ø výkon nabíjení 88,7 kW) a s 61 % SOC vyrazili na Vystrkov.

Na UFC společnosti E.ON ve Vystrkově jsme dorazili sebevědomě se zbývajícím 1 % SOC. Připojili jsme auto k nabíječce a plánovali něco sníst na nedaleké Benzině. To ale nenaplánujete. Dorazili ti stejní pracovníci E.ONu se kterými jsme rozjednali zajímavá témata dopoledne! Vlastně bylo štěstí, že jsme se odpoutali od nabíječky už po 26 minutách nabíjení. Doplnili jsme 36,58 kWh (ø výkon nabíjení 84,4 kW) na 65 % SOC a vyrazili na Brno.

Poslední DC nabíjení dne, PRE Brno.

Poslední DC nabíjení dne, PRE Brno.
foto: Marek Zamarski

Asi největším zdržením na tomto úseku cesty byla fronta na sjezdu z dálnice D1 právě na ulici Řípská a na následujícím semaforu. U Hyperchargeru společnosti PRE jsme měli v plánu dobít přiměřené množství energie na poslední úsek do cíle, posledních 171 km.

Po 34 minutách nabíjení jsme dobili 38,97 kWh (ø výkon nabíjení 68,8 kW), z 15 % na 82 % SOC. Bylo to méně energie, než kolik jsme ráno spotřebovali na stejné trase při cestě sem, ale aktuálně se průměrná spotřeba pohybovala nad 25 kWh/100 km a my jsme mohli ještě cestou trochu dobít v Olomouci, či v Ostravě na 50 kW DC stanicích. Při 82 % SOC si totiž ID.3 bralo už jen kolem 49 kW nabíjecího výkonu, a tak by to vyšlo později případně nastejno.

1000 km meta a v cíli cesty

Se soumrakem jsme opustili Brno, objeli Vyškov, Olomouc a v kopci před sjezdem na Lipník nad Bečvou minuli 1.000 km značku. Přesně v 17:12, tedy po 12 h a 24 min od startu.

Zbytek cesty probíhal v pohodě, spotřeba spíše klesala, než rostla a nic nenasvědčovalo tomu, že by nás čekala ještě jedna nabíjecí zastávka. Do cíle cesty jsme dorazili podle GPS zapisovače v 17:54, celkem tedy po 13 h a 06 min cesty (IONIQ: 13 h, 48 min; I-PACE: 12 h, 44 min).

Palubní počítač vozidla hlásil nájezd 1078 km, čas jízdy 10 h a 08 min, průměrnou rychlost jízdy 106 km/h a hlavně průměrnou spotřebu za celou cestu 24,6 kWh/100 km. Průměrná rychlost včetně přestávek činila 82,3 km/h. V cíli cesty zbylo v trakční baterii ještě 6 % SOC.

V cíli. Všimněte si okamžité spotřeby stojícího vozidla.

V cíli. Všimněte si okamžité spotřeby stojícího vozidla.
foto: Marek Zamarski

Z veřejných nabíjecích stanic jsme dobili 234,02 kW a z 11 kW domácího wallboxu ještě dalších 57,72 kWh v průběhu následujících 5 hod a 30 min. Za celou cestu spotřeboval tento VW ID.3 celkem 291,74 kWh elektrické energie ze sítě.

Možná pro úplnost doplním, že všechny mé dosavadní testy v rámci série „1000 km v levém pruhu“ byly dálkové prvojízdy s konkrétními modely BEV a pokaždé za nízkých teplot a na zimních pneumatikách. Ani VW ID.3 nebyl výjimkou. Na start se dostavil obut v pneumatikách Continental WinterContact TS 850P v rozměru 215/50 R19.

Tak jaký je nový Volkswagen ID.3 po 1.000 km strávených v levém pruhu? Jednoznačně je to prostorný rodinný vůz, obzvláště s ohledem na jeho vnější rozměry. Vše v testovaném kusu fungovalo, jak mělo. Od kliky u dveří až po jízdní asistenty.

Vozidlo je naprosto jízdně nezáludné a v mezních situacích se chová spíše neutrálně. Kapacita trakční baterie, její pracovní napětí, její ochota nechat se opakovaně nabíjet na DC nabíjecích stanicích, případně výkon palubní AC nabíječky, nebo nástup rekuperace, to vše je úplně v pořádku.

Jako celek je to plnohodnotný a dospělý elektromobil na začátku výrobního cyklu. Ovšem až na dvě zásadní výjimky, které však významně ovlivnily výsledný celkový čas v tomto testu. Za prvé, v dnešní době by už dokázal zákazník u vozidla ocenit vyšší nabíjecí výkon na DC stanicích, tak 150 kW, nebo jen 125 kW, ale s plošší křivku nabíjení.

ID.3 1ST, nabíjecí graf pořízený v září 2020.

ID.3 1ST, nabíjecí graf pořízený v září 2020.
foto: EV-Solutions.cz

Za druhé a především, naměřená spotřeba elektrické energie. Ano, tento test je extrémní z hlediska typu provozu, tedy výhradně po dálnici a za nízkých teplot, ale i tak byla spotřeba testovaného ID.3 příliš vysoká. A jen částečně se dá obhájit absencí tepelného čerpadla v tomto konkrétním kuse.

Obzvláště v porovnání se svým předchůdcem Volkswagen e-Golf 100 kW, ztrácí v této disciplíně ID.3 velmi výrazně. Uvidíme, třeba právě zde je prostor pro postupné zlepšování a cizelování produktu, ve kterém je Volkswagen tak dobrý.

Na startu 1000 KM V LEVÉM PRUHU již čekají další aktuální modely elektromobilů, a třeba ve světle jejich výsledků nevyzní dosažená průměrná spotřeba testovaného ID.3 tak zle, uvidíme.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Marek_

Bude test Hyundai Kona?

---

Lexus GS 450h Premium

Obrázek uživatele Cipísek D

dokud pojedou polský uhelky na plný gule a čezký střechy solární prázdnotou je jízda plasťákovým vodrbaným eletromobilem za víc než mega stále jen modní výstřelek jak vás podojit ;)

https://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/vw-id-3/

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Přemýšlím jaká je uhlíková stopa, v případě srovnatelného testu auta na benzín by bylo spáleno cca 51,5 kg benzínu, v případě elektromobilu a tepelné elektrárny cca 220 kg uhlí...

Ekologickou stopu nechť posoudí jiní...

---

Vláďa B77

Tak za prvé, pokud BEV vezme 22kWh/100km, v benzínu to bude spíš k 7l/100km. Za druhé, ten spotřebovaný benzin odpovídá 463kWh energie ( a 70l by představovalo 630kWh!), což je více jak dvojnásobek ( trojnásobek) spotřebované energie BEV ( 220kWh). Dále emise ze spálení uvedeného množství uhlí ve stacionárním kotle s elektrostatickými filtry a odsiřovací jednotkou, budou rádově nižší, než u mobilního spalovacího motoru, navíc vysokého průměrného stáří v ČR. A řeči o náročnosti výroby baterie vynechte, ta se vyrobí jedna za život BEV. Palivo se leje průběžně, tedy ropy bude několikrát 51l krát 400 ( pro životnost 400tkm u ICE).

Obrázek uživatele napalmm

Přemýšlej chlape, ale pořádně.
Ten benzín co ?
Ze střech nám po dešti rýnou teče do beček a my ho přelejem do nádrží smraďochů ?
A odkud se beuve ?

---

100.000km Leafem 2013

Jsem pro solární elektrárny a všechno na elektriku. Ale dnes nemusí být pisatel daleko od pravdy....to uhlí taky nedoteklo do elektrárny z nebe, benzín je odpadní produkt něčeho, bez čeho se tento svět ještě pár desítek let neobejde a u aut...pokaždé, když se na přechodu leknu tiše přijíždějícího auta, je to......chvíle napětí....benzínové miniauto do města. Ne elektromobil opravdu nepotřebuje bzučet, když jede 30kmh...je prostě těžký.

Takže napalmme, seriozní debata by byla na místě...zesměšňování spíš ukazuje, že jste nakrmenej kydama z netu.

Elektromobil je aj pri najspinavsej vyrobe elektriny (takmer 100% z uhlia ako v Polsku) v celom svojom zivotnom cykle (vratane zataze z vyroby a recyklacie baterii) cca o 25% uhlikovo cistejsi ako diesel.

Vid studia belgickej univerzity.

https://www.transportenvironment.org/press/electric-cars-emit-less-co2-over-their-lifetime-diesels-even-when-powered-dirtiest-electricity

Ano takto měla vypadat odpověď na B77...

Obrázek uživatele napalmm

Omlouvám se, byl jsem nakrmenej lihovinou, ne kydama z netu.
Můžete mně prosím osvětlit kvůli jakému produktu se ropa těží a tahá po celém světě především ?

---

100.000km Leafem 2013

Až vystřízlivíte...jestli to pak ještě bude potřeba.

Obrázek uživatele napalmm

U mě dobrý, ale na volant do ruky to ještě není.
Zpět k důležitému.
Ropa, strategická surovina, bojuje se kvůli ní - války o ropu.
Proč ? Kvůli igelitovým pytlíkům ?

---

100.000km Leafem 2013

No jasně a kvůli čemu jinýmu? Ajo máte pravdu, ještě se z ní vyrábí elektřina, jaj nějaký plasty, ale ty nikoho nezajímaj...faktem ale je, že v ČR, kde se toho moc nevyrábí, 40% spotřeby ropy padlo na benzín a naftu. Až to bude na volant, tak přejde i to ostatní.

V klídku.
Pořád je na místě debata o tom, o kolik je Citigo 1.0MPI ekologičtější, jak e-Citigoe. A oba doufejme, že to bude za pár let jasnější.

Do té doby seriozní debata, OK?

Obrázek uživatele napalmm

VladaB77 chybně srovnává 51,5 kg benzínu ( spalovák ) a 220 kg uhlí ( EV ).
Až bude srovnávat ropu a uhlí (uhlí pro elektřinu, bez které benzínu nedosáhne, potažmo ani nenatankuje ) k výrobě benzínu pro sračkomet s uhlím pro výrobu elektřiny pro EV,tak potom můžeme vést seriózní debatu.
Vlastně ani nemusíme, když si člověk uvědomí, že rakovinoprd má navíc výfuk, ze kterého se opravdu vůně fialek neline.

---

100.000km Leafem 2013

Obrázek uživatele runner42

A co z toho uhlí ještě vznikne? Protože z té ropy vznikne i igelitový pytlík, který byste si měl raději nasadit na hlavu.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

No v zásadě s vámi souhlasím, nelíbil se mi tón a zesměšňování.

Mimochodem...jak vypadá baterka Leafu po 7 letech a 100kkm?

Obrázek uživatele napalmm

Když jsem před 3.5 rokem auto kupoval ze třetí ruky, mělo najeto 80.000km a bylo jasné že baterce někdo hodně ublížil.
Počítal jsem s výměnou.
Najezdil jsem 100.000km a před dvěma měsíci jsem si ji nechal vyměnit za zánovní ovšem 40kWh - původní měla 24kWh.

---

100.000km Leafem 2013

Najezdil do 100kkm nebo najezdil 100kkm a nba tacho je 180. + samozřejmě detaily výměny za 40kWh taky prosím!

Obrázek uživatele napalmm

K výměně baterie.
Nissan se dle mého z lídra elektromobility převtělil do macechy elektromobilistů. Po určitých zkušenostech jsem se rozhodl, že moje prachy nedostane.
Celkem rychle jsem narazil na šikovného pana inženýra, který v tomto snad vidí i podnikatelský záměr - moje spekulace.
Dohoda byla rychlá a jednoduchá, během krátké doby mě předložil tři nabídky. Dvě 24kWh baterie, různě jeté, za různé ceny z bouraček ve světě a jednu 40kWh, což by byl experiment, protože vždycky měnil stejnou kapacitu. Šel jsem do toho.
Ne všechno se podařilo dle plánu.
Emulátor, který měl zajistit komunikaci řídící jednotky auta a baterie nezafungoval, auto pořád vidí 24kWh, takže informace auta o dojezdu a procentech jsou zcestné. Do budoucna jsme domluveni na otestování jiného emulátoru.
Prozatím jezdím " na slepo ", s tím, že když v noci nabiju 80%, tak mně to na každodenní ježdění bohatě stačí. Ovšem jiný člověk, jiné nároky. U mě dobrý.
A když se přeci dostanu pocitově, nebo pomocí počítadla kilometrů na hraniční hodnoty dojezdu, Leaf Spy napoví.

---

100.000km Leafem 2013

Obrázek uživatele napalmm

Celkový nájezd na původní baterku 180.000km.
Někdo z minulých majitelů jí dal pořádné kakao, buď ji usmažil nebo utrápil v mrazech.
Já jsem ji dorazil, nahánění s motorkářema v buchlovských horách není zrovna ohleduplné. K ní, ne k nim.
Detaily později.

---

100.000km Leafem 2013

Jak se s tim popral BMS? Ukazuje spravny dojezd a nabiji celych 40kWh? Vase zkusenosti byste mohl zkapalnit do samostatneho clanku zde na hybridu. To zajima urcite hodne majitelu Leaf 1. gen.

Obrázek uživatele napalmm

Nepořádek, nepořádek. Tady ještě dlužím reakci.
Většinu jsem popsal výše, auto nenabíjí plnou kapacitu baterie, jestli si dobře vybavuji, tak cca 10% je nevyužitých.
Co se týče sepsání článku, myslím že je to předčasné.
Z mého pohledu ještě není dílo dokonáno. Chce to větší časový odstup, najezdit hodně kilometrů, některé problémy se neprojeví hned. Výše uvedené zmatečné hodnoty udávané autem nejsou vyřešeny, je to prostě experiment.
Raději bych počkal a až po souhlasu pana inženýra se snad odhodlám.
Každopádně si myslím, že drtivá většina elektromobilistů by do toho nešla - je to " neoficiální ", i nějaké to bezpečnostní riziko to obnáší, je to hodně o důvěře apod.
Dám vědět kdyby se něco vymamlasilo.

---

100.000km Leafem 2013

Výměna 1st gen samodomo ?
Detaily prosím :)

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Obrázek uživatele Radovan

Myslím, že zabývat se nesmysly trolla, co mu benzín vzniká v nádrži a všechno uhlí se těží kvůli elektromobilům, nemá cenu. A nesmysly typu ropa se těží kvůli plastům v zemi, kde jezdí 6 milionů spalovacích osobních automobil, opravdu ukazují, jak dotyčný nepřemýšlí.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Cipísek D

a kolik % zpracovaný ropy projezdí auta a kolik % prolítají letadla?

https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/palivo-petrolej-ropa-cena-pandemie-letectvi-lode.A200921_123703_eko-doprava_mato

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Obrázek uživatele Radovan

Klasická odpověď od Cimrmanů - hledej Šmudlo.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Cipísek D

no takže většina zpracovaný ropy jde stejnak do leteckýho paliva nebezpečně znečištujícího vrchní vrstvy atmosféry a jesi se letadla vrátí bude to při starém a automobilový benzín jsou jen drobný šmudlo ;)

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Obrázek uživatele Radovan

Prostě si to dohledejte a pracujte s fakty. Já tu potřebu nemám.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Kdepak většina, jen nepodstatné procento. Nenechte se zmást tím, že letadlo a loď jsou velké a auto je malé. Počet rozhoduje. Co sežere les? Jeden slon nebo miliarda mravenců?

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Obrázek uživatele Cipísek D

joo?? podklady soudruhu, relevantní podklady a nikoli zaujatý weby ;)
http://enviregion.pf.ujep.cz/inter_uc/2st/main.php?kap=a12p&iddata=004

letadlo spotřebuje 10.000 litrů paliva za 1 hodinu letu
auto spotřebuje 7 litrů na hodinu jízdy

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Kdysi jsem to počítal i na emise. A vyšlo mi, že jedna rodinná dovolená letecky po Evropě letecky je 3 - 5 tis km spalovacím autem. Na Kanáry to tuším bylo 7-8 tis km... záleželo na typu letadla, konfiguraci, obsazení atd...auto jsem bral referenčně 8 l/100km. Pokud se někdo rozšoupne a dá si nějaké Thajsko, či další exotiku, tak to je horší, než rok jezdit autem.. a počítal jsem to, že na tu dovolenou letí 4 lidi. Chtěl jsem znát emisní obraz rodiny.
Motivovalo mě k tomu někdy před třemi čtyřmi lety to, když motorista byl pranýřován za to, že nastartuje auto, aby něco proměřil a podobně a křičelo se, jak starší auta ničí životní prostředí a letenka zpáteční letenka do Málagy se dala sehnat za 50€ kus.

---

Videl jsem nekoho jit do lesa na hajzl. Tak budeme vsichni sr@t do prirody. Cisticky nas jen stoji penize a svobodu a pritom to je jen male nic oproti kravam na pastvine.

Obrázek uživatele Cipísek D

a srrr na vas stejne nedodavate

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Obrázek uživatele Cipísek D

tak tak nějak bych to viděl. Ted by mě ještě zajímala veřejně dostupná relevantní data o celosvětový spotřebě paliv letecká versus automobilová versus lodní doprava, nikde nic nemůžu najít při tom by to mělo běžet dnes a denně na všech vobrazovkách OSN jesi svět nechce další redukci ;)

https://tn.nova.cz/clanek/jsme-ve-spojeni-s-mimozemstany-tvrdi-uznavany-izraelsky-general.html

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Mám tu částečnou dodávku pouze z USA.

http://ir.eia.gov/wpsr/overview.pdf

Řádek začínající (28) na straně 1 by měl být vyrobené letecké palivo. Řádek (27) je benzin. Takže dnes zhruba 8 krát více benzinu než leteckého paliva a před rokem (4. sloupec) to bylo cca 4,5 krát. :)

Ono je to lepší, než jsem čekal - emise z 3000 km za 14 denní dovolenou nejsou zase to hrozné, to je i v autě. Ale když vezmu, že ještě před rokem bylo běžné létat na zápas LM do Říma, Barcelony...na prodloužený víkend do Málagy, na Malorku...tak už to hrozné je.
Emise z lodí - zase co chcete vzít, pokud vyrazíte na týdenní plavbu v plovoucím paláci Středomořím a do přístavu doletíte letecky, tak si můžete být jist, že za rok to navytvoříte autem. Pokud si objednáte maličkost, co přijde kontejnerovou lodí, tak to tak hrozný není.

Obecně - přeprava čehokoli je jedna z energeticky nejnáročnějších disciplín, co člověk dělá, čím je doprava individuálnější - jak lidí, nebo kusů zboží, tak je dražší. Naprosto klidně se může stát, že pokud si ve čtyřech vlezete do úsporného auta, tak po přepočtu energetického mixu je v daný okamžik emisně a energeticky víc ok, než ten elektromobilista, co jede kolem vás. A zase, pokud v pěti vyrazíte na kolo a pojedete do kopce pod zátěží, tak v tu chvíli produkujete víc CO2, než kdyby jste tam jeli malým autem (neřeším v tu chvíli další věci, co vypouští auto a co bylo vypuštěno, aby se člověk na ten výjezd energeticky nabil)

---

A nezapomente dodat, ze tankery prevazejici ropu cisti vzduch a morskou vodu. Pri zpetne plavbe se napousti do utrob morska voda a kdyz se v cili vypousti, je kristalove cista a pouziva se jako pitna. Nebyt spalovaku, svet by byl hrozne spinavy.

Čistit vzduch budou až ty, co ve vašich snech vozí plyn pro plynovky v čr z USA, aby nebyla závislost na Rusku a nebyly JE to možná vymyslíte i Tube free přenos plynu z USA do ČR

---

Pohon takovych lodi funguje na vypareny plyn z nakladu a je oproti ropnemu odpadu, ktery se u tankeru spaluje 1000x mene zavadny. A LNG nezanechava zadne spinave nadrze. Morska voda jako balast se nijak zavratne neznecisti. U ropy to je ekologicky des.

Tak konkrétní data: Airbus A319 plně obsazený (145 míst) na cestě Praha - Paříž spotřebuje 3,25 litrů/100 km na hlavu.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Obrázek uživatele Cipísek D

jooo ja ti prymárně věřím i když sem ti to ani nečetl ;) ale bez relavantních dat (duvěryhodny web) do paměti ukládám stejnak fejkňjůs. Vláda musí černý na bílým jinak je tadle debate stejnak jen akademicky voničem ;)

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

a už neplakej
https://www.flyradar.cz/letadla/spotreba-paliva-dopravniho-letadla/

---
Obrázek uživatele Cipísek D

je tam víc reklamy než dat o relevantnosti ani řeč

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

No takže to máme 13 l/100km na rodinu tedy cca 115 l na cestu 230 s návratem. A je to 2875 km autem při spotřebě 8l/100km. Není to úplně špatný výsledek, pokud rodina nejela na víkend, nákupy a večeři.

---

A vite ze jeste vic lidi na ten blbej fotbal jezdi hlavne autem a kazdy svym?

Obrázek uživatele Cipísek D

ale jooo je rozdíl jet eletromobilem za mega z uhelek a popelnicí za 20cku LPG. Až vláda nastolí vlastní elektrárny na každou střechu pak vo tom můžem dát řeč. Do tý doby elektromobily sponzoruje každý chtě nechtě a o CO2 nemůže být řeč

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

a víte, že deset procent služebních cest letecky má schůzky v letištních saloncích a jsou to schůzky čistě zdvořilostní?

---

A kvuli tomu jsou EV spatna? Bojujte proti nesmyslnemu letani a ne proti EV.

kde jsem konkrétně napsal, že jsou EV obecně špatná? Jsem zvědav, jak to dokážete najít. Protože max najdete, že EV nejsou univerzální spása, že nejsou pro každého...ale ne, že jsou obecně špatná. Nicméně přes brýle fanatika se to špatně chápe. Mimochodem nepřijdete do pekla za to Porsche v garáži, co jste nenechal zrecyklovat?

---

Ocividne pouzivate i ty nejblbejsi "argumenty" jen abyste zduvodnil, ze neni dobre EV kupovat. Spalovak for ever.

Aha zase vás chyt tesla fathaed

---

Nejlevněji vychází Airbus 340. Se 420 cestujícími je to 2,35 litrů na hlavu na 100 km.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Obrázek uživatele Cipísek D

jo a cesta na letiště a zpátky se bude chodit pěšky páč do káry to máš pár kroků před barákem ;))

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

ale nejčastěji se létá A319 a A320 + Bojim 737

---

Díky, že mi dáváte za pravdu. Toto jsem zkopíroval z těch vašich relevantních podkladů:
Letecká doprava se na celkové spotřebě paliva na planetě podílí (jen) 12- ti procenty, přičemž podíl automobilové dopravy je 75 procent.

---

Renault Zoe ZE50 *** FVE 4,55 kWp

Obrázek uživatele Cipísek D

no nedávám ti za pravdu jen si moc fandíš, autor neznámý, prostě fejknjůs ;)

---

VOLTSWAGEN AMERYKA / TEZLATREJTRS BTC https://youtu.be/TUwdQycOqrg?t=86 MLASK compáni MSTR+PYPL+TSLA pohlavný nepriateľ !! youtu.be/8pC8TvqV8BI?t=1220 :)) ČEŽTINA 5.0 jedině ;) PODPORUJEME KOREJCE, NOSUPPORT JAPKA za VODÍK ;) QuadroPusyInventor reddit.com/r/wallstreetbets

Elektromobilita je často prezentována jako zelené řešení dopravy, a proto PRE výhradně dodává do všech stanic sítě PREpoint elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Ten vas benzin smrdi.

Ekologická elektřina do nabíječek?

Tomu někdo věří ?

Pokud by byla nabíječka napojena na zásobárnu elektřiny, nějakou akumulační stanici, do které by přitékal elektrický proud buď z fotovoltaických panelů, z větrných elektráren a nebo vodních elektráren (apod.), pak bych věřil, že je na 100% vyrobená ekologicky. Ale zatím je to stále kabel jako kabel a v něm je směs, cca 60% z uhlí a plynu, 25% z jádra (vyhořelé palivo je taky dost ekologické), zbytek by mohl být považován za obnovitelné zdroje. I když ani větrné elektrárny nejsou na 100% ekologické, změna proudění vzduchu = srážkový stín = sucho = devastace přírody jinak...

Ale pokud věříte, že 25 kW.h na 100 km je ekologický a že jsou opravdu zelený, pak musím říct Země upřímnou soustrast !

Děti a vnoučata, upřímnou soustrast !

Eko fanatici věří všemu, i tomu co je dokázáno a překonáno !

Bůh s námi, bůh s touto planetou, bůh se všemi i zvířaty.

Modlím se, aby aspoň jednou zvítězil zdravý selský rozum a uvědomili jsme si jako lidstvo včas co pácháme !

---

Vláďa B77

Obrázek uživatele Radovan

Nejen věří, ale i ověřuje. Takže výkup musí sedět s prodejem, jinak si na Vás ERÚ posvítí a bude to drahé. Ale jste troll, takže nemá cenu to rozebírat.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Nejen PRE, ale i ČEZ tvrdí, že má certifikát zelené energie a tu dodává do nabíječek.

Runnere, rovnou ti odpovím, že nemá speciální kabely. Funguje to jinak...

---

Renault Kangoo II, kat.N1, 22kWh, výkon 44kW, r.v.2012, jen 1-f 3,6kW

/joke

Každý elektron má visačku/tag?

Hele... co kdyby na to měl vlastní sinusoidu ?

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Aha visačku a já myslel, že je nabarví nazeleno :) nebo tečou drátem se zelenou bužírkou :)

---

Hloupy komentar. Kdyz PRE zarucene napaji do site potrebne mnozstvi OZE, tak nekde musi zase ze site vytect. Zda to bude zrovna do meho EV nehraje roli, protoze ten OZE podil nahradi cast toho spinaveho uhli treba ve vasi rafinerii.
Nekteri lide si nechavaji vyplatit mzdu na ruku, protoze penize z bankomatu jsou jine, nez jim zamestnavatel vyplaci. Asi patrite do teto skupiny.

Obrázek uživatele runner42

Požádejte paní učitelku ve školce, aby vám vysvětlila význam slova VÝHRADNĚ.

A pak si znovu přečtěte, jakou debilitu jste napsal.

"PRE výhradně dodává do všech stanic sítě PREpoint elektřinu z obnovitelných zdrojů."

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Pozadejte vasi pecovatelku, aby vam vysvetlila slovo citace. Ja to jen zkopiroval od PRE. Chytry clovek by zpozornil, ze to je psane s diakritikou. Moje vytvory jsou az na vyjimky bez hackocarek.

Obrázek uživatele runner42

Já to chápu.

Buď budeš za naprostého vola, nebo nás přesvědčíš, že jsi sem z nějakých tajemných důvodů vkládal citaci, se kterou nesouhlasíš.

To ti teda nazávidím.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Uz chapu proc sam sebe oznacujete v zapati jako trumpistu. Pres veskere dukazy ktere ukazuji ze lzete, se oznacujete jako vitez.
Tumpista = trumpova choroba dostane novy kod v mezinarodnim ciselniku diagnoz. "dusevni nevylecitelna choroba kod r42".

Chjo... "joke" je z angličtiny a česky to znamená "vtip"
/grumpy-sarcasm off

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Joke znam, ale moc se nepovedl.

Obrázek uživatele runner42

Na "zelené" elektrice si právě dělám kuřátko, takže váš elektromobil nabíjíte tou nejšpinavější špínou, co seženete. Hamba vám!

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Zrovna nenabijim. Elektrina z fve jde do bojleru. Aby vam to kuratko nezhorklo z elektriny z VtE.

Obrázek uživatele runner42

To se v zimě moc nekoupete, co? No fuj.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Obrázek uživatele runner42

:-D:-D:-D
A máme tady vtip roku!

No vidíte, už to nevypadalo, a nakonec v prosinci vytáhnete takovéhle dělo :-D

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

smazano - spatne umisteny komentar.

Tak to je naprostá tragedie. Veřím, že to bude mít na svědomí to topení...ale něco tam nesedí...

U ioniqu je ve článku špatně průměr jízdy - vychází na 102, máte 108.

Ioniqem trvala celková cesta o 40min déle, ale Ioniqem jste jel o 30min déle (čas jízdy-i o 14km delší vzdálenost). Takže pokud jste dodržoval obdobné rychlosti, znamenalo by to pouze o 10min delší celkový čas při srovnání celkové doby jízdy.

To je mazec... Ioniq 2015 vs. ID.3

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Průměrné rychlosti jízdy uvádím v článcích dle palubních počítačů, "průměrné rychlosti" celé cesty vypočítávám z celkového času a vzdálenosti. Čas potřebný na nabíjení je jen čistý nabíjecí čas dle nabíjecích stanic. Nezahrnuje čas inicializace nabíjení, připojení a odpojení vozidla apd... Obvykle jsou nabíjecí zastávky ve skutečnosti o 2 až 3 minuty delší...

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Pokud je Golf o 12 cm nižší, tak se dá očekávat, že spotreba na dalnici bude nižší. Hmotnost, rychlost a aerodynamika stále hraji hlavni slovo při spotřebě na dalnici.

Cena za 1000km 234kWh*8.5kč/1kWh= 1989kč je dost vysoká a to nepočítám domácí prvotní dobití. 8.5kč/kW je cena Ionity pro Wolkswagen. Tak to pak vychází na 2kč na kilometr což je horší než moderní benzínové auto stejné velikosti. To je dost k zamyšlení jak je reálná elektromobilita drahá.

Při našem testu s ID.3 jsme využili tyto zdroje energie:
Domácí wallbox - 11 kW ... 3 Kč/kWh
PRE - 150 kW Alpitronic ... 3 Kč/kWh
E.ON - 175 kW ABB ... 9 Kč/kWh
Ionity - 350 Kw Tritium ... 8 Kč/kWh

Ultra rychlé nabíječky mají s ohledem na pořizovací a provozní náklady vyšší ceny. Považujte to za metodiku testu a simulaci chování řidiče, který chce minimalizovat časy nabíjení.

Toto ID.3 má najeto něco přes 5000 km a z 80% jej nabíjím v práci nebo doma. Využití veřejných nabíječek s vyšší cenou jen při cestách nad rámec dojezdu.

Pokud velkou většinu km budu trávit ve městě a blízkém okolí, bydlím v rodinném domě, tak na ty dvě 1000km cesty s přehledem ušetřím.

---

Elektromobilista teoretik, který v EV nikdy nejel, ale je velký fanda. Pasivní dům s přípravou na wallbox s vyhrazným 7-11kW.

To si musí každý sám spočítat, jak bude auto používat. Podle mě elektromobil použivat na tak dlouhé trasy je ekonomická blbost. Ale na každodenní jizdy v dosahu dojezdu a menší rychlostí než maximalkou povolenou po dálnici jezdíte do 50 hal. KM.

Obrázek uživatele runner42

Jo tyhle pohádky jsme tady už slyšeli mnohokrát. A pak někdo přiznal, že jen pravidelný servis má za 0.7 Kč na km.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Na Ionity ale neni nutne nabijet. Autor tam nabiji jen aby usetril par minut. A hlavne tam nenabil vsechnu elektrinu.
Ja bych z principu k Ionity nejel. I kdybych musel nabijet 2x dele.

K výpočtu ceny ID.3 jsem se ještě nedostal, ale již dříve jsem porovnal ceny jízd I-PACE a IONIQ.
I-PACE = 3.051 Kč (2,82 Kč/km)
IONIQ = 1.635 Kč (1,50 Kč/km)

Jednotkové ceny nabíjení:
MOL - 0 Kč/kWh
PRE - 3 Kč/kWh
E.ON UFC - 9 Kč/kWh
Ionity - 21 Kč/kWh
ČEZ - 7,5 Kč/kWh
Doma - 3 Kč/kWh

I-PACE
1. E.ON Vystrkov 42,8 x 9 = 385,2
2. Ionity Beroun 34,6 x 21 = 726,6
3. E.ON Rozvadov 34,6 x 9 = 311,4
4. Ionity Beroun 39,7 x 21 = 833,7
5. E.ON Vystrkov 42,7 x 9 = 384,3
6. PRE Řípská 40,2 x 3 = 120,6
7. doma 96,4 x 3 = 289,2
---------------
CELKEM 3.051 Kč
(průměr za 1 kWh = 9,22 Kč)

IONIQ
1. MOL 7,8 zdarma
2. PRE Řípská 18,75 x 3 = 56,25
3. E.ON Vystrkov 22,3 x 9 = 200,7
4. Ionity Beroun 18,7 x 21 = 392,7
5. E.ON Rozvadov 23,9 x 9 = 215,1
6. Ionity Beroun 17,1 x 21 = 359,1
7. E.ON Vystrkov 22,3 x 9 = 200,7
8. PRE Řípská 18,26 x 3 = 54,78
9. ČEZ Olomouc 9,8 x 7,5 = 74,25
10. doma 27,16 x 3 = 81,48
---------------
CELKEM 1.635 Kč
(průměr za 1 kWh = 8,79 Kč)

Obrázek uživatele runner42

Nezapomeňte, že je to cena prakticky bez spotřební daně.

Naprostá tragédie.

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Dan z elektriny je 28,50kc/MWh. Plus dalsi odvody OZE a tezebni poplatky z uhli. Elektrina z domacich zdroju zamestnava nase lidi. U ropy platite zahranicni mzdy a zisk.

Obrázek uživatele runner42

Takže v porovnání se spotřební daní z PHM nula. To jste chtěl říct?

---

DISPUTO ERGO SUM.

Prymulan, rasista, xenofob, heterosexuál, trumpista, ateista, cynik, vykořisťovatel, antiEU evropan podporující referendum o setrvání v EU.

Podobna dan jako LPG, CNG, LPG. At se vam to libi nebo ne, dan na ropne produkty bude jeste stoupat.

Celkem velká ta spotřeba, nicméně myslím že je celkem barbarství nedat do takového vozu TČ. Jak mám vypozorováno já tak s rostoucí rychlostí (dálnice) klesá potřeba vytápět interiér energií z baterie, protože na to vystačí tepelné ztráty motoru.. Já jezdím dálnice celkem pravidelně a spotřeba ve 130 km/h a v 90 km/h je skoro stejná (v zimě), protože jsou větší ztráty ale hlavně cestou strávíte méně času takže delší dobu nemusíte vyhřívat interiér = více energie která jde do motoru a ne do topení.

Jinak rozdíl léto zima při stejném provozu je u mě cca 5kWh, mám data z appky za letošních 25.000 km......

7.2. - 2647 km - průměr 16,5 kWh
26.2. - 2502 km - průměr 15,9 kWh
23.3. - 2585 km - průměr 14,9 kWh
23.4. - 2490 km - průměr 14,8 kWh
27.5. - 2491 km - průměr 13,7 kWh
18.6. - 2515 km - průměr 12,8 kWh
21.7. - 2371 km - průměr 12,3 kWh
17.8. - 2558 km - průměr 11,3 kWh :-D
17.9. - 2381 km - průměr 12,6 kWh
16.10. - 2427 km - průměr 13,9 kWh
11.11. - 988km - průměr 16,3 kWh

Pořád stejné trasy cca 50% dálnice, v zimě 23auto, v létě 21 klima.
Jedná se samozřejmě o hodnoty z PP, CITIGO.

ahoj,
můžete doplnit i prům.rychlost k Vámi dodaným údajům
díky

Na Citigo hodně velká spotřeba, ale pokud jsou 50% dálnice při 130 km/hod, tak asi O.K.
S IONIQem jsem měl dlouhodobou rovných 12 za 41t.km a 40% dálnic (dle telematiky).
Citigo je úspornější než IONIQ. Ale při 100 km/hod už je to naopak.

Mě to cestovaní na dálky ze těchto podmínek, šílená spotřeba a cena nabíjení moc smysl nedává. Buď mám EV jsemnadšenec tak pojedu s citem za 15,16 a budu nabijet na levných 50 kW stanicích. Nebo se na to vykašlu a pojedu to za 4 litry hybridem.

Majitelé EV rozhodně byli a většinou ještě jsou nadšenci. Proto někteří z nás máme EV už jako hlavní i jediné auto. Začínal jsem s MiEVem a dva roky mi Focus_TDCI stál a čekal na nutné dobíjení 12 V baterie. Za tu dobu vyjel 3x v zimě i když by to MiEV také zvládnul...
Každý to máme trochu jiné - já jezdím 99,9% sám a udělám si čas i na delší trase zajet k levnější nebo zdarma nabíječce (snažím se jezdit za nula ;) Když je ale rodina s dětmi, tak myslím, že tvoje řešení s větším PHEV a menším EV na couračky je asi nejlepší řešení.
Jet s EV 1000km za 4,50 Kč/km (FDrive-Porsche Taycan na dálnici) bych nejel. S IONIQem ano, jelikož to zatím vyjde levněji než spalovákem.

Jenže většina lidí jezdí každý den do 80 km. To dá moderní elektro s prstem v nose. A když jednou za čas vyrazíte na takovou cestu, tak už vás náklady na rychlé nabíjení moc nezajímají. Protože v celkovém ročním součtu provozních nákladů na 1 km je to zanedbatelné.

---

30 tis km elektricky od roku 2018

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Už jsem to tady v diskuzích pod 1000 KM V LEVÉM PRUHU zmínil, vámi popisovaný přístup odpovídá i mé filozofii. Auto mi slouží na denní pojížďky v rozsahu 10 až 200 km/den a jen výjimečně se vydávám dál asi jako většina lidí. Při těchto pojížďká se můj náklad za PHM na 1 km pohybuje do 0,45 Kč/km včetně daně z elektřiny, DPH a poplatků za OZE. Pokud se jednou za čas vydám na delší cestu, třeba 1000 Km, tak je pro mne hlavně důležité jestli je toho můj elektromobil (IONIQ) schopen, a to že na zdolání této vzdálenosti potřebuji cca 13 hodin mi nijak nevadí, ani cena od 1.000 do 1.500 CZK dle použité sítě nabíječek.
Pokud bych se to rozhodl z nějakého důvodu zvládnout spalovákem, musel bych si ho půjčit. Tři roky stará dieselová Octavia z nedaleké půjčovny by mne (se započítáním kilometrů nad limit) vyšla na 2.400 Kč/24hod a PHM cca na 1.300 CZK až 1.500 CZK. Musel bych investovat čas na objednání, převzetí a předání vozidla. Můj vlastní vůz by zůstal stát v garáži.
Už když jste to četli, tak vám muselo dojít, že něco takového je hloupost. Proto si snažím vybírat BEV, které prostě nemá problém ani s dálkami v zimě. Protože pak nemám problém ani já.

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Dyť to píšu, že na dálky to nedává smysl, kolem komina ok.

Jak casto jezdite na otocku 1000km? Ja poslednich 15 let ani jednou. Jezdil jsem tydne do Köln am Rhein a tam tyden zustaval. 1000km je bezuzitkovy test, nic vic.

Já s Váma souhlasím 1000 Km na otočku jedu tak maximálně 2-3 x ročně, proto mi tenhle test smysl nedává , když si budu kupovat elektromobil, tak mě zajímá cena, spotřeba a užitné vlastnosti a nebudu řešit jestli na 1000 trase strávím na nabíječce 3 nebo 4 hodiny a rozhodně pojedu pomaleji budu nabíjet na 50 kW nabíječkách aby to byšlo co nejlevněji.
Pokud tu trasu budu jezdit 2-3x do měsíce, nebo týdne tak mě ten test taky nezajímá, bych musel být magor abych na ty dálky za ty peníze jezdil, vybíjel baterku k nule ničil si ji rychlonabíjením a ještě se klepal jestli bude nabíječka fungovat.

Tak samozřejmě že každý test je syntetický. Tento 1000km test ale dává vozům opravdu zabrat a tedy téměř jistě odhalí, jestli nám výrobce vozu "nezapomněl něco říct" rozuměj úmyslně zatajil nějaké technické omezení. A že takových už bylo.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

Lépe bych to nenapsal...;) Ale dosud testované vozy trasu zvládly s přehledem. Jen ukázaly sve silné i slabé stranky.

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

Po dálnici, v levém pruhu za 4 litry hybridem nepojedete.

S moderním úspornýn hybridem phev kde si povezu 50 km z domova, velikosti a hmotnosti ID3 s průměrnou rychlostí 82 km/hod po dalnici, s prstem v nose ...

To je fakt ulet, 50km na elektrinu a 950km zbytecna zatez a zbytecne vyssi spotreba z balastu. U spalovaku je balast na spotrebe znat. PHEV tak kolem komina do 100km.

Obrázek uživatele Kuk

Nejhorší ze všeho je blbá aerodynamika, to má několikanásobně větší vliv na spotřebu než přidaná zátěz nevyčuhující z profilu auta.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Porovnaval jsem stejny model v phev a cisty spalovak. Tam je karosa totozna a rozdil je vaha. Kdyz se taha 950km zbytecna vaha ve spalovacim rezimu, tak to neco stoji.

Obrázek uživatele Kuk

Tak to pak jo to je to nejlepší srovnání.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Máte v tom nějakou osobní zkušenost? Já má takovou že PHEV mi bere o 0,5 litru méně než full hybrid, protože má větší baterku na rekuperaci i déle pomáhá do kopců a platí to i na trasy 3000 Km bez dobíjení. 100 Kg váhy nedělá žádný rozdíl u vozu s rekuperací to je stejné jak u elektromobilu.
A navíc vozy PHEV jsou lehčí než čisté elektriky (stejný typ vozu) co na to řeknete?

Mám stejnou zkušenost jako vy. Znát je to hlavně v horách kde oproti běžnému hybridu rekuperuji jako klasické EV. Rekord mám rekuperací nabito 20km dojezdu. Na dálnici při 90km/h se vejdu pod 4 litry.

Ja mam rekord letos v Alpach - dobito 26km elektrickeho dojezdu na cca 830 metrech vyskoveho rozdilu.

Loni jsem klesal s PHEV z hory Sveti Jure (cca 1760 m.n.m) az k mori - dobil jsem baterku do plna, ale nepamatuju si, jestli na zacatku byla uplne prazdna, nebo tam neco malo bylo.

Při 90km se pod 4 litry vejdu i s hybridní Corollou, ale 90km/h nepojedu na dálnici v levém pruhu.

Tu rekuperaci 20km jste vycetl z pal. pocitace, nebo z udaje dojezdu? Pak ta rekuperace 20km muze byt jen zdanlive. PC vyhodnocuje dojezd podle nejake predesle spotreby a kdyz pojedete treba 3km z kopce, tak mate zapornou spotrebu a tim snizite i prumer za poslednich treba 50km a pocitac vypocita mnohem vyssi dojezd. A vy si mylne myslite, ze jste narekuperoval hrozne moc energie. A kdyz pak ujedete dalsich 5 km, tak se vam dojezd najednou rychleji zmensuje.

Z palubniho počítače. Jistě dojezd je dán profilem a i to co píšete dáva smysl. Abych to napsal tedy přesněji. Nabil jsem sjezdem dlouhého prudkého kopce baterii rekuperací na maximum. Na to se v létě dá těch 20km ujet.

Obrázek uživatele Ivo Pavera

To byl průměr včetně přestávek na nabíjení, jízdní průměr byl 106 km/h...

---

VW E-Golf 35,8(31,5)kWh - 100.000 km (už je pryč)
Hyundai Ioniq Electric 28 kWh
skútr NIU M+ Sport 2 kWh

V tom je ten ftip Ioniq PHEV má na 42 litrů benzínu a plně nabitou baterku dojezd 1150 Km. Takže odpadá doba k dobíjení a somozřejmě bych nejel celou cestu 80 tkou to bych jel za 3,3 litru. Takže bych jel cca 110 za 4 litry a ješty by byl čas na bezpečnostní zastávky, možná krátký oběd s případným lehkým dobití trakční baterky.

Vzhledem k datům na spritmonitor.de je kolega se spotřebou ještě spíš lehce pod průměrem.

Obrázek uživatele honza.t

Hypercharger zevnitř – pohled do útrob ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů
https://www.youtube.com/watch?v=yQcD7aXbyhM

Jaká je spotřeba v porovnání s ostatními elektromobily za podobných podmínek? Jestli je vyšší spotřeba jen u tohoto modelu nebo při nízkých teplotách a vysoké rychlosti je to u všech EV normální.

Je to normální. Mám na Koně Electric 64kWh najeto téměř 5900km od konce srpna. Při teplotách kolem 20 stupňů s udržovanou vnitřní teplotou 22 stupňů na letních pneu je při 130km/hod průměrná spotřeba kolem 19kWh/100km (při stovce kolem 16kWh). A teď při 0 stupních a vnitřní teplotě 22 stupňů na zimních pneu je kolem 22kWh/100km. Pokud je auto studené, tak na prvních 5ti km je spotřeba až ke 30kWh/100km, protože se ohřívá baterka. Předehřátí baterky v garáži ze sítě se mi zatím nepodařilo, jen vyhřátí vnitřku, což je velice příjemné.... Teď jsem si opatřil čtečku OBD II, dostávám mnoho údajů, bohužel se v tom ještě moc nevyznám. Pokud by se zde našel někdo, kdo by chtěl na toto téma komunikovat, budu rád...

Konečně někdo, kdo tu uvádí reálnou spotřebu, většinou tu všichni jezdí za polovinu :) Hlavně ty pojížďky na pár km, to jsou pak čísla...

Pokud jde o I.D. výše, tak samozřejmě je potřeba vzít v potaz absenci T.Č. a za další ty mrznoucí mlhy je na spotřebu snad úplně nejhorší možné počasí. Věřím tomu, že pokud pojedu v -5°C v mlze, nebo za svítícího sluníčka, může to udělat klidně 10-20% rozdíl ve spotřebě, u auta bez čerpadla dokonce ještě víc.

Každý přeci uvádíme reálnou spotřebu. Myslíte, že si to někdo cucá z prstu? Každý ale jezdíme jinak a BEV jsou ty rozdíly veliké. Dobré by však bylo uvádět zda jde o spotřebu z palubního počítače, nebo dle elektroměru včetně ztrát.

Tak věřím, že zrovna Vy si to z prstu necucáte (viděl jsem Vaše statistiky), ale jste podle mě v tomto pohledu extrémista, který bude těžko hledat konkurenci :) Teda UDA Vám asi dost šlape na paty :)))
Ne každý podřizuje všechno jen a pouze spotřebě, běžný uživatel ji bude mít diametrálně vyšší, než jezdíte Vy (troufám si to tvrdit, protože mám už v různých EVčkách taky něco naježděno, a to rozhodně nejsem žádné prasátko).
Zima prostě EVčkům z hlediska spotřeby moc nepřeje, nemá moc smysl si nalhávat něco jiného.

Ano jezdí poklidně na spotřebu (55, 95-100, 120), ale takových nás je více. Pokud jsem extrém, pak vy také s těmi 10 km jízdami s topením...
Když jsem jezdi přečipovaným spalovákem (60, 110, 140-160), tak jsem každého koho jsem dojel předjížděl. Nyní s EV jezdím jinak, ale dovedu občas někomu ukázat, že mi to jede.
Rychlostní průměr u spalováku jsem měl lehce nad 60 km/hod. a s EV mám lehce pod 60.

Jako že když si pustím na 10km jízdy topení, tak jsem extrémista? To mě docela šokujete...

Pouštět si u elektromobilu topení při trase do 10 km (mimo nejaký základ jako je rosení oken) proč? Celkový ekologický učinek je pryč. Prože na tak krátké trase máte skoro 2x tak velkou spotřebu.

Tak doteď jsem byl na tom, že pro krátké trasy jsou tam právě vyhřívání sedaček a volantu, protože pokud je člověku teplo na ruce, bedra a nohy, tak mu vlastně není jen tak zima..

---

Doma taky sedite v kulichu a topite jen aby Vam nezamrzla voda?

Doma to je snad něco jiného, tam jsem pořád a má trochu jinou izolaci.

Ale topit v autě na pokojovou teplotu na 10 minutovou jízdu, to je jako když bych si vytopil sklep, když půjdu pro jablka a brambory.

Jak to vlastně děláte? Topení v autě taky nevytopí kabinu hned sednete do vozu po 2 Km zastavíte sundáte si kabát a po dalších 5 minutách jízdy zase oblékáte?

Zkuste si to někdy uvidíte jak drastický to je rozdíl, není problém ušetřit 25% spotřeby při poměrně slušném konfortu a nejde jen o spotřebu, ale i životnost trakční baterky

"Jak to vlastně děláte?"

Nastavím 19°C a jezdím, někdy přidám, někdy uberu. Nic složitého :)

Jezdit v zimě v autě bez topení je teda pro mě docela hardcore. Pokud si budeme hrát na úsporu a ekologii, tak v celkovém životním cyklu auta je to naprosto marginální záležitost, zkuste si to spočítat, je to fakt nesmysl. A to nebudu rozebírat dopad na zdraví, nebezpečí zamlžených oken a pod.
Jako taky jsem zkoušel na topení ušetřit, jezdit jen na sedačku, kalkulovat, kdy se asi zamlží okna atd., ale děkuji, stačilo, asi už stárnu nebo co...

19 je skoro serverová teplota :)
Nicméně dotaz - jaká je teplota na začátku jízdy a máte tu bundu po celý čas jízdy (při 19 bych jí měl) ?

---

Leaf 2012 koupen 2018/05; měsíční nájezd cca 2k km

Parkuju v krytém stání, tzn. startovací teplota = venkovní teplota. Parkování ve vytápěné garáži je sice uživatelsky příjemná záležitost, ale pro auto asi ta nejhorší možná varianta, resp. velmi efektivní akcelerátor koroze :)
V zimě jezdím v bundě, ale není 19 jako 19, pocitově 19 v i3 je jako 21-22 v IONIQu. Nicméně ani ve spalovákách si nějak extra nepřetápím, nechápu lidi 25°C + sedačka naplno.

Už u spalováku byla blbost v horkých dnech klimatizovat, když jezdíte od krámu ke krámu... Podobné je to v zimě - pouští jen to potřebné. U Focusu jsem měl z výroby nezávislé topení, které jsem dával na OFF, když jsem nakupoval, protože se stále spouštělo a pak zase 10 min. dobíhalo.
Když má EV tepelné čerpadlo, tak mu jistě neprospěje časté zapínání a vypínání. Prostě nastavím potřebné - ofuk čelního skla studeným vzduchem a stačí to (když se pustí teplý, tak se to nejprve zamží , než se sklo ohřeje. Nejlepší je když má auto el. výhřev čelního okna, pak se nic nerosí. Když mám nakoupeno, tak od posledního krámu už nastavuji AUTO s požadovanou teplotou.
Hodně lidí to ale neřeší a má nastaveno několik let AUTO a hotovo.

Obrázek uživatele Marek_

Já mám třeba nastaveno na AUTO a neřeším to, proč taky? Mám teda spalovací auto (hybrid), tak nevím jak moc je potřeba vytápění a klimatizování řešit v EV...

Prostě tam mám celoročně nastavenou pro mě příjemnou teplotu 21 st. V zimě topí a v létě klimatizuje. V zimě mám ještě zapnuté vyhřívání sedaček, trvale. A když sednu do auta, tak hned jedou naplno sedačky a vzduch fouká na přední sklo, aby se případně rozmlžilo, je tam snímač. Pak až je vzduch teplý, automatika jej pouští do kabiny, aby se ohřála a zároveň o stupeň ztlumí sedačky, abych si nepřipálil zadek, později to ztlumí zase, když je v kabině tepleji.

A v létě klimatizuji, i když jedu krátkou trasu, klimatizuji a zapínám větrání sedaček. jednou jsem zkusil vypnout klímu a stačí pár sekund a přes čelní sklo se kabina rozehřeje. Nevím, proč je blbost klimatizovat, když jedu krátkou trasu? Proto tam ta klíma je, abych v autě měl příjemno a ne abych se tam třásl zimou nebo potil od horka. To je přeci hloupost.

---

Lexus GS 450h Premium

Odjakziva se rika, ze otuzovani je zdrave a zmena teploty je zdravy prospesna. Kdyz se pokousite zit porad v komfortni zone, tak vas neceka nic dobreho. Bude stacit jeden kratky pobyt v neprizni a konec. A ted mi nezacnete s tvrzenim, ze chodite pravidelne do sauny a v lednu plavat do Vltavy.

Obrázek uživatele Marek_

To, že v autě mám rád komfortní teplotu neznamená, že se neotužuji :-) Ale přeci se nebudu třást v autě zimou, ne?

Jo, do sauny chodím opravdu pravidelně, resp spíš do Mineraltherme.

---

Lexus GS 450h Premium

"Nevím, proč je blbost klimatizovat, když jedu krátkou trasu?"
Dle návodu (každého auta, nejde tedy jen o EV) máte, než zapnete klimu, otevřít nejlépe všechna okna a vyvětrat ten horký vzduch z rozpáleného auta stojícího na přímém slunci na parkovišti a až poté si zapnout klimatizaci. Pokud to neuděláte, pak vám klima najede na plný výkon. Takže když jedete pár set metrů od krámu ke krámu, je lepší si otevřít okna a nenechat na sebe foukat ten horký vzduch, který za těch několik sto metrů nezačne být chladným aby vám ochladil budku řidiče. Kdo je tedy na tom lépe? Myslím, že ten co si vyvětrá, než vy trpící v horku ofukován teplým vzduchem.

Obrázek uživatele Marek_

Ale to se přeci nevylučuje. Já samozřejmě auto vyvetrám, když stojí na rozpáleném slunci. Otevřu všechny dveře, vyvětrám horký vzduch a pak jedu.

---

Lexus GS 450h Premium

Nu vidíte a já sednu a jedu hned, protože jsem udělal co?
a) předklimatizoval předem a odjel se zavřenými okny
b) nepředklimatizoval předem a odjel ihned s otevřenými okny
Obojí je správně.
Jen to a) dělám když jezdím od krámu ke krámu a to b) udělám, když mám vše nakoupeno a odjíždím domů.

Obrázek uživatele Marek_

Já reagoval na toto:

Už u spalováku byla blbost v horkých dnech klimatizovat, když jezdíte od krámu ke krámu...

Takže klimatizovat má smysl o když jezdíte od krámu ke krámu. Já si nemůžu klimatizovat dopředu, tak tím spíš má smysl klimatizovat i na krátké trasy. Jinak bych se v autě uvařil. No a jak jste zmínil, pomůžu tomu i tím, že předtím vyvetrám.

Takže to čase tvrzení, co jsem citoval, je blbost.

---

Lexus GS 450h Premium

Každý máme svoji pravdu, takže dál zde reklamu živit nehodlám - jsou hodnotnější diskuze...

Obrázek uživatele Radovan

Nevím, co všichni řešíte. Prostě nemá cenu zapínat topení/klimu na jízdu - a každý z nás ví, kam jede a jak dlouho pojede - která je pár kilometrů a minut. Jediné, co si tím řidič způsobí, jen průvan ve své peněžence. Nebude mít ani teplo, ani chlad. A o tom to celé je.
Jinak otužování je zdraví prospěšné. Posilujete tím mj. Váš termoregulační systém, tedy zvládání jak vedra, tak zimy. Předevčírem jsme se účastnili akce na Žermanické přehradě - Mikulášská štafetová přeplavba Žermanické přehrady https://zimni-koupelnici.webnode.cz/

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 91 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele Marek_

Jaký průvan v peněžence způsobí, když pojedu cca 3 km asi 6 minut do vedlejší vesnice, rychlý nákup a hned zpátky, když budu mít zapnutou klímu na auto? Jako, topit to začne asi až po 5 minutách, takže to bude tak na cestu zpět. Ale chápu, že u EV to sežere trochu baterky, u spalovaku je to jedno. Nebudu kvůli tomu vypínat topení, to je přeci hloupost :-)

A tuplem v létě. Když auto vyvetrám pred jízdou, tak do něj usednu, klima běží a hned jde studený vzduch, tam není žádná prodleva jako u topení. Není důvod se pařit v autě, i když jedu jen pár km/minut.

---

Lexus GS 450h Premium

No popravdě nejhorší na tom bude to, že se budou v takto používané klimatizaci lépe množit plísně

---
Obrázek uživatele Marek_

I když se pravidelně čistí a dezinfikuje?

---

Lexus GS 450h Premium

Je v ní větší vlhko. Pokud chce člověk to mít ok, tak to chce při příjezdu do cíle tak 3-5km předtím klimatizaci vypnout. Ono to čistění a dezinfekce jsou docela ošidné zvlášť pokud používáte ty spreje. Na starší auta už léta s úspěchem používám čištění ozonem, když se nerenovuje interiér, tak to likviduje i ten ošklivý zápach zatuchliny, co uloženky mívají.

---
Obrázek uživatele Marek_

Nechávam to čistit v servisu. Jo a nějaký ozon to pouští do kabiny, jako osvezovac.

---

Lexus GS 450h Premium

Já už jsem k takovým věcem docela skeptický a dospěl jsem do stádia, že takové neprůkazné věci, co jde, si řeším sám a ono si to na sebe vydělá ta ultrazvuková čistička stojí nějaké 3 000 Kč, když budete čistit dvě auta 2x ročně, tak to máte nejpozději za tři roky zpátky,

---

Na rozdil od odpadniho tepla, musi i spalovak vynalozit ca. 2-3 kW na pohon klimakompresoru. Obzvlast v takovem nabehovem rezimu. Spotreba bude minimalne o 10% vyssi. Efekt je hodne mdly. Ja mam radeji okolni vzduch bez jakekoliv upravy. Teda ne ten, kdyz prede mnou jede nejaky smradoch.

Obrázek uživatele Marek_

POkud myslíte klimatizaci v létě, tak efekt je velmi citelný a na rozdíl od topení i okamžitý, člověk se v autě nepaří a pro mě to má smysl i na krátkou trasu. Jsem zkoušel vypnout klímu a to je za pár sekund horko, to se nedá. A otevřít okno? To je zas průvan, to taky není moc zdravé. Ale jak píšete, každý to má jinak... Taky mám radši okolní vzduch, ale ne když je 30 ve stínu :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Jsou lidi, kteri jedou do Karibiku a 80% casu travi v klimatizovanych mistech. Ja jako prvni vsude klima vypinam. Kazdy to chce jinak. I v aute.

Obrázek uživatele Marek_

To nemá s cestovatelskými zvyklostmi nic společného. Ale v autě a i v hotelovém pokoji chci mít příjemnou atmodféru a k tomu patří klimatizace, kterou si nastavím dle svého. Někdo to má jinak.

To, že má někdo rád příjemné klima ještě neznamenám že bude v klimatizovaných prostorech trávit většinu času, když je někde v zajímavé destinaci, to je přeci hloupost totak to vyvozovat, ne? :-)

---

Lexus GS 450h Premium

Ty jo, to jste dobrej, manželka je zimouřivec, ale dýl jak 30 min vyhřívanou sedačku nedává ani po celodenní lyžovačce, pro mě je to tak max na deset minut

---

ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebe-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil