Obří vstřikovací lis Tesla ve Fremontu zachvátil požár, dodávky elektromobilů se opozdí

Je to necelý rok, co Tesla spustila ve Fremontu největší vstřikovací lis na světě. Aktuálně ho zachvátil požár.

Výroba elektromobilů Tesla Model Y, pro které Giga Press vyrábí komponenty, se nejspíš z důvodu požáru opozdí.
foto: @FremontFire

Stav ani rozsah poškození obrovského vstřikovacího lisu, známého jako Giga Press, není znám. Jisté je, že nedošlo ko ztrátám na životech. Lisy Giga Press vyrábí na zakázku italská společnost Idra Group.

Podle Tesly jsou největší na světě, vyrobené exkluzivně pro tuto americkou automobilku. Pomáhají jí vyrábět velké kusy karoserie elektromobilů, které se původně musely skládat až z několika desítek částí. Síla lisu je až 61 kN.

Elon Musk si maluje, že v budoucnu bude takhle odlévat třeba i jen několik málo kusů karoserie pro celé auto. Jenže teď, zdá se, se bude muset potýkat spíš se zdržením výroby. Konkrétně to bude platit u elektromobilu Tesla Model Y, pro který Giga Press vyrábí zadní část karoserie.

Kvůli obřím rozměrům nebylo možné nastěhovat Giga Press přímo do fremontské továrny a bylo nutné postavit pro ni venku „stan“. Tyto montované stavby Tesla s oblibou využívá u mnoha svých projektů. Giga Press má také v Gigafactory v Šanghaji, bude ho mít i v Gigatovárně Berlín a nejspíš i v Austinu.

55 Comments on “Obří vstřikovací lis Tesla ve Fremontu zachvátil požár, dodávky elektromobilů se opozdí”

    1. Tak Evropa asi nebude tím hlavním trhem pro TESLU. Tím je
      Tak Evropa asi nebude tím hlavním trhem pro TESLU. Tím je především ASIE a USA. Také uvidíme jestli budoucí výroba v Německu v roce 2021 čísla změní či nikoli. Ale pokud by podíl v Evropě zůdtal i v budoucnu při nárůstu prodejů EV celkově činil okolo 15-20%, tak to bohatě Tesla stačí.

          1. Tak akcie rostly opravdu moc silně. Nyní může z hlediska
            Tak akcie rostly opravdu moc silně. Nyní může z hlediska ceny nastat dlouhodobější stagnace, aby se P/E dorovnalo do rozumnějších hodnot. Osobně jsem to prodal okolo 880 USD/ks a nechal si jen 15 ks, co mám za 88,70 USD/ks. Při dnešní ceně 691 USD ( aktuálně ) je poměr zisku k ceně ( P/E ) okolo 1.100 a to je opravdu hodně. Ale pokud v USA rozjedou FSD ( což je docela dobře možné ), tak zisk na automobilech bude pouhá vedlejší položka a odhady, které si netroufám posuzovat hovoří za cca 5 let o výnosu jen za software okolo 20 miliard USD ročně. I proto je zřejmě cena už nyní tak vysoko. Pokud se tam ovšem něco zadrhne, může to znamenat „tvrdý“ pád ceny. Osobně prodávám jen PUT opce na nižších cenách – strike 400 – 450 USD a sbírám menší prémia 🙂

            1. že akcie rostly z $200 na $4.500 tzn. 2.200% opravdu moc
              že akcie rostly z $200 na $4.500 tzn. 2.200% opravdu moc silně ?? :))
              https://www.google.com/finance/quote/TSLA:NASDAQ?window=5Y
              čájíček soudluhu uplný prd je potřeba přidat análnitýci prognostikují milijardu procent pak už to bude dost dobrý na šlus :)))
              ps: simtě i GME ho trhnul :)))
              https://www.google.com/finance/quote/GME:NYSE?window=1Y

            2. TSLA je „story stock“, tam nejaké P/E nie je dôležité. Ja
              TSLA je „story stock“, tam nejaké P/E nie je dôležité. Ja som ich akcie nepredal, nevidím nič, čo by mohlo rásť v najbližšej dobe (rádovo roku) rýchlejšie. FSD 8.2 už teraz jazdí lepšie ako časť vodičov, behom pár dní tu máme 8.3 s tisíc vylepšeniami, a blíži sa verzia 9 s fundamentálnymi vylepšeniami. Behom pár mesiacov idú otvárať 2 najmodernejšie a najväčšie fabriky, budú mať nové baterky 4680, budú mať nové čipy na trénovanie AI, strojové učenie budú ponúkať ako službu, a ktovie čo všetko ďaľšie, potenciál rastu je neobmedzený

    2. Jestli to nebude tím, že Tesla první půlrok poslala do
      Jestli to nebude tím, že Tesla první půlrok poslala do Evropy jenom minimum aut, protože měli zavřenou továrnu. A přestože v druhém pololetí jich poslala více než rok předtím, tak ztrátu už nedohnali.

      A více aut už do Evropy dodávat nebudou. Prostě tu auta začnou vyrábět.

      1. co udělá tři týdny zavřené továrny co? 😀 půl roku
        co udělá tři týdny zavřené továrny co? 😀 půl roku museli pak posílat minimum aut 😀 takovému blábolu snad nevěří nikdo

        vyrobili víc než předchozí rok tak se tu nevymlouvej na zavřenou továrnu, prostě je posílali jinam, protože v evropě nebyl takový zájem, je to největší trh s EV tak bych se divil, že by tesla upřednostnovala nějaký jiný trh

              1. Může být, jistě. V Evropě dopyt klesá a jinde se
                Může být, jistě. V Evropě dopyt klesá a jinde se zvyšuje.

                Na ti snížení cen už, myslím, došlo. Není to tak dávno, co si pamatuji. A když někdo zmínil, že je to divné, že když údajně nestíhají vyrábět, tak proč snížení cen… Tak mu bylo řečeno, že je to díky efektivní výrobě, že může zlevnit. Ale to se mi nezdá…

                1. Udajne budou automobilky v budoucnosti vydelavat vic penez ze
                  Udajne budou automobilky v budoucnosti vydelavat vic penez ze software sluzeb nez z prodeje aut. Pak by byl mozny vyvoj cen jako u mobilnich operatoru, kde ceny HW zacinaji na 1 Kc. Zda takovy business model muze u aut fungovat netusim. Ale kdo vi co nas ceka. Takze cena Tesla aut muze klesat a zaroven se bude cena AP zvysovat. Kdo vi co meji v rukavu. Nesmime vse posuzovat skrze stare poskrabane bryle.

                2. V některých zemích ano, ale u nás je model 3 naopak
                  V některých zemích ano, ale u nás je model 3 naopak dražší než při zahájení prodejů ve všech verzích a to je teď koruna ještě silnější.

                  http://www.hybrid.cz/cena-elektromobilu-tesla-model-3-v-cesku-zacina-na-1-199-200-kc

                  https://www.tesla.com/cs_cz/model3/design#battery

                  Jinak ta cena někde klesá, ale stále tam je podle mě poměrně značný polštář. Trochu se na to koukám takhle:

                  Enyaq s 80 kWh baterií vážící 2100 kg prodává Škoda za 1,3 mil Kč.

                  Model 3 s 50 kWh baterií vážící 1700 kg prodává Tesla za 1,33 mil Kč.

                  Když budeme předpokládat, že použité materiály jsou stejně kvalitní(drahé) a procesy výroby stejně nákladné, tak výrobní náklady Enyaqu jsou určitě větší a přesto se prodává za méně. Pokud na něm tedy Škoda netratí, tak Tesla může(jednou bude) model 3 prodávat v klidu pod milion Kč i v ČR.

                  Samozřejmě někdo může namítnout, že Tesla používá méně kvalitní (levnější) materiály, ale to jen znamená, že má menší výrobní náklady a větší marži.

                3. Náš trh je nepodstatný, tady se prodá pár Tesel za
                  Náš trh je nepodstatný, tady se prodá pár Tesel za rok.

                  Přijde mi nelogické zlevňovat za situace, když je údajně vysoká poptávka. Logické mi přijde, i podle poklesu prodejů, že v Evropě prostě dopyt klesá a proto Tesla zlevnila.

                  Jinak nechápu proč srovnávate EV s baterkou 80 kWh s EV s baterkou 50 kWh. Je jasné, že tam bude rozdíl v hmotnosti i v nákladech právě kvůli větší baterce 🙂

                4. Mám dvojí občanství, je to důležité?
                  Mám dvojí občanství, je to důležité?

                5. Vrazit jedno slovenské slovo do českého textu, a navíc
                  Vrazit jedno slovenské slovo do českého textu, a navíc poprvé po několika desítkách příspěvků je podivné, nemyslíte?

                6. Snažím se, no. Ale občas se stane. U psaného textu
                  Snažím se, no. Ale občas se stane. U psaného textu víceméně výjimečně, spíš když mluvím.

                7. Já v tom nevidím nic divného, je to docela běžné u lidí
                  Já v tom nevidím nic divného, je to docela běžné u lidí co komunikují v několika jazycích, já jsem si toho ani nevšimnul, protože jsem vyrůstal v československu, a navíc preferuji obsah před formou.Mladší lidé zase někdy nevědomky používají např. některá slova z angličtiny, prostě normální „vývoj“.

                8. Marek_ nikdy předtím slovenské slovo nepoužil.
                  Kdyby mlel

                  Marek_ nikdy předtím slovenské slovo nepoužil.

                  Kdyby mlel československy jak Babiš, tak si toho nevšimnu.

                9. Troufám si tvrdit, že česky umím mnohem lépe než ten
                  Troufám si tvrdit, že česky umím mnohem lépe než ten agent STB, který je nějakou zvláštní shodou okolností teď českým premiérem 🙂 A už pomalu ztrácím i cizí přízvuk (údajně) a málokdo si všimne, že nejsem rodilý mluvčí, max. se mě někdo zeptá jestli nejsem náhodou z Moravy.

                10. Spis me zabily ty vase blaboly a sel radeji spat.
                  Spis me zabily ty vase blaboly a sel radeji spat.

                11. Pokud máte něco konkrétního tak prosím, ale o nějaké
                  Pokud máte něco konkrétního tak prosím, ale o nějaké Vaše dojmy, nebo pocity nemám zájem.

                12. Nekolikrat jsem zakopnul o nezname slovo „dopyt“. Nejdrive
                  Nekolikrat jsem zakopnul o nezname slovo „dopyt“. Nejdrive jsem se domnival, ze se vam popletly pismenka. A po opakovani jsem si rikal, ze za tim je neco vic. Az prekladac mi pomohl. Jsem zvidavy clovek a tak jsem vyslal dotaz, jaky je hlubsi duvod pouzivani. Kdyby ste psal „kreve“ nebo „etterspørsel“, tak bych se ptal, zda jste Nor.

                13. Já vím, že ano, ale kdyby to bylo s poptávkou tak
                  Já vím, že ano, ale kdyby to bylo s poptávkou tak špatné, tak zlevňují všude. V hodně zemích zlevňovali kvůli tomu, aby se dostali pod nějakou hranici vhodnou pro dotaci a taky záleží na cenové politice konkurence.

                  Jako takhle, máte pravdu, že ten převis poptávky už tu v podstatě moc není. Přece jen už tu máme rok kovid a ty propady prodejů aut musely dolehnout i na poptávku po Teslách. Tomu odpovídají i čekací doby, které nejsou u Modelu 3 nijak dlouhé. Tesla prostě bude muset začít trochu zlevňovat pro navýšení prodejů nebo uvést nové modely, což je jedině dobře. To však nemění nic na tom, že jedou na maximální produkci a víc vyrobit nemohou.

                  Na tom se právě snažím ukázat ten paradox. Srovnávám to, protože ty auta jsou stejně drahá, ale výrobní náklady jednoho jsou evidentně někde úplně jinde. Z toho plyne, že Tesla může jít s cenou ještě sakra dolů.

              1. Já reagoval na to, že v Evropě se prodalo méně Tesel v
                Já reagoval na to, že v Evropě se prodalo méně Tesel v 2020 než v 2019 a napsal jsem, že to může být poklesem dopytu. Proč je ten pokles, to je jiná otázka. Sílící konkurence nebo čekání na Y, nebo něco jiného… Kdo ví?

                1. Jo souhlas, uvidíme, ale např. v německu by ta „domácí“
                  Jo souhlas, uvidíme, ale např. v německu by ta „domácí“ tesla mohla jít slušně na odbyt.

Napsat komentář