O dotace na elektromobily a nízkouhlíkové technologie byl mezi podnikateli nečekaný zájem

redakce - 01 Červen 2017

S koncem května byl uzavřen příjem žádostí o dotaci ve 2. výzvě programu Nízkouhlíkové technologie, ve kterém bylo možné mimo jiné žádat o dotaci na pořízení elektromobilů, nabíjecích stanic, bateriových systémů a fotovoltaických elektráren.auto elektromobil Nissan Leaf

Elektromobil Nissan Leaf je stále nejprodávanější auto s nulovými emisemi na světě
foto: Nissan

Autor: Ing. Petr Novotný

Statistika doposud podaných žádostí o dotaci ještě týden před uzavřením výzvy ukazovala na vlažný zájem ze strany žadatelů, kdy z celkové alokace na elektromobily a akumulaci energie bylo požádáno přibližně jen o jednu desetinu. Situace se změnila až v poslední květnové dny, kdy byla podaná valná většina z celkového počtu žádostí o dotaci.

Finální skóre uzavřené výzvy je následující:

Do oblasti na podporu elektromobility, pro kterou byla v této výzvě určená alokace 150 mil. Kč a ze které bylo možné získat podporu na pořízení elektromobilu a nabíjecích stanic, bylo podaných celkem 138 dotačních žádostí a požádáno bylo o 153,5 mil. Kč. V této výzvě by se tedy mělo dostat prakticky na všechny žádosti, které splní podmínky výzvy.

Velký zájem byl o oblast zaměřenou na akumulaci energie. V této oblasti si mohli podnikatelé zažádat o dotaci na pořízení bateriového systému a fotovoltaické elektrárny, či jiného OZE. Pro tuto oblast bylo v proběhnuvší výzvě vyčleněno 200 mil. Kč, podáno bylo 95 žádostí a zažádáno o dotace ve výši 462 mil. Kč.

V podmínkách výzvy je uvedeno, že v případě výraznějšího převisu kvalitních projektů může Řídící orgán OP PIK alokaci na tuto výzvu adekvátně navýšit. Toto je možné v případě programu Nízkouhlíkové technologie očekávat.

Z uvedené statistiky je možné vyčíst, že průměrná výše dotace, o kterou bylo žádáno v oblasti elektromobility mírně přesahuje 1 mil. Kč a odpovídá tak pořízení 3 elektromobilů nebo například dvou elektromobilů a rychlonabíjecí stanice.

V oblasti akumulace energie se však průměrná výše dotace blíží 5 mil. Kč, což ukazuje na větší projekty zahrnující baterii o kapacitě v desítkách až nízkých stovkách kWh a fotovoltaické elektrárny s výkonem v desítkách kWp.

Takové projekty mohou mít se započtením dotace návratnost do 10 let a mezi podnikateli je o ně stále větší zájem, protože vedle úspory finančních prostředků za energie poskytují baterie jistotu dodávky elektrické energie v případě přerušení dodávky ze sítě, což je benefit navíc.

Během léta by měla být otevřena 3. výzva programu Nízkouhlíkové technologie, kde bude možné znovu žádat podporu na nákup elektromobilů i akumulaci energie.

Vedle toho se chystá výzva pro podnikatele v programu Úspory energie, ve které má být až 2 mld. Kč, určených na pořízení fotovoltaických elektráren a bateriových systémů k pokrytí vlastní spotřeby elektrické energie. Protože míra dotace bude až 80 % z uznatelných nákladů, dá se očekávat o tuto oblast velký zájem.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Kuk

off

Už i papež má Bolta
http://www.autoguide.com/auto-news/2017/06/the-new-popemobile-is-a-chevy-bolt-in-german-clothes.html

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

A kdy budou dotace pro soukromé osoby, to náhodou odněkud neprosáklo? :)

Nemyslím, že bychom ti jako občané měli dotovat nákup tvého osobního auta. Začal bych emisní daní na SUV, 6.válce a diesely. Zvýhodnil bych více auta s emisemi pod 100g. A stačilo by nevyrábět tolik zbytečných modelů aut. Dokud se spousta lidí nepřestane chovat jako bezohledný hovada, tak se to nemůže zlepšit. Myslím ekologie.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pak se naskýtá otázka, proč podnikatelé mají dotaci a "obyčejní" občané ne. :-( Proč mají přednost?

Obrázek uživatele Radovan

Páč je jich méně, tudíž se na dotaci ušetří, nic jiného mne ve srovnání s občany nenapadá.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 83 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 37 tis. km (51 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V článku zmíněné dotace plynou (z větší části) z operačního programu pro podnikání. Podpora nepodnikajících fyzických osob tak není možná. Finanční podpora pro druhou skupinu by patrně musela jít z národních prostředků nebo zcela jistě z jiného OP.

Připravuje se kolegové nějaká celistvá národní strategie pro podporu elektromobility? Například zvýhodnění v podobě snížení cen za dálniční známku, pojištění či nějaký druh daňového zvýhodnění (nižší DPH na elektromobily, daňové úlevy z DPFO, nebo přímé dotace?). Mně se nic podobného nepodařilo najít.

J.A. Baťa v roce 37 nadával, proč je u nás 5x více lidí na jeden automobil než v Německu. Bohužel jsme opět v totožné situaci, ne-li horší, pokud jde o elektromobily.

Obrázek uživatele Jolinar

na EV neplatite silnicni dan jako podnikatel. O jinem zvyhodneni (ani budoucim) ze strany statu nevim.

Obrázek uživatele Josef

Tak výhodou je třeba i možnost užití stejného paušálu jako u spalováku :-)

Obrázek uživatele Radovan

Viděli jsme ze strany státu prozatím 3 výhody:
a) odpuštění daně u podnikatelů
b) ERÚ zavedený noční poloviční tarif pro elektromobilitu, který pro občany zahrnuje nejen nabíjení auta, ale celou domácnost
c) levný paušál (a tedy palivo) za přístup k rychlo i pomalým nabíječkám ČEZu, byť od 1.1.2017 3x zdražil.
Nově se přidaly dotace podnikatelům na auto i nabíječku a totéž pro města.
Výhoda pro nás samotné je kombinace s FVE z hlediska využítí obnovitelné energie, čistý provoz bez hluku, jedů a vibrací.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 83 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 37 tis. km (51 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, p ...

bod b) bych vlastně ani jako výhodu nepovažoval, neb se jedná o běžný tarif D27d dostupný i pro neelekromobilní občany.
Opravdu "revoluční" výhoda by byla od ERÚ, kdyby se do nového cenového věstníku zahrnula pod tarify C62D možnost využítí tarifu pro nabíjení bateriových trakčních vozů.

Pak by se teprve splnil ten sen většiny, o nabíjení z veřejného osvětlení.

Obrázek uživatele ozana

D27d není dostupný pro občany bez elektromobilu.
Asi si to pletete s D57d, D56d nebo D45d.

---

Jezdím na proud, najeto 97 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 100 tisíc km.

nepletu, ale měl jsem na mysli D25d. (Akumulace8) což vychází ceníkově stejně jako D27d
D57d, D56d a D45d jsou tepelná čepadla a přimotopy, to už jsou hodně speciální a to už nesplní kde kdo.

Obrázek uživatele ozana

Myslím si, že počet hodin v NT není u D25d stejný jako u D27d.

---

Jezdím na proud, najeto 97 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 100 tisíc km.

ehh :)

http://www.cezdistribuce.cz/edee/content/file-other/distribuce/cezdistribuce_pasmaplatnostintavt_prubehove_mereni.pdf

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Je to úplně stejné D27d = D25d.
Jak cenově tak i hodinově.
D27d dostane každý kdo se prokáže, že má elektromobil, nic víc k tomu nepotřebuje.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Proč právě šestiválce? To mi přijde nelogické, to pak můžeme zvýhodnit jednoválce ne? (ševelící šestiválec, má mnohem nižší hlučnost, a lepší exhalační parametry, než uječeté 6x biturbo tříválec o litrovém zdvihu, zápasící s dvoutunovým autem plným lidí)... Jinak v zásadě souhlas.. ovšem ekologie se neustále zlepšuje, bohužel ekologie a ochrana životního prostředí jsem naprosto odlišné věci..a to ne ve slově, ale v reálném chování

Obrázek uživatele Jan Horčík

To zatím jasné není, ale vypadá to spíš na další volební období, tedy teoreticky někdy od roku 2018 dál.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Další volební období nic nevyřeší. Jen budou další výbory, podvýbory a komise, které slouží pouze a jenom k tomu, aby se jejich členové a zejména předsedové napapali ze společného koryta ještě o něco víc než jako řadoví poslanci. Zase budou další národní akční plány čili jen slova na papíře a prázdné kecy, které nejsou podloženy financemi. Zase si budou plánovat svou vlastní budoucnost jen na 4 roky a za ty 4 roky se co nejvíc vykrmit - co kdybychom je za ty 4 roky znovu nezvolili(?!) Prostě jeden obrovský tunel bez světla na konci. Není koho volit, všechno je to stejná banda, bez zodpovědnosti vůči svým voličům, jen se zodpovědností ke své vlastní kapse. Takže z této strany bych pomoc nečekal.
Spíš bych to viděl tak, že nám jednou ta nenáviděná EU (taky ji nemám rád) naordinuje tak tvrdá a nekompromisní pravidla pro ochranu životního prostředí, že budoucím českým vládám nezbyde nic jiného než začít opravdu podporovat rozvoj ekologické dopravy, ať to stojí co to stojí, bez ohledu na to, jestli na to státní kasa má nebo nemá... protože sankce by byly ještě mnohem horší.

---

Nissan Leaf 24kWh, 247.000 km
Nissan Leaf 40kWh, 23.000 km

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil