Nové garáže už umožňují vjezd CNG vozidel

redakce - 01 Říjen 2015

Auta s pohonem na začínají postupně parkovat v hromadných garážích. Od 1. 1. 2015 platí novela zákona 341/2014 Sb., která již parkování v garážích CNG vozidlům nezakazuje. auto CNG parkování garáže

V lednu 2015 jezdilo v ČR přes 9000 aut na CNG. Dnes už to bude přes 10 000 vozů na stlačený zemní plyn.
foto: Hybrid.cz

Pokud tedy souhlasí majitelé garáží a garáže splňují vyhláškou dané technické normy, není již s parkováním v garážích CNG vozidel problém. Nové garáže u obchodních center se již staví podle platných předpisů, kde je navíc 10 % povinnost vyhradit stání pro vozidla na plyn a tak CNG vozidla v nich již dnes běžně parkují. Z hlediska bezpečnosti řadí hasiči zemní plyn až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).

Novela zákona zrušila již 1. 1. 2015 plošný zákaz parkování v podzemních garážích vozidel na CNG. U garáží, které již existují, a nesplňují podmínky vyhlášky č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, dnes stačí, když majitel garáže ji dovybaví podle předpisů tak, aby byl umožněn vjezd vozidlům na alternativní palivo CNG. Znamená to například dostatečné odvětrávání prostor parkoviště, označit vyhrazená parkovací místa atd.

„V ČR bylo letos postaveno již několik hromadných podzemních garážích pro veřejné užívání, které jsou součástí velkých obchodních center, sportovních hal nebo kulturních zařízení, kde již běžně vozidla na CNG parkují. Jedná se například v Čechách o největší nově otevřené obchodní centrum letošního roku Central, které je na Kladně nebo na Moravě v novém obchodním centru Frýda ve Frýdku – Místku,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

„Podle ČSN 73 6058 jsou parkovací místa pro vozidla na plyn v hromadných garážích dokonce dnes povinná. Každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí mít podle normy nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro parkování vozidel na plyn,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Obchodní plocha Central Kladno je 26 tisíc metrů čtverečních a centrum má celkem 650 parkovacích míst v garážích. V prostorách garáží se nachází celkem 62 stání pro automobily na plyn.

Plocha OC FRÝDA je 14 800 metrů čtverečních, má v podzemních garážích celkem téměř 600 parkovacích míst a také cca 60 stání pro vozy na plyn. V případě úniku plynných palivových směsí mají garáže zajištěn okamžitý odvod plynu mimo prostory garáže, aby nedošlo k nárůstu koncentrace.

ÚAMK se rozhodlo testovat parkování CNG vozidel v garážích v ČR. „Často se setkáváme s tím, že někteří provozovatelé, i když mají potřebné vybavení předepsané vyhláškou pro umožnění parkování, vjezd vozidlům na CNG přesto zbytečně zakazují.

Nám přijde i nesmyslné, že je zakázán vjezd u patrových otevřených parkovišť a na střechách, která nejsou uzavřená a jsou přírodně odvětrávaná,“ říká Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK.

„Upozorňovali jsme ředitelství Hasičského záchranného sboru (HZS), že některé povinnosti dané vyhláškou č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb se nám zdají zbytečně přehnané. Například v ČR není žádným právním předpisem a ani normativním dokumentem stanovena povinnost instalovat detektor zemního plynu v komerčních budovách, bytových domech ani rodinných domcích a není tomu tak ani v zahraničí, přesto vyhláška garážím u nás tuto povinnost nařizuje,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.

Samy automobilky říkají, že vozidla na CNG jsou bezpečnější než automobily používající benzin nebo LPG, potvrdil to i test ADAC. Výbušnost směsi případného uniklého paliva CNG se vzduchem je osmkrát nižší než u kapalných paliv, protože zemní plyn je lehčí než vzduch a při úniku se rozptyluje a uniká do ovzduší.

U CNG je velmi nízké riziko výbuchu, vyplývá to z jeho fyzikálních vlastností, proto ho sám HZS řadí až do IV. třídy nebezpečnosti (zatímco benzin a do I., naftu do III.).

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak zavislot na ropě ( ze 60% z ruska ) se vymění na zavislot na zemním plynu ( z 80 % z ruska )

jaký je v tom rozdíl, nějak mi to uniká.....

v jednom i v druhém případě na litr paliva potřebuji až 3 kWh na jeho přeměnu , stlačení či přepravu potrubím, + hezkejch pár desetin litru paliva na dopravu do čerpací stanice
a v jednom i v druhém případě zisk vzniklý v CR jde přes hranice jinam

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Petre, proč zamlčuješ co se ti nehodí do tvých závěrů?

1) že doprava plynu na čerpací stanici je již vybudovanou infrastrukturou s minimálnímy náklady na dopravu (benzin atd. kamiony, tedy ty počty jsou hrubě mimo realitu=nepravdivé)? Nevýhoda, budovat čerpačku, kde je středotklak.

2)proč zamlčuješ, že u benzinu musíš kromě přeměny v autě udělat přeměnu v rafinérce, tedy oproti zemnímu plynu, další snížení účinosti? (viz tvoje výpočty neodpovídající realitě).

3)proč (i když dávám přednost elektřině aspol.) zamlčuješ možnost vyrábět CNG "uměle", tedy možnost teoretické nezávyslosti, s tím že se i u nás těží zemní plyn, který by část "spotřeby na dopravu" snížil, tedy tvůje 80procentní závyslost pro dopravu by klesla hodně výrazně?

Nemám problém, říci, že plyn není ideál a asi je elektrika, když se vyřeší baterky lepší, ALE i zde z čeho se vyrobí, když jádro nikdo nechce a vody je málo? No splynových elektráren, takže v případě, že se nepostaví jaderné, pak stavět plynové elektrárny na to abych mohl mít elektromobil, hlasuju rovnou pro CNG auto...

S toho co jsem napsal, musím říci, že stvojemi předpoklady a hlavně názorem vůbec nemůžu souhlasit a mám ho za nesmysl...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pokila ide o zroje tak aj uran a tyce su z ruska.
zavislost na rusku nie je zla vec, to si mame iba mysliet.
uroven zavislosti na komkolvek sa nemeni, z vody a vlastnouhelnych,
nedostanes dost aby si pokril sucastnu a buducu spotrebu.

potrebujes dalsi stabilny zdroj, napriklad jadro.

vodne vyrovnavacie precerpavacky a baterie predrazuju nestabilne zdroje ako je vietor a slnko, na nasom uzemi jeto naviac utopia.
pozri ako blizko je nasa poloha k polu, a aky sme malilinky statik.

individualne a komercne samozdroje nic neriesia.

jedine co nas este moze v buducnosti vytrhnut je fuzia,
recyklacia odpadu, otvorenie hranic, efektivne polnohospodarstvo, premena nestabilnych zdrojov do zasob na nieco viazane s vodikom na prenajatych uzemiach mori a vlastny dovoz.

Obrázek uživatele Hyperloop

Nějak jsem nepochopil, jestli těch 10 % je opravdu výhradně pro auta s CNG a jestli tyto musí parkovat jen na nich nebo můžou i jinde v parkovišti.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pokial viem na SK je mozne parkovat s CNG v podzemnej garazi odjakziva

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

na slovensku je odjakziva mozne vsetko. pokial mas dost kamaratov a malo udavacov.

youtu.be/6UIbfqN_xrs

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Konecne legislativa rozlisuje CNG a LPG. To to trvalo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ta to rozlišuje od 1.1.2015, takže ne až teď jak naznačujete...


e-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto LiveNabíječky elektromobilů Circontrol