Na Vysočině mohou města ušetřit díky CNG

Kraj Vysočina poskytuje svým městům a organizacím poradenství v oblasti snížení nákladů na energie a zvýšení ochrany životního prostředí. Po veřejném osvětlení se další etapa programu Vysočina šetří energie nově týká také dopravy. Partnerem projektu je společnost E.ON.

Auta na stlačený zemní plyn () jsou v ČR čím dál tím oblíbenější
foto: Hybrid.cz

Cílem programu Vysočina šetří energii je podporovat myšlenku úspory energií a ochrany životního prostředí v kraji, který je považován za nejčistší v České republice.

Po veřejném osvětlení se nově věnuje také oblasti alternativní dopravy, která dává organizacím prostor k úspoře významných finančních prostředků prostřednictvím přechodu na palivo CNG.

To podle dosavadních zkušeností přináší úsporu 30-50 % provozních nákladů oproti benzínu či naftě. Významný je také jeho vliv na kvalitu životního prostředí – vozy na CNG vypouštějí do ovzduší až o 90 % méně emisních plynů.

Společnost E.ON v projektu zajišťuje nezávislé poradenství. To se týká zejména kalkulace provozních nákladů v případě, kdy obec nebo jiný subjekt kraje uvažuje o nahrazení současných vozidel automobily na zemní plyn. Vše přitom probíhá prostřednictvím portálu www.vysocinasetrienergii.cz

„Organizace nebo město po přihlášení do portálu zadá údaje o svém vozovém parku. My je analyzujeme a organizaci dostává doporučení, jak se jí přechod na CNG vyplatí. E.ON zajišťuje analýzu, následně už organizace postupuje samostatně, nebo si dohodne další postup s Krajem Vysočina,“ vysvětluje Tomáš Kubín, vedoucí oblastního managementu společnosti E.ON Česká republika.

Zájem o využití CNG v provozu ve veřejné dopravě je patrný po celé ČR – na Vysočině město Tábor provozuje 38 vozidel na zemní plyn včetně komunální techniky, v Brně od července přibylo 12 nových CNG autobusů, na něž město získalo státní dotace. Zájem o CNG je také u organizací kraje Vysočina.

„Při představení projektu byl zřejmý velký zájem jednotlivých organizací. Aktuálně analyzujeme výhody přechodu na CNG pro první organizace státní správy a úspory se pohybují minimálně v desítkách tisíc korun ročně,“ dodává Tomáš Kubín.

Kraj Vysočina je prvním krajem v České republice, který umožní analýzu úspor při využití alternativních paliv všem svým příspěvkovým organizacím.

„Vedení Kraje Vysočina spatřuje ve využití CNG ve vozovém parku subjektů zřizovaných Krajem především rychlou cestu, jak podstatně snížit provozní náklady a pochopitelně také přispět k tomu, aby Vysočina zůstala i nadále nejčistším krajem v republice. Věříme, že se k nám přidají i ostatní kraje, a pomohou tak naplnit to, co Vláda České republiky i Evropská unie prosazují,“ vysvětluje hejtman Kraje Vysočina MUDr. Jiří Běhounek.

V dalších etapách se projekt Vysočina šetří energii zaměří také na snížení energetické náročnosti veřejných budov a úsporné osvětlení interiérů.

tisková zpráva

3 Comments on “Na Vysočině mohou města ušetřit díky CNG”

  1. Česká republika s
    Česká republika s nedostatkem plynu, kdy vlastní těžba pokrývá 2% spotřeby a zbytek je dovoz převážně z Ruska, hromadně podporuje ve jménu čistého vzduchu CNG autobusy v hromadné dopravě. Tedy výdělek Rusů. Současně má roční přebytek 16 terawat ve výrobě elektřiny, který se snaží vyvážet. Tramvajové ani trolejbusové tratě však nepodporuje, stejně jako nepodporuje elektrifikaci železnice. Elektroautobusy v MHD jsou bílá vrána, před kterou se fotí politici a neustále prochází pouze zkušebními režimy v délce trvání pár měsíců. Polostátní gigant ČEZ s oním přebytkem elektřiny pak podporuje elektromobilitu mluvením a píár akcemi. Ze sítě 150 dobíjecích stanic, slibovaných v roce 2011, jich v roce 2014 stojí 38, z toho 21 v Praze. Jen 4 jsou rychlodobíječky a mimo hlavní tahy. Kde čeští soudruzi dělají chybu?

    1. Když tak čtu váš
      Když tak čtu váš příspěvek, také si kladu otázku, kde soudruzi udělali chybu.

      Kde jste přišel na to, že není podporována elektrifikace železnice?

      Jestli ty přebytky elektřiny jsou opravdu takové jak píšete, daly by se využit pro elektrobusy apod. Nicméně pochybuji, že ČEZ bude ochoten se vzdát byť jen části tohoto přebytku, místo toho, aby byl zužitkován pro elektrobusy a jiné elektro MHD.

      CNG mě zajímá vcelku dost, protože se poohlížím po novém voze, který by uměl jezdit na nějakou tu alternativy ( hybridy, plug-in hybridy, LPG,CNG apod.) Zjistil jsem však, že závislost tady nějaká bude vždy. Při výrobě elektřiny na dovozu uhlí nebo jaderného paliva, u plynu zase závislost na dovozu z Ruska a tak dále. Skutečně si nevyberete. Takový je můj názor.

      1. biobutanol.
        geneticky

        biobutanol.
        geneticky upravene bakterie ktore dokazu rychlo a efektivne premienat odpad na plyn uz mame velmi dlho.
        momentalne je ale stale butanol vyrobeny z ropy lacnejsi a pre mnozstvo potrebne na vlastnu spotrebu potrebujete velku nadrz na vlastnom pozemku s povolenim pre nebezpecne a vybusne plyny, plus zariadenie na odstranovanie zapachu. 2%

        svietiplyn alebo splynovac dreva / sucheho listia.
        za 2. svetovej vojny nastal vyssi ubytok obnovitelneho dreva /drevo sa nikdy neminie vdaka drevospracujucemu priemyslu – to co trepu ekoteroristi je nezmysel/. Splynovanie kladie vysoke naroky na prirodu ktore sice su udrzatelne ale je isty limit ktory sa neda prekrocit. 2%

        olejnate rastliny / riasy / odpad po kukurici / alkohol / metan / metanol.
        vyuziva sa vo velkom uz dnes, vyrabaju sa hlavne biodegradovatelne platy, plastove tasky, pera, su dnes vyrobene z platov ktore sa casom v prirode rozpadnu, nie su to tie neznicitelne plasty ako v minulosti.
        EU ma hypoteticky problem s konkurenciou jedla pre ludi.
        Brazilia ho nema, z raslin vyrobi dost alkoholu pre vsetky svoje vozidla bez ukoru pralesov /nicia ich chudobny ludia z inych pricin/. geneticky upravene riasy sa v sucastnosti testuju a maju vysoku vytaznost.

        fotovoltaika / priama premena svitu na elektrinu.
        rovnaka alternativa ako olejnate rastliny / kukurica / alkohol a pod. vyuziva sa vo velkom, nevyhoda je okamzite uzitie mez moznosti uskladnenia, prvotnych a trvalych zasob.

Napsat komentář