Jak funguje závodní elektromobil Cupra e-Racer: výkon jako 9000 mobilních telefonů

redakce - 21 Prosinec 2018

Vydejme se pomocí animace 3D, která připomíná multimediální podobu rentgenového snímání, na cestu do útrob elektromobilu CUPRA e-Racer, prvního závodního cestovního vozu na světě se zcela elektrickým pohonem.Akumulátory o hmotnosti 450 kg určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků

Akumulátory o hmotnosti 450 kg určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků
foto: Seat

Akumulátory s hmotností 450 kg jsou klíčovým prvkem. Tvoří třetinu pohotovostní hmotnosti elektromobilu. Určují celkovou konstrukci vozidla a umístění ostatních konstrukčních celků. Jsou umístěny v co nejnižší poloze.

Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku. Akumulátory jsou složeny z 23 modulů, tvořených celkem 6072 akumulátorovými články. Celá sada tak poskytuje stejný výkon jako 9000 mobilních telefonů současně.

Elektromotory jsou uloženy nad zadní nápravou a poskytují špičkový výkon 680 k. „Elektromotory jsou méně složité, účinnější a mají nižší nároky na údržbu,“ říká Xavier Serra. CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér značky Xavier Serra.

Závodní vůz je vybaven systémem rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii při brzdění a zpomalování na elektrickou energii, jež se ukládá do akumulátorů. Jezdec může sledovat veškeré provozní údaje na displeji na volantu závodního vozu CUPRA e-Racer. Všechna data jsou také v reálném čase přenášena do boxů pro jejich analýzu inženýry. To umožňuje další zvyšování efektivity při řízení toků energie.

Technický tým i samotný jezdec na závodním okruhu musí vědět, jak udržovat vhodnou provozní teplotu komponentů. Závodní vůz je vybaven speciální chladicí soustavou, která navíc po rychlých kolech zajistí zchlazení příslušných komponentů během 20 minut.

„Vůz má tři nezávislé chladicí okruhy, protože každý komponent má jiné nároky na teplotu. Akumulátory se nesmí zahřát na více než 60 °C, invertory nesmějí překročit hranici 90 °C a elektromotory pracují optimálně při teplotách do 120 °C,“ zdůrazňuje Xavier Serra.

Čtyři elektromotory vzadu dosahují nejvyšších otáček 12 000 min-1 a umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy

Čtyři elektromotory vzadu dosahují nejvyšších otáček 12 000 min-1 a umožňují zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy
foto: Seat

Inženýři a technici značky CUPRA i nadále pracují na tom, aby z vozu dostali maximální výkony. „Tento vůz poskytuje velké množství energie a my pracujeme na tom, abychom ji dokázali efektivně využívat pro rychlé časy na závodním okruhu,“ vysvětluje Xavier.

Cíl je totiž stejný, ať je vůz poháněn spalovacím motorem, nebo elektromotory: „být nejrychlejší a projet cílem jako první“. Komponenty a strategie jdou ruku v ruce a intenzivní úsilí při hledání optimální kombinace vyvrcholí v roce 2020, kdy bude CUPRA e-Racer poprvé závodit v novém závodním seriálu ETCR.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Díky za článek.
Hned mám ve všem jasno. Hlavně přirovnání výkonu k 6 tis mobilům mi velice pomohlo :D

Obrázek uživatele Kuk

Hezky se VW píárku povedlo na chvíli odvést tvou pozornost od jejich čadících rakovinometů k nečemu jinému. :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

off

Dva hoši v elektrický dodávce chtěj jet za Americky do Argentiny a maj na střeše 6kW panelů.
https://www.youtube.com/watch?v=VMeqMmERtL0

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Počin dobrej. ale myslím že pojedou pouze do té doby, než při nabíjení potkají první větřík :D

Obrázek uživatele honza.t
Obrázek uživatele Kuk

Takhle vypadalo kalifornský báječný pobřeží v Hunintong Beach ještě nedávno. Těžních věží jak nasr@no...!!! :(((
Dneska je to nóbl letovisko a sérfařská mekka.

https://www.amoeba.com/admin/uploads/blog/Eric_B/BeachWells.jpeg
https://i.imgur.com/h2WFA0B.jpg
https://www.ocregister.com/wp-content/uploads/migration/nfb/nfbt37-b88261878z.120141119230400000ghv6cfai.60.jpg?w=620

https://timeline.com/photos-dark-beauty-in-the-oil-fields-of-old-southern-california-f8aea365d38d

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

off

Rimac mluví o tom jak začínal a jak se dostal tam kde je dnes.
https://youtu.be/7No0qCbG1Mc

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

VW konečně povyhází ten přebytečný uměle příživný póvl co zatěžoval ekonomiku ;))

auto.idnes.cz/volkswagen-prace-zamestnani-propousteni-elektromobilita-pnb-/automoto.aspx?c=A181221_124957_automoto_taj

Obrázek uživatele Vasek ION

nejsmutnější na tom bude že ti rádobydobří pracovníci z balkánu potáhnou za výrobou passatu k nám, takže se to madames Merkel přece jen povede je k nám dostat,past na Babiše a rána pod pás všem čehůnům

A kde to chtěj u nás vyrábět?
To už Citigo_EV nedočkáme...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha, tak posun výroby. Elektromobily u faultcvágnu se posouvají na rok 2022, spíše 2023. Fakt lídr hodný následování. Strítskůtr dobře věděl co dělá.

Obrázek uživatele Jiří_Švarc

VW navyšuje plány a chce prodávat 1,8 mil. EV do roku 2030 (původně 1,2 mil.). I tak to je jen 15 % produkce v době, kdy se bude prodávat celosvětově okolo 50 % elektromobilů. Abychom se ještě nedočkali, že tu za 10 let bude kupovat Tesla zavřené továrny VW.

---

EV - tabulky, statistiky: https://bit.ly/2uU06PO

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Inu plánů má má manželka že jí ani tři manželé do konce života neuspokojí, takže fajn a reál? 72poskakovadel/den? K smíchu.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

V Emdenu a Hannoveru od r. 2022, v Cvikově už příští rok.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jo to je hláška z před půl roku. Věří jí někdo? Jasně, výroba eGolfu se zdvojnásobila, ale jinak padne datum, a za půl roku padne datum posunuté blíž ke konci století. To původní nikdo nezopakuje a ani neukáže nic co by připomínalo stavbu GF1. Takže za mne vidím pouze sladký spánek.

Obrázek uživatele Kuk

VW furt jen pousová data a navyšuje čísla. Jsou 10 let pozadu a za 2 ukážou to co měli ukázat předloni. To kdy a jestli vůbec s tím zaplavěj trhy je ve hvězdách. A s vlastní GF jsou v hajzlu jak Baťa s dřevákama. Ještě pořád se titulujou jako "lídří" ? :)))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

SPACEX Očekává 18. investiční kolo, které dopumpuje na 30,5 miliardy dolarů ;))

connect.zive.cz/clanky/ocekava-se-dalsi-investicni-kolo-ktere-napumpuje-penize-do-spacex-hodnota-firmy-muze-vzrust-az-na-30-miliard-dolaru/sc-320-a-196427/default.aspx

Obrázek uživatele Kuk

off

70 % aut od GM je vyrobeno a prodáno v Číně. Americká GM nakonec dopadne tak, že už bude vyrábět jen v Číně a auta bude do USA dovážet. Ostatně to už činní tak dnes. :))
Takže jedinými americkymi auty bude Tesla a a japonští, němečtí a korejští výrobce co už je desetiletí vyráběj a prodávaj v Americe :))))

VW vyrobí a prodá 40 % svý produkce v Číně.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

Střeva vod Rimacu.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Pane Horčíku, prosím oddělte nějak výrazněji jestli jste text napsal vy, nebo jestli je to citace z tiskové zprávy. Na začátku je uvedena "redakce" a na konci "zdroj: tisková zpráva".

Protože tohle jste snad nemohl vy napsat, ne?

Pod takovou slátaninu bych se stiděl podepsat.

Namátkou cituji:
"Akumulátory s hmotností 450 kg ... Jsou umístěny v co nejnižší poloze.
Díky tomu je těžiště vozidla blíž k povrchu vozovky, což zvyšuje jízdní dynamiku."

Zajímalo by mne jak hmotnost skoro půl tuny, umístěná kdekoli na autě může zvyšovat "DYNAMIKU" vozidla? Dynamika je pojem, co říká, že je to reaguje dost rychle na změny. Velká hmotnost naopak dynamiku dost znižuje, protože rozpohybovat velkou hmotnost je vždy pomalejší než rozpohybovat peříčko.

A další:
"CUPRA e-Racer má jednostupňovou převodovku, která „přispívá k vynikajícímu zrychlení, z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy, a k nejvyšší rychlosti 270 km/h“, vysvětluje šéfkonstruktér značky Xavier Serra."

Jak může jednostupňová převodovka přispívat k lepšímu zrychlení a zároveň k nejvyšší rychlosti? Buď by musela být minimálně 2-stupňová, nebo ideálně 3 stupně. Jeden převod na rozjezd, jeden na "normální jízdu" a jeden na vyšší rychlosti. Ale jeden stupěň, jeden převod nemůže dělat dvě protichůdné věci. Nehledě na to, že každé zařízení v "cestě" přenosu výkonu od motoru na kola přispívá tak akorát ke zhoršení vlastností.

Obrázek uživatele Jolinar

dynamika je spis pomer vykon/hmotnost (s ohledem na prilnavost k vozovce). Mate tedy na vyber budto snizit jmenovatel (vase navrhovane reseni) nebo zvysit citatel (pouzite reseni).

I ta nejstarsi skodovka ma vetsi dynamiku nez pericko jelikoz pericko ma nulovy vykon...

To máte možná pravdu, ale v tom článku a daném odstavci kde se tohle píše nic o výkonu není. Naopak je tam celý odstavec popisující hmotnost a umístění baterie v podlaze. A to sorry ale to je přesně to co dynamiku naopak snižuje a umístění nemá na vliv žádný.
Dynamika je když něco dokáže rychle reagovat. Tj u auta potřebujete velký výkon a malou hmotnost. To s tím peřím to bylo jen přirovnání přeci.

Obrázek uživatele Michelin

Asi nema cenu slovickarit co presne znamena pojem dynamika.
Verim, ze to bylo mysleno, ne ze to snad pomuze zrychlovani a zpomalovani, ale ze idealni rozlozeni vahy, kterym se da vyladit optimalne pretacivost nebo nedotacivost v kombinaci s nizkym tezistem diky kteremu se auto mene naklani prispeji k moznosti mnohem svizneji projizdet zatacky.

---

Více než 100tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

Souhlas žádné slovíčkaření.

Závidím Vám tu fantazii. :-)
U mě to funguje tak, že když po mě něco někdo chce a řekne mi např. přines kočičky, tak jdu a koupím kočky. No že chtěl ve výsledku utrhnout trochu klacků do vázy, to už z toho opravdu nevydedukuji, protože zapoměl zmínit, že myslí ty rostliny. :-)))

Obrázek uživatele Michelin

No vidite a ja hloupej ctu uz skoro jen Hybrid.
Tak jeste prosim o odkaz na ty dokonale clanky pod, ktere jste se tedy podepsal.

---

Více než 100tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

Jooo dobrý, tohle používám taky. :-)

Takže mám pravdu a v článku jsou blbosti! Ale mohl jste to napsat rovnou, proč ten kolotoč okolo :-)))

To je tak těžké napsat: "ano máte pravdu, je to nesmysl a tečka".
Nebo mi napsat, "ne nemáte pravdu, plete te si dojmy a průjmy. Je to tak a tak."

Takže nic.

Tohle je podle mne jen zkopírovaná tisková zpráva, protože tohle by pan Horčík nemohl nikdy snad sám napsat.
A moje kritika směřovala právě na pitomý tiskový zprávy, kde jsou samý "marketingový keci", které nedávají vůbec žádný smysl.

Obrázek uživatele Michelin

Kritizovat neco umi kazdej. Udelat to lepe uz malokdo. Kdyby slo o nejakou konstruktivni kritiku tak nereknu, ale tohle je chytani za slovicka. Kazdej normalni clovek vi jak to bylo mysleno.
At uz to byla tiskova zprava nebo dilo pana Horcika furt je to lepsi nez zamerne lzi a dezinformace, ktere siri okolo elektro aut zabehle casopisy jako je Svet (spalovacich) motoru nebo Autotip. Tam vedi jiste presne co je dynamika jizdy, za to vedi uplne kulove o tom jak se jezdi dlouhodobe s autem na elektrinu. Takze budme radi za pana Horcika i za ty tiskove zpravy, ktere se snazi vyzdvihnout prednosti nizko umistene baterie v aute na elektrinu, byt ne treba uplne spravne zvolenym vyrazem.

---

Více než 100tis. elektrizujících km s TMX.
Na nákupy Nissan Leaf 40kWh, k ničemu jinému se tahle ostuda elektromobility nehodí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dynamika je zrychlování a zpomalování, hmotnost může pomáhat zrychlování třeba při volném pádu nebo větším přítlakem k povrchu u hnané či bržděné nápravy, aby neprokluzovala.

Možná jsem blbej, ale asi nerozumím příspěvku. Přijde mi, že jste zopakoval co už jsem říkal. Jinak tady nejsme ve vesmíru, tady na zemi je gravitace, je tu tření atd.

Takže když budu mít auto, které má např. výkon 100 kw a to auto bude mít hmotnost například 300kg, tak bude přeci hooooodně dynamický, prostě živý jako blázen.

Když to auto bude mít 3 tuny, tak s ním moc neužijete, protože bude mít dynamiku na nule.... Protože rozpohybovat ty 3 tuny na to těch 100 kw je docela málo a chvíli to potrvá.

Z toho usuzuji, že dynamika závisí na hmotnosti a výkonu, který je tam použit.

A teď zpět k prvnímu příspěvku. V článku v daném odstavci nic o výkonu není, jen informace, že velká hmotnost a dokonce i umístění v podlaze zvyšuje dynamiku. Což je podle mne naprostá blbost. Zatím mi to nikdo nevyvrátil.

Celková kapacita, dojezd, účinnost, účinnost rekuperace?

---

hariprasad

Aha, tak dojezd je na tom videu. Při špičkovém výkonu 40 km. Tak to by mě ještě zajímalo, jaký to má maximální nabíjecí výkon a doba dobití.

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Předpokládám, že mobilní telefon má maximální výkon zhruba 2W.
krát 9000 je 180kW. to je o něco víc, než má moje auto

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Sexemse o řád :-) je to 18kw. To měl Trabant.

Přesně tak, výkon zdaleka ne, když jeden článek v Cupře může mít odběr až 30A! Má tam být kapacita, ta lze porovnat, nikoli výkon.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ne, má to dohromady 500 kW.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

9000 mobilov po 2W je 500kW ??? A odkedy ???

Obrázek uživatele Jolinar

ja myslim ze mobil by ze sebe mohl vymacknou mozna i 10W spickove, konec koncu nektere mobily se umi az neprijemne zahrivat.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Na obhajobu Tomiqa len upresním. Mám v mobile taký prográmek na monitoring energie z batérie a pri max. výkone z nej tečie max. 1300mA pri 3,7V, čo je asi 5W. A to je iba krátkodobo. Ale keby to bolo aj 10W, tak to bude 90kW pri 9000 mobiloch.
Ale to nemení nič na fakte, že celé to prirovnávanie výkonu auta k mobilom je totálna pi@ovina...

Obrázek uživatele Josef

Kdepak. Normy určují jasně, jak se mohou mobily chovat. 10 W nedají a ani nesmí dát.

Obrázek uživatele Jolinar

ja mel na mysli vykon z baterie, ne do signalu, to je jasne...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ale můžou, jen ne do signálu, do obrazovky a procesoru klidně.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mohli byste, prosím ten výkon ještě přepočítat na akuvrtačky, holící strojky a zubní kartáčky?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nebo aspoň na výkon trestu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Koně a mobilní telefony ti nestačí ???

Ten výkon elektromotorů v koních tam opravdu “ perlí”. O “výkonu” mobilu 55W ani nemluvě...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ještě bych prosil veverky a zajíce :-)

Obrázek uživatele Kuk

Já na rohlíky a půllitry.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com www.freeghosn.com #freeghosn ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů Circontrol