Iridium E Mobil: první plně elektrický karavan

V polovině ledna se na veletrhu Reisemesse CMT ve Stuttgartu představí zřejmě první karavan elektromobil. A příští rok si Iridium E Mobil budou moct zákazníci rovnou také koupit.

Karavan Iridium E Mobil bude postaven na běžné fosilní verzi karavanů značky Iridium německého výrobce WOF
foto: WOF

Obytný elektromobil je výsledkem německého výrobce „wohnmobilů“ WOF, výrobce elektromotorů Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S) a švýcarské společnosti Maurer Fahrzeugbau.

Auto je založeno na konvenčním fosilním podvozku, který je upraven pro plně elektrický pohon. Přesná kapacita lithium-železo-fosfátových baterií zatím není známa, ale průměrný dojezd by se měl pohybovat kolem 200 km.

Elektromobil bude možné nabíjet jak s pomocí CCS (50 kW), tak až 22kW z běžných „pomalých“ nabíječek. Pokud se skutečně podaří auto uvést na trh, půjde o jeden z prvních elektrických karavanů, které půjde koupit.

V minulosti už se nicméně několik konceptů objevilo. Daimler představil koncept vodíkového karavanu Mercedes-Benz Concept Sprinter F-CELL, Nissan představil elektrický karavan postavený na e-NV200.

82 Comments on “Iridium E Mobil: první plně elektrický karavan”

                1. Tunuingarske weby nesleduju, takze tam fakt nevim. Ale na
                  Tunuingarske weby nesleduju, takze tam fakt nevim. Ale na „beznych“ serverech typu auto.idnes.cz, auto.cz… se nekteri zdejsi prispevatele objevuji dost casto.

                2. Nebo třeba autorevue.cz, tam se jeden ze zdejsích
                  Nebo třeba autorevue.cz, tam se jeden ze zdejsích diskutérů objevuje hodně často. Pořád vykřikuje něco o pohřbu spalováků, o rakovinometech, popelnicích, které svými jedy otravují vzduch a zabíjí lidi a sám přitom v jedné takové spalovací popelnici jezdí.

      1. tak predovšetkým – malé deti nie sú chutné, ich svalovina
        tak predovšetkým – malé deti nie sú chutné, ich svalovina je taká „rozpliznutá“. ďalej – obsahujú veľa medicínskych prípravkov, predsa len hospodárske zvieratá sú viac sledované veterinármi ako deti pediatrami, ktorí berú prémie za predpísané prípravky,
        kto ich žerie je chybný!
        a tak ďalej, a tak podobne.

  1. Přesně takovéhle projekty je potřeba vytvářet.
    Jednak se

    Přesně takovéhle projekty je potřeba vytvářet.
    Jednak se lidi na vlastní kůži přesvědčí jaká je to hovadina.
    Druhak přibývají lidé, kteří snadno přišli k obrovskému množství peněz a potřebují nějaký nesmysl, za který část peněz vyhodí.

    1. Jakýpak nesmysl? Já bych to EV obytňák hrozně chtěl,
      Jakýpak nesmysl? Já bych to EV obytňák hrozně chtěl, akorát teda spíš nějaký menší, aby se s tím dalo stát všude tam, co s osobákem. Když už to stojí mohl bych trakční baterku používat jako zdroj na vaření, topení, klimu, spotřebiče aniž bych musel být někde neustále připojený kabelem. V případě nějakého soláru na střeše a uskromnění se v oblasti topení a vaření to znamená nezávislost na síti po celou dobu dovolené. Dojetí k nejbližší dobíječce pak zajistí naprogramovaná rezerva na pár desítek km.

    2. na takové nízkonákladové názory se snad ani nedá
      na takové nízkonákladové názory se snad ani nedá reagovat, až budou mít za sebou elektromobily 100 let vývoje jako ty spalovací, tak si povíme co je hovadina a co ne. Aktualne tu mame otraveny vzduch a prirodu co s nami brzy zatoci, kdyz nic neudelame.

        1. Tak to parní lokomotivy taky. Ale vývoj jaksi neběží.
          Tak to parní lokomotivy taky. Ale vývoj jaksi neběží. Podobně jako neběžel vývoj baterií a elektromotorů, o řídící elektronice nemluvě. Ta přišla až s prvními stolními počítači, protože auto neuveze počítač velikosti tělocvičny.

            1. O tom s Vámi nemá cenu diskutovat, to je totiž historie,
              O tom s Vámi nemá cenu diskutovat, to je totiž historie, vývoj je jasný, dohledatelný díky internetu. Dinosauři párkrát na elektro vsadili, výsledky taky známe – důvodem rozhodně nebyla nepoužitelnost technologie, právě naopak.
              Za mně jediný názor, s elektrem se dost blbě válčí. Proto ten vývoj spalováků na úkor elektra, které se naopak prosadilo v metru, tramvajích, vlacích, trolejbusech, lanovkách, vlecích a malé vnitřní technice typu VZV a manipulačních vozíků, o dopravnících a linkách nemluvě. Furt se ta ropa a její deriváty vozí na bojiště jednodušeji a lépe skladují. Ovšem dělají stejný bordel, jako válka. Včetně mrtvých.

      1. Tak elektromobily začaly s vývojem ještě dřív než před
        Tak elektromobily začaly s vývojem ještě dřív než před 100 lety, leč tehdy byly úplně slepou uličkou.
        Ale jestli bereš jako bod nula dnešní dobu tak věřím že za dalších sto let už elektromobily budou taky fungovat. Možná i trochu dřív

        1. Důvod je velmi jednoduchý, aby se váha vešla do 3,5 tuny a
          Důvod je velmi jednoduchý, aby se váha vešla do 3,5 tuny a dala se řídit s Béčkem řidičáku na osobní auta. Oni občas v zahraničí vezmou váhy a neváží jen kamiony, ale i bydlíky. A pak má šofér smůlu, když nemá příslušné řidičské oprávnění. Pokuta a navíc to nesmí dále řídit.

          1. Pokud pojedete v autě s celkovou do 3500 kg a budete mít
            Pokud pojedete v autě s celkovou do 3500 kg a budete mít nadváhu, tak si myslím, že Vám ani řidičák na nákladák nepomůže, protože jste přetížil vozidlo , odstaví Vás a nechají nadměrný náklad vyložit.

            Nicméně obytńák na baterky může být pro specifické případy cestování skvělá věc, např. pro poznávací výlety , když si ho půjčím v cílové destinaci, ale od nás do Chorvatska bych s tím asi jet nechtěl.

              1. LOL bude to rádo za 3000 kg – má to vzadu velkou garáž a a
                LOL bude to rádo za 3000 kg – má to vzadu velkou garáž a a nejspíš i postel (dlouhej zadní převis) je to integrvané řešení, tzn druhé spaní nad kabinou řidiče, kuchyň, koupelna, možná dvojitá podlaha, nádrže na vodu, na délku tipuju min 7m, podobná euramobil integra má doložnost v sérii 500kg – za optimální konfigurace – jamile si naplníte garáž, dáte dozadu kola, je nápravovej tlak jinak a doložnost rychle padá

                1. Jo. Na hrane. Kazdy proda obytak prazdna 2800-3000kg a napise
                  Jo. Na hrane. Kazdy proda obytak prazdna 2800-3000kg a napise + 500 – 700 uzitecne.
                  Kazdy vezme plnou nafty nabere vodu naplni to bordelem a pak se na vaze v rakousku divi ze ma 4000kg.to uz vyrobce neresi

                2. Hele ono to tak není – oni píší prázdná a
                  Hele ono to tak není – oni píší prázdná a sériová(plná nádrž nafty tam myslím je započtená).
                  Pak se vezme příplatková markýza – šup 20 – 30 kg dolů, nosič na kola, dalších min dvacet dolů a to už je na páce),
                  Baterky pro vnitřní napájení – dalších pěkných 30 kg dole.
                  plyn bomba 5 – 15 kg, nádobí, další dolů.
                  Takže jenom nezbytnosti seberou v pohodě 100 kg doložnosti
                  Vůbec nemluvím o tom, že si někdo vozí klimatizaci, soláry, televizi, satelity a podobné vychytávky.
                  Pak dva dospělí a dvě děti normativně 240 kg,
                  člověk si vezme 4 kola což, je cca 50 kg, jenž to má na dva a něco metrovém převisu hned je to na nápravovém tlaku 60 – 80 kg, podle toho, jak to naloží (pokud si někdo vezme elektrokola – je to přes 100 kg).
                  židličky v garáži vzadu to samý, má to pár kg, ale realita je zkreslená pákou – celkově to tak mívá kolem 10 kg, rezerva je taky v garáži a má hezkých cca 10 kg.
                  A je to hned jinak.
                  Vodu při kempování člověk potřebuje, takže jí bere, těch 100 litrů je pro čtyři lidi je tak na 3-4 dny, což je běžná doba mimo kemp.
                  Když to posčítám, tak 100 kg výbava, 240 kg lidi (dvě děti a dva dospělí beru 80 kg dospělý 40 kg dítě), řekněme 65 kg kola, 20 kg osobní věci lidí, jsem na 405 kg nad nejsurovější hmotnost auta a hmotnost je 3400 kg, nevyjel jsem a nemám vodu. Naleju vodu a je tam půl tuny věcí jen to fikne. A není tam žádnej bordel ani blbost…

                  Jasně výrobce to neřeší, když prolezete normálního bydlíka (ne vestavbu), tak zjistíte, co výrobce vše pro snížení hmotnosti udělal, ono tam velmi často opravdu není kde brát.

                3. Jo ono to je na hrane. Jsou to i krabice nachylny na vitr.
                  Jo ono to je na hrane. Jsou to i krabice nachylny na vitr.

                4. To jsou, jel jsem s tím v Mistrálu, poryv zepředu – 20
                  To jsou, jel jsem s tím v Mistrálu, poryv zepředu – 20 km/h, poryv z boku metr vedle, čelní a boční plochu to má obrovskou čelní je něco kolem 4 m^2 a boční přes 14m^2

                5. Blby je kdyz to stavi na fosilni variante a ne novym reseni.
                  Blby je kdyz to stavi na fosilni variante a ne novym reseni. Je tam zbytecne moc kil tak kde byl spalovak. Elektru staci lehci zaveseni a vazi min nez kde tam byl motor + prevodovka. Baterii zase musi dat nekam vic doprostred.

                6. Tam, kam by se dala dát baterka jsou nádrže.
                  Ono to auto

                  Tam, kam by se dala dát baterka jsou nádrže.
                  Ono to auto opravdu nemá na podvozku moc místa, za zadní nápravou je garáž a nic, mezi nápravama jsou čerpadla, nádrže, část topení (další věci jsou ve skříňkách v autě pod sedadlama – tam jsou obvykle rozvodu, kus topení, baterie pro vnitřek (těch taky není málo).
                  Berte to tak, že to auto má řádově 200 – 300 l nádrže v podvozku a ty jsou docela placaté – tedy zabírají hodně místa, palivová nádrž a zbytek se pak přebírá ze základní dodávky.

                  Podle mě je to naprostý výkřik do tmy, typu podíváme se, co ještě není na elektriku

      1. Málokterý bydlík má za cesty méně nebo 3 500 kg,
        Málokterý bydlík má za cesty méně nebo 3 500 kg, většinou mají přes – proto taky při nájezdů do Rakouska (tam jsou na to velmi hákliví), se vypouští voda z nádrží atd. Hodně slušněj bydlík (rozumějte lehké a drahé vybavení) má těch 2800 – jakmile se dají dozadu kola na páku už je nápravovej tlak kolem 3 000, 100 až 150 litrů pitné vody nádrž, 70 – potenciál odpadní, takže jsme 3100, bomba na plyn (topení, lednička, vaření), stůl a židle v garáži v zadu – opět tlak blbě, takže na lidi a jejich osobní blbosti pak zbývá do 3 500 kg běžně tak 300 kg (pokud si vozí lidi blbosti ještě méně)

      1. Ono se to mezi elektormobilisty málo ví, ale v podstatě
        Ono se to mezi elektormobilisty málo ví, ale v podstatě každý kemp je nabíjecí místo. 230V 10-16A normál, obvykle i 400V 16 nebo 32A. Zpoplatněno podle odběru kWh podružnými elektroměry. Někde chtějí ještě zaplatit den stání při nabíjení (přeci jen blokujete místo, které mohou pronajmout bydlíku), jinde stačí navštívit místní jídelnu.

  2. Bydlíkáři leknou závistí – bohužel elektrokaravan je
    Bydlíkáři leknou závistí – bohužel elektrokaravan je momentálně přesně opak toho, co většina bydlíkářů vyhledávají, tedy tu svobodu moci (ve svobodných oblastech Evropy) zastavit, kde chtějí a tam přespat a užít si ten klid přírody atd…což s tímhle fakt nepůjde a v kempu to těžko dobijí, na přípojce je většinou problém mít sepnutou v karavanu ledničku a rychlovarku nebo grill.

    1. Ja byl v lete s karavanem v Rakousku a nebyl problem mit pro
      Ja byl v lete s karavanem v Rakousku a nebyl problem mit pro sebe 1x16A. Ovsem ta cena. Maji v cene ubytovani nejake kWh a vsechno navic se draze plati.
      Na druhou stranu v jednom z kempu meli dvakrat wallbox pro svoje Zoe, ktere pujcovali hostum a za poplatek me nechali nabit take. Myslim dokonce, ze po me ten poplatek nakonec ani nechteli. Nachomejtl se u toho majitel kempu a byl nadseny, ze jsem tam prvni s Teslou co tahne karavan.

      1. Kempy, kam jezdíme Rakousko a Itálie, tak je ta 1×8 pro
        Kempy, kam jezdíme Rakousko a Itálie, tak je ta 1×8 pro stání, což nám nevadí, stejně jedeme s obytňákem do kempu jen občas na hlavní dovolené (děti, aquapark atd v průměru jedna ze tří nocí), víkendy běžně jezdíme, že jsme na vlastních baterkách na Stellplatzech (většinou mimo civilizaci, takže o zásuvkách se tam zdají liškám sny), takže když stojíme jsme na vlastních baterkách, za jízdy se dobijí a znova. S Teslou mám v kempu největší zážitek, když tam majitel přijel v 30 nad nulou důležitě běhal v bundičce Tesla po kempu, pak jí připojil a vyrazil půlce kempu elektriku, chvíli se dohadoval na recepci a pak odjel někam hledat nabíječku.

        1. Tak to meli tu ulektrinu dost zmrvenou. Pokud by meli jisteni
          Tak to meli tu ulektrinu dost zmrvenou. Pokud by meli jisteni zapojene kaskadovite pak nemuze Tesla (ktera pridava zatez postupne, mezi jednotlivimi kroky sleduje napeti a v pripade vetsiho poklesu nabijeni prerusi) nikdy vyrazit pulku kempu.
          Navic lze predem omezit maximalni proud. Nabijel jsem uz loni bez problemu i v jednom Chorvatskem kempu kde napeti slejzalo az pod 200V, snizil jsem proud na 5A a jelo to. Taky byli tehdy hice kolem 35 stupnu.

                1. Všiml sis taky, že trio malých r (realista, romhor, rs) je
                  Všiml sis taky, že trio malých r (realista, romhor, rs) je vždycky totálně mimo, schválně trolí a zaplavujou diskuze negativizmem? 🙂

                2. Jasně.
                  A podle tebe bude již zítra někdo vyrábět baterky

                  Jasně.
                  A podle tebe bude již zítra někdo vyrábět baterky s min. trojnásobnou energetickou hustotou, protože pokrok, he…?
                  A ještě vytáhni mobily, který dřív neexistovaly a další puberťácký argumenty…

                  :o)))

                3. :))
                  Teď se vyskytuje stejnej symptom u dalších trotlů na

                  :))

                  Teď se vyskytuje stejnej symptom u dalších trotlů na YT a jinde. Nějakej 8000SAC a LOL maj problém s lidma co maj jen humanistický vzdělání a chybí jim technický vzdělání. Typická chechtova chujovina. :)))

                4. Jiří_Švarc:
                  Seš stejně jen tlachal. Něco jako ti naivní

                  Jiří_Švarc:
                  Seš stejně jen tlachal. Něco jako ti naivní trumberové, kterým se říká pražská kavárna a sluníčkáři. Prostě znáš jenom matlat po displeji, žvanit.
                  Jakmile je řeč o nějakém konkrétním problému, šup od tématu a kydat kraviny.

                5. Jo tak si ten hajzl co volil estébáka Bureše a putinovu
                  Jo tak si ten hajzl co volil estébáka Bureše a putinovu děfku. Už víme kdo za ten sajrajt co se tu děje může.

        1. Díky za projevenou solidárnost. 🙂
          Člověk se tu holt

          Díky za projevenou solidárnost. 🙂
          Člověk se tu holt musí některým tématům vyhýbat.

          Kolega je s Ioniqem spokojen moc. Dnes byl v Praze na první garančce po 15tis. Stálo to 3700Kč, což je skoro polovina toho co platíme za auta se spalovacím motorem.
          Jinak se, ale Hyundai moc nepředvedl. Zjistili jsme, že to má servisní interval 15tis.km před asi třemi týdny, když měl najeto přes 15200km. Objednací lhůty někde až na leden jinde mezi svátky, nakonec nejdřívější termín nám dali u Domanského ve Stodůlkách na dnešek. Na můj dotaz zda není problém, když těch 15tis. přešvihneme mi bylo řečeno, že tolerují maximálně tisíc kilometrů jinak přijdeme o záruku. Kolega tedy musel auto na ty tři týdny odstavit…

          Vzhledem k tomu, že jediné náhradní auto bylo v provozu náhradou za dva a půl roku starého Yetiho, kterému právě měnili po 60tis.km převodovku (motor 1.2TSI měnili už po 33tis.km, jediné plus pro škodováky, že tu převodovku vyměnili byť po záruce také zdarma), musel kolega jezdit ty tři týdny svým Passatem CC a tak jsem si včera v práci vyslechl, že byl trochu Ioniqa po té odstávce před dnešní cestou rozhýbat a jaká je to ostuda, že si to zase oproti jeho Passatu užíval jako kdyby přesedl do Lotusu. 🙂

          Trochu zklamání také přineslo, když plánoval nabíjecí odbočku při cestě tam do Kladna aby nepřijel do Prahy prázdnej. Rozmluvil jsem nu to s tím, že mu auto během servisu určitě nabijou jako se to dělá u Tesly. No měli ho tam od 8h do 13:30 a nenabili nic. Tedy se musel chopit záložního plánu a kejvnout pak na Zličín, kde je už dnes naštěstí z čeho vybírat. Zvítězil EON u Globusu odkud si mohl skočit do jeho milovaného KFC, kde jak doslova napsal sežral 15 křídel… 🙂

          Ještě mohu pobavit kromě vás i ostatní zdejší majitele Ioniqů, spotřebou. Psal mi, že jel dnes těch celkových asi 400km za průměrnou spotřebu 19,6kWh/100km. Dodal, že si topil na 22stupňů což odhaduje, že mu přidalo nějaké 3kWh/100km. Píše „ale pohoda, vedel jsem, co me ceka, vzdy se dalo ubrat, abych si dojezd pohlidal“. Vyfotil mi palubku kde po návratu svítil dojezd 5km.
          https://postimg.cc/kDNqrY29
          Ještě přidal postřeh, že si musel ráno snížit rekuperaci na minimum, neboť mu na zasněžené silnici při ubrání plynu párkrát probliklo ESP.

          Jinak jsme měli v plánu využít dotaci na dvě Kony. Po tom co vypsali tu dotaci a proti očekávání prodloužili lhůtu na pořízení od schválení na rok a půl zvažuji jestli nepočkat na E Niro. Přeci jen ta Kona je dost malá…

          No a co vy, jak jste s flotilou Ioniqů spokojeni? Nebudete se zbavovat některých Soulů?

          1. Tak co se týká servisního intervalu, 15 tisíc je málo,
            Tak co se týká servisního intervalu, 15 tisíc je málo, ale už jsem to znal ze Soulu. Brutální rozdíl je BMW i3, tam je servis jednou za dva roky, žádné km.
            Cenově se pohybujeme podle servisu nebo malé či velké prohlídky od 1850 po 2700. Nejlevnější je ovšem KIA, pořád mezi 407 a 1600. Objednací lhůty máme v pohodě, dokonce Hyundai Domanský v Brně umí objednávat i na den dopředu. Je to na chvilku a vecpou to mezi jiná auta. To se dá přes oběd, hned vedle je Globus. Stačí mít cestu přes Brno.
            Ioniqy fungují výtečně, všechny čtyři mají přes 30 tisíc a zdraví baterie pořád 100%. A to je pouze DC nabíjení, pomalé realizují jednou do měsíce.
            Soulík jeden v pohodě, akorát ten dojezd v zimě není tak dobrý jako Ioniq. Druhý Soul stále čeká na novou baterii. Termín výroby v Korei je 12 ledna. Žádná výměna vadných článků jak se chlubí KIA, rovnou nová baterie. Ale prý je to první takový případ v Evropě.
            Uvažuji o výměně Soulů za Ioniqy po faceliftu s 39kWh, ale mnohem raději bych nový Soul s 64kWh baterií, to je ideální městské auto. Malé zvenku, velké uvnitř, vyšší posaz i podvozek na kostky a retardéry.
            Už se těším na předváděčku, bude v březnu ve Frankfurtu, pozvánku už mám v mailu.

          1. Hodně štěstí. Jezdíme se 7,5 m polointegrou bez alkovny
            Hodně štěstí. Jezdíme se 7,5 m polointegrou bez alkovny (přední postel stahovací nad stolem), zadní na garáží, je to tak minimum v čem se dá fungovat na trochu delší cestě bez enormního ovlivnění počasím. Vestavba je super pro dva a na poznávačky – velmi často se v ní dá přespat zadarmo blízko památek. Ovšem bez soc. zařízení (WC) je obytňák na nic…prostě si člověk táhne velkou škatuli na spaní, což u řady lidí způsobí velké zklamání

                1. Patrova palanda a chemicky. Dostane to jeste krabici na zadek.
                  Patrova palanda a chemicky. Dostane to jeste krabici na zadek. Stejne odnekud nekam u pumpy.

                1. Nee.lednicka ano, vareni taky, kolo na kouli dozadu a
                  Nee.lednicka ano, vareni taky, kolo na kouli dozadu a elektrokolobezka. Vsechno se vejde akorat trochu zdrcly.

Napsat komentář