Flixbus osázel střechu svého autobusu solárními panely

redakce - 11 Únor 2020

FlixBus vybavil první mezinárodní autobus mezi Dortmundem a Londýnem jedoucí přes Nizozemsko, Belgii a Francii solárními panely. První autobus se solárními panely jezdí mezi Dortmundem a Londýnem. Vyrobená sluneční energie dobíjí zařízení ve voze (klimatizace, USB, Wi-Fi)

První autobus se solárními panely jezdí mezi Dortmundem a Londýnem. Vyrobená sluneční energie dobíjí zařízení ve voze (klimatizace, USB, Wi-Fi). Pilotní testy přináší úsporu až 7 % nafty v rámci denního provozu (zhruba 1,7 litrů na 100 km).
foto: Flixbus

Vyrobená energie se využívá na provoz zařízení jako jsou klimatizace, USB a elektrické zásuvky pro dobíjení telefonů nebo notebooků a provoz Wi-Fi. To pak přináší prokazatelnou úsporu paliva a tím i nižší produkci emisí CO2 do ovzduší.

Solární panely instalované na střeše FlixBusu jsou velmi lehké a tenké, s minimálním odporem vzduchu. Regulátor nabíjení umístěný na palubě FlixBusu řídí na základě výroby energie ze střešních solárních panelů činnost funkce alternátoru autobusu.

Za normálních okolností je baterie autobusu dobíjena právě alternátorem, ten ale při zvýšené spotřebě elektrické energie více zatěžuje motor. To má za následek zvýšenou spotřebu paliva. S využitím nové technologie je baterie dobíjená přímo sluneční energií a částečně tak přebírá funkci alternátoru. Tím se docílí nižší spotřeby paliva.

Sedmiprocentní úspora nafty, během léta ještě více

Během zkušebního období se zatím potvrdila úspora průměrně 1,7 litrů nafty na 100 km. Při průměrné vzdálenosti 600 kilometrů denně je to úspora paliva okolo 10 litrů denně. Očekává se, že solární panely během letních měsíců vyprodukují energie více.

„Baterie se solární energií dodává elektřinu do zásuvek a zařízení na palubě. Autobus, jak je u FlixBusu běžné, je vybaven USB porty a elektrickými zásuvkami, klimatizací, Wi-Fi i palubním zábavním portálem. Díky instalaci nové technologie jsou všechna tato zařízení na palubě napájena právě solární energií,“ uvádí mluvčí FlixBusu Martina Čmielová. Cestující tak svá mobilní zařízení dobijí elektřinou z obnovitelného zdroje – konkrétně sluncem svítícím na zelený autobus.

Pilotní spolupráce v Nizozemsku a Velké Británii

V rámci pilotního projektu spolupracuje FlixBus s britskou společností TRAILAR, která se zabývá inovativním řešením v oblasti dopravy s cílem snížení dopadu užitkových vozidel na životní prostředí. Flexibilní solární panely byly vyvinuty speciálně pro použití v dopravním sektoru a používají se pro nákladní vozidla a doručovací služby. FlixBus je první, kdo tuto technologii instaloval na mezinárodní dálkový autobus.

Do spolupráce se zapojil i regionální dopravní partner z Nizozemska společnost Kupers Touringscars, která dálkové autobusy provozuje. Solární panely jsou nainstalovány na jeden z autobusů, které jezdí z Dortmundu přes Eindhoven, Antverpy a Bruggy až do Londýna. Díky identickému vozu bez solárních panelů na stejné trase mohou být porovnány výsledky a efektivita řešení.

Pilotní autobus se solárními panely v současné době jezdí dvakrát týdně na trase z Dortmundu do Londýna. Od dubna se frekvence jízdního řádu zvýší, během letních prázdnin bude jezdit denně.

TRAILAR, Kupers Touringcars a FlixBus budou pokračovat v pravidelném vyhodnocování výsledků a ve zlepšování projektu. Výkon technologie totiž ovlivňují i faktory jako je právě vhodně zvolená trasa a roční období.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

OFF:JE Dukovany spotrebuje rocne 55 milionu m3 chladici vody. V letnim suchu pekne svinstvo. FVE nepotrebuje zadnou vodu. Voda nad zlato.

S tou vodou už začínají něco dělat:Firma ČEZ teď připravuje dva projekty zaměřené na úspory chladicí vody čerpané do elektrárny přes přehradu Mohelno z řeky Jihlavy. První by mohl ušetřit až osm milionů metrů krychlových vody ročně díky snižování usazenin v chladicích věžích. „Začínáme s ním letos,“ uvedl Zronek. V druhém pilotním projektu má elektrárna v plánu tento rok začít ověřovat vhodné technologie pro úpravu vody čerpané z přehrady, což by mohlo ušetřit deset až 16 milionů metrů krychlových vody ročně. Elektrárna za rok potřebuje na chlazení technologie 55 milionů metrů krychlových vody.https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/dohoda-mezi-vladou-a-cez-o-novem-bloku-dukovan-je-pred-podpisem

Doplnění, z těch 55 mil. kubíků vrací cca.22 zpět do řeky.

FVE je nespolehlivé. Pokud by JE Dukovany použily odpadní teplo na ohřev vody a vytápění, tak bude spotřeba vody menší. Z Temelína se staví horkovod do Budějovic. Z Dukovan se zatím uvažuje o Brnu.

Vystavba horkovodu je jedna vec a rozkopani celeho mesta a napojeni kazdeho baraku je druha vec. Naklady s tim spojene jsou zrejme neumerne k prinosum. Tak to zustane asi jen zbozne prani Cezu.

horkovodne site v tech mestech jsou, jen se pouzivaji teplarny v miste a neni napojeni na horkovod danych elektraren, takze ve meste jako takovem ani v baracich se nic menit nemusi, proste se jen napoji horkovod na soucasne mensi teplarny ;)

A proc se to od tech osmdesatych let neudelalo? No a na staveni byl komunista vetsi machr, nezajimaly ho vlastnicka prava, EIA, diskomfort obyvatel. Obavam se, ze na doziti JEDU uz to asi nema vyznam. Spis mi reknete, proc se odpjili lide z okolnich vesnic od vytapeni z JEDU.

Nejspis v noci nemohli spat, protoze radiatory svitily :-)

Dříve nikdo neřešil emise a energie byly za pakatel. Proč tedy stavět horkovod?

FVE je stejně spolehlivé jako Slunce, a to funguje bez poruch už docela dlouho...
Takže podle mně je FVE absolutně nejspolehlivější ze všech, elektřinu bude vyrábět nepřetržitě, odstávky bude způsobovat jen rotace Země, počasí nebo porucha

A kolisani vykonu s kazdym mrakem.

---

Jsem elektrorealista. BEV je koncept mobility vhodny mozna pro 20% motoristu. Pocitam se sobecky mezi ne. Omlouvam se planete za to.

Mam dojem, ze o Brnu se uz ani neuvazuje, je to neekonomicke. Proc neni napojena Trebic? A proc taky nikdy napojena nebude? A proc se netopi odpadnim teplem v okolnich vesnicich, ale lide prechazeji (vlastne uz davno presli) na vlastni zdroje tepla?

Doufám, že u svých elektromobilů máte při dobíjení selektor, aby jste tu ošklivou energii z JE nepoužil a že nedobíjíte v noci :D

---

Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, aby mohli řídit jen skuteční řidiči - hned bude aut a lidí na silnici max 1/3

Pokousim se nabijet energii pochazejici z jednoho obrovskeho fuzniho reaktoru. Jaderna energie udrzuje zivot na planete, akorat to neni ta pozemska.

A vite, ze ta energie je silene neekologicka, vite jakou vzdalenost musi urazit, nez z toho fuzniho zdroje k Vam pricestuje? :-)

Bures a zeman me to porad predhazuji. Pry mam prejit na rusky ekomasina.

Doufam, ze do sveho spalovaciho auta cesprate palivo, ktere nebylo prepravovano na dlouhe vzdalenosti, ktere pochazi z lokalnich zdroju :-D

Tak určitě :D

---

Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, aby mohli řídit jen skuteční řidiči - hned bude aut a lidí na silnici max 1/3

Ale projekt dálkových elektrobusů Flixbus zrušil.

Nezrušili. Jezdí v BRD na vhodnou vzdalenost bez dobíjení cestou.

---

heros

Holt zjistili, že se to ekonomicky nevyplácí a není o to zájem

---

Elektromobilitu zniči dotační ekologická lobby, tvůrci obsahu a (de)popularizátoři elektromobility - samozvaní technologičtí evangelisté
problém s emisemi z aut je jednoduše řešitelný - stačí, aby mohli řídit jen skuteční řidiči - hned bude aut a lidí na silnici max 1/3


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?