Rekordní prodeje elektromobilůNORSKO
Rekordní prodeje elektromobilů
Ženeva: BMW představí ActiveEŽENEVA
Ženeva: BMW představí ActiveE
Ostrava má už druhý elektrobusOSTRAVA
Ostrava má už druhý elektrobus
Cyklostezka, která vyrábí energiiKOLO
Cyklostezka, která vyrábí energii

Čeští vědci vyvíjejí superodolnou baterii

Jan Horčík - 25 Květen 2015

Čtyři roky uplynuly od doby co jsme poprvé informovali, že Čeští vědci pracují na revoluční technologii 3D baterií. Nyní jsme firmu HE3DA navštívili znovu a dostali exkluzivní možnost prohlédnout si prototyp 1kWh baterie.auto baterie HE3DA superodolná baterie čeští vědci

Prototyp baterie společnosti HE3DA, který jsme mohli vidět v běhu
foto: Hybrid.cz

Česká společnost HE3DA dnes sídlí v Letňanech, v areálu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Šéf firmy Jan Procházka nás po letech pozval abychom se přesvědčili, jak projekt pokračuje.

V laboratořích na nás čekal 1kWh prototyp baterie, kterou by teoreticky stačilo zabalit do vhodného obalu a mohla by se prodávat. Její parametry jsou skutečně nevídané: přesvědčili jsme se, že baterii je možné z plné kapacity vybíjet třeba i zkratem až na prakticky nulovou kapacitu.

Narozdíl od prakticky veškeré konkurence je ovšem baterie HE3DA schopna i po takovém zacházení fungovat. "Máme ověřeno, že baterii můžeme vybít na 0 % kapacity celkem v 1500 cyklech," popisuje Procházka. Pro srovnání, takové zacházení odrovná konkurenci po několika jednotkách až desítkách cyklů.

Zeptali jsme se jaká by byla životnost baterie, pokud by se vybíjela třeba pouze do hloubky 50 %. Procházka potvrdil, že několikanásobně vyšší, klidně i přes 10 000 cyklů. Takto dnes fungují běžné baterie pro elektromobily - jejich reálná kapacita je vyšší než využitelná kapacita.

auto baterie HE3DA superodolná baterie čeští vědci

Ani zatloukání hřebíků do staršího a menšího prototypu baterie se nijak významně nepodepsalo na schopnosti baterie dál dodávat napětí
foto: Hybrid.cz

Baterie HE3DA má proti konkunrenci i další výhody: téměř se nezahřívá a nejsou v ní žádné organické látky. Nemůže tedy vzplanout a hořet plamenem. Jak jsme se přesvědčili na vlastní oči, je téměř nezničitelná. I po protlučení hřebíkem stále dodávala napětí a proud.

Hlavní "zbraní" baterie českých výzkumníků tak není kapacita, která je srovnatelná s konkurencí, nýbrž bezpečnost a možnost extrémně rychle vybíjet baterii klidně až "do dna". Zajímavá prý bude i cena, která může být o něco nižší než v případě konkurence.

auto baterie HE3DA superodolná baterie čeští vědci

Měření tepelného záření z infračervené kamery při vytahování hřebíků z malého staršího prototypu
foto: Hybrid.cz

"Nechceme ale jít s cenou příliš nízko, proč také? Nabízíme něco, co nikdo jiný v oboru nemá," říká s úsměvem Procházka. Výhodou jeho baterie je také možnost vyrábět články velmi malých, ale i obřích rozměrů. Zájem o jeho baterie už prý projevily některé energetické koncerny působící v Česku.

Právě v oblasti energetiky, ale také elektromobility, by mohly nové baterie HE3DA najít své uplatnění. V současné době pracuje pětičlenný tým vědců na zmenšení prototypu o zhruba 40 % a finálním zapouzdření. Připravují se také postupy pro průmyslovou výrobu. S tou by se podle Procházky mohlo začít už během příštího roku.

vlastní
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

HE3DA je podvod, nic jiného.
Nikde není v provozu jediný kus, funkční prototyp nikdo nepředvedl, jen samé chvásty a superlativy, odkazy na média, která o nich co napsala a to je vše.

Tak jsme se dočkali. Baterie je technologicky dotažená k sériové výrobě.
http://e-svet.e15.cz/technika/cesi-vyvinuli-unikatni-3d-lithiove-baterie-a-hledaji-investora-1233813

---

hariprasad

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tož co, už jsou v kelu? Pilotní výroba jen kecy, nebo realita?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Během letoška se věc uzavře a vyšumí.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

pokud by to bylo vsechno jak se pise v textu i na strankach firmy, a kontaktovali by Teslu, tak by v pripade ze to neni jen bublina tech 50 mega meli hned, takhle se jen dozvidame ze jednaji s investory a investor chce tovarnu v Nemecku

zrejme to asi tak uzasne nebude kdys maj vpodstate problem toho investora sehnat

Obrázek uživatele ozana

Češi vyvinuli unikátní 3D lithiové baterie a hledají investora

---

Jezdím na proud, najeto prvních 45 tisíc km.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle je typ pro masovou výrobu . Jistěže je také založena na obsahu lithia jsou to směsi tak jak všude jinde. Ale tenhle řeší bezpečnost, která dnes chybí a proto nejde stavající lithiovky masově nasadit v energetice. Duležitý je zde taky parametr pracovní teploty okolí ten činí odzkoušených 70 C a kapacita ještě vzrostla o 5 %. u standartních lithiovek dnes nepřektočíte 40C pak zkolabují. což v solárních oblastech je docela problém .Kapacita je zhruba o 30% vyšší než u nejlepších dnešních lithiových baterii ale má jako bonus tu obrovskou bezpečnost a pracovní teplotu . Vybíjecí proudy jsou 4:1 , ale nemají na to měřák aby to mohly demostrovat u kilowatu. Nejduležitejší je však cena a tady má být v masovce 100 USD a to je super.
Mají článek na čtk kde to je uvedeno.
pro mega kapacitu v malém objemu připravují jiný typ ale ten bude zase někde jinde cenově .

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Mě osobně by více při dané návštěvě než samotná baterka zajímalo proč to trvalo a nadále trvá tak dlouho potažmo než se chlubit zaťatým hřebíkem je lepší se pochlubit smlouvou o výrobě. Sekundárně ty technické věci....co hustota kg/W? Přijde mi že dřív slibovali daleko větší hustotu než teď prezentují. Dál by mě zajímalo proč je to pořád i po dost letech jen ve fázi vývoje či spíše jen výzkumu - zda byla dána nějaká nabídka na odkup aby se s tím aspoň nějak pohlo.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nejspíš jen divadlo. Představení skončí a firmička se dá zase na jiné kšefty.

Obrázek uživatele EKOLO

Škoda, že nebylo uvedeno jaký byl ten zkratový proud, kolik Ah a jaké napětí měl uvedený vzorek. Takto to vypovídá pouze o velkém vnitřním odporu.
Není jasné, kdo je konkurentem, pak jakékoli srovnání není možné.

---

Jaromír Vegr - EKOLO elektromobily

Obrázek uživatele Jolinar

uvedeny vzorek mel 1kWh, pri jakem napeti a Ah je uz jen technicky detail.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Vybíjecí proudy byly téměř 500 A, napětí kolem 3,0-3,5 V. Viz. obrázek z měřícího přístroje: měření napětí na baterii HE3DA

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kondenzátor tohle umí taky.
Takže zavřeme jeden kondenzátor do škatulky spolu s jakousi baterkou a hned můžeme věšet bulíky na nos laikům, novinářům, obchodníkům a dalším neználkům.

Obrázek uživatele Jolinar

hmm, tak to neni zase az tak moc. 1,5kW z 1kWh baterie je jen 1,5C :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ona by dala bez problémů větší proud, bohužel ta elektronická zátěž má limit proudu a výkonu a na něm se to zastavilo...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Takže se to sice dá rychle vybít, ale dlouho se bude nabíjet. Kapacita na současné úrovni a s cenou jít dolů nechtějí. Takže vlastně budou jen nabízet možnost vybití do cca 80-90%. Špatné to rozhodně není, ale na trhák to taky nevypadá...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zařízení vypadá zajímavě, ale nevím jestli se to chytne, přece jenom celý svět se dal na lithiové články, kdyby s tím přišli o nějkou chvíli dřív, o pár let, tak by s to možná chytlo, takto nevím. Rozhodně jestli je kapacita nějaká zajímavá, mohly by se po takovýchto článcích poohlédnout dráhy a znovu zavést ekumulátorové lokomotivy, jako tomu bylo za první republiky a kolem druhé světové války, např. E413, limitem je jak hmotnost, tak velikost těch baterií, ovšem to se od doby kdy byly vyrobeny dost změnilo. Myslím že na mnoha vlacích by se tkové stroje uživily, taky na posunech, na kterých, z nějakého důvodu, se používají Dieselové lokomotivy a posunovacích elektrických stojí plná depa.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nu já bych to domů koupil, když by to bylo levné, abych přešel na FV elektřinu.
Když vezmu, že by měli vydržet 10000cyklů, pak při nabíjení 1x denně to dá 27 let, "zmenšíme to na 20let". Při ceně 60tisíc pro spotřebu baráku (beru optimalizovaného), tak by se to dalo konečně s FV panely použít na odstřižení od DS. Doma nevadí objem ani váha.

Tak jsem prolezl stránky HE3DA a působí to mne asi tak "důvěryhodně" jako auto na vzduch od Guy Negre – tzn. vůbec.

Obrázek uživatele Jan Horčík

Jedna věc jsou stránky, druhá věc být na místě a vidět reálné výsledky.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no ty stránky jsou tedy ale jako vážně děs :-) Každopádně jejich odkaz by mohl být uveden automaticky, dodává čtenáři mnohem víc komfortu při inhalaci zprávy. Stejnak se neutají a čtenář si je vygůglí. Dál by mě zajímala informace jak to s těmi bateriemi skutečně vypadá? tzn: proč ještě nejsou na trhu? kde to vázne? proč to vázne? co je potřeba doladit? jaký je jejich časový plán od A do Z tzn, Z = dokončení, kdy je naplánováno ukončení výzkumu a reálné testování? 1 nebo 10 let??

Obrázek uživatele Jan Horčík

Připravují se také postupy pro průmyslovou výrobu. S tou by se podle Procházky mohlo začít už během příštího roku.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za jak dlouho se to nabije?

Obrázek uživatele Jan Horčík

Baterie jsou podle nám dostupných informací uzpůsobeny pro pomalé nabíjení v řádu hodin.

---

šéfredaktor Hybrid.cz

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

vypadá to jako vyvíječ vodíku :D HHO generator. jinak je to docela zajimavy... kdyby to zvladlo dodavat aspon 10kW vykonu, tak by to melo sanci

V tom problém nevidím. Pravdepodobne bude možné vyrobiť aj 1MWh (keď o tom uvažujú aj energetici). Otázka je, aká veľká bude fin. verzia? Lebo keby som 85 takýchto prototypov naukladal do Tesly, tak tam neostane miesto ani pre šoféra :-)
Druhá otázka je, kedy budú schopní produkovať ich vo veľkých sériách? Prototypov som videl už kvantá.

Obrázek uživatele Jolinar

evidentne to neni urceno pro automobily, ale pro stacionarni vyuziti kde je treba velke vybijeci proudy (viz zminovany zkratovy proud)

Aj na pohon EV sú nárazovo požadované vysoké prudy. Podľa obrázku to vyzerá, že tie prototypy sú relatívne veľké k danej kapacite. A pre energetiku budú asi atraktívnejšie tzv. 'liquid metall battery'.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

aaahaaaa, to jako že je přišroubujeme na každou trafostanici a elektrika se bude už moct posílát po dávkách, když zrovna svítí nebo fouká ;-) POLOPATĚ jouda POLOPATĚ :DD
kcc-hho.webnode.cz/supercharger/battery/

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanic Kariéra EVC Group Půjčte si elektromobil Nissan Leaf!

zajímavé články