Česko má jistou podporu pro CNG až do roku 2025

Pět ministerstev a čtyři představitelé plynárenských společností/sdružení dnes na Ministerstvu průmyslu a obchodu podepsali Memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025.

Seat Leon TGI s pohonem na stlačený zemní plyn je parádní jízda
foto: Seat

Dokument, který vznikl na základě společných jednání vlády s Českým plynárenským svazem a Sdružením automobilového průmyslu, je uzavřen na dobu určitou, a to do 31. prosince 2025.

„Podpora rozvoje CNG je z pohledu životního prostředí jednoznačná. Vozidla na CNG oproti konvenčním pohonům v reálném provozu produkují méně znečišťujících látek, jako jsou prach a oxidy dusíku i méně emisí skleníkových plynů. CNG pohon pak neprodukuje žádné karcinogenní aromatické uhlovodíky. Podpora CNG pohonů je tak další příspěvek státu ke snížení znečištění v našem ovzduší,“ říká místopředseda vlády v demisi a ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Memorandum má za cíl stanovit přiměřené podmínky pro další rozvoj užití zemního plynu v dopravě, aniž by v budoucnu byla ohrožena stabilita veřejných rozpočtů. Dokument také v souladu s politikou Evropské unie deklaruje potřebu zvýšit podíl vozidel na alternativní pohon a snižovat emise v dopravě,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner.

„Stěžejním závazkem je, že do roku 2025 sazba daně pro zemní plyn určený pro pohon motorů nepřekročí hranici 290 Kč za megawatthodinu. Jako ministryně financí zodpovědná za státní pokladnu vítám, že memorandum pamatuje i na situace, při kterých by ke zvýšení dojít mohlo. To je důkazem, že jde o odpovědnou deklaraci, která nebyla ušita horkou jehlou,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Podpis memoranda považuje za důležitý posun ve snaze České republiky zlepšovat životní prostředí i ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, která říká: „Věřím, že se nám tak podaří docílit toho, aby se nám všem v blízké budoucnosti zdravěji žilo. Ministerstvo pro místní rozvoj již nyní v tomto směru prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu podporuje nákup vozidel na zemní plyn pro dopravce, kteří zajišťují dopravu městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy.“

„V oblasti CNG plnících stanic pro osobní vozidla je na tom již Česká republika poměrně dobře, postrádáme však více CNG stanic, které by umožňovaly rovněž plnění vozidel nákladní dopravy. Tento stav by však měl díky dotačním programům do několika let zlepšit,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

V současné době je v České republice téměř 600 bioplynových stanic. V roce 2016 vyrobily více než 1,159 mld. m3 bioplynu, který se využil zejména na výrobu elektřiny a tepla.

„Ruku v ruce s memorandem jde pak i naše vize, a to podpora využití biometanu v dopravě. Díky rozšíření vozového parku na CNG budeme moci využívat ve větším měřítku i biometan, který je CNG technologií plně kompatibilní. Má minimální emise CO2 a je obnovitelným zdrojem. Získává se ze zbytkové biomasy pocházející ze zemědělství či odpadních čistírenských kalů. Přispějeme tak nejenom ke zlepšení ovzduší, snížení emisí CO2, které souvisejí se změnou klimatu, ale také podpoříme recyklace a využití bioodpadů, což koresponduje s našimi plány v oblasti oběhového hospodářství,“ dodává místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec.    

Na celkovém znečištění ovzduší v ČR se přibližně z jedné pětiny podílejí emise z dopravy.

„Podpis memoranda představuje významný krok k zajištění efektivního snižování emisí z dopravy v ČR. Zároveň je to pozitivní impulz nejen pro plynárenské společnosti, ale i další subjekty soukromého a veřejného sektoru, které zařadily CNG do svých dlouhodobých investičních strategií. Především jde o investice do budování sítě plnicích stanic a pořízení vozidel na CNG,“ říká předseda Českého plynárenského svazu Jan Valenta.

„Podpis memoranda vnímám jako potvrzení toho, že ve věci smysluplnosti dalšího rozvoje využití CNG v dopravě panuje všeobecná shoda. To je samozřejmě velmi dobrá zpráva nejen pro tu stále rychle rostoucí část motoristické veřejnosti, která výhody CNG vozidel již v tuzemsku využívá, ale i pozitivní signál pro nás, kteří o rozšiřování CNG dlouhodobě usilujeme,“ říká předseda představenstva Pražské plynárenské Pavel Janeček a dodává:

„Je to totiž impuls k tomu, abychom další rozvoj aktivit v této oblasti plně zohlednili v rámci svých dlouhodobých obchodních a investičních strategií a to je velmi důležitý moment.“

Po tuzemských silnicích nyní jezdí zhruba 17 500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Podle Národního akčního plánu čisté mobility by orgány veřejné správy v roce 2020 měly mít ve vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem.

To by mohlo znamenat až 5 000 nových CNG vozů. Dle středně optimistického scénáře by v tomto roce mělo být v provozu přibližně 50 000 vozidel na CNG a spotřeba CNG by měla přesáhnout 130 mil. m3.

„Potenciálním zájemcům o CNG vozy dává podepsané memorandum větší jistotu ohledně ceny paliva v budoucích letech, a nemusí se tak obávat koupě těchto vozů na delší časové období. Velký potenciál vidíme i ve využití CNG v hromadné dopravě. Rozvoj CNG infrastruktury dlouhodobě podporujeme a do rozšiřování sítě neustále investujeme, jen v posledních měsících jsme otevřeli tři nové plničky,“ říká Zdeněk Bauer, předseda představenstva společnosti E.ON Distribuce.

„Aktivně pracujeme na dalším rozvoji plnících stanic po celé České republice. Jsem přesvědčený, že je to otázka jen velmi krátkého času, možná měsíců, kdy jich čeští motoristé budou mít k dispozici celkem dvě stě. A na nákladní vozy samozřejmě také pamatujeme,“ uvedl předseda představenstva innogy Česká republika Martin F. Herrmann.

Za stát memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025 podepsali místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec, ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner, ministryně financí Alena Schillerová, ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová a náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Plynárenské společnosti zastoupili předseda představenstva innogy Česká republika Martin Friedrich Herrmann, předseda představenstva Pražské plynárenské Pavel Janeček, předseda Rady Českého plynárenského svazu Jan Valenta a CEO E.ON Distribuce Zdeněk Bauer.

tisková zpráva

21 Comments on “Česko má jistou podporu pro CNG až do roku 2025”

  1. VŠECKO JE TO POLITIKA :
    1) ČEZko se chce zbavit starých aut

    VŠECKO JE TO POLITIKA :

    1) ČEZko se chce zbavit starých aut a nové palivo E10 (2019) zničí starý benzínový motory do rv 2004
    2) Mamamerkl chce zbavit Germánii Dízlů kterých se problém E10 netýká…
    3) Biosložka je produkt z Žlutého sajrajtu neboli Řepky olejky kterou
    v ČEZku pěstuje nejvíce kdopak asi tak ??? ;))
    4) CNG je stlačený zemní plyn který se nejvíce dováží odkud? … no přeci z RUSKA 😉

    kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

    1. Ta srágora je biolíh a v roce 2011 si jeho výrobce koupil
      Ta srágora je biolíh a v roce 2011 si jeho výrobce koupil Bureš Babiš

      Babišův Agrofert koupil výrobce biolihu Ethanol Energy
      https://www.tyden.cz/rubriky/byznys/svet-miliardaru/babisuv-agrofert-koupil-vyrobce-biolihu-ethanol-energy_201416.html?showTab=diskutovane

      „…dokáže lihovar ve Vrdech zužitkovat až 150 000 tun obilí nebo kukuřice ročně a v budoucnu by měl zpracovat také až 200 000 tun cukrové řepy.“

      No vida takže budem v motorech pálit obilí, kukuřici co neudrží vodu v půdě a aj řepu.

  2. už roku 2016 vám Ferda Loula předpovídal že 2020 můžete
    už roku 2016 vám Ferda Loula předpovídal že 2020 můžete přejít na alternativní paliva CNG, LNG a po roce 2020 nejspíš i vodík !! který bude mít odhadovaný podíl na trhu kolem 12%, u elektromobility počítají výhledy jen s 8% … ;)))

    auto.cz/co-budeme-tankovat-po-roce-2018-co-udela-10-biolihu-97714

    2019 končí NATURAL 95 (E5%)….

    auto.idnes.cz/benzin-natural-e10-0zk-/automoto.aspx?c=A160729_112558_automoto_fdv

  3. /////wikipedia
    Test by the Danish Technological Institute of

    /////wikipedia
    Test by the Danish Technological Institute of Euro6 heavy vehicles on CNG and diesel showed that CNG had higher consumption, but same noise and pollution of CO2 and particulates, however NOx emission was lower.

    CNG je tedy pry ekvivalentni dieselu v CO2, jen ma mene NOx, takze je to smradlavy SPALOVAK? Kdo tu podporu CNG proboha schvalil? Proc nedostala prednost elektromobilita?

  4. Oprava a upřesnění a doplnění článku (údaje z 2Q
    Oprava a upřesnění a doplnění článku (údaje z 2Q 2018):
    „Po tuzemských silnicích nyní jezdí zhruba 17 500 vozidel na CNG“ -> Aktuálně jezdí v ČR 20 700 vozidel (18 910 aut, zbytek autobusy a další).

    „V současné době je v České republice téměř 600 bioplynových stanic“ -> by se také hodilo uvést počet stanic CNG – veřejných plnicích stanic je 174, domácích 207.

    A dále se určitě hodí přepočet na daně.
    Rok platnosti | daň/mWh | daň/m3
    2017 | 66,2 Kč | 0,7 Kč
    2018+2019 | 132,4 Kč | 1,4 Kč
    2020+ | 264,8 Kč | 2,8 Kč
    do 2025 | 290 Kč max | 3,07 Kč max

  5. ČEZko má jistý konec BENZÍNU NATURAL95 koncem roku 2019
    ČEZko má jistý konec BENZÍNU NATURAL95 koncem roku 2019 ;))))

    auto.idnes.cz/benzin-natural-e10-0zk-/automoto.aspx?c=A160729_112558_automoto_fdv

    NÁHRADOU mu bude Sračka ředidel se žlutým sajrajtem co spolehlivě odrovná všechny motory do roku výroby 2004 EURO4 :))))))))))

    byznys.lidovky.cz/z-pump-zmizi-natural-95-nahrada-bude-drazsi-a-muze-poskodit-starsi-motory-14a-/firmy-trhy.aspx?c=A170524_202850_firmy-trhy_ELE

    ZÁCHRANOU je přestavba motoru na LEVNÝ a KVALITNÍ český LPG :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-lpg/

    1. „Palivo E10 je sice ekologičtější, ale motorům vyrobeným
      „Palivo E10 je sice ekologičtější, ale motorům vyrobeným přibližně do roku 2005 nesvědčí. V bezpečí jsou jen auta s motorem splňujícím ekonormu Euro 4 a vyšší.

      „Vozidlo musí být na tato palivo homologováno. Použití paliva E10 v neupravených automobilech může vést k jejich poškození,“ varuje specializovaný magazín Petrol.cz.

      Jediným receptem pro majitele starších vozů bude kromě hraběcí rady v podobě koupě nového auta tankovat lepší (a dražší) prémiová paliva (Natural 98), která biosložku neobsahují.“

      Takže lidi si místo starejch benzínů koupěj starý dízly, protože se jim nebude chtít platit drahou N98. Paráda :)))

      1. 1) ano je to tak, je to ve spolupráci s Mamamerkl to aby se
        1) ano je to tak, je to ve spolupráci s Mamamerkl to aby se zbavila Dízlů z Germánije 😉
        2) Petrol.cz je propagandistický web…
        3) Kdo vymyslel tu bejkárku že „Palivo E10 je ekologičtější“ ??? Řepkový král Babiš který ohrnoval nos nad elektromobily včetně TESLY??

        cs.tesla-club.eu/graphics/articles/154/images/full/andrej-babis-se-projel-v-tesla-s-635.jpg

            1. Jsem to já o 10 let později, kdy jsem se stal prodejcem
              Jsem to já o 10 let později, kdy jsem se stal prodejcem Tesly v ČR a ten paňáca vedle, ňákej Bureš, u mně dělá veřejnou službu v rámci sociálního začlenění bývalých absolventů výkonu trestu za dotační podvody 🙂

              Foto uniklo z časové databáze, chyba v Matrixu….

  6. To jsem zvědav, kdy z pohledu životního prostředí, bude
    To jsem zvědav, kdy z pohledu životního prostředí, bude jednoznačná i podpora elektromobilů. Ony sice nehrčí, nepálí olej ani nemají jeho úniky, produkují míň otěru z brzd a dají se dobít v každé elektrifikované domácnosti… ale zdravěji žít budeme se zamaskovanými spalováky.

Napsat komentář