České radiokomunikace šetří díky CNG

České Radiokomunikace (ČRa) zařadily přesně před rokem jako první z velkých firem do svého vozového parku model Škoda Octavia G-TEC, auto s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Vozidla na CNG neprodukují prachové částice (PM10) a již mnoho let plní emisní normu EURO6, která začala platit od září 2014. Vzhledem k tomu, že je CNG skladován v silnostěnných tlakových lahvích a má pojistky úniku plynu, je zcela bezpečný.
foto: Škoda Auto

TISKOVÁ ZPRÁVA

Nyní mají ČRa těchto vozů již přes 30 a podíl aut s  tak dosahuje ve vozovém parku 20 %. Po roce provozu vyhodnotily ČRa úsporu za pohonné hmoty, dosahuje půl milionu korun ve srovnání s provozováním stejných vozů s motorem TDI.

Kromě úspory finanční šetří vozy ŠKODA Octavia G-TEC také životní prostředí, produkují o 25 % až 35 % méně CO2. Vozy ČRa s pohonem na CNG mají průměrný měsíční nájezd 3100 km, což celkově každý měsíc představuje více než 93 000 km. Ročně tedy přes jeden milion km.

„V první vlně jsme zatím vyměnili 30 vozů. Prokázané úspory nás přesvědčily o výhodnosti tohoto typu automobilů a v obměně vozového parku budeme nadále pokračovat. V horizontu dvou let bychom měli mít naprostou většinu aut s pohonem na CNG,“ říká Tomáš Sova, Head of Procurement & PMO.

„Zaměstnanci jsou s vozy s pohonem na CNG spokojeni. Obavy, například z bezpečnosti, panovaly spíše z neznalosti a vlastní provoz je zcela rozptýlil,“ doplňuje Tomáš Sova.

V porovnání s podobně výkonnými benzinovými agregáty dosahují motory na CNG o více než čtvrtinu méně emisí CO2. V případě mnohem škodlivějších uhlovodíků jsou sledované emise nižší dokonce až o 80 %.

Výhodou je i jeho vysoká zápalná teplota oproti jiným palivům. Volně se navíc rozptyluje a lze snadno odvětrat, takže nehrozí, že by kontaminoval půdu nebo byl rizikem v garážích.

tisková zpráva

8 Comments on “České radiokomunikace šetří díky CNG”

  1. Je kolem toho celkem dost
    Je kolem toho celkem dost zbytečný humbuk. Každý, ať si koupí, co mu vyhovuje a co chce. Pokud někdo chce elektromobil, ať kvůli tomu, že s ním ušetří nebo protože se mu líbí, tak ať si ho koupí. Pokud někdo chce CNG, proč ne. Všechno bude, místa je na trhu dost.

  2. Když si vezmu interval
    Když si vezmu interval obměny podle průměrného stáří aut v ČR 15 let (čerstvá statistika), tak při téhle rychlosti nahrazování TDI CNG všemi možnými firmami a institucemi máme zaděláno na docela slušný CNG skanzen ještě v roce 2030.
    Je vidět, že když se spojí plynaři a výrobci aut, tak dokáží mnoho. Kdyby to s výrobci aut uměli stejně uhrát i „elektrikáři“, měli bychom tady elektromobilní budoucnost. Ale nemáme a mít nebudeme. To neberte jako že bych něco haněl, jen prostě konstatuji fakta. Po době benzínu nastoupila doba TDI, dnes žijeme dobu CNG.

      1. Ale je to i tím, že
        Ale je to i tím, že infrastruktura dobíjecích stanic výrauzně pokulhává za sítí plnicích stanic CNG (zvláště u nás v ČR) přestože naopak dobíjecích stanic musí být mnohem více, protože u té elektromobily tráví čas v hodinách (u rychlodobíjecích v desítkách minut) zatímco u plnicích stanic CNG je to v minutách stejně jako běžné tankování.

          1. To by museli elektrikáři
            To by museli elektrikáři vzít za správný konec tak jako to udělali plynaři, dá se říci vládě navzdory. Protože vláda dosud nebyla schopná například rozumně vyřešit nesmyslné zákazy parjkování vozidel na CNG v garážích, ale plynaři udělali kus práce a prolomili začarovaný kruh.

    1. Stále je potřeba si
      Stále je potřeba si uvědomovat, že se ročně vyrobí a uvede do provozu 80 – 90 miliónů nových aut. A z tohoto počtu je prozatím zanedbatelná část aut na CNG a naprosto mizivá (téměř nulová) část elektrických aut.

      A tak to bude ještě hodně dlouho jen s tím rozdílem, že počet vyrobených aut stále poroste a poroste i podíl CNG spalovacích motorů. Nechejme se překvapit – ve kterém roce bude do provozu uvedeno 10 miliónů nových elektromobilů (10-ti procentní podíl roční produkce).

Napsat komentář