9 z 10 řidičů elektromobilů by se ke spalovacímu autu nikdy nevrátilo

Robert Llewellyn a jeho pořad Fully Charged provedli aktuálně výzkum mezi více než 7700 svými diváky. Výsledky potvrzují, co všichni tušíme.

Robert Llewellyn už vytváří pořad Fully Charged déle než osm let a má na kontě přes 380 epizod. V Británii a USA pořádá také živé, akcí nadupané přehlídky elektromobility Fully Charged LIVE.
foto: Volkswagen

Plných 88 % řidičů aut na baterie, kteří se zúčastnili výzkumu pořadu Fully Charged potvrzuje, že by se rozhodně nevraceli ke spalovacímu autu. Sedm procent si není zcela jistých a pět procent by o tom uvažovalo.

Zajímavé je, že pouze necelá čtvrtina (24 %) těch, kdo se výzkumu zúčastnili, vlastní elektromobil. Většina jezdí stále ve fosilním autě na benzín nebo naftu. Právě to jsou ale nejslibnější zákazníci pro automobilky nabízející auta do zásuvky.

Plných 61 % z nich totiž připustilo, že jejich další auto už bude na elektřinu. Pro třetinu těch, kdo ještě nevlastní elektroauto, je hlavním omezením vysoká cena. Asi 16 % si stěžovalo na domácí nabíjecí infrastrukturu a 11 % na nedostupnost elektroaut. Pouze 9 % mělo problém s dojezdem.

172 Comments on “9 z 10 řidičů elektromobilů by se ke spalovacímu autu nikdy nevrátilo”

  1. Musím říci, že na základě čtení zdejších i jiných
    Musím říci, že na základě čtení zdejších i jiných diskusí a článků jsme si pořídili Volkswagen e-up. Máme ho zatím 3 měsíce a naprostá spokojenost. Manželka má možnost nabíjet v práci zdarma a do práce a domů denně cca 40 km, plus- mínus nějaké nákupy. Doma noční proud pro elektromobily, ale vzhledem k předchozímu jsme využili snad 2x. Za mě super s dostačujícím dojezdem na 99% našich potřeb. Dokonce zvládneme cestu na chalupu 200 km, s dvěma cca 15 min zastávkami na nabití, rozdíl v čase oproti předchozímu autu cca 20 min, protože jsme stejně vždy stavěli na WC. Takže podle mne ideální stav používání a vzhledem k předpokládaným dalším pobídkám- dálniční známky, parkování ve městech atd, se toho všeho hodláme hned zkraje účastnit. Prostě pecka!!

    1. Vítejte do klubu. Budeme rádi, když se zastavíte na
      Vítejte do klubu. Budeme rádi, když se zastavíte na některých elektroakcích ve Vašem okolí. VW eUP nám tam jezdí velmi málo, protože si je většinou kupoval jen ČEZ/EON/PRE a půjčoval je různým klientům, nejčastěji úřadům. A ti na akce většinou nedorazí a zkušenosti s provozem nemají nebo nesdílejí. Aktuálně dávám dohromady s kolegou Milanem letošní akce ASEP, snad by do týdne mohly být už na webu https://www.asep.cz/akce-asep. S přibližnými nebo přesnými termíny a místy konání.

      1. Díky, budeme se znažit akcí zůčastnit. Momentálně
        Díky, budeme se znažit akcí zůčastnit. Momentálně začíná pomalu opadat ta nervozita, že někam nedojedeme. Ještě pro klid bych bral rychlonabíjení na trase Praha- Benešov- Třeboň. Tuto cestu na kterou jsem byl zvyklý při cestě na chalupu nedávám, musím jet Písek, Budějovice a tam mě to moc nesedí. Něco se určitě časem objeví.

        1. Budeme se těšit, akce jsou již aktualizovány, seznam 2019
          Budeme se těšit, akce jsou již aktualizovány, seznam 2019 visí. Trasa, kterou popisujete, je speciální trasa pro třífázové automobily Renault Zoe, Smart ED a Tesly. Pomalých nabíječek 16A 230V, 16A 400V, 32A 400V je tam plno, rychlonabíječka žádná. A jen vyjmenovaná vozidla je využijí. Znám to tam, cca před 2 lety jsme to se ZOE 22 Wh baterka a 43 kW palubní nabíječka Chameleon v pohodě na dovolence brázdili.
          Když se člověk mrkne na mapu, tak je to takové zajímavé hlucho, obklopené rychlonabíječkami dokola jako kůly pomyslného plotu – Praha, Hořovice, Plzeň, Písek, ČB, Znojmo, Třebíč, Jihlava, Humpolec, Loket a zase Praha.

    1. mám pocit, že píšete o škodovce. Nevím proč si někdo v
      mám pocit, že píšete o škodovce. Nevím proč si někdo v téhle fabrice pořád myslí, že lidi chtějí speciální auto na město, speciál na meziměsto, speciál na dovolenou a na dálnice a pro rohlíky rohlíkový speciál a pro mlíko zase speciál na mlíko… 🙂
      Nevím kam si myslíte, že bych všechny ty auta měl doma dávat? Z mých zkušeností vím, že běžný evropský člověk potřebuje universální auto, se kterým zvládnu jízdu po městě i po dálnici tzn auto s cca 20kW motorkem a s dojezdem 200km se prodávat moc nebude. Jestli ten důvod nabídky takovýho autíčka nebude ten, aby ukázal světu, že tudy cesta nevede….

  2. Jasně, že by se nevrátilo, když 76 procent respondentů
    Jasně, že by se nevrátilo, když 76 procent respondentů ještě neopustilo – výroková logika říká, dokud jsem neopustil nemohu se vrátit.
    Ono celkově k článku:
    Pouze 9 procent mělo problém s dojezdem – tedy předpokládejme, že to bylo 9 procent z celku – tedy 7700 respondentů, 1848 majitelů elektromobilů, 693 problém s dojezdem – použiji úmyslně blbou rétoriku a logiku článku a testu a mám závěr: 37,5 procenta vlastníků elektromobilů je s elektromobilem nespokojeno, neboť jim nevyhovuje dojezd, jelikož jde o zásadní parametr vozidla, lze konstatovat (opět ptákovinová rétorika článku a testu) že: 40% majitelů elektromobilů by si jej znova nekoupilo, neboť mají problémy s dojezdem….
    a máme z opačného pólu stejně tendenční rétoriku ze stejného výzkumu a ze stejného článku…co takhle objektivita nebyla by? ;o)

    1. Jo plný souhlas. Stačí to podat trochu jinak a nahota
      Jo plný souhlas. Stačí to podat trochu jinak a nahota problému hned vyleze na povrch

      Připomíná mi to jak jsem slyšel v rádiu že 20% žáků z nepřizpůsobivých rodin je ve škole nadprůměrných !
      Zní to mnohem líp než kdyby řekli to že 80% je podprůměrných.
      A tak můžeme pokračovat dále

    2. Tady ji hledáš špatně… Tady jsou fandové EV, kteří
      Tady ji hledáš špatně… Tady jsou fandové EV, kteří nenávidí všechny jiné auta. To že každý nemá nebo nechce EV je obecně považováno za lobby, blbost lidi nebo konspiraci těžařů.

      Ale občas se tu objeví nějaké zajímavé novinky…

      1. No jo, problém je, že zatím spíš existuje ekologistická
        No jo, problém je, že zatím spíš existuje ekologistická lobby, která protláčí hlava nehlava elektromobily, aniž by tušila konsekvence oboru… jasně VW a disegate jim dala eso do ruky, ale je třeba si uvědomit, že právě ona ekologistická lobby nastavila nesmyslné emise a přístup k emisím před x lety

          1. Chápete to blbě. Tvrdím, že v technologii spalovacích
            Chápete to blbě. Tvrdím, že v technologii spalovacích motorů došlo k chybě a tou chybou je směr, kterým se ubírají.
            Za chyby považuji: turbodmychadla u benzínů, downsizing, vysokotlaké vstřikování, filtry pevných částic, start-stop systém, dlouhé převody v převodovkách, testování emisí v laboratořích – výsledek = na papíře nižší emise výrazně, v realitě žádná sláva.
            Jak to vypadá v praxi:
            W124 Mercedes – jezdím za 8,8 l benzínu (motor 2,3) euro nula – katalyzátor
            Sierra 2,02 – jezdil jsem za 7,5 – 8 l – benzín – 1994
            Nový Avensis – jezdím za 7 l nafty- 2018 – Euro VI
            Naftově – Kokta 66kW – 4,2 l nafty – 2001
            Kokta II – 103 kW – 5,8 l nafty – Euro IV

            Kde je ten progres v emisích? Vždycky se odvinou od toho, co a kolik toho auto spálí – pokud skoro 30 leté auto umí jezdit o necelé dva litry víc benzínu, než nové auto s motorem BMW nafty – tak vidím, že ve vývoji byla chyba. Mimochodem k tomu novému „ekologickému“ nafťáku – služební octavia s 1,4 TSI nám jezdí za 6,5 (Euro VI) – s favoritem z roku 90 jsem jezdil za 7…. kde je zase progres? Chyba deklarované a reálné spotřeby se rozevírá čím dál víc (ano WLTP to možná, trochu zlepší, osobně jsem pro návrat dojezdové zkoušky jako před padesáti lety)
            Za mě systém nefunguje a místo úsporných motorů se dělají paskvily, které mají plnit zcestná nařízení za cenu nepoužitelnosti a kdo je chce používat, okamžitě přestávají plnit.

            1. Tak zakladni chyba je ve vasem predpokladu ze emise se odviji
              Tak zakladni chyba je ve vasem predpokladu ze emise se odviji od spotrebovaneho paliva, od spotreby se odvuji jen CO2, u ostatnich je ta spotreba skoro jedno – kdybyste si vzal moderni tubrodiesel EURO6, vyhodil z nej filtr, scr, katalyzator, EGR apod, preladil ho na lepsi vykon, tak bude mit klidne i o kousek mensi spotrebu, ale emise budou bez problemu i stonasobne, oproti tovarni variante…

              1. Spotřeba paliva je dneska dopočítávána z emisí, už jsem
                Spotřeba paliva je dneska dopočítávána z emisí, už jsem to tu psal. Odkazuji na normu EHK 101. Takže když už spotřeba je odvozena od produkce CO, CO2 a HC – pokud neprovede dojezdovou zkoušku, která není vyloučena, ale proč ji dělat, když na válcích a dopočtem přes referenční vzorek paliva budete mít lepší výsledky. Emise samozřejmě není ni jiného než důsledek energetické přeměny (v našem případě hoření), tedy – shoří toho víc = víc emitované kouře, shoří to hůř – je tam víc sajrajtu a pro stejnou práci je potřeba víc paliva = shoří toho víc.

                Ano, máte pravdu nano pevné částice (důvod filtru pevných částic) není to ve spotřebě, tam je problém v technologii spalování, příčinou je vysokotlaké spalování a jemné rozprášení paliva zejména při neprohřátém motoru – jistě dřívější velké saze nebylo nic moc pěkného (to nerozporuji), ale nedostalo se to přímo do krevního řečiště

                Normativně to vypadalo (v době, kdy jsem se tím zabýval takto): kouřivost dieselu, EHK 24 a měření emisí vznětových motorů EHK 49. Pro fajnšmekry EHK83 – vliv paliva

                Velmi zjednodušeně lze konstatovat, že auto jehož reálná spotřeba je o více než deset procent nad spotřebou deklarovanou, má minimálně vážný problém s plněním požadovaných emisí, drobnosti, že vše z pohledu emisí optimálně funguje až u prohřátého (na oleji) motoru netřeba komentovat.

                Takže pořád platí – je potřeba dokázat dobré a efektivní prohoření paliva v optimálních podmínkách pro provoz, tedy ne žádné úchylné cykly typu NEDC,WLTP atd, ale ladit na skutečný provoz, pak samozřejmě nebudou vycházet úchylárny typu dlouhé převody, turba, tříválcové keply a podobně. A pokud to vezmeme dotsun, tak z pohledu vnější vlastností vozidla, pro emise je peklo SUV a jiné podobné zběsilosti tvaru krabice s velkou čelní plochou, neb odporová síla vzduchu roste s kvadrátem rychlosti, dále nejsou vhodná široká a pro městský provoz velká kola (setrvačník a valivý odpor) atd atd….

                Takže proto je elektromobilita velmi výhodná u levných malých městských vozů, které běhají velmi často studené (prohřátí motoru na oleji je 7 – 12 km podle běžné teploty okolí) a tedy motory mají mizernou účinnost, spotřebu, emise a životnost (motory často běží bez řádného olejové filmu „nasucho“)

              1. Isto máte na mysli tú istú elektrickú energiu, ktorú
                Isto máte na mysli tú istú elektrickú energiu, ktorú treba na výrobu nafty a benzínu. Približne 1,3kWh/1 liter.
                Pre vašu informáciu, elektrina potrebná na výrobu 6 litrov benzínu stačí napríklad Hyundaju ioniq na prejdenie 100km. Ale to ste určite vedeli, či 🙂 ?

                1. a kolko energie a emisii sa spotrebuje na vyrobu a likvidaciu
                  a kolko energie a emisii sa spotrebuje na vyrobu a likvidaciu auta? predpokladam, ze hlavne na baterie viac, zvysok asi podobne. je niekde nejake naozaj objektivne a kompletne porovnanie?

                2. Niečo som dohladal tu:
                  Niečo som dohladal tu: ecoprodukt.sk/info.menu/preco.elektromobil

                  Tam píšu, že zvýšené emisie pri výrobe elektromobilu sa vyrovnajú pri prejdení 3000km, ale aj keby preháňali a v skutočnosti by to bolo 100 tisíc km, tak to stále vychádza velmi dobre.
                  Batérie budú po doslúžení v elektromoile slúžiť ako úložisko elektriny z FVE a potom, približne po 20 rokoch sa budú dať znovu použiť, pretože nebude zlá celá batéria ale iba niektoré články. Tie úplne nepoužiteľné budú isto komodita, tak ako je tomu teraz s olovenými batériami. Pamätám si dobu, keď olovené baterky nikto nechcel a válali sa kade tade a teraz ?
                  Samozrejme, že už teraz existujú technológie pomocou ktorých sa vytiahne už viac ako 95% použiteľných surovín z LiIon batérií a čo bude za 10-20 rokov, možno 99% ?

                3. nejak sa mi to nezda. cize na prejdenie 100km potrebuje
                  nejak sa mi to nezda. cize na prejdenie 100km potrebuje elektroauto 7,8 kWh. takze dokeze ist hodinu rychlostou 100km/h a staci mu na to vykon motora 7,8 kW? to je tak vykon skutra.

                4. To neznamená, že musí ísť rýchlosťou 100km/hod a ísť
                  To neznamená, že musí ísť rýchlosťou 100km/hod a ísť nutne hodinu. Čo tak napríklad 50km/hod a 2 hodiny. Tiež prejde 100km. Tých kombinácií je samozrejme nekonečno 🙂

                5. to je jedno. potom by islo 2 hodiny rychlostou 50km/h s
                  to je jedno. potom by islo 2 hodiny rychlostou 50km/h s vykonom 3,6 kW, co su dve babety. tazko by to utiahlo dvojtonove auto. a naco by malo 88kW motor?

                6. Ano, Ioniq dokáže ujet 100km se spotřebou 7,8kWh i méně,
                  Ano, Ioniq dokáže ujet 100km se spotřebou 7,8kWh i méně, což dokázal jeden člověk na Slovensku, byl tu o tom i článek. Musí k tomu mít velice příznivé podmínky.
                  Samozřejmě je nesmysl používat to jako běžnou spotřebu. Škoda octavia 1,6tdi u které výrobce uvádí 3,6 litrů na 100km je také nesmysl.
                  V reálném provozu nedosažitelné, ale není nemožné.
                  Jinak ten Ioniq spotřebuje při městském provozu přes 10kWh, ale jako většina EV si 20-30% energie vyrobí při deceleraci a následně použije k pohonu. Narozdíl od spalováku.
                  A to že má 88kW motor neznamená, že ho k pohybu musí používat na 100% výkonu. Při pomalém rozjezdu stačí 20% výkonu a při ustálené 50km/h třeba jen 5%.

                7. Při ustálený rychlosti je vám rekuperace na dvě věci …
                  Při ustálený rychlosti je vám rekuperace na dvě věci … Když chce nekdo s EV dojet co nejdál, jede tak aby se rekuperace nedostala ke slovu.

                8. Nejdřív si přečtěte na co reagujete. O rekuperaci píšu
                  Nejdřív si přečtěte na co reagujete. O rekuperaci píšu v souvislosti s normálním provozem, ne při hypermilingu.
                  Tady každý anonym plká o věcech, kterým strašně rozumí.

                9. Taky asi nejezdíte na ideálních silnicích v ideálním
                  Taky asi nejezdíte na ideálních silnicích v ideálním provozu, že ne?

                  A propos, ta vaše poznámka nějak oponuje předchozímu výroku ?
                  Nějak se mi nedaří pochopit jak.

                10. I pri ustalene rychlosti vyuzivate rekuperaci – pri ceste z
                  I pri ustalene rychlosti vyuzivate rekuperaci – pri ceste z kopce. U EV to je krasne videt pri jizde na tempomat, kdy auto drzi rychlost i pri jizde z kopce a brzdi motorem = rekuperuje. Mrknete na displej spotreby u sveho EV, az pojedete z kopce, uvidite zaporne hodnoty spotreby.

                11. Ano, potvrzuji, že tempomat z kopce rekuperuje. Nejraději
                  Ano, potvrzuji, že tempomat z kopce rekuperuje. Nejraději mám na dálnici z kopce plachtění a pak minirekuperaci třeba na 120 až 140 km/h a především ty „dobržďovačky“ (rekuperačky plným výkonem do minusu), když se mi tam někdo připlete – procenta pěkně naskakují (baterie se nabíjí). Když jsem poprvé z Vystrkova dorazil do Prahy k Burger King s 50ti % v baterii – to byla euforie (Leaf 30 kWh)! Však také před Prahou se nechá jet několik km jen na plachtění.

  3. Já se budu muset asi na 10 dní vrátit, ale reálně to bude
    Já se budu muset asi na 10 dní vrátit, ale reálně to bude jen 2 dny. Teslu ani Konu mi na dovču do Alp s rodinou na lyže asi zase nikdo nepůjčí. Ostrava- Zell am See (Brno-Vídeň-Salcburk 700 km 7 hodin dle Google maps dálnice, ale samozřejmě dáme po cestě s rodinkou alespoň 2 zastávky toaleta + jídlo, takže reálně 8-9 hodin). Leda v ceně té dovolené (např. https://www.trendpark.cz/pronajem/tesla-model-s-p85d-p90d/ na 4+4 dny v akci 24 tis. Kč). To by se i s nejslabší Teslou 75 kWh jelo dle https://www.tesla.com/en_EU/trips hezky Ostrava, Czechia – Olomouc, Czech Republic 25 min chargé – St. Pölten, Austria 45 min chargé – St. Georgen, Austria 25 min chargé – Zell am See, Austria, 9 hodin a 672 km.

    V malých městských Ionech jsem to spočítal s rychlonabíjením (asi do 80%, tudíž kratší dojezd, navíc zima a plné auto, mírné topení) na trasu Ostrava, Valmez, Olomouc, Vyškov, Brno, Znojmo, Stockerau, Sankt Polten, Wieselburg, Garsten, někde mezi, Salzburg, někde mezi směr Zell am See, cca 800 km, 10 hodin jízda, pro jistotu 12x rychlonabíjení 6 hodin, celkem 16 hodin 🙁

    1. Zcela můj nazor:Vám bych už nic nepujcoval zdarma vůbec
      Zcela můj nazor:Vám bych už nic nepujcoval zdarma vůbec nic. Své už máte, jiné nekoupíte, tak proč taky? Jen pro to, že napíšete opět jaké je to „blbě“ auto a že mu chyby tohle a tamto… Co mu chyby víme všichni a co bychom chtěli víme taky, tak si to zaplaťte v půjčovně a je to.

      1. Vy jste ale nepřejícný :-). Své už mám, co když budu
        Vy jste ale nepřejícný :-). Své už mám, co když budu chtít další?
        Jinak dobrý nápad, reportáž by z cesty být mohla. Tesla mi to navíc usnadní historií v palubním počítači. A že bych na Tesle odhaloval nějaké chyby? Možná pro mne má, tak narychlo třeba Model S nízký nástup a ležení, raději v autech sedím 🙂

      1. Děkuji za pochvalu a nabídku. Dejte mi prosím vědět, až
        Děkuji za pochvalu a nabídku. Dejte mi prosím vědět, až budete mít nějaký volny, připomenu se a dovolenou si přizpůsobím. Ostatně to bych si mohl vzít i neplacené volno 🙂
        A třeba na měsíc si vyrazit po Evropě jako ti důchodci před 3 lety v Mnichově, co jsme je potkali na Superchargeru Jettingen-Schepach. Postupně měli Ion, Leaf, nakonec Teslu Model S. S tou celý rok jezdí po Evropě do míst, kam je dovedou Supechargery. A protože přibývají, mají stále nová místa k poznávání. Palivo je v ceně auta, byt v Bonnu pronajímají, peníze mají z něj a z obou důchodů. Cestou střídají hotely, kempy, penziony, podle libosti a nabídky, co si vyhledají na webu v Tesle, kde je online internet taky v ceně auta. Tomu říkám užívat si důchod.

          1. To bych musel přesvědčit manželku. Já svoje dám
            To bych musel přesvědčit manželku. Já svoje dám výměnou kolegovi se spalovákem – budu aspoň trochu eko, má tam namontovaný plyn – aby měl čím těch necelých 10 dní jezdit. Doufám, že ho moc nerozmlsám a vezme si plyňáka zpátky. Žena si dá Iona do garáže. Pošlete mi na podrkovnibyt(zavinač)volny.cz co a jak a třeba půjčí.

        1. Víte, ono je to jen o ochotě dát do toho peníze, když
          Víte, ono je to jen o ochotě dát do toho peníze, když chci 700 km v průběhu dne za malý čas. Čili elektřinou to lze, jen musím sáhnout po velkobaterkáči. Předpokládám, že s plus minus kapacitně prostřední Konou by to bylo o hodinu delší než s nejslabší Teslou. Není to žádná radost jet tuto trasu spalovákem. Ale asi nadlouho jediná jízda.

          1. Problem je, ze i s tou Konou za 1,2 mega, je to mnohem horsi
            Problem je, ze i s tou Konou za 1,2 mega, je to mnohem horsi cesta, ne treba blbym fiatem tipo za 300, do ktereho i mate sanci se sbalit vice nez ve 2 lidech.
            Teslou jsou uz dneska i ty dalkove cesty v pohode (overil jsem si sam u kolegyne, kdyz jsme porovnavali podobne dalkove cesty – casove to bylo plus minus nastejno), ale cokoli jineho je zatim velmi problematicke a to i pri astronomicke cene 🙁
            Jeste vyckavam s cim se vytasi VW, ale bohuzel zatim to vypada ze muj puvodni plan, ze pristi auto co si koupim bude EV, nejspise nevyjde (leda bych vyhral sportku, coz se asi nestane kdyz nesazim) 😀

            1. Jestli mohu, a asi to není řešení pro každého, ale já
              Jestli mohu, a asi to není řešení pro každého, ale já šel cestou ojetiny.
              Leckdo říká, že jsem měl z prdelky kličku na svůj kup (koupili jsme se sousedem před třemi lety napůl Peugeot Iona za 7500,- EUR), ale myslím, že kdo si počká ten se dočká. Trh ojetin se plní.

              Než jsem psal tento příspěvek tak jsem jen namátkou kouknul a přihodím odkaz:
              https://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Renault-Fluence-Z.E.-Dynamique/vhc:car,srt:price,sro:asc,prx:8000,ful:electricity,mlx:50000,pwn:25,stn:4,dmg:false/pg:vipcar/270259087.html

  4. Jestli si mám reálně představit velmi brzkou výměnu
    Jestli si mám reálně představit velmi brzkou výměnu spalovacích motorů, za elektrický pohon, mělo by nové vozidlo splňovat podmínku náhrady opotřebených akumulátorů. Tedy jakýsi měsíční paušální poplatek za službu náhrady baterií po dobu životnosti vozidla. Protože baterie jak známo, nebudou mít „stejný tah“ po dobu své použitelnosti. Kdyby byly typově identické, mohly by je na nynějších pumpách jen vyměnit a vy by jste ihned pokračovali v jízdě. Nemusíte tedy být odkázáni jen na rychlonabíjení, ale mohli by jste použít expres nabití výměnou za již nabité akumulátory.

    1. Nesmysl.
      To už dělal Renault a opustil od toho.
      Taky kdo by

      Nesmysl.

      To už dělal Renault a opustil od toho.
      Taky kdo by si do nového auta nechal vyměňovat (dávat) bůhví jak starou a opotřebovávanou baterii.

      Taky by těch baterií muselo být potřeba nejméně jednou tolik než kolik by jezdilo EV s baterií.

      Nesmysl.

    2. A zkusil jste se informovat jak moc kapacita baterie poklesne
      A zkusil jste se informovat jak moc kapacita baterie poklesne u dobrých EV?
      Vynechte Nissan protože ten nemá pro jistotu žádné chlazení. Ale u všech EV co mají nějakou formu chlazení je pokles o 10% za až nějakých 150 – 200 000 km.
      Tak na co?

    1. Je to primárně otázka ceny.
      Předpokládejme řidiče –

      Je to primárně otázka ceny.

      Předpokládejme řidiče – nájezd 15000 km ročně – a modelujeme příklad na 5 let.

      Spalovák – pořizovací cena – 400 000, prodejní 200 000 – 2.666 Kč/km
      Palivo (spotřeba 5 l/100) – 1.5Kč/km
      Pojistky – 0.5Kč/km
      Ostatní – 0.333Kč/km
      Celkem vyjde kilometr na 5Kč (samozřejmě při dražším autě úměrně nahoru – poměr 50% ceny po 5ti letech)

      Porovnáme s elektro
      Pořizovací cena 900 000, prodejní 550 000 – 4.666 Kč/km
      Palivo (spotřeba 18kWh/100) – 0.45Kč/km
      Pojistky – 0.9Kč/km (vyšší havarijní)
      Ostatní – 0.1Kč/km
      Celkem 6.1Kč/km

      Jakmile pořizovací cena klesne na cca 700 000 přestane být spalovací auto variantou. No a většina lidí (těch 76 ze 100) se pokusí udržet stávající auto až do chvíle, kdy to za těch 700 000 bude. No a automobilky zase udělají všechno proto aby ta cena 700 000 byla co nejpozději – aby museli stávající výrobu odepsat coi nejpozději.

          1. Tak porovnajme aspon trochu porovnatelne:
            – i30 stoji

            Tak porovnajme aspon trochu porovnatelne:
            – i30 stoji 27.340,-€ a to este stale nie je v uplne tej istej konfiguracii (prave spravena konfiguracia cez oficialnu stranku).

            – Ioniq ma stal 30.000,-€ (po odpocitani 5.000,-€ dotacie)

            Rozdiel v cene LEN 2.670,-€.

            A to stale prichadzam na dalsie a dalsie vyhody EV – najnovsie:
            – v zime brzdenie takmer vylucne rekuperaciou eliminuje riziko smykov v zatackach (zjazdy z kopcov)
            – ked v zime cakam dlhsie v aute, v pohode si topim aj hodinu bez toho, aby som musel vypinat kvoli vlastnym vyfukovym plynom.

            1. Srovnatelné se bere podle toho kolik kilometrů za rok se s
              Srovnatelné se bere podle toho kolik kilometrů za rok se s autem najede.
              Kdo najede 30000 km za rok pochopitelně půjde do vyšší cenové kategorie.

              Ale průměrný nájezd osobních aut je kolem 8000 km za rok, většina lidí co používají auto mají nájezd do těch 15000 km. Je to většina trhu. Tihle lidé, když kupují auto tak je jejich typický vůz v ceně 400 000.

              Jakmile tito lidé začnou nahrazovat spalováky, bude s nima konec.

              1. Jen bych rád poupravil onen statistický údaj. Ano dle ČSÚ
                Jen bych rád poupravil onen statistický údaj. Ano dle ČSÚ je průměrný nájezd 15000km za rok. Ovšem je nutné se podívat na vstupní údaje. Je to průměr na všechny držitele ŘP v ČR. Takže i na studenty co si auto občas půjčí od rodičů a taky na důchodce co vyrazej na dušičky 10km na hřbitov, a na velikonoce za příbuznejma.

                Zkráceně. Průměr je sice 15, ale medián 22000 (tedy nájezd aktivního řidiče).

                Průměr je holt zrádný údaj. Když budeme dva a já sním dvě kuřata, tak jsme každý v průměru snědli jedno, tak proč má ten druhej takovej hlad?

                1. Také bych to poupravil, ten statistický údaj hovoří o
                  Také bych to poupravil, ten statistický údaj hovoří o osobokilometrech v soukromých dopravních prostředcích a jelikož je průměr cca 2 os/auto, takže co se týče vozokilometrů, jedná se nějakých 6800 km za rok na auto. Medián rozhodně není 22 tisíc, bude tak 10.

                2. My se ale přece nebavíme o osobo-kilometrech (a pokud
                  My se ale přece nebavíme o osobo-kilometrech (a pokud píšete 1 auto na dvě osoby) tak by se zřejmě jednalo o osobo-kilometry ve vztahu ke všem obyvatelům (občanům) ČR.
                  Já jsem mluvil o reálném průměrném nájezdu aktivního řidiče, a ten rozhodně pod 20 není.
                  A odpovídá to i pozorování reality.
                  Vemte si, že běžný málo jezdící člověk určitě najede tak těch 10000km za rok o kterých jste mluvil. A přidejte si k tomu druhý protipól v podobě obchodních zástupců, rozvozů pošty a jiných doručovacích služeb (jídlo, balíčky atd…), přidejte si taxikáře či smluvní přepravce. Tito řidiči běžně dosahují ročního nájezdu okolo 50000km, a není výjimkou, když je přesáhnou. A u řidičů dálkové smluvní přepravy, což hovořím z osobní zkušenosti (znám firmu co vozí VW Caravellama lidi na letiště v Berlíně, nebo Vídni), tak ti běžně překonávají 100000km / rok.

                3. No vy jste psal statistika ČSÚ a já ji pročítal, tak jsem
                  No vy jste psal statistika ČSÚ a já ji pročítal, tak jsem váš údaj opravil. Jedná se o osobo-kilometry v soukromých dopravních prostředcích a jasně že se týká všech obyvatelů ČR.
                  Pokud máte tedy jinou statistiku, kde je uveden medián 20 tisíc km/rok, tak sem s ní prosím.
                  Vy znáte spoustu lidí, co najede běžně 50 tisíc km, já znám zase spoustu lidí, co se vejde do 10 tisíc km a jejich roční nájezd by se nezměnil ani kdyby jezdili zadarmo, z toho se prostě statistika dělat nedá, pokud jich neznáte osobně 10 milionů. Držme se prosto oficiálních čísel a ty jsou 6800 km ročně na auto ze 6 milionů aut.
                  Může být, že přes milion z nich za rok neujede vůbec nic a zbylých aktivních bude mít průměr okolo 10 tisíc, ale statistiky hovoří jasně, že to 20 tisíc opravdu není.
                  Když si vezmu, že je to 250 dnů v roce po 2 hodinách v autě (při průměru 40 km/hod.), to je fakt hrozně moc, aby toho dosáhl v průměru každý.

            2. To si děláte srandu s tou cenou i30, že? V přepočtu přes
              To si děláte srandu s tou cenou i30, že? V přepočtu přes 700 tisíc KČ??? Teda, předpokládám, že se bavíme o hyundai i30. Za takovou cenu si i30 nikdo příčetný nekoupí, i30 se kupuje za akční cenu s nějakým tím paketem zdarma… a že těch akcí za rok je. Známá kupovala i30 kombi 1.4T za 370 tisíc a je tam vše podstatné – klíma, el. okna, automatika na dálková světla, hlídač pruhu, tempomat. Pokud by chtěla automat (jako že nechce), tak připlatí nějakých 50 tisíc nebo kolik a s lepší výbavou Style se dostane odhadem na nějakých 500-550 tisíc max.

              Ano, výbava nebude stejná, ale to je problém Ioniqu, že se nedělá v nějaké skromnější výbavě, která spoustě řidičů úplně postačuje. Někdo nepotřebuje auto v plné výbavě a s automatem, jsou to pro něj zbytečně vyhozené peníze a u EV prostě nemá volbu.

              Takže ano, je to fér srovnávat i30 za 400-500 s Ioniqem za 900, jako bonus je u i30 i použitelně velký kufr. A v ČR žádné dotace (naštěstí) nejsou, tady je to čistě o trhu.

                1. Nejel jsem v EV. Ale co tak koukám na dynamické parametry,
                  Nejel jsem v EV. Ale co tak koukám na dynamické parametry, tak třeba i30 kombi 1.4T Ioniqu ujede. Ale co to má společného s tím, že jsem rozporoval cenu i30, kterou napsal eLaco? Prostě jsem chtěl jenom říct, že i30 1.4 a Ioniq jsou srovnatelná auta co do velikosti, i když i30 má větší kufr. Takže pro srovnání spalovák vs. EV ve stejné třídě se tyto dva vozy celkem hodí.

                2. 🙂 ten 88kW Ioniq má 298Nm krútiaci moment od 0 otáčok
                  🙂 ten 88kW Ioniq má 298Nm krútiaci moment od 0 otáčok 🙂

                  A z vlastných skúseností :
                  – Na semaforoch ma neprebehne ani Audi ani BMW… a už vôbec nie nejaké i30 🙂
                  – pri jazde do kopca (od Košíc smer Margecany a Krompachy), rovnako nemajú ani BMW ani Audi šancu. Jednoducho vo výjazdoch zo zátačiek majú smolu 🙂

                  A že sa niektorí snažia, ale po 3-4 zatackach to vzdajú 🙂

                  Mimochodom, cca 300 Nm krútiaci moment majú spalovaky s cca 110kW motorom a aj to až v príslušných otáčkach…

                3. A si si jistý, že ti řidiči BMW a Audi s tebou chtějí
                  A si si jistý, že ti řidiči BMW a Audi s tebou chtějí závodit? Tvůj pocit nechme stranou, naměřená čísla to říkají jasně:

                  zeperfs.com/en/duel6615-6659.htm

                  Ale je to v pořádku, ten Ioniq je těžší a má nižší výkon než i30 1.4T, takže by bylo divné, kdyby měl lepší dynamiku. Zase z toho nedělej raketu 🙂

                  A tipuji, že v jízdě do kopců a serpentin by se ještě víc projevil hendikep vysoké váhy a ne zrovna ideálně rozložení hmotnosti u Ioniqu. Jako, já ti to neberu, jsi s autem spokojený, ale chtělo by to trochu soudnosti. Já třeba mám auto s výkonem kolem 250 kW a na semaforech mě taky často předjede např. Fabka. Zkus popřemýšlet, proč…

                4. Nie som žiaden pretekar a ani sa tak principiálne
                  Nie som žiaden pretekar a ani sa tak principiálne nesprávam.

                  Základ, prečo nie sú EV v princípe porovnateľné so spalovakmi sú totiž úplne iné jazdné vlastnosti:
                  – plny krútiaci moment hneď, zatiaľ čo spalovak ich má od 3000 otáčok hore… = kým spalovak dostane auto do otáčok, ja už som dávno preč. A to bez toho, aby som sa o to vôbec snažil.

                  – auto je ťažšie, ale to ťažisko je nízko, takze aj tie zatacky prejde bezpečnejšie pri vyššej rýchlosti. A pri výjazde z nich znovu nemusím auto vytáčať do otáčok, aby som získal vykon(či ho držať pretekársky v otáčkach počas prejazdu zatacky). Jednoducho sa nemusím o nič snažiť a EV to má hneď…

                  Preto sa výkony, či krútiace momenty a ani jazdné vlastnosti EV a spalovakov nedajú principiálne porovnávať. EV je jednoducho o nejakú tu jazdnú úroveň inde.

                  Chce to aspoň predĺžený víkend aktívne pojazdiť na EV, a potom uvidíte sám. Ale pozor, je to vysoko návykové (ako to tu už niekto skôr napísal).

                5. Opakuji, já vám neberu vaše nadšení z EV, ale jak jsem
                  Opakuji, já vám neberu vaše nadšení z EV, ale jak jsem psal, trochu objektivity a soudnosti. Ano, jezdí to jinak než spalovák, určitě je to příjemná jízda, kontinuální zátah a pod… což, ostatně, já mám se svým autem taky. Mám hybrid a ten se tomu EV charakterem blíží, resp. je rozhodně blíž než k čistému spalováku.

                  Ale prostě a jednosduše, přes všechno co jste napsal, Ionoq není žádná raketa a i30 se slušným 1.4T ho předčí ve všech dynamických ukazatelech, o tom se tady od počátku bavíme. Toto se dá velice jednosuše srovnat.

                  Ale jak píšu, neberu vám vaše nadšení, jen prostě ta i30 je dynamičtější 🙂

                6. Ano, naměřená data prostě nepustí, nějaký „pocit“ na
                  Ano, naměřená data prostě nepustí, nějaký „pocit“ na tom nic nezmění 🙂

                7. Těm měřením fakt nevěřte, elektromobily jsou v tomhle
                  Těm měřením fakt nevěřte, elektromobily jsou v tomhle většinou výrobci podceněné, ostatně je to vidět už u trojčat, papírově nic moc, pak se postavíte vedle silného spalováku na světlech a musí to být jó nabušená spalovací kára v automatu se zapnutým sport režimem, aby Vám ujela.

                8. Ale to jsou naměřené hodnoty, ne výrobce udávané
                  Ale to jsou naměřené hodnoty, ne výrobce udávané hodnoty. ostatně, je to vidět na akceleraci 0-100, kde je udaný údaj výrobce a pak i naměřená hodnota, u i30 t anaměřená hodnota odpovídá, kdežto u Ioniq je údaj bvýrobce 10,2 a skutečnost 9,6. Takže ano, údaj výrobce je trochu podhodnocený a skutečnost je lepší. Ale i tak to nemá na i30 a ani v ostatních disciplínach, nemluvě o brzdné dráze. Jak jsem psal kolegovi, ono se není čemu divit, Ioniq je těžší a má nižší výkon, takže je to logické. Nebo co se vám nezdá?

                  Na světlech byste mě taky předjel, ale jenom kvůli tomu, že se rozjíždím v klidu a nedupu na podlahu. Zvlášť teď, když mám hybrid, protože chci jet na elektřinu. Ale věřte tomu, že pokud bych zapojil všech 350 koní, tak mi neujedete 🙂 Ano, EV jsou dynamická auta, ale nejsou to všechny rakety, trochu soudnosti, prosím.

                9. Posledná reakcia v tejto diskusii:
                  1. Ioniq: 88kW ale aj

                  Posledná reakcia v tejto diskusii:
                  1. Ioniq: 88kW ale aj 298Nm krútiaci
                  2. Spaľováky s krútiacim okolo 300Nm majú výkon okolo 110kW (čuduj sa svete prečo?)
                  3. EV majú max. krútiaci už od 0 otáčok
                  4. Spaľováky dosiahnu max. výkon/krútiaci až pri 3000-4000 otáčkach (podľa typu motora a výrobcu)
                  5. Namerané hodnoty sú pre spaľováky pri max. otáčkach.
                  6. Koľko ľudí vždy najprv vytočí auto na max. otáčky a až potom prehadzuje na vyšší prevodový stupeň?
                  7. Kde budem ja s EV pri mormálnom zrýchlení (a Eko móde!), kým niekto so spaľovákom dosiahne max. výkon/otáčky? Asi už na polceste k ďalšiemu semaforu (a to prestávam vždy zrýchľovať pri 50km/h podľa GPS).

                  Pozn.: Ako poznám, že sa tie Audi a BMW chceli pretekať? Keď ja prestanem pri 50km/h (GPS) zrýchľovať, tak oni ďalej zrýchľujú niekde k 70-80km/h, aby má dobehli a predbehli ešte pred ďalšími semafórmi… druhýkrát sa to zopakuje a na treťom semafore už chlapík pozerá, čo to mám za auto 🙂
                  A ďalej už “nepreteká”…

                  Jednoducho si to EV požičajte na celý víkend (zdarma u nejakého predajcu), a potom pochopíte, o akých “dojmoch” tu píšem.

                10. Ale toto všechno já vím a respektuji. S EV se jezdí jinak,
                  Ale toto všechno já vím a respektuji. S EV se jezdí jinak, má k dispozici max. kroutící moment hned, atd…

                  Ale podívejte se na ta čísla, ta mluví jasne:
                  zeperfs.com/en/duel6615-6659.htm

                  Ano, ten Ioniq bude mít určitě lepší odpich, než se i30 rozjede, ale to bude prvních pár metrů, protože když se kouknete na naměrenou hodnotu zrychlené 0-50, tak Ioniq má 3,3 a i30 má 2,9. Není to velký rozdíl, ale je. A dále už se zvětšuje. Z toho je vidět, že když se ta i30 rozjede, Ioniq ji ani náhodou nestačí. To samé když si kouknete pružné zrychlení, taky je tam i30 rychlejší. Opět ten rozdíl není velký, ale je tam. To prostě musíte přijmout jako fakt, to se neda nijak okecat, nemyslíte?

                  Samozřejmě, že s tou i30 je potřeba umět jezdit, aby se její potenciál využil. Předpokládám, že ty naměřené hodnotu jel řidič, který to umí. Pokud tam bude sedět nemehlo a nebude umět správně žadit (v případě manuálu), tak ho samozřejmě předjedete s Ioniqem. Protože u EV je to primitivně jednoduché – prostě šlápnete na pedál a auto jede, není potřeba nad ničím přemýšlet.

                  Opakuji, ja vám neberu to, že s EV se jezdí příjemněji, má to odpich, je to tiché a pohodové. Ale naměřená data jasně říkají, že i30 bude dynamičtější, pokud ji nebude řídit nemehlo. O to mi celou dobu jde, abyste přiznal to, co jasně říkají naměřená data. Nijak to váš EV neshazuje, prostě některá auta jsou rychlejší, jiná pomalekší, nic na tom není.

                11. Nejlegračnější na tom je, že Ioniq může řídit pro
                  Nejlegračnější na tom je, že Ioniq může řídit pro vítězství nemehlo, kdežto u i30 to bude muset být někdo jako Walter Rohl, aby i30 vyhrálo 🙂

                12. Kdo je to ten pán, toho nerznám… ale ne, dělám si
                  Kdo je to ten pán, toho nerznám… ale ne, dělám si srandu, samozřejmě ho znám, teda ne osobně 🙂

                  Jistě, řeženo nadsázkou, máte pravdu. Proto, aby člověk dosáhl těch dynamických hodnot u spalovacího auta, musí vědět k čemu je řadička a umět ji používat synchronně se spojkou. Pak vyhraje. A ano, spousta řidičů toto neumí. To jsou asi ti v těch BMW a Audi, kteří závodí s Lacem a jeho Ioniqem a Laco je pořád poráží 🙂

                  Ale to jsem ani nikdy netvrdil, že každé nemehlo v i30 bude rychlejší. Šlo od počátku o to, že prostě i30 je se svými parametry a možnostmi dynamičtější vůz jako Ioniq, což tady lidi nejsou ochotni uznat ani v konfrontaci s naměřenými daty. Chovají se jako fanatici, přitom o nic nejde, Ioniq tím neztratí nic ze svých jistě skvělých vlastnostím pro které si je majitelé pořizují. Akorát ty reakce vyznívají směšně, když někdo napíše, že i30 je dynamičtější možná tak v audiu 🙂

                  PS:
                  Teď jsem dojel do DE, za sebou mám cestu 520 km (4:55 hod. celkem) a stálo mě to jenom na benzinu cca. 1200 KČ. Jet to s nějakým EV, tak to mám za pakatel, což by bylo super a je to veliká výhoda EV. Klidně to uznám, nemám s tím problém, i když jsem jinak spíš fanda spalováků 🙂

                13. PS:
                  A jaké to bylo BMW nebo Audi (typ, motorizace), co s

                  PS:
                  A jaké to bylo BMW nebo Audi (typ, motorizace), co s vámi závodilo? Že bych kouknul na naměřené hodnoty, pro zajímavost.

                14. Dynamičtější je, ale v oblasti audio.
                  Dynamičtější je, ale v oblasti audio.

                15. Ne. Dynamičtějšá je ve všech naměřených časech
                  Ne. Dynamičtějšá je ve všech naměřených časech akcelerace, z nuly na určitou rychlost a pak i pružné zrychlení. Je to vidět v tom srovnání. Nevím, co se vám nezdá? Ono by to bylo i divné, kdyby Ioniq byl živější, protože oproti i30 1.4T je o 270 kg těžší a má o 20 koní méně. Tak nevím z čeho pramení to vaše přesvědčení, že bude živější. Můžete to nějak vysvětlit?

                16. Tady srovnání dynamiky i30 1.4T a ioniq
                  Tady srovnání dynamiky i30 1.4T a ioniq elektro:
                  zeperfs.com/en/duel6615-6659.htm

                  Ve všech ohledech je Ioniq línější a i hůř brzdí. Takže ano, i30 mu ujede a i lépe zabrzdí.

                17. Tak to o ionicu vime ze to neni zavodnik, nemate tam srovnani
                  Tak to o ionicu vime ze to neni zavodnik, nemate tam srovnani s i3?
                  Jojo hyundai ujede vsem :-):-):-):-)

                18. Nikde jsem nepasl, že ujede všem, to je tvůj výmysl. Psal
                  Nikde jsem nepasl, že ujede všem, to je tvůj výmysl. Psal jsem, že je dynamicky lepší než jeho elektrický kolega Ioniq. Srovnával jsem i30 a Ioniq, protože to tady někdo nadhodil a vy jste začal s dynamikou, tak proto.

                  Vaše i3 je výkonnější než i30 1.4T, takže i dynamika bude lepší, hlavně pružné zrychlení. Ale opět, horší brzdná dráha kvůli hmotnosti:

                  zeperfs.com/en/duel6615-5481.htm

                  PS:
                  Ne každý spalovák je líná mrcha a ne každé EV je raketa 🙂

                19. Tak i3 bude akcelerovat nesrovnatelne lepe, na druhou stranu
                  Tak i3 bude akcelerovat nesrovnatelne lepe, na druhou stranu nejake ostrajsi zatacky jsem mel trochu obavy (uzke pneu), ale zas je to nesrovnatelne auto co do velikosti, a dojezdem s tezi pouzitelne.
                  Jako kdybych mel par micu nazbyt, tak i3 mam doma davno, ale to bohuzel neni uplne obvykly pripad v CR, a ani u me ne…

                20. Par micu? Myslite asi tak trictvrte mice ?
                  Ale to je sumak

                  Par micu? Myslite asi tak trictvrte mice ?
                  Ale to je sumak .
                  Tady se proste porad dokola bere v potaz jen faktor ceny – nic vic se tady neresi.
                  Cabrio taky stoji vic nez jeho stejnej model se strechou.
                  Proste ja sem zase ten co si nekoupi nejake EV co nema koule jen kvuli dojezdu a nekdo zase jo.

                21. Tak jasne ze i3 nestoji par micu, ale dat veskere uspory za
                  Tak jasne ze i3 nestoji par micu, ale dat veskere uspory za auto pro radost mi nepripada rozumne….
                  Jak jsem psal – jako auto pro radost super, ale jako auto kupovane rozumem je drtiva vetsina EV totalne mimo misu…. a bohuzel v CR zas tak moc lidi co si muze dovolit auta pro radost neni ze…

                22. Asi jsem spatne napsal, mam ho pro radost ale taky hlavne pri
                  Asi jsem spatne napsal, mam ho pro radost ale taky hlavne pri mem najezdu 40-50tis rocne taky pro usporu.Rocne me bude stat i s cipem od CEZ 20tis a to jeste mozna ani ne a tankovani me stalo minimalne 200tis – prijde Vam to maly rozdil?

                23. To se zivite jako kontrolor CEZackych nabijecek, ze
                  To se zivite jako kontrolor CEZackych nabijecek, ze malobaterkacem najedet az 50 000km rocne? Jinak jasne, jsou teoreticke pripady kdy se to muze vyplatit (za prepokladu, ze to EV prezije pri obri zatezi nakych pul milionu kilometru), nicmene v realu je lidi s takovym najezdem dost malo. Ja najezdim nejakych 25 000 rocne a znam jedineho cloveka co najezdi vice, krome obchodaku co jezdi denne po republice v ramci rpace….
                  Sam jsem kdysi uvazoval o leafovi, kdyz jsem malem vzal praci s dojizdenim denne 70km tam, 70km zpet (nicmene to jsem pak stejne zavrhl, protoze leaf by to nezajel rozumnou rychlosti)…
                  Ono i kdyz vemu i svuj dost nadstandardni najezd 25 000 km, a pocital bych to na 10 let, tak se z zadnym EV, ktere je aspon trochu s obema ocima zavrenyma pouzitelne pro moje ucely, ani zdaleka nedostanu na cenu za kilometr co mam s aktualnim autem (citroen C4 kupovany jako novy 2012, s prepokladem ze se v „poslednich“ 3,5 letech vysype turbo a jeste jedna podobne draha zavada (napr DPF) jsem s rezervou na 4kc/km. Kdybych si zkousel napocitat treba Konu, tak ta vyjde na kilometr vice uz jenom na amortizaci ceny (a to je to mnohem mensi auto)…. leaf vyjde treba lip nez kona, ale zas bych si musel parkrat do roka pujcovat spalovak co by to spolehlivecenove zazdil…

                24. Kontrolor opravdu nejsem a jestli myslite ze 25tis rocne je
                  Kontrolor opravdu nejsem a jestli myslite ze 25tis rocne je nadstandardni najezd tak moc lidi asi neznate.
                  Diky za pokec, vyvracet to nikomu nebudu, je to kazdeho volba.

                25. Tak prumer na auto v CR je pod 15 000, takze 25 000 je opravdu
                  Tak prumer na auto v CR je pod 15 000, takze 25 000 je opravdu nadprumerny=nadstandardni najezd…
                  Vesmes lidi co nejezdi sluzebne proste najedou malo…

                26. Nepůjčujte si několikrát do roka spalovák za peníze,
                  Nepůjčujte si několikrát do roka spalovák za peníze, měňte ho za Vaši budoucí elektriku. My to tak děláme.
                  Při těch 140 km denně byste potřeboval buď silnějšího Leafa 30 kWh nebo slabého 24 kWh a v práci zásuvku. Klidně jen 6-10A. A nemusíte se omezovat ani rychlostně, ani teplotně.

                27. Máte tak slabej roční nájezd a tím si ospravedlňujete
                  Máte tak slabej roční nájezd a tím si ospravedlňujete spalováka?
                  S i3 a tou nejmenší baterií najedu soukromě ročně 26 tis km. Mesíčně utratím za elektřinu 200Kč, s autem je rozhodně super zábava a i v zatáčkách zvládne víc, než si kdokoli troufne. Kecy typu úzké gumy jsou od šašků, kteří to nikdy neřídili.
                  Auto stálo do třičtvrtě mega a má záruku 8 let.
                  Odvezlo naráz tři lidi, dvě horská kola, větrný mlýn a týdenní nákup. Nebo taky vánoční stromeček. Dá se v něm v jednom přespat a to i v zimě, protože zatopí na povel mobilu a nebude u toho smrdět.
                  Vypadá pořád cool a lidi se za ním otáčí častěji než za Mustangem.
                  Servis je jednou za dva roky a zdarma.
                  Na dovolenkovou tour do Monaka to byla zábava a v Alpách to bylo skoro tak dobrý jako na motorce.
                  A když vypnu stabilizaci, tak na sněhu blbnu jako Ken Block.
                  I30 je nuda, nuda a zase nuda.

                28. Namiesto “laboratórnych” porovnani si pozrite nižšie
                  Namiesto “laboratórnych” porovnani si pozrite nižšie popis skúsenosti z reálnej jazdy po 30000 km.

                29. Já vám neberu radost z jízdy s vašim EV. Jen nepište, že
                  Já vám neberu radost z jízdy s vašim EV. Jen nepište, že je dynamicky lepší neč i30 1.4T, to opravdu není a o tom svědčí ta „laboratorní“ čísla.

                30. Prosim, udelejte zavod a pak sem napiste, jak to dopadlo 🙂
                  Prosim, udelejte zavod a pak sem napiste, jak to dopadlo 🙂 Urcite nejsem sam, koho by to zajimalo 😉

                31. Já ty auta nemá, nemohu sloužit 🙂 Ale předpokládám,
                  Já ty auta nemá, nemohu sloužit 🙂 Ale předpokládám, že ten odkaz, co jsem dával, jsou reálná naměřená čísla. Z toho vycházím a tam ve všech ukazatelech je i30 lepší, dynamika a i brzdní dráha.

                32. Těm měřením fakt nevěřte, elektromobily jsou v tomhle
                  Těm měřením fakt nevěřte, elektromobily jsou v tomhle většinou výrobci podceněné, ostatně je to vidět už u trojčat, papírově nic moc, pak se postavíte vedle silného spalováku na světlech a musí to být jó nabušená spalovací kára v automatu se zapnutým sport režimem, aby Vám ujela.

                33. Ja jel v docela dost EV, a zatimco nektera bych oznacil, ze
                  Ja jel v docela dost EV, a zatimco nektera bych oznacil, ze jsou i auta pro zabavu, coz muze ospravedlnit jejich vysokou cenovku (tesla, a na me teda dobre zapusobilo i BMW i3), tak dalsi, ktere nis svetoborneho nenabizi a ta cena je tak naprosto mimo (zkousel ion, leaf, ioniq)
                  Sice jsem doufal, ze dalsi auto bude elektro, ale pri soucasne nabidce, kde mame tesly Model S, tkere jsou pro me cenove nedostupne), pak dlouho nic. Pak Kona, ktera by mi s privrenym okem i stacila – dojezd na pohodu, ale zas je to miniauto, nicmene s cenovkou 1,2 mega mi to prijde jako megaulet, kdyz auto lepsi uzitnych vlasntosti (mimo pohon) koupim za 300…

                34. Áno Ioniq nie je žiadny pretekar medzi EV rozhodne.
                  Ale v

                  Áno Ioniq nie je žiadny pretekar medzi EV rozhodne.

                  Ale v porovnani so spalovakmi sú jeho jazdné vlastnosti určite skôr “pretekárske” – mimo diaľnic na okreskach…

                35. To je mozne, ale ja auto nechodim na „preteky“, ale jezdim do
                  To je mozne, ale ja auto nechodim na „preteky“, ale jezdim do prace nebo na dovcu, a od auta teda cekam dostatecnou velikost (aspon na urovni golfu), v pripade EV dostatecny dojezd (coz uz i nektere splnuji) a pouzitelnou cenu (coz nezplnuje zatim nikdo)…

                36. Súhlas, čo sa týka ceny v absolútnej výške.
                  Môžem

                  Súhlas, čo sa týka ceny v absolútnej výške.

                  Môžem však potvrdiť, že po roku jazdenia (tiež nie pretekársky, ale do práce a na kratšie výlety), som na cene paliva ušetril reálnych 3000 €.

                  Takze očakávam zmazanie cenového rozdielu do 5 rokov (na take obdobie mám aj pôžičku na 20000€ s mesačnou splátkou 280 €).

                37. Já mám u posledních 2 spalovacích aut náklady 5 KČ/km,
                  Já mám u posledních 2 spalovacích aut náklady 5 KČ/km, resp. něco pod 5 KČ/km. Jedno bylo střední třída a to druhé vyšší střední třída. Jsou to komplet náklady včetně paliva, pojistky, servisu (autorizák) a ztráty hodnoty. Kupováno jako ojetina 5 let a prodáno za 3 roky a najeto cca. 110 tisíc. To si myslím, není vůbec špatné. A vozil jsem si zadek ve velkém, pohodlném a bezpečném autě (Volvo S80) a nemusel jsem řešit nabíječky.

                  U EV je „zabijákem“ ta cena, pak už jsou náklady nižší, ale po kolika km se to vyplatí? A ne každý může nebo je ochotný najednou vysolit milion za EV nebo se kvůli autu zadlužit.

                38. Kupuješ ojetiny 5 let staré a argumentuješ cenou nového
                  Kupuješ ojetiny 5 let staré a argumentuješ cenou nového vozu. Se vzpamatuj. Já koupil ojeté BEV 6 let staré za 215kKč a deset let mi vydrží. Takže návratnost je rychlá. Jak to bude s prodejní cenou posléze netuším, možná prodám za cenu šrotu a akumulátor přidám do sklepa ke stávající baterii. Pokud budou kolem mudrlanti jako jsi Ty, tak to možná bude nejlepší řešení.

                39. Nový spalovak vs nové EV máš porovnání o kousek dál,
                  Nový spalovak vs nové EV máš porovnání o kousek dál, taky se to nevyplati. Jen jsem chtěl napsat za kolik jezdím na km. Klidně může někdo přispět s EV, jak to vychází klidně i ojetý, ideálne něco ve velikosti Volvo S80. A pro srovnání i něco menšího třeba Leaf. Ať jsme v obraze, jaké jsou celkové náklady na km u EV. Nový nebo ojetý…

                40. A určitě něchcete slyšet konstrukty typu:
                  * zadarmo

                  A určitě něchcete slyšet konstrukty typu:
                  * zadarmo (Lidl/Globus/slowKauf)
                  * za 500 na měsíc (ČEZ)
                  * 3,50/kWh (PRE)
                  * noční proud 22h denně

                  ?

                41. Ne, to nechci slyšet, to vím a znám z diskusí tady.
                  Spíš

                  Ne, to nechci slyšet, to vím a znám z diskusí tady.
                  Spíš bych chtěl slyšet (číst) jaké jsou celkové náklady na provoz EV (KČ/km), to znamená se započtením kupní ceny, pojistky, pneu, servisu, atd., případně následného prodeje, amortizace. Ať už je to nový EV nebo ojetina. Toto mě zajímá, jestli se dá dostat na cenu spalováku nebo je to dražší.

                  Protože co jsem koukal např. na i3, tak se prodávají z 2014-2015 za 560-600 tisíc s nájezdem kolem 50 tisíc km. To je jenom na ztrátě hodnoty cca. 10 KČ/km. Ale zase… koupit to teď jako ojetinu, najet za 4 roky cca. 100 tisíc a prodat za 300, to už by nebylo marné 🙂

                42. Spritmonitor.de a zadejte si jednotlivé typy elektromobilů a
                  Spritmonitor.de a zadejte si jednotlivé typy elektromobilů a máte údaje napříč Evropou, velmi detailní a většinou velmi poctivě vedené.

                43. Pri tarifu D27 pro elektromobily nemate nocni proud 22 hodin.
                  Pri tarifu D27 pro elektromobily nemate nocni proud 22 hodin. Nesirte nepravdy. Pri D27 je nocni proud 8 hodin.

                44. Z vaseho prispevku vyplyvalo, ze kdyz mate elektromobil,
                  Z vaseho prispevku vyplyvalo, ze kdyz mate elektromobil, dostanete nocni proud 22 hodin. Ale pri vlastnictvi elektromobilu dostanete D27 a ten je 8 hodin.

                45. Ten jsem i přesto na mysli neměl.
                  A pro ujasnění – hodnoty

                  Ten jsem i přesto na mysli neměl.
                  A pro ujasnění – hodnoty nejsou přesné.
                  Jednalo se o výtah bodů které si mají případní odpovídající hned odmyslet 😉

                  Každopádně existuje tarif který dává většinu času noční proud, nebo se pletu ?

                46. Takovy tarif existuje, ale nedostanete ho pri prokazani
                  Takovy tarif existuje, ale nedostanete ho pri prokazani vlastnictvi elektromobilu. Vami psane veci: “zadarmo (Lidl/Globus/slowKauf); za 500 na měsíc (ČEZ); 3,50/kWh (PRE)” jsou jasny odkaz na vyhody, kdyz mate elektromobil. Tudiz vas prispevek vyznival, ze dostanete jako vyhodu take 22 hodin nocniho proudu. A to jsem chtel uvest na pravou miru.

                47. Dobře, zřejmě tak vyzníval.
                  Můj záměr byl pouze

                  Dobře, zřejmě tak vyzníval.
                  Můj záměr byl pouze poukázat na podmínky které budou „nezajímavé“ i přesto že jsou maximální ve své kategorii.

                  Omlouvám se za nedorozumění.

                48. Nepleteš se, dokonce si můžeš zařídit tarif, kde ceny
                  Nepleteš se, dokonce si můžeš zařídit tarif, kde ceny jsou stejné – ve výši nočního. A pak není co řešit.

                49. Poradite jaky tarif, jeho podminky, ceny a u jakeho dodavatele?
                  Poradite jaky tarif, jeho podminky, ceny a u jakeho dodavatele?

                50. Zkontaktujte Bohemia energy a nechte si udělat nabídku.
                  Zkontaktujte Bohemia energy a nechte si udělat nabídku.

                1. Ne, pokud jsem pochopil, tak se srovnává čistý spalovák s
                  Ne, pokud jsem pochopil, tak se srovnává čistý spalovák s čistým EV a tam Ioniq nemá spalovák, takže je potřeba vzít i30 (kombi). Nebo si myslíte, že ta auta nejsou cca. stejně velká a i dynamicky a svým užitím podobná? Pokud ano, tak je lze použít na srovnání jako zástupce spalováku a EV. A každý ať si rozhodne, co je pro něj výhodnější.

                2. Nebo třeba Kona od 420 a Kona el. od 920 tisíc. Já vím,
                  Nebo třeba Kona od 420 a Kona el. od 920 tisíc. Já vím, že ta elektrická bude lépe vybavená, ale ne každý to požaduje a má na to. To je další výhoda spalovacích aut, že když člověk chce, může mít i skromnější výbavu a nemusí kupovat a platit něco, co nechce/nepotřebuje nebo na to nemá. Slušně vybavená Kona s lepším motorem, automatem, AWD (to el. nemá) a jakýmsi paketem pak vyjde na 520. Dynamické srovnání:

                  zeperfs.com/en/duel7048-7609.htm

                  Dynamika o cosi lepší u el. verze, brzdy lepší u spalováku, resp. brzdy budou ty samé, jen je ta e verze těžší.

              1. Nezamýšľam sa nad tým, prečo Hyundai nerobí rovnaké
                Nezamýšľam sa nad tým, prečo Hyundai nerobí rovnaké akcie pre Ioniq ako ich robí pre spalovaky.

                Len som vzal aspoň trochu rovnaku výbavu toho istého výrobcu pre aspoň trochu podobnú vonkajšiu veľkosť auta. A poukázal, že ak by chceli, tak cena EV môže byť prijateľná pre väčšinu ľudí už aj teraz.

                1. Cena není srovnatelná ani náhodou. Jak jsem psal, spalovák
                  Cena není srovnatelná ani náhodou. Jak jsem psal, spalovák můžete mít i v skromnější výbavě, což mnoha lidem úplně postačuje, kdežto u EV vás nutí koupit nabušené auto i když na něj nemáte a nepotřebujete. Pokud by někdo chtel i30 v „plné palbě“, tak by se cenově už přiblížil tomu Ioniqu (ceníková cena). Jenomže to nikdo nekupuje.

                2. Áno, presne. Asi sa výrobcovia boja, že keby ponúkli EV aj
                  Áno, presne. Asi sa výrobcovia boja, že keby ponúkli EV aj v skromnejšej výbave, tak už teraz by sa ukázalo EV cenovo porovnateľné so spalovakmi.

                3. Ne. Nabídnout EV ve skromné výbavě za nižší cenu
                  Ne. Nabídnout EV ve skromné výbavě za nižší cenu prostě moc dobře nejde, protože tam jsou drahé baterky. Takže když už to auto je drahé, tak tam alespoň dají slušnou výbavu (teda jak kdo), aby to zákazníkovi mohli takto zdůvodnit. Ta výbava zase toĺik v nákladech nestojí a dá se prodat draho, takže asi tak.

                  Pokud by šlo vyrobit Ioniq a nabídnout jej za cca. 500 tisíc ve výbavě jako má třeba i30 za 400-500 tisíc, tak jsem si jistý, že by to Hundai udělal. Ale nejde to.

                4. To si piš, že by to neudělal. Minimálně 2/3 svých i30 by
                  To si piš, že by to neudělal. Minimálně 2/3 svých i30 by si v tu chvíli mohl nabouchat do trenek. A to faaakt nechtěj.

                5. Tak pokud by na tom EV měl Hyundai stejný profit, tak by to
                  Tak pokud by na tom EV měl Hyundai stejný profit, tak by to nabídl. Ale dnes prostě zatím nejde nabídnout levný EV.

        1. Ty čísla jsem použil pouze jako srovnávací základnu.
          Ty čísla jsem použil pouze jako srovnávací základnu.

          Realita je taková, že česká „střední třída“ má problém našetřit si i na těch 5kč/km (lépe řečeno bavíme se o částce 60000-75000 za rok). Při platu 30000 čístého to dělá 2-2.5 měsíčních platů. Pokud připočtete 5-6 platů na bydlení/vodu/energie tak už vám opravdu moc nezbývá.

          Zlom nastane v okamžiku poklesu ceny, kdy EV začne vycházet cenově srovnatelně/levněji. A to je podle mých projekcí částka kolem 700 000 (včetně DPH)

            1. Najděte si místo válení se na zemi technické údaje obou
              Najděte si místo válení se na zemi technické údaje obou vozidel.

              Neplete si Yaris s Aygo? Yaris je auto veliskosti fabie s kufrem 286 litrů. Zoe je naprosto stejná kategorie.

              Dal by se vzít na srovnání i Auris ten tedy stojí 550 tis. a můžeme ho rovnat s leafem ,nebo golfem v ceně 1,2 M.

          1. Pokles ceny o 30% za 5 let je naprosta utopie, chce rict, ze
            Pokles ceny o 30% za 5 let je naprosta utopie, chce rict, ze kdyz dneska koupita za mega ioniq, tak ho prodate za 5 let za 700 000?

            Pro ilustraci, kdyz kouknu na sauto.cz na cca 5 leta EV:
            Kopec trojcat za ceny kolem 300k (250 – 350), porizovacka sveho casu pres 900 000! tj pokles ceny skoro 70%.
            Kopec fiatu 500e, cena v prepoctu na ceske vcetne DPH za novy cca 800 000, bazarovky (zpravidla maji 3-4 roky, tj mladsi nez 5) jedou za 350 000, opet pokles cca 60%.
            Focus electric – pokles z 950 na 400 – 58%
            Pak nejake leafy a bmw i3 s poklesem o cca 50% (a to se jedna o prakticky nove auta s najzdem nula nic)….

            1. Nedávno jsem si pro sebe porovnával docela dost aut a
              Nedávno jsem si pro sebe porovnával docela dost aut a vychází to v průměru prakticky úplně stejně přibližně 13 % za rok u spalováku i EV (0,87^5 = 0,5, tedy skoro přesně na půlku za 5 let).
              Trochu si upravte ty čísla. Trojčata tam jsou za tu cenu vesměs šestiletá a původní cena od února 2012 (viz článek na Hybrid) byla 668 tisíc vč. DPH, takže ten výpočet 13% ročního poklesu sedí, stejně tak u Leafu i ostatních.

            2. Máte pravdu Bob-ane,
              ale jediné jak se to projeví na

              Máte pravdu Bob-ane,
              ale jediné jak se to projeví na původním výpočtu je další zvýšení ceny za ujetý kilometr pro EV.

              EV se (zatím) oplatí pouze u vysokých nájezdů (2 hodiny v autě a víc denně) u nízkých nájezdů (hodina max denně v průměru).

              A jinak ty poklesy ceny u EV tak jak zatím jsou – automobilky si na EV nasadily děsně vysoké marže (VW šéf říká, že potřebují marži cca 5%, ale u EV jim nevadí nasadit si klidně 30%), takže aktuální snížení ceny je spíš přiblížení reálné ceně + trh nakupujících je omezený (EV mají stigma) Za rok si povíme o poklesu cen a uvidíte ten trend.

      1. No moment. Podle tvé teorie by automobilky mohly vyrobu
        No moment. Podle tvé teorie by automobilky mohly vyrobu spalováků zastavit v podstate hned, protože pokud každý současný držitel fosila jen vyčkává až bude EV pod těch 700, tak si přece na to čekání nepořídí nový spalovák rok výroby 2019 nebo novější. To by byla celkem hloupá vyčkávací strategie. Takže budou jen dokola točit bazarovky až do úplného rozpadnutí.

        PS zapomínáš na EV ojetiny, těch teď začne prřibývat. To je i můj případ. My jsme se soudem koupili před dvěma a půl roky z německa Peugeota Iona už tehdy za 7500,- EUR s najezdem 47000,- a slouží bezchybne dodnes.

      2. K vašemu tvrzení: „Jakmile pořizovací cena klesne na cca
        K vašemu tvrzení: „Jakmile pořizovací cena klesne na cca 700 000 přestane být spalovací auto variantou.“ nelze říci nic jiného, než že jste fantasta. Na jaké planetě žijete? Zkuste si vyhledat na portálu auto.cz něco o prodeji aut v ČR. Firmy tuším 74%, zbytek soukromé osoby. A ty kupují v převážné většině co nejlevnější modely, protože mají hluboko do kapsy. Něco o kupní síle obyvatel napovídá i stále rostoucí stáří automobilů v ČR, prodej ojetin roste. Tak prosím nefantazírujte něco o hranici 700 tis., když většina nemá na nové auto v hodnotě 400 tis.

      1. No, možná to tak zní, ale píší :
        „Plných 88 % řidičů

        No, možná to tak zní, ale píší :

        „Plných 88 % řidičů aut na baterie, kteří se zúčastnili výzkumu …“

        „Zajímavé je, že pouze necelá čtvrtina (24 %) těch, kdo se výzkumu zúčastnili, vlastní elektromobil.“

        A třeba to jen blbě napsali …

  5. To je jasné…super účinnost EM tzn.maximální energie na
    To je jasné…super účinnost EM tzn.maximální energie na kolo-akcelerace-tichý provoz-atd. Komu by se chtělo zpátky k én..cvak..éééén…nnn…kvíííí:-))) Problém v zimě s topením vyřeší vestavěný bufík na LPG či jiné palivo. Za EV jen samá pozitiva z pohledu jízdy a komfortu. A teď k záporům: Slabá infrastuktura,vyšší pořizovací náklady,ne úplně jasný systém recyklace baterií a jejich životnost. Na sídlišti prakticky nulová možnost dobíjení z domova(Táto,koukej na toho smrada-krade ti prodlužovák…néé mámo to je sousedův :-))) …Můj další model dá-li Bůh a bude to v mých možnostech spíš PlugIn Hybrid..počkám 4-5let a uvidíme..

    1. 1.Slabá infrastruktura- jak kde.Mám najeto 15tis za 4
      1.Slabá infrastruktura- jak kde.Mám najeto 15tis za 4 měsíce a neměl jsem žádný problém s dojezdema to je zima.
      2.Vyšší pořizovací náklady – jak pro koho a podle toho s jakým vozem srovnáte.
      3. Zivotnost-jak pro koho- 8 let na baterie se Vám zdá málo?
      4. Na sídlišti bezesporu horší ale zase když budete jezdit po městě,můžete nabíjet na veřejných.

      Ale klidně čekejte 4-5 let

        1. Zivotnost do aleluja. Ano, ale moze byt draha.
          Napriklad

          Zivotnost do aleluja. Ano, ale moze byt draha.
          Napriklad pokazeny clanok baterie. Kolko servisov to dokaze opravit ? Pocul som o nejakom v Nemecku, kde to robia za 2.000 eur. + treba tam poslat celu bateriu. (c-zero)
          Pokazeny menic – napr. pre c-zero stoji 4.000 eur.
          Momentalne mam trochu obavy zo servisu. Jednak to robi malo servisov a tiez miesto opravy za par eur radsej vymenia cely komponent za x 1000.

          Nejake skusenosti so servisovanim elektro komponentov, ceny ?

          Do buducnosti bude hadam viac aj tretich stran, ktore co-to dokazu opravit.

          Dakujem

    1. Mimo téma: Včera vyšel článek na autofóru o
      Mimo téma: Včera vyšel článek na autofóru o spolehlivosti motorů. Chrysler třetí místo, Škoda dvacáté sedmé, VW třicáté první a Audi -náskok díky technice- dokonce třicáté deváté. Tož tak soudruzi co tu plkáte o německé kvalitě.

      1. No, ono je férové k tomu A i říct to B. Zrovna Audi mělo
        No, ono je férové k tomu A i říct to B. Zrovna Audi mělo druhý nejvyšší průměrný nájezd, takže logicky se objeví i vyšší počet závad. Aston Martin, který je na prvním místě asi bude pořádně opečovávané auto, takže i méně poruchové než nějaký pracant, který jezdí v režimu 8/5/365. Nestačí tedy sledovat jen pořadí, ale i další data (nebo-li číst mezi řádky), aby si člověk udělal obraz.
        Taktéž data jsou o starších motorech, takže při koupi nového auta to nemusí nijak pomoct. Já třeba kupuji auta jen nová, nejpozději za 5 let se jich zbavuji, takže tahle tabulka mi moc nenapoví.

      2. Ja na svojom VW som presiel uz 230000 km, za tu dobu jedine co
        Ja na svojom VW som presiel uz 230000 km, za tu dobu jedine co som menil vramci poruchy (takze neratame vymenu filtrov, oleja, rozvodov, brzdove dosticky) iba termostat a nejaku zavitnicu ci take daco co zatahuje elektronicku rucnu brzdu. do prace chodim kazdy den autom.

        1. Octaviu som predaval s najazdom 240000 km preto, lebo ostatne
          Octaviu som predaval s najazdom 240000 km preto, lebo ostatne dva roky jej pouzivania som zaplatil servisom 2400 – 2500 € rocne.

          To vratane tych: vymena filtrov, oleja, rozvodov, brzdove dosticky, ku ktorym navyse boli „len“: cistenie klimatzacie (nebola pokazena); vymena pohonu prednych stieracov; vymena elektrokabelaze nad osvetlenim zadnej SPZ. A nic viac.

          Pri najazde cca 35000 km rocne.

          1. Zase na druhou stranu myslíte ,že se Ioniq dožije 240 tis.
            Zase na druhou stranu myslíte ,že se Ioniq dožije 240 tis. Km?
            A kolik budete platit na servisu za něj po tom nájezdu?

            Víte jak má třeba KIA/ Hyundai astronomické ceny náhradních dílu EV komponent?

            KIA NIRO PHEV palubní nabíječka 3,3 KW 159 tis bez DPH.

            To je 5000€ s daní.

Napsat komentář