Test: Fiat Doblo Panorama Natural Power na CNG

Původně malá dodávka, jejíž přívlastek Panorama značí úpravu pro přepravu pěti (za příplatek až sedmi) osob, zdědila po svém užitkovém praotci poněkud „krabicoidní“ vzhled. Ten je ovšem předzvěstí bohatého vnitřního prostoru.

foto: Hybrid.cz

Také v interiéru je odkaz k dodávce nepřehlédnutelný. Vyšší vzpřímený posed je vlastně docela pohodlný, strohý funkční design však může být pro lidi zhýčkané luxusními materiály zklamáním. Od klasické dieselové či benzínové verze se na místě řidiče zásadní změny neudály. Přibyl indikátor stavu plynu v tlakových láhvích a také tlačítko pro přepínání jízdy na plyn či benzín. To se může hodit zejména pro občasné nucené vyprázdnění nádrže kapalného paliva, které zejména kvůli přidané biosložce po několika měsících ztrácí svojí původní kvalitu.

test Fiat Doblo Panorama

Krabička, do které se vejde 3,2 m3 nákladu.
foto: Hybrid.cz

Obrovský vnitřní prostor
Za co si Doblo Panorama zaslouží zcela bezpochyby pochvalu, je využitelnost vnitřního prostoru. Velké klasické vpředu, dvoje posuvné ve druhé řadě a obrovské páté dveře umožňují vždy pohodlný přístup ze všech stran. Zadní sedadla lze jednoduše sklopit směrem k předním, z rodinného vozu se potom rázem stane plnohodnotná dodávka. Už tak nadstandardní 790l zavazadelník lze jako mávnutím kouzelného proutku proměnit na gigantický úložný prostor o objemu 3200l.

test Fiat Doblo Panorama

Pohled do obrovského zavazadlového prostoru.
foto: Hybrid.cz

Jako největší slabina se jevila šestistupňová převodovka, jejíž ovládání nebylo vůbec přesné. Po necelých čtyřiceti tisících kilometrů jevila známky opotřebení a čas od času se povedlo zařadit „sedmý rychlostní stupeň“ ležící mezi neutrálem a jedničkou, který slouží pouze pro přepočítání zubu převodového ústrojí. Nutno dodat, že vozy vyhrazené pro novináře dostávají často zabrat více než je zvykem, proto se pravděpodobně jednalo o vadu toho konkrétního kousku.

test Fiat Doblo Panorama

Indikátor stavu plynu typický pro vozy Fiat.
foto: Hybrid.cz

Přeplňovaná čtrnáctistovka určená primárně pro spalování zemního plynu disponuje dostatečným výkonem. Srovnání s konkurenčním agregátem stejné kubatury od VW se přímo nabízí. Německá technologie je průběhem výkonu a komfortem o něco dále, přesto lze hodnotit samotný motor velice pozitivně zejména s přihlédnutím na jeho hospodárný provoz. O to jde přeci u vozů především.

test Fiat Doblo Panorama

Zadní dveře jsou opravdu rozměrné a křehké dívky můžou mít s jejich zavřením potíže.
foto: Hybrid.cz

Kilometr = 1,20 Kč
Po otočení klíčkem v zapalování dostane 88 kW motor nejprve dávku benzínu. Za pár okamžiků dojde automaticky k přepnutí na plynné palivo, kterého se do tlakových nádob vejde něco málo přes 16 kg. Dle hodnoty oficiálně udávané spotřeby 4,9 kg/100 km lze jednoduše vypočítat, že dojezd na CNG činí asi 330 km. Jak tomu bylo ve skutečnosti?

test Fiat Doblo

Interiér je docela strohý, ale funknčí.
foto: Hybrid.cz

Testovací trasy byly velice rozmanité. Za několik stovek kilometrů si řidič na auto dokonale přivykne, zejména však na jeho příznivou spotřebu. Po několika plněních totiž vychází údaj 1,21 Kč na každý kilometr jízdy při ceně 25 Kč, což je na auto takových rozměrů s ne zcela ideálním součinitelem odporu výborný výsledek. Mimo využití zemního plynu má na příznivé spotřebě lví podíl také STOP&START systém, který je součástí sériové výbavy stejně jako například asistent při rozjezdu do kopce, ESP + ASR a klimatizace.

Dojezd 330 km, který byl v testu beze zbytku potvrzen je i v dnešní době, kdy CNG stanice nejsou zdaleka na každém rohu dostatečný. V případě, že není žádná plnička nablízku, řidič má k dispozici ještě 22 litrů benzínu, tedy dalších zhruba 350 kilometrů. Fiat Doblo Panorama rozhodně stojí za úvahu. Zvlášť, když se cenový rozdíl oproti konvenční čtrnáctistovce vrátí za cca 75 tisíc kilometrů.

Napsat komentář